Gå til innhold
Hundesonen.no

Huggorm i Østmarka!

ida

Recommended Posts

Skrevet

På vei ned fra skogen i deg, lå det en voksen hoggorm og solte seg i veikanten, akkuret i passe "avis"avstand for bikkjene! Turfølget pirket litt borti den med en pinne, så den slanget seg vekk før hundene stakk nesa borti den, men obs obs. Nå er den altså her og våre diskusjoner om prednisolon eller ikke prednisolon kan atter vekkes til live! <_<

Til opplysning kan jeg nevne at den lå like nedenfor bommen ved Plantasjen på Skullerud!

Skrevet

Åååh, jeg hater huggorm! Det er faktisk det eneste jeg er redd for omtrent, det å møte på huggorm på tur. Er det huggorm i Trondheim? Ja, det veit jeg egentlig at det er... Men altså, er det sannsynlig å møte på den på tur i skog og skoglignende områder? Vil jeg egentlig vite det?

Apropos at huggormen har kommet fram - i natt drømte jeg at Tinka ble bitt av huggorm og døde fordi veterinæren i Fredrikstad (ja, greit nok at jeg hadde drømt at jeg var i Fredrikstad om jeg også hadde drømt at det var sommer - men i drømmen var det vinter og ti minus) nektet plent å avbryte lunsjen sin for å gi motgift. :Laugh:

Skrevet

Takk for at du sier i fra :getlost:

Huggorm er noen ufyselige dyr :wub:

Vi har tenkt å gå i gamle trakter en gang i nermeste fremtid (bodde i skullerudveien bak Rimi'en før, for snatr 4år siden...), kanskje vi skulle gå tur sammen en dag??

Skrevet
Takk for at du sier i fra :wub:

Huggorm er noen ufyselige dyr ;)

Vi har tenkt å gå i gamle trakter en gang i nermeste fremtid (bodde i skullerudveien bak Rimi'en før, for snatr 4år siden...), kanskje vi skulle gå tur sammen en dag??

Det hadde vært kjempekoselig! Slutter tidlig på jobb tirsdag og fredag og ellers går vi i Østmarka med utgangspunkt Skullerud hver helg! :getlost:

Skrevet
Det hadde vært kjempekoselig! Slutter tidlig på jobb tirsdag og fredag og ellers går vi i Østmarka med utgangspunkt Skullerud hver helg! :getlost:

Da sender jeg deg PM.

Regner ikke med at det blir før etter påsken siden jeg har så mye å gjøre på skolen nå, men etter det hadde det vært koselig og møttes for tur :wub:

• 2 weeks later...
Skrevet

Tillater meg å dra denne opp igjen, da huggormen lå og solte seg på samme sted igjen i dag. Da vi kom litt for nær, slanget den seg ned under steinen den lå ved! Det var et lite hull akkurat der, så den har nok bolet sitt der. (Heter det bol?)

Altså: Når du går fra Plantasjen på Skullerud og gjennom bommen mot Vannverket, ligger det noen ganske store steiner på venstre hånd rett før brua. Ved en av disse bor det en halvmeter lang huggorm som tydeligvis har soleplassen sin rett nedenfor steinen, en meter fra veikanten! Den ligger kveila opp og er vanskelig å få øye på, hvis man ikke ser etter den!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
    • Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...