Gå til innhold
Hundesonen.no

Alder


HHC

Recommended Posts

Jess, da tenkte jeg skulle, igjen spørre om noen her kunne gi meg noen råd..

Jeg har alltid likt å være med eldre mennesker, da jeg var 7 var min beste venninne 11år.

Jeg føler at det er mye mye bedre å være med de eldre enn de på min alder. Guttene som går på samme trinn som meg (med få unntak) er så utrolig umodne og barnslige...! Det verste er at jeg ganske ofte syntes det om venninnene mine også. :P De har fortsatt en del fjortis vaner, de skal liksom rope sånn "Øy, *** er forelska i deg" etter folk ovs. En del sånn fjortis saker..

Jeg har jo en del venner som er eldre enn meg, men samtidig har jeg en del på samme alder, som jeg går mye med på skolen ovs.. Men klarer ikke omgåes dem på samme måte, så for og ikke være sær eller noe slikt må jeg liksom dempe noen av meningene mine om det de driver med innimellom.. Så begynner de "Å, du skal være så voksen du" i 7klasse var det 2 barnslige unger, jeg ikke liker i dag heller som HVER gang jeg sa noe annet enn de sa "Åå, du er så veslevoksen du"

Problemet har jo også en annen side. Jeg hadde nok best likt å kun omgåes 17-18åringer, å dette funker som regel greit, men de som er eldre enn det syntes ofte jeg er "liten". Kan jo forstå det også, men føler liksom at en del voksne ser ned på meg pga alderen min.

Så har vi den siste siden, faller alltid for eldre gutter. (kanskje ikke så rart om man ser slike som jeg går ikke klasse med neei...! :P ) Han forrige som jeg likte var 26år, vet ikke om folk hadde sett på ham som pedofil om det hadde skjedd noe mer med oss? (jeg er 16..)

Grunnen til at jeg ofte faller for disse tror jeg, er at i forhold til de fleste i 15-16års alderen har jeg kommet over "æsj, han er stygg, han kan du ikke like". Sluttet med den utseende først greia som var veldig i 8klasse... : P

Dessuten når jeg omgåes eldre og oppfører meg som dem tror jeg at de har litt forventninger til mine opplevelser i forhold til den alderen de syntes jeg passer til. Eks dro på fest med noen 16åringer jeg kjenner godt, den gangen var jeg 14år.Mens de nærmet seg 17. Folka der syntes det funka de, jeg oppførte meg ikke som noen typisk fjortiss. Men allikevel, så begynte hu ene liksom å snakke om "Hva er din verste opplevelse i senga" "Hvem er den beste du har holdt på med?" ++++

Kan ikke akkurat si du kan sammenligne en 14åring og en 17åring der, så den gangen følte jeg meg nokså utenfor akkurat der og da..

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre jeg, føler at jeg er litt lost, passer ikke helt inn med de på min alder, å ikke helt med de som er en del eldre heller. Jeg har jo mine stunder jeg er 16 jeg og :P

EDIT; Spent på om noen svarer på denne... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg kan svare. :P

For det første så er du ikke alene om å ha det slik, og det er dessverre en alder hvor du ikke er barn, men heller ikke voksen. Den må bare gjennomleves. :P

Tenk heller slik at det kommer ofte slike kommentarer fra folk som føler seg litt barnslig rundt deg, eller gjerne skulle vært mer moden. Bare pass på at du ikke kommenterer andre som barnslige. Ha litt "store sko" og omgås alle som er hyggelige, uavhengig av alder.

