Gå til innhold
Hundesonen.no

Samojed!


Lazita
 Share

Recommended Posts

vår "lille" kosehund Aiwa

Kopiav000_0460.jpg

På utstilling(fikk cert denne dagen)

000_0583.jpg

utenfor huset(hvor sa du at pusen var?)

KopiavAiwa003.jpg

I sofanen med en kattunge.

Aiwa002.jpg

i buret sitt (en kattunge tok plassen hennes).

000_0381.jpg

sammen med Tinka, Småen og Bamse etter en fjelltur. 8)

Aiwaisn4.jpg

vinterbilde av Aiwa i hagen vår

Aiwaisn2.jpg

vakkert hode.

Aiwaisn1.jpg

finhund ser etter pus.

Aiwa8.jpg

utenfor huset(kan dekk hun også).

102_0891.jpg

slapper av i sofanen. 8)

SpeedysnuserpAiwa.jpg

med Speedy på slep :)

Det var et lite utvalg av bilder som vi har av Aiwa! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Dette er BABY..eller Babe.. Eller Shaniè som hun egentlig heter.

Hun er igrunne alt du kan ønske det av eb hund...

I tillegg til at hun er blenende VAKKER da

Og her er hun ut på jordet

Close up

Og sammen med Sofia puddel.

Jeg kaller dem bare for Soft Ice og Skjokolade

post-4775-1224525823_thumb.jpg

post-4775-1224526384_thumb.jpg

post-4775-1224526442_thumb.jpg

post-4775-1224526580_thumb.jpg

Endret av Tore
Dobbelt (eller 4dobbel) posting er ikke lov, sett inn flere bilder i samme innlegg, og/eller rediger det siste innlegget
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
  • 4 weeks later...

Synnøve du etterlyste litt om samojeden. Jeg synes at den korte beskrivelsen svensk polarhundklubb samojed har

er kjempefin og beskrivende:

SAMOJEDEN, denna vänliga sibiriska ras, en av hundvärldens skönheter och dessutom en av de hårt arbetande raserna. Deras tjocka, fluffiga, vita päls gnistrar som snödrivor. Deras svansar böjer sig i vackra plymer över stadiga ryggar. Deras mörka läppar markerar det uttrycksfulla samojedsmilet som gör att dessa hundar alltid ser lyckliga ut.

Deras öron står alert uppresta och deras mörka ögon glimmar av intresse där de går, vaket uppmärksamma på allt som pågår runt omkring dem. Det är inte konstigt att samojeden betraktas som en av de vackraste hundraserna i världen.

En samojed är lyckligast när den känner att den behövs och när den känner att den alltid är medräknad i familjens aktiviteter liksom deras förfäder var när de följde sin stam vid flyttning från betesplats till betesplats

Min personlig erfaring er en snill og rolig hund... Tålmodig. Noe sta til tider. Elsker å jobbe.

En samojed fra trekk linjer trenger å "ta seg ut" ca 3 ganger i uken... Med å "ta seg" ut mener jeg IKKE 1 times gå tur.. agilitytrening eller annen aktivitet... som den også trenger. "RIktig "fysisk" aktivitet vil da være å løpe, trekke forran sykkel eller vogn, ski o.l.

Min hund er ikke av de som trenger mest fysisk jobbing.. men hun elsker å jobbe.. Trekke forran sykkel, ski sparksykkel o.l. Eller bære kløv. Hun uler når hun skjønner hun skal få dra. Men hun trenger IKKE å ta seg helt ut.

Jeg kan feks gå tur med magebelte og la Shaniè få gå forran i sele og dra meg.

Tidsmessig på mosjon trenger ikke min hund noe særlig mere en en gangske gjenomsnittelig hund.. Men hun setter nok mest pris på om hun får "jobbe" i den tiden jeg bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Ingen som har bilder av samojeder som virkelig jobber da? Synes det er så utrolig få av disse flotte hundene som brukes :icon_redface: Eller har utstillinger ødelagt denne rasen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de fleste raser har man ulike individer og linjer.

Noen er mere en arbeidende familiehund/utstillingshund... og så er det de som brukes i trekk.

Utstillingslinjer har nok fått for mye pels og kanskje kortere bein ..spesielt for tisper.

Jeg skulle ønske at reglene for å oppnå championat i Norge var likt som i feks Sverige.

Om jeg ikke tar feil så er kravet 2 cert plus trekkhundprøven (Mila på timen med ca 10-15 kg i sleden).

post-4775-1242901351_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har bilder av samojeder som virkelig jobber da? Synes det er så utrolig få av disse flotte hundene som brukes :whistle: Eller har utstillinger ødelagt denne rasen også?

Arbeidende samojed? jo det har vi biler av vettu:) JA utstillinger har ødelagt mye samojed, korte bein og alt for mye pels på mange. Fysj å fy, sånnt vil ikke vi ha! Det er alt for få som blir brukt ja, desverre.

Heldig vis finns det de som virkelig bruker hundene sine også!

Besøk hos snötrollens:

0904122.jpg

0904123.jpg

0904124.jpg

0904125.jpg

0904126.jpg

Ski.-tur med Frosti

09022803.jpg

Ski-tur med Frost og Fenris

skitur2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hærlige bilder fra Snøtrollen Fenrissgutten.

Har sett på flere bilder på snøtrollens hjemmeside.

Jeg holdt på å kjøpe valp fra dem nå i vår... men valgte å vente..

Ang utstillingslinjer og trekklinjer. jeg tror ikkesamojeden er den rasen som har størst kløf mellom disse.

Jeg skulle ønske at NKK endret reglene for chanpionat på samojeden slik at de trengte 2 cert på bestått trekkhundtest (1mil på 1 time med 10-15 kg slede) for å bli utstillingschampion i Norge. Slik de har i Sverige.

Jeg tror nå de fleste samojedene seter stor pris på å jobbe fysisk... uansett linjer. Men fungerer fint for hundeeiere som liker en robust hund som liker å ta seg ut. Ren hundekjøring er det nok ikke så mange som driver uansett. (har tid plass og råd)

Min lille samojed... som stoppet å vokse på 47,8 cm (2,2 cm kortere en laveste tispestandarhøyde) har

4 cert, 3 r-cavib, 7 Ck og 7 HP... bilder av henne ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samojeden vi hadde var 53cm høy og var en grovt bygget hund. hun har vi 5cert på men ikke noe storcert. mange dommere psesielt de finske sa alltid at hun så ut som en hannhund, mens engelske dommere sa at dette er virkelig en brukshund, og du ser ikke sånne flotte bevegelser på hundene som stilles i england og gav henne full pakke i ringen så det er forskjell på dommere på hva dem liker. Jeg så bare når det kom show samojeder(mindre hunder med mye mere pels) i ringen da hadde vi ikke en sjangs i havet på å får noe premie på henne da ble hun alltid plassert bakerst.

Vår samojed kom fra brukshunder og ikke show hunder.

desverre så så vi oss nødt til å omplasere henne for noen år siden grunnet mye knuffing mellom henne og eldste hunden i hus(som resulterte i dyrelegebesøk for eldste hunden flere ganger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...