Gå til innhold
Hundesonen.no

venne bur til voksen hund.


~Marlene~

Recommended Posts

hey:) jeg lurer på hvordan venner man en hund på 1 år til og ligge i bur? hvordan går jeg fram? er det mulig for en hund på 1 år og vennes til bur:)? på forhånd takk :D

Beklager at jeg spør, men hva er vitsen med å venne en 1. årig hund til å ligge i bur?

Den har vel klart seg fint uten til nå?

Ja, det er absolutt mulig å venne den til å ligge i bur.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er det at hun skal få ha et krypinn hvor hun får være i fred. hitiil har hun ikke hatt det og må flytte på seg hele tiden når hun skal sove, siden hun er litt nervøs av seg syns jeg hun burde ha et krypinn der hun kan føle seg trygg og at hun kan slappe av der. jeg snakket med en vennine og det hadde funket for henne, hunden ble mere tilfreds og glad når den fikk ta lurene sine i fred. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er et krypinn det skal være så trenger du vel ikke å trene? For da trenger ikke døren å lukkes igjen ikke sant. Bare gi henne godis, tyggebein å sånt der og legg henne dit når du ser hun skal til å sove f.eks. Det tar ikke så lang tid før hun finner ut at det er sengen hennes og at hun kan gå dit å legge seg. Døren kan du hekte av eller feste med strips så den ikke er i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynt med å gjøre buret til et fint sted å være. I buret kan den få mat, "godis" og alt sånt servert. Og når hunden ligger i buret så skal den skjønne "at her blir jeg ikke forstyrret".

Bare gjør buret til noe positivt. :D

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tips her. Jeg tror ikke du trenger å gjøre så mye t av det bare det er positivt. selv ville jeg mye heller ha brukt ei seng som ingen kan være borti. Jeg tenkte akkuratt som deg for noen mnd siden. Jeg prøvde bur. Han gikk inn, men etter en stund gikk han ut igjen. Jeg hadde ikke dør til dette buret fordi det skulle være en plass han har frihet og mulighet til å gå ut hvis han ville. Jeg prøvde etter hvert med seng, og det gikk kjempe fint! Han kan ligge der i timeshvis. Og senga er jo mye finere å se på enn et bur. Det tar også mye mindre plass. Senga ligger under et lite bord, så folk som ikke er på besøk ikke legger merke til hunden. Han kan være ganke plagsom, vil alltid ligge med beina mine og vil ha kos hele tiden, og da sier jeg bare gå å legg deg, og da gjør han det. Når det gjaldt buret sneik han seg ut senere og det tyder jo på at han ikke liker å ligge der. Jeg hadde senga og buret på samme rom.. Hva brukte han? Senga! Det er fullt mulig å bruke senga som en fast liggeplass! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg mat i buret, en leke, lokk igjen døra og gå vekk. Kom tilbake om 30minutter, slipp den løs, men ikke ros den for mye, bare la det virke som en naturlig ting.

Hunden vil etterhvert forstå at det er rolig og godt å ligge inne i buret og ikke farlig, slik at du kan bruke det til krypin og et sted og oppbevare hunden når du trenger litt fred selv:)

La alltid burdøra stå åpen med godbiter inne i buret når du ikke trener.

Sikkert endel som er uenige med metoden, men det fungerer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom tilbake etter 30 minutter? Stenger man en voksen hund som aldri har vært i bur før i et bur skal jeg love deg 30 minutter er alt for lenge å la de være der første, andre, tredje, fjerde og femte gangen... Noen minutter om gangen med lukket dør tror jeg er lurere. Og man må aldri åpne døra mens de piper og roper om å få komme ut.. Da lærer de at det hjelper å rope på mamma, for da slippes de ut igjen. :D

Hunden min har vært i bur mange ganger, vi bruker nemlig å ha henne i bur i bilen. Men jeg ville aldri satt henne i buret i stua, lukt igjen - og gått ut i 30min. ! For det er hun IKKE vandt til! Hun hadde nok hyla og stressa fra jeg gikk ut døra til jeg kom tilbake! Og da er ikke buret positivt i det hele tatt..

og oppbevare hunden når du trenger litt fred selv:)

Syns bur blir feil hvis det skal brukes som en oppbevaringsboks fordi vi mennesker, som fikk oss hunden in the first place, vil ha fred og ikke gidder et eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som de andre, legg noe godt å tygge på i buret og et behagelig teppe, men skjønner ikke vitsen med å begynne å stenge hunden inne? Hvis den synes at det er greit å ligge i bur, så ligger den der uansett. Og hvis den ikke liker det, og blir stengt inne, blir den vel neppe mindre usikker og nervøs?!