Apropos uavhengig av alder. At 16 år gamle jenter tiltrekkes av eldre gutter er en klisje av dimensjoner, og det er selvsagt stas for unge jenter å møte gutter som er mer menn enn barn. MEN de 26 år gamle guttene som foretrekker å henge med 16 år gamle jenter, er de som IKKE er modne. Ofte syns de det er stas at unge jenter svermer for dem fordi ingen på dems egen alder gjør det (sorry, men det er ofte slik). Og som oftest handler det kun om sex og det at 16 år gamle jenter ikke setter samme krav til guttene som det jevnaldrende jenter ville gjort (lar seg lettere lede). Og der skal du passe deg godt. Jeg vet hva enkelte gutter snakker om når de ikke er til stede, og la deg ikke lure til noe som helst. Det stikker sjeldent dyp fra guttens side, men de vet hva de skal si og gjøre for å få deg til å tro motsatt. Jeg har aldri hatt kamerater som syns 16 åringer er passende partner; 16 åringer, ja til og med 20 åringer, blir regnet som barn og har ingen tiltrekningskraft på dem.

Poenget er å være klar over at det er naturlig at man faller for eldre gutter, og menn (26 åringer er menn), men at man skal passe seg for å gjøre noe mer enn å være avstandsforelsket. Skjønner? :P

Bedre å være singel og ha helt hjerte, og vente til man finner noen som er på samme nett som deg. Videregående pleier å være stedet der det møtes mange ulike folk og amn ser at gutter på sin egen alder faktisk kan være vel så modne som en selv. :whistle:

Og for all del: ikke la deg tro du er noe annet enn 16 år, så hvis de eldre vennene dine gjør ting som du ikke er helt med på, så si for all del nei. Gjelder alkohol, festing, sex etc. Du kommer i såfall aldri til å angre, og når du selv er i midten av 20 årene kan du se på en 16 åring og ikke fatte at de kan være like store som det du føler deg nå. Et av livets merkverdigheter! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, joda, takk! Ta det med ro, tror absolutt ikke at det skjer noe mer med en 26åring, for all del! :P

Dessuten har vi bare snakket sammen som bekjente, intet mer! :whistle:

Og foreløpig har jeg ikke gjordt noe særlig jeg har angret på i ettertid, så ligger kanskje ikke så ille ann allikevel?:P

Forresten; Ser nå at forelska ikke var det rette ordet, mer betatt av herlig personlighet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har følt det slik som deg,. jeg har venner som både er endel yngre enn meg og endel eldre enn meg. For meg er det ikke alderen som er viktig, meg hvordan folkene er og om man kommer overens. Det er kanskje litt vanskeligere å bli aksepeter når man er ung når man har eldre venner. Husker selv i 16-17 års alderen da jeg hadde flere voksne venner som var i slutten av 20- midten av 30 årene. Mange syns det var skikkelig rart! Men vi stortrivdes sammen og hadde det så gøy. Mange lurte på om hva de eldre så i oss "små unger", men kan vel si at vi var sånn " mer voksen for alderen". (vi = jeg og veninna mi)

Jeg trivdes best i selskap med eldre, istedet for med de barnslige guttene på samme alder som bare ville drikke seg dritings og være teite. Men jeg kan skjønna andre spes voksne at de kan synes at det kan være skummelt med at unge jenter henger sammen med voksne menn. For det finnes mange utspekulerte og utnyttere. Det er ikke til å legge sjul på.

Men i mitt tilfelle var det ikke slik. Jeg bodde i ei bygd hvor alle kjente alle, så foreldrene mine stole på oss, selv om jeg var på fest med menn som var 10-13 år eldre enn meg.

Heldigvis er det lettere nå, når man selv er eldre. Man kan velge hvem man vil være sammen med uansett alder, uten å bli sett rart på. Men som sagt, når jeg skal bli kjent med nye mennesker, er alder ikke noe jeg legger vekt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør ikke jeg heller - for all del. Tenker ikke på alderen.

Men har jo raskt funnet ut av 20 16åringer jeg blir kjent med er jeg meget godt på bølgelengde med maks 2. Går helt ok sammen med folk på min alder. Men har som du og venninna di alltid blitt omtalt som voksen for alderen (av eldre) og som veslevoksen av de på samme alder.

