Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte trenger valpene mat


Marthe

Recommended Posts

Guest Belgerpia
Hvor ofte skal valpene drikke av moren de første leveukene? Da tenker på hvor mange ganger i timen feks :)

Så ofte de har lyst eller mamma mener det er behov for det??

Det finnes ikke noe fasitsvar på dette, for det avhenger av antall valper, mors erfaring osv.

Men om det er rolig i valpekassa, dvs. valpene spiser og sover og er rolige og ikke raser rundt og piper - så får de nok mat.

Opp til ca. 3 ukers alder så skal livet bestå av soving og spising, valper skal ikke kravle rundt og rundt og rundt å pipe og sutre - når de ikke spiser skal de sove - og gjør de ikke det så er sannsynligheten stor for at de ikke får nok mat og tilleggsforing er å anbefale.

Fra 3 ukers alder introdusere man fast føde - dvs. tilleggsforing, som regel en ett par ganger for dagen en 2-3 dager før man øker til 3-4 ganger for dagen. (husk markkur dagen før man begynner med fast føde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ofte de har lyst eller mamma mener det er behov for det??

Det finnes ikke noe fasitsvar på dette, for det avhenger av antall valper, mors erfaring osv.

Men om det er rolig i valpekassa, dvs. valpene spiser og sover og er rolige og ikke raser rundt og piper - så får de nok mat.

Opp til ca. 3 ukers alder så skal livet bestå av soving og spising, valper skal ikke kravle rundt og rundt og rundt å pipe og sutre - når de ikke spiser skal de sove - og gjør de ikke det så er sannsynligheten stor for at de ikke får nok mat og tilleggsforing er å anbefale.

Fra 3 ukers alder introdusere man fast føde - dvs. tilleggsforing, som regel en ett par ganger for dagen en 2-3 dager før man øker til 3-4 ganger for dagen. (husk markkur dagen før man begynner med fast føde).

Takk for svar. Jeg snakket med ei jeg møtte på tur i dag, og hun lurte på om jeg visste det, det var derfor jeg lurte. Hun spurte meg fordi hun hadde lyst at tispen skulle få fri fra valpene (tror hun snakket om at valpene var 4 dager, er ikke helt sikker). I utgangspunktet lurte hun på om jeg trodde det gikk fint om tispa var vekke 2-3 timer. Uten at jeg har så mye peiling på dette så svarte jeg nei.

Dette var 8 Border collie/buhund valper og første kullet til moren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 4 dager gamle valper, skal en tispe kun ut snarturer for å gjøre fra seg - hun skal IKKE tas med på lange turer! Valpene produserer ikke varme selv, de er avhengig av varme fra mor, til de er ca. 2 uker gamle. Når valpene begynner å få tillegg i 3-ukers alder, kan mor få gå litt på tur og få fri inninmellom. En tispe med valper skal først og fremst være mamma. Fornøyelser, fart og spenning får vente til valpene er avvent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Javel? Produserer ikke valpene varme selv? Den var ny.

Nei, de gjør ikke det i særlig grad faktisk.

De er avhengig av ekstern varme om rommet de er i ikke er varmt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel? Produserer ikke valpene varme selv? Den var ny.

Den er vel ikke ny... På lik linje med babyer produserer de ikke nok varme selv når dei er helt små, derfor skal det minimum være 21 grader på valperommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 4 dager gamle valper, skal en tispe kun ut snarturer for å gjøre fra seg - hun skal IKKE tas med på lange turer! Valpene produserer ikke varme selv, de er avhengig av varme fra mor, til de er ca. 2 uker gamle. Når valpene begynner å få tillegg i 3-ukers alder, kan mor få gå litt på tur og få fri inninmellom. En tispe med valper skal først og fremst være mamma. Fornøyelser, fart og spenning får vente til valpene er avvent.

Flott, da har jeg ikke sagt noe feil i hvert fall. Når den gamle bc tispa vår hadde valper, hadde jeg henne ikke vekke fra valpene før valpene var 3 uker, og da var det bare en liten tur.

Tror jeg får ta meg en tur til henne å si dette her :) Tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synes jo det med en ny hund var en god ide, hvertfall med at de kan også være med.  Min har ingen hemninger her heller, så jeg må sette begrensninger- det driter ho hardt i.. Vi driver med nosework, men er ikke det beste miljøet her nede.. Synes også det er rart å ha gammel hund, det er mange begrensninger- men mye herlig også..
    • Ja, og stresser. Det er jo så mye som ikke er klart....
    • Åå så søt 🥰 Teller du ned dagene nå?
    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...