Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyrlegen anbefaler kastrering


Recommended Posts

Hei! Dyrlegen anbefaler å kastrere Oscar da han har litt ekstra med hormoner som løper løpsk og ofte betennelser. Oscar er 2 år, han er en fin og snill hund, men har mye energi. E det noen som kan dele erfaring med meg om hvordan hunden blir etter et slikt inngrep?

Han er veldig på det å ri på andre hunder... og ofte forhudskatar. Han er verdens snilleste og gladeste hund. Men er veldig "hyper" til tider. Jeg ser på det som en glad hund, men det er vel kanskje litt hormoner i ubalanse. Jeg vet ikke. Egentlig er ikke det et problem for meg, men han er over seg av lykke uansett hvem som hilser på etc. Det med at han rir på andre er forsåvidt et problem.

Jeg er i tenkeboksen om hva jeg skal gjøre så setter stor pris på tilbakemeldinger. Takk :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Dyrlegen anbefaler å kastrere Oscar da han har litt ekstra med hormoner som løper løpsk og ofte betennelser. Oscar er 2 år, han er en fin og snill hund, men har mye energi. E det noen som kan dele erfaring med meg om hvordan hunden blir etter et slikt inngrep? Jeg er i tenkeboksen om hva jeg skal gjøre så setter stor pris på tilbakemeldinger. akk :whistle:

Det aller første jeg synes du skal gjøre er å ta kontakt med oppdretteren din og diskutere saken med ham/henne. Oppdretter vil kunne si noe om temperament/atferd på linjene sine, og skulle kunne fortelle noe om hvilke erfaringer h*n har gjort seg med dette.

Ellers kan du kanskje også vurdere å få en second opinion fra en annen veterinær, og diskutere om kastrering faktisk vil ha en gunstig effekt på de plagene hunden din har. Hvilken type betennelser er det han får, egentlig?

Det finnes masser av diskusjoner om kastrering allerede her på sonen - kanskje du skal lese litt i dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også prate med en adferdsterepaut? Gry på Alternativ Vet. er utrolig flink.

Jeg tok kjemisk kasterering på min pga mange problemer, står en tråd om det på trening/adferd, men jeg syns han ble for rolig... så vet ikke om jeg tør å ta steget med fysisk kasterering..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Dyrlegen anbefaler å kastrere Oscar da han har litt ekstra med hormoner som løper løpsk og ofte betennelser. Oscar er 2 år, han er en fin og snill hund, men har mye energi. E det noen som kan dele erfaring med meg om hvordan hunden blir etter et slikt inngrep? Jeg er i tenkeboksen om hva jeg skal gjøre så setter stor pris på tilbakemeldinger. Takk :whistle:

Han er veldig på det å ri på andre hunder... og har ofte forhudskatar. Han er verdens snilleste og gladeste hun. Men er veldig "hyper" til tider. Jeg ser på det som en glad hund, men det er vel kanskje litt hormoner i ubalanse. Jeg vet ikke. Egentlig er ikke det et problem for meg, men han er over seg av lykke uansett hvem som hilser på etc. Det med at han rir på andre er forsåvidt et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hei

Jeg kan i hvertfall si noe i fra en som er eldre som endte opp kastrert og mere lykkelig, men som sakt det kan jo gå andre vegen også da. Jeg fikk i fjor vinter en hund som hang med hue og halen og ikke gadd annet enn å gå bak meg og da er det noe galt fatt for dette gjalt en flatcuted retriever. Vi til vetrinæren og fikk konstatert forstørret prostata. Han foreslo kastrering og vi testet ut først den ene kjemiske varianten som jeg ikke syns hadde noen virkning. Så testet vi ut den andre og den hadde så bra virkning at han begynte å løfte både hode og hale igjen. Han ble da kastrert på vanlig måte og da ble det enda mere liv i han. Dette var en kort historie om en gutt på ni år som ble kastrert. Dette skyltes vist en hormonell ubalangse hos han også.

Lykke til med valget. Det var ikke lett for meg heller og veldig deilig å se hvor fin han ble etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Trodde forhudskattar kom av bakterier som satte seg mellom penis og forhud, jeg. Har det noe med hormoner å gjøre? Kan det ikke like gjerne være trang forhud, f.eks? Jukkingen kan du jo få bort ved trening, men ser jo at det er mulig å bruke kastrering som atferdsendrende tiltak selvom jeg ser det som noe drastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...