Gå til innhold
Hundesonen.no

Tørre spëner


Guest Jonna

Recommended Posts

Guest Jonna

Tittet på Blaze sine brystvorter nå og la merke til at dem var meget tørre på tuppen. Blaze er nå inni sin 6 drektighetuke og jurene er i full utvikling.

Lurer litt på om tørrheten kan komme av væromslagene som er nå? Det er jo vår ene dagen og vinter den neste (og hun løper i skogen som normalt så dem får nok litt hard medfart).

Bør jeg smøre dem? Eller er dette noe som er normalt som jeg bare bør la være i fred?

brystvorte.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smør dem inn med et tynt lag spenol og masser dem lett. Pass bare på at du ikke trykker ut melk. På denne måten "herder" du pattene til valpene skal suge melk fra dem. Hvis hun blir sår når valpene patter på henne, kan du også bruke spenol. Det er ikke farlig for små valper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Takk for svar :)

Jeg smurte henne 2 ganger i går og det ser ut som det har gjort nytten. Så da lar jeg det være i fred igjen.

Melk trenger jeg ikke bekymre meg så mye for enda da hun enda har noen uker igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Jeg smurte henne 2 ganger i går og det ser ut som det har gjort nytten. Så da lar jeg det være i fred igjen.

Melk trenger jeg ikke bekymre meg så mye for enda da hun enda har noen uker igjen.

Supert :)

Hvis hun ikke har hatt kull før, kan det være en fordel å herde pattene før fødsel. Jeg pleier å gjøre det ca. 8 dager før termin. Da tar jeg en myk vaskeklut med varmt godt vann og masserer lett pattene og området rundt dem. Etter masseringen smører jeg med spenol. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Supert :)

Hvis hun ikke har hatt kull før, kan det være en fordel å herde pattene før fødsel. Jeg pleier å gjøre det ca. 8 dager før termin. Da tar jeg en myk vaskeklut med varmt godt vann og masserer lett pattene og området rundt dem. Etter masseringen smører jeg med spenol. ;)

Takk for tipse. Det er så mange spørsmål som dukker opp som jeg ikke finner i bøker eller kan lese meg fram til andre steder. Mye å tenke på og mange bekymringer i venten på mitt første kull :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipse. Det er så mange spørsmål som dukker opp som jeg ikke finner i bøker eller kan lese meg fram til andre steder. Mye å tenke på og mange bekymringer i venten på mitt første kull :)

Da jeg ventet første kullet her, kjøpte jeg en bok som heter min hund skal ha valpe. Den er skrevet av en dansk oppdretter. Den ga meg mange svar :) . Men du har jo en del oppdrettere her inne også da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Da jeg ventet første kullet her, kjøpte jeg en bok som heter min hund skal ha valpe. Den er skrevet av en dansk oppdretter. Den ga meg mange svar :) . Men du har jo en del oppdrettere her inne også da ;)

Bøker har jeg nok av egentlig :D Jeg har boken: Valping av Tove Solberg og Anne Buvik, Genetikk, avl og oppdrett fra NKK og enda en bok utgitt av SKK. Det "burde" holde... men desverre så står ikke alt jeg lure på der..

Veldig greit at det fins flere oppdrettere her inne. Jeg har alt fått svar på flere av mine spørmål her inne og det er jeg veldig takknemlig for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøker har jeg nok av egentlig :) Jeg har boken: Valping av Tove Solberg og Anne Buvik, Genetikk, avl og oppdrett fra NKK og enda en bok utgitt av SKK. Det "burde" holde... men desverre så står ikke alt jeg lure på der..

Veldig greit at det fins flere oppdrettere her inne. Jeg har alt fått svar på flere av mine spørmål her inne og det er jeg veldig takknemlig for :)

En ting til jeg kom på, er at det kan være lurt å ta tempen på hunden den siste drektighetsuka. Normaltemp på hund pleier å ligge rundt 38,5 og siste døgnet før mine føder går den rett under 37,0. Så rører de heller ikke maten det siste døgnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
En ting til jeg kom på, er at det kan være lurt å ta tempen på hunden den siste drektighetsuka. Normaltemp på hund pleier å ligge rundt 38,5 og siste døgnet før mine føder går den rett under 37,0. Så rører de heller ikke maten det siste døgnet

Slike tekniske ting har jeg oversikt over :P Det er mer dem små tinga jeg iblandt ikke helt er sikker på... og dem tingene står ikke i noen bøker!

Ellers har jeg vært med på endel dyrefødsler etter å ha jobbet på gård, men det blir av en eller annen grunn helt anderledes når det er min egen hund :whistle:

I dag skal jeg ut å kjøpe havregrøt og druesukker slik at det er i hus. Det er jo bare litt under 3 uker til fødselen og da må jeg jo får det i hus :P Teppene som skal brukes i kassen er vasket alle sammen så snart får jeg vell klippe opp noen håndduker også :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike tekniske ting har jeg oversikt over :P Det er mer dem små tinga jeg iblandt ikke helt er sikker på... og dem tingene står ikke i noen bøker!

Ellers har jeg vært med på endel dyrefødsler etter å ha jobbet på gård, men det blir av en eller annen grunn helt anderledes når det er min egen hund :whistle:

I dag skal jeg ut å kjøpe havregrøt og druesukker slik at det er i hus. Det er jo bare litt under 3 uker til fødselen og da må jeg jo får det i hus :P Teppene som skal brukes i kassen er vasket alle sammen så snart får jeg vell klippe opp noen håndduker også :rolleyes:

:P Det ser ut som om dette kommer til å går helt toppers. Riv opp avispapir også du :P Det er supert å ha i kassen. Er så lett å grave i :P Går ut fra at du informerer oss godt når fødsel setter igang, og ikke minst når den er over :P Vi er jo fryktelig nysgjerrige ver du :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
:whistle: Det ser ut som om dette kommer til å går helt toppers. Riv opp avispapir også du :P Det er supert å ha i kassen. Er så lett å grave i :P Går ut fra at du informerer oss godt når fødsel setter igang, og ikke minst når den er over :P Vi er jo fryktelig nysgjerrige ver du :P

Det skal jeg nok gjøre. Tror det er flere som forventer det her inne :rolleyes:

Bomullstrå har jeg nesten glemt... det skal også kjøpes inn i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...