Hunden vil etterhvert forstå at det er rolig og godt å ligge inne i buret og ikke farlig, slik at du kan bruke det til krypin og et sted og oppbevare hunden når du trenger litt fred selv:)

'Et sted å oppbevare hunden når du trenger litt fred'?? Altså, vi bruker bur til vorstehervalpen vår som en del av treningen på at hun til slutt skal kunne ligge rolig inne mens vi er ute, dessverre har hun vist seg å være såpass gira at hun ikke alltid roer like lett ned uten - og vi har heldigvis kommet et langt stykke på vei til at hun skal kunne være løs mens vi er på jobb. Om natten har vi kuttet ut buret, endelig kan hun sove godt i sofaen uten å stresse seg opp. Så jeg er ikke burmotstander i den forstand, så lenge det er meningen at hunden til slutt skal kunne være uten. Og jeg synes det høres helt på trynet ut at buret liksom skal være en oppbevaringsplass for hunden når du ikke gidder å se trynet dens? Har man kjøpt seg hund, må man vel tåle at de er der og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Pointerguri.

Jeg er ikke burmotstander så lenge målet er at man skal klare seg uten bur til slutt.

Men noen valper trenger faktisk et bur/valpegård for å roe seg ned.

Mens andre hunder ikke gjør det.

Et bur er ikke noe man MÅ ha, men skulle man trenge det, ja, så bruk det.

Men vær veldig bevisst på når du bruker det.

For å få fred selv, det er litt feil, da kan det fort bli mer bur enn utenfor buret.

Men jeg ville lært hunden å slappe av på sin plass. bur med åpen dør eller seng.

Men i starten kan bur være tingen, for å roe ned, men tren så fort som mulig med å roe ned uten bur også.

Bær bort valpen til henvist plass når den er sliten, eller har sovnet.

En voksen hund kan legges på sin plass når du ser den er sliten.

Masse ros og godbiter på sin plas, men ikke godbit for lenge, da vil den kreve det alltid.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom tilbake etter 30 minutter? Stenger man en voksen hund som aldri har vært i bur før i et bur skal jeg love deg 30 minutter er alt for lenge å la de være der første, andre, tredje, fjerde og femte gangen... Noen minutter om gangen med lukket dør tror jeg er lurere. Og man må aldri åpne døra mens de piper og roper om å få komme ut.. Da lærer de at det hjelper å rope på mamma, for da slippes de ut igjen. :D

Hunden min har vært i bur mange ganger, vi bruker nemlig å ha henne i bur i bilen. Men jeg ville aldri satt henne i buret i stua, lukt igjen - og gått ut i 30min. ! For det er hun IKKE vandt til! Hun hadde nok hyla og stressa fra jeg gikk ut døra til jeg kom tilbake! Og da er ikke buret positivt i det hele tatt..

Syns bur blir feil hvis det skal brukes som en oppbevaringsboks fordi vi mennesker, som fikk oss hunden in the first place, vil ha fred og ikke gidder et eller annet.

Ikke så uenig med deg der, jeg bruker aldri bur til å oppbevare hunden i, men trådstarteren ville vite en metode, jeg gav han/henne en som han/henne kan prøve ut, hva de vil bruke buret til får være deres egen sak:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er det at hun skal få ha et krypinn hvor hun får være i fred. hitiil har hun ikke hatt det og må flytte på seg hele tiden når hun skal sove, siden hun er litt nervøs av seg syns jeg hun burde ha et krypinn der hun kan føle seg trygg og at hun kan slappe av der. jeg snakket med en vennine og det hadde funket for henne, hunden ble mere tilfreds og glad når den fikk ta lurene sine i fred. :D

Om det bare er for å være et krypinn trenger du vel ikke lukke døra...?

Og en seng kan vel sikkert fungere like fint, det er jo opp til oss tobente og sørge for at hunden får ligge i fred når den ligger på plassen sin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med molly her. Hvis du bare skal ha bur for at hunden skal ha et "eget" sted ville jeg heller gått for å kjøpe en hundeseng e.l.

Når det gjelder å trene inn bur går det som oftest helt greit uansett alder. Jeg har gjort det ved å legge godbiter i buret å la hunden gå inn og ut som den vil den første stunden. Ikke tving hunden inn mot dens vilje så tror jeg det vil gå helt fint.. De fleste hunder har det jo med å like å ligge i "huler"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har en Bichon Frisé gutt på snart 7 år. Jeg fikk han da han var 2 år da hadde han ikke hatt noen krypinn. Men nå har han både bur og to kurver. Han fåretrekker i hvertfall kurvene best. Men hvis du absolutt skal ha et bur burde du få det til være godt å være inni det, legg noe bløtt inni det, få hunden til å føle seg hjemme, og den vil antagelivis begynne å gå dit når den er trett eller bare vil være i fred. Håper du får det til.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...