Gå til innhold
Hundesonen.no

"strekking" av øvelser

Flash

Recommended Posts

Skrevet

Jeg er stort sett fornøyd med måten Molly utfører klasse 1-øvelsene på nå, og har tenkt å bruke tiden framover på mye "konkurransetrening".

I den forbindelse er jeg ute etter gode tips til hvordan man på best måte "strekker strikken" med tanke på sjeldnere belønninger osv.

Har dere f.eks noe "tak" på hvor mange øvelser dere kjører på trening uten belønning? Går dere i det hele tatt hele program på trening før dere belønner?

Hvor fort går dere fram i forhold til å strekke?

Jeg er klar over at det er forskjell på raser og individer, og at man må observere hunden - min er vel sånn midt i laget vil jeg tro, Jobber neppe i evigheter for knapper og glansbilder, men litt utholdenhet i så måte har hun. Til nå har jeg bare prøvd å kjøre to-tre øvelser før belønning, og har ikke merket noen spesielt negative tendenser.

Skrevet

Nå er det mange her inne som har langt mer erfaring og kunnskap om dette enn meg, men jeg har i mitt stille sinn tenkt som så at for MIN hund må det være smart å trene utholdenhet ved at jeg starter bakfra i programmet (forutsatt at hunden KAN øvelsene til klassen): altså starter jeg med den siste øvelsen i programmet og belønner, så tar jeg de to siste øvelsene i programmet - og belønner, deretter de tre siste øvelsene - så belønning. Med dette tror jeg at jeg bygger opp en forventing i hunden om at belønningen kommer ALLTID etter den siste øvelsen (hundene lærer seg fort rekkefølgen tror jeg)... Om det henger på greip aner jeg ikke, men for MIN hund ser dette ut til å fungere :).

Skrevet

Helt enig med Siri, jeg tenker sånn selv. Pass bare på at du ikke kjører programmet den veien så mange ganger, det blir fryktelig mye hopp over hinder hvis du skal kjede hele programet :)

Regner med at det er unødvendig å si, men husk likevel at du kan belønne inne i ringen også, bare ikke med godbit/leke osv., så å trene på at det er sterk belønning er jo også en lur ting hvis du ikke har gjort det alt.

Skrevet
Regner med at det er unødvendig å si, men husk likevel at du kan belønne inne i ringen også, bare ikke med godbit/leke osv., så å trene på at det er sterk belønning er jo også en lur ting hvis du ikke har gjort det alt.

Hvor mye kan man belønne der egentlig? Hvis jeg setter meg ned på huk med Tinka, hender det ofte at hun ruller seg over på ryggen for å bli klødd på magen... Er det greit, liksom?

Jeg kunne jo alltids prøve å gire henne opp litt, hun blir veldig glad av det, men jeg har ikke lyst til å gjøre det i ringen. Det kan fort bli for mye, og jeg tror nok det trekker ned litt på helhetsinntrykket om bikkja plutselig begynner å ri på føreren. :Laugh:

Skrevet

Takk for svar. Har vært inne på tanken om å baklengskjede programmet - i alle fall til en viss grad (3 siste øvelsene kanskje - det er vel gjerne på det tidspunktet de trenger å vite at det lurer noe der framme om de bare står på?)

Har jobbet en del aktivt med lovlig belønning i det siste. Lenge virket det totalt mot sin hensikt for oss - i utgangspunktet har ikke Molly vært begeistret for "klapp og klem" når det skal jobbes. Men hun er med på litt skikkelig herjing og jaging, så det gjelder å få tonet det ned til lovlig nivå uten at det mister sjarmen...

Skrevet

Hæ? Er det lov å belønne i ringen?? :) Altså rose hunden? (Lp er ikke akkurat min sterke side, men prøver å lære litt, så dette var ikke "unødvendig" :P)

Skrevet
Hæ? Er det lov å belønne i ringen?? :) Altså rose hunden? (Lp er ikke akkurat min sterke side, men prøver å lære litt, så dette var ikke "unødvendig" :P )

Ros, klapp og kos mellom øvelsene.... Men ikke for viltert og heftig, hehe.

Guest Vicky
Skrevet

Kjed sammen øvelsene som Siri sier. Belønn hyppig og uventet.

Man kan belønne hunden med ros, kos og klapp mellom øvelsene, så lenge det ikke tar helt av. Begynner hunden å bjeffe og sånt trekker det gjerne ned helhetsinntrykket.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...