Gå til innhold
Hundesonen.no

Måling av fôr


Recommended Posts

Jeg må innrømme at jeg måler ikke opp formengden til hunden min, lenger.. Jeg tar sånn ca. haha! Er det veldig nødvendig?

Det ser ut som det går greit, hun er normal vektig og i fin form! :icon_fun:

Hva med dere, måler dere opp foret HVER gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg måler ikke opp formengden til hunden min, lenger.. Jeg tar sånn ca. haha! Er det veldig nødvendig?

Det ser ut som det går greit, hun er normal vektig og i fin form! :icon_fun:

Hva med dere, måler dere opp foret HVER gang?

Det har vært en tråd om det tidligere:

http://dyresonen.no/forum/index.php?showto...l=m%C3%A5le+for

Jeg måler opp foret, for jeg vil være sikker på at hun får så mye som hun skal ha. Dessuten bør hun gå ned 2 kg. og da bør jeg i hvertfall være nøye med hvor mye for hun får.

Dersom din hund fungerer fint med formengden din, så er det jo ingenting i veien for å ta det på øyemål :) Du venner deg jo til ca. hvor mye for hunden skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope...

kapper opp 20kg blokk med vom&hundemat i ca 25stykker, størrelsen kan variere med noen 100g, tar en mindre klump når det har vært en rolig dag og en større om vi har vært aktive...

Målebeger er veldig greit å hente opp tørrfor med, så å måle i samme sekund som man tar det opp er vel greit...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forer beistet en gang om dagen (vurderer å gå over til 2), jeg lar han spise så mye han orker, fyller opp den største hundeskåla jeg fant i dyrebutikken, den holder rundt 1kg+-, om han er flink og spiser opp raskt får han enda mer mat til han ikke orker mer - Hunden min vokser raskt så han trenger mye mat, og jeg syntes ikke noe om å holde tilbake mat når hunden har lyst på mer, mat er en "belønning" for å være den han er mener jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forer beistet en gang om dagen (vurderer å gå over til 2), jeg lar han spise så mye han orker, fyller opp den største hundeskåla jeg fant i dyrebutikken, den holder rundt 1kg+-, om han er flink og spiser opp raskt får han enda mer mat til han ikke orker mer - Hunden min vokser raskt så han trenger mye mat, og jeg syntes ikke noe om å holde tilbake mat når hunden har lyst på mer, mat er en "belønning" for å være den han er mener jeg :)

I alle dager?? Har du en valp (antar det er en valp siden den vokser) som du fôrer kun en gang om dagen, og da er det snakk om over 1 kg??? Hvilken rase er det du har? (Og ang som "belønning for å være den han er".. lol.. dagens beste!)

Jeg måler opp, fordi jeg har en hund som legger på seg lett. Regulerer matinntaket i forhold til hvor aktiv hun har vært, eller hvor masse godis hun har fått på trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en dogo canario, han er 55kg så han er relativt stor :) (10mnd)

Forer ham en gang om dagen, så ender det med at han får et par pølser på kvelden ol.

Jeg bare lurer; men er det ikke bedre å dele opp måltidet, sånn at det blir i alle fall to? Hvis målet ditt er at han skal spise mer, så blir han jo raskere mett av ett måltid, enn av to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forer beistet en gang om dagen (vurderer å gå over til 2), jeg lar han spise så mye han orker, fyller opp den største hundeskåla jeg fant i dyrebutikken, den holder rundt 1kg+-, om han er flink og spiser opp raskt får han enda mer mat til han ikke orker mer - Hunden min vokser raskt så han trenger mye mat, og jeg syntes ikke noe om å holde tilbake mat når hunden har lyst på mer, mat er en "belønning" for å være den han er mener jeg :)

Det er faktisk skadelig for valper av stor rase, å få for mye fôr.

http://www.dyreklinikk.no/artikkel/ut_enkel.php?vis=135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Min valp er langt fra overvektig ;)

Nå tenker ikke jeg først og fremst på overvekt - men du gir i diskusjon etter diskusjon inntrykk av å være særdeles kunnskapsrik - faktisk på det nivået at ingen skal komme å fortelle deg hva som er rett og galt for det vet du.

Har du hørt om magedreining?

Det er en tilstand hvor magesekken vrir seg rundt og tvinner tarmen slik at maten ikke kan forlate magesekken, magesekken blåses opp og innen du oppdager at hunden er syk så kan det være for seint. Neida, ikke slik at magesekken sprekker - men fordi blodtilløpet til tarmene også stopper slik at tarmene dør, og dør for mye av tarmen så kan ikke hunden reddes.

Magedreining kan forekomme hos alle raser, men store raser (spesielt molosser faktisk) er mer utsatt. Får hunden kun ett stort måltid pr. dag øker faren ytterligere.

Nå vet ikke jeg hvorfor du mener det er så praktisk å fore en gang for dagen og da gi han så mye han vil ha, men kanskje greit å tenke seg om en gang til i forhold til dette og heller begynne å gi han tilmålt mengde mat to ganger for dagen minst. Sånn for helsens skyld.

Les litt mer her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker ikke jeg først og fremst på overvekt - men du gir i diskusjon etter diskusjon inntrykk av å være særdeles kunnskapsrik - faktisk på det nivået at ingen skal komme å fortelle deg hva som er rett og galt for det vet du.