Men håper jeg kan ha det som dere å ha det gøy med de eldre vennene jeg har. Syntes det er kjempe koslig! Skal bare legge til at jeg aldri skravler så lenge på telefonen som med en som er noen og 40år eldre enn meg, nemlig oppdretter! :whistle: hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Du er nok ikke helt alene om det å trives godt sammen med folk som er eldre enn deg. Og du kan jo, selv om det ikke hjelper akkurat nå, trøste deg med at når du passerer 20 så har ikke alder så veldig mye å si lenger. Da spiller det ingen rolle om folk er fem eller ti år eldre enn del (eller enda større aldersforskjell for den saks skyld).

Ha det gøy sammen med de vennene du har og ikke bry deg om hva andre sier om aldersforskjellen. Men pass deg også litt. Spesielt noen eldre gutter som velger å være sammen med såpass mye yngre jenter bør få det til å ringe noen varselsbjeller. Men jeg har en venninde som ble sammen med en 23-åring når hun var 14 (møttes gjennom felles hobby). De var sammen i fem år og de er fortsatt gode venner. Og han er virkelig en grei fyr. Så alle eldre menn som blir viser interesse for yngre jenter er ikke pedofile utnyttere, men det er jo ikke helt riktig. Mye synsing her nå, men jeg håper du forstår hva jeg vil fram til. Og en ting til er at man på veldig mange måter er på helt forskjellig punkt i livet med forskjellen 16 og 26.

Men å ha venner som er eldre enn seg tror jeg kan føre til mye positivt hvis det er de rette vennene. Så lenge man trives sammen og tilfører hverandre noe positivt (som selvfølgelig må gå begge veier) ser jeg ingen grunn til at alder skal ha noe å si. Personlighet, holdninger og interesse rangerer langt over alder på lista mi for hva som er vintig i ett vennskapsforhold (og forhold til menn og for den saks skyld). Nei, kos deg med vennene dine og drit i hva klassekamerater måtte synes om det (men pass på at du ikke melder deg helt ut av klassen også da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 10. klasse begynte jeg å føle det veldig sånn. Jeg ble også sammen med en som var 5 år eldre enn meg da jeg var 15.

Men jeg føler på en måte at "venna" mine henger igjen fra ungdomskolen ennå. Nå går jeg grunnkurs (for tredje gang), og ja, da er de fleste 3 år yngre, og fy så gammel jeg føler meg til tide. Jeg kan godt tulle og ha mine barnslige tider (men hvem har vel ikke det?!). Jeg føler meg og har aldri følt meg som en av klassen pga av dette. (dette gjelder alle grunnkursene jeg har gått).

Men ettersom typen er 5 år eldre så blir det til at vi er mer med de på den alderen hans, enn på min. Jeg har noen få gode venner som jeg føler meg på lik linje med (kan nevnes at ho ene faktisk er 16, men føler det akkurat like dann).

Noe svar har jeg ikke til deg, men er nok flere der ute som føler det som deg. :D Så du er ikke alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nesten bare med folk som er eldre enn meg. De fleste nære vennene mine er over 22 år gammel (jeg er 18). Ene bestevenninnen min er 25 år gammel og vi merker ikke i det hele tatt at det er alders forskjell mellom oss (bortsett fra at hun kan forelske seg i 30 år gamle fyrer, og det er gamlinger for meg :D )

Spiller ingen rolle om folk er yngre/eldre enn seg selv så lenge man kommer overens med hverandre vel? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var 13 var mine beste kompiser 18-20, og vennene mine er noen av de enda, men nå har de barn og er opptatte... <_<

Min beste venninne er derimot 3 år yngre enn meg.

Vennene mine var også som regel gutter, helt til de begynte å se på meg på "feil" måte i henhold til kropp. Pubertetsgutter er teite sånn.

Nå er de fleste venner jenter :D

Mine kjærester har også alltid vært eldre, bortsett fra en, og han var så barnslig synes jeg, og jeg hadde null respekt for ham siden han var yngre, så det endte dårlig.

Nåværende er 28,5 år, jeg er 23.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...