Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere som trener rundering/feltsøk

Recommended Posts

Når jeg begynte å trene rundering for noen år siden kjøpte jeg noe ala denne:

butikk_dekken.jpg

Tassa er ikke den som går rundt busker og trær, det er heller rett igjennom... Så det var vel 3 av disse trekanene hun brukte den sommeren. Tilslutt sydde ei venninne av meg et dekken til henne. Dette sitter som polstret på, og jeg er kjempe fornøyd med det.

Nå som hund nr 2 er på vei inn i hus må jeg ha et dekken til. Jeg har ikke lyst til å spørre venninnen min om hun kan sy et til før Extra er fullvoksen (enda mindre lyst har jeg til å sette meg foran symaskinen selv).

Derfor lurer jeg på hva dere bruker? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Bruker dette

Det er jo meningen dem skal løse seg ut nettopp hvis hunden setter seg fast. Har selv sydd mitt fast igjen 2-3 ganger.

Om hunden sitter seg ordentlig fast i fart så kan det bli stygge skader utav det om dekkenet ikke gir etter. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker og NBF trekanten..kjøpte den av Jeanette faktisk og jeg bruker den på begge (ok, kanskje litt stor til Lyra enda men*ler*) Er fornøyd jeg.. mulig gutten min utrolig nok er mer forsiktig eller mulig han er så høy at han seiler ver de største hindringene, men jeg har aldri opplevd at den har ryki?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Jeg bruker og NBF trekanten..kjøpte den av Jeanette faktisk og jeg bruker den på begge (ok, kanskje litt stor til Lyra enda men*ler*) Er fornøyd jeg.. mulig gutten min utrolig nok er mer forsiktig eller mulig han er så høy at han seiler ver de største hindringene, men jeg har aldri opplevd at den har ryki?

Om dem ikke er for voldelige mot seg selv så holder dem gjerne livet ut :ahappy: Også tror jeg nok det har noe med høyden å gjøre. Blaze løper igjennom kratte, Loke bykser nok over med noen hare hopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dem ikke er for voldelige mot seg selv så holder dem gjerne livet ut :ahappy: Også tror jeg nok det har noe med høyden å gjøre. Blaze løper igjennom kratte, Loke bykser nok over med noen hare hopp.

Loke har egentlig aldri vært kjent for å være så forsiktig liksom :) Det er jo en grunn til at han får lov til å leke med andre hunder, gå løse turer i skogen men altså ikke rundere noe særlig med den ryggen :rolleyes: Så det må nok være høyden som gjør det meste av utslaget ja og da burde lille malle kunne gå klar av di verste buskebasketakene og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dette

Det er jo meningen dem skal løse seg ut nettopp hvis hunden setter seg fast. Har selv sydd mitt fast igjen 2-3 ganger.

Om hunden sitter seg ordentlig fast i fart så kan det bli stygge skader utav det om dekkenet ikke gir etter. <_<

Ja, forsto det. Men det var bare å sette seg ned å sy på den etter hver trening <_< Det du har er det bedre enn NBF sin? Hvis du har prøvd det.

Det jeg har til Tassa nå ser slik ut:

feltsok1.jpg

feltsok2.jpg

Hun kan sette seg opp i ting med det også, men det sitter nokså tett inntil kroppen.

Edit: Dette med høyden kan godt ha noe å si ja :ahappy: Tassa er på høyden med en AK, så hun er ikke noe stor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Ja, forsto det. Men det var bare å sette seg ned å sy på den etter hver trening <_< Det du har er det bedre enn NBF sin? Hvis du har prøvd det.

Jeg har ikke brukt NBF sitt pga det er for stort til Blaze. Det jeg har er mindre stropper på enn NBF sitt og sitter tettere enn dem jeg ser bruker NBF sitt. (også er det litt kult med navnet til bikkja på ryggen også :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke brukt NBF sitt pga det er for stort til Blaze. Det jeg har er mindre stropper på enn NBF sitt og sitter tettere enn dem jeg ser bruker NBF sitt. (også er det litt kult med navnet til bikkja på ryggen også :ahappy: )

Navn på? Okey, der ble jeg solgt :rolleyes: Da bestiller jeg en slik, men bør jeg kanskje ta størrelsen til en AK, slik at den passer når hun er valp? Eller tror du den blir for stor/liten? Vi begynner vel så smått med treningen når hun er 4 måneder (Malinois).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Navn på? Okey, der ble jeg solgt :rolleyes: Da bestiller jeg en slik, men bør jeg kanskje ta størrelsen til en AK, slik at den passer når hun er valp? Eller tror du den blir for stor/liten? Vi begynner vel så smått med treningen når hun er 4 måneder (Malinois).

AK hannhund størrelse tror jeg kan passe bra til en Malle valp (unghund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ikke som jeg kan se. Du vil få beskjed hvis en tråd fjernes, med mindre du åpenbart er en spam-bot. Simira med Moderatorhatt
    • Kan hende det bare er jeg som er fullstendig glemsk her altså, men jeg var så sikker på jeg hadde laget en «min hund» tråd til Karma, men isåfall er den borte nå. 🙈  Kan dere se på «bakrommet» om tråder har eksistert og er blitt slettet av en eller annen grunn? Eller er den sporløst borte isåfall?  Vil jo gjerne unngå at det skjer igjen om det er en grunn til at den er borte og det ikke bare er jeg som innbiller meg at jeg laget den tråden. 😂
    • Om du får til å taime vekkerklokke og morgenrutine sånn at valpen sover når dere forlater bilen den første tiden, så får du mer tid til å trene den mer forsiktig og gradvis på å være alene.  Meninger om tyggesaker uten tilsyn er delte mellom teoretikere og praktikere. (Det meste KAN i verste fall drepe hunden ved kvelning eller blokkering av tarm, men barn kan brekke nakken av å falle skeivt ut av en høy seng også, og en bekjent snublet på en skogssti og døde momentant av å lande med hodet på en stein. Det er mye potensielt veldig farlig som veldig sjelden skjer.) Fra flere tiår med skadefri altmuligtyggere våger jeg banne i kirka og trosse de mest forsiktige ved å anbefale en fordøyelig tyggesak, f.eks. okse*****, eller en fryst Kong, så har valpen noe annet å fokusere på enn at den er forlatt alene. Beste er selvsagt om den sover i bilen i starten, så du får mer tid til å venne den til å være i buret alene.   
    • Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...