Har du hørt om magedreining?

Det er en tilstand hvor magesekken vrir seg rundt og tvinner tarmen slik at maten ikke kan forlate magesekken, magesekken blåses opp og innen du oppdager at hunden er syk så kan det være for seint. Neida, ikke slik at magesekken sprekker - men fordi blodtilløpet til tarmene også stopper slik at tarmene dør, og dør for mye av tarmen så kan ikke hunden reddes.

Magedreining kan forekomme hos alle raser, men store raser (spesielt molosser faktisk) er mer utsatt. Får hunden kun ett stort måltid pr. dag øker faren ytterligere.

Nå vet ikke jeg hvorfor du mener det er så praktisk å fore en gang for dagen og da gi han så mye han vil ha, men kanskje greit å tenke seg om en gang til i forhold til dette og heller begynne å gi han tilmålt mengde mat to ganger for dagen minst. Sånn for helsens skyld.

Les litt mer her

Ja, magedreining er en annen ting en bør tenke på når man fôrer slik Lockheed gjør. Takk for informasjonen! Er jo greit å vite, har stor hund selv, men jeg er veldig forsiktig ang. mat og mosjonering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en hund som spiser veldig dårlig, så vi forer slik det passer hunden på en måte. (Dvs. vi har den fram maks en halvtime hvert måltid - vi har oppi så mye som han spiser. Spiser han opp, får han mer osv.)

Noen dager går det over den anbefalte mengden, noen dager under.

Har ikke problemer med vekta vi da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker ikke jeg først og fremst på overvekt - men du gir i diskusjon etter diskusjon inntrykk av å være særdeles kunnskapsrik - faktisk på det nivået at ingen skal komme å fortelle deg hva som er rett og galt for det vet du.

Har du hørt om magedreining?

Det er en tilstand hvor magesekken vrir seg rundt og tvinner tarmen slik at maten ikke kan forlate magesekken, magesekken blåses opp og innen du oppdager at hunden er syk så kan det være for seint. Neida, ikke slik at magesekken sprekker - men fordi blodtilløpet til tarmene også stopper slik at tarmene dør, og dør for mye av tarmen så kan ikke hunden reddes.

Magedreining kan forekomme hos alle raser, men store raser (spesielt molosser faktisk) er mer utsatt. Får hunden kun ett stort måltid pr. dag øker faren ytterligere.

Nå vet ikke jeg hvorfor du mener det er så praktisk å fore en gang for dagen og da gi han så mye han vil ha, men kanskje greit å tenke seg om en gang til i forhold til dette og heller begynne å gi han tilmålt mengde mat to ganger for dagen minst. Sånn for helsens skyld.

Les litt mer her

Magedreining er skumle saker! OT: hva gjør man egentlig når man har havnet i en sånn situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er de typiske tegn til magedreining?

Kjekt å vite. ;)

Fra polarhund.no:

"En hund med magedreining har smerter, er spent i buken, blir rastløs, ynker seg og kan også få brekninger uten at det kommer opp noe. Den står som en sagkrakk med bena ut og hodet hengende ned. Symptomene kan imidlertid forveksles med andre akutte tilstander, så som fremmedlegemer, svulst og tarmdreining."

Fra wikipedia:

"Symptomene er gjerne typiske. Hunden blir akutt dårlig, buken blir spent og bukomfanget forstørres. Man kan høre gasslyder om en banker på den utspilte buken. Klemmer man på buken, viser hunden tydelige tegn på smerte. Hunden er ofte svært urolig og prøver å innta stillinger som gjør det lettere å puste. Den brekker seg, men ingen ting det kommer opp. Tilstanden kan raskt forverres. Hunden kan få åndenød og puster svært raskt med åpen munn. Den får gjerne bleke slimhinner, uregelmessig hjerteaksjon og svak, rask puls. Til slutt vil hunden kunne gå i sjokk og dø."

I det hele tatt tror jeg man merker med en gang at noe er galt..... Om man ikke nødvendigvis er sikker på at det er mageomdreining, så bør man jo uansett ta en tur til veterinær om hunden plutselig får veldig nedsatt allmenntilstand og oppblåst/hengende buk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker ikke jeg først og fremst på overvekt - men du gir i diskusjon etter diskusjon inntrykk av å være særdeles kunnskapsrik - faktisk på det nivået at ingen skal komme å fortelle deg hva som er rett og galt for det vet du.

Eh javel?

Har vurdert å dele det opp ja

Jeg har ingen steder sagt at jeg "kun jeg har rett" eller påstått at alle andre tar feil, jeg påpekte at min hund ikke var overvektig, og ingenting annet enn det. Faktisk er jeg veldig åpen til foringstips, som sagt så var dette med å fore 1 gang om dagen noe jeg ble anbefalt av en nabo som har drevet med endel schaefere i lang tid, men at jeg har vurdert å skifte igjen.

"Praktisk" av den grunn at man slipper å måle, time og styre forinntaket til hunden, og når man hører at dette er "best" for hunden så er det egentlig ikke så mye snakk om praktisk eller ikke, man vil at hunden skal ha det bra.

Men det er tydligvis andre meninger her om dette med foring i "store doser". Mulig at jeg prøver 2x halv skål et par uker fremover for å se hvordan han liker dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...