Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdretter av flere raser


charlotte

Recommended Posts

Jeg vet ikke helt hvorfor, men når jeg surfer rundt på hjemmesider tilhørende oppdrettere og ser at de driver oppdrett av 3-4 raser så blir jeg litt skeptisk :wub: Har de like stor interesse og engasjement for alle rasene? Hvis de f.eks driver oppdrett av 3 raser, hvor de er kjempeaktive med bare den ene rasen - hvordan får de valpekjøpere på de to andre rasene? Jeg styrer automatisk unna og foretrekker en oppdretter som har EN rase og som brenner for akkurat den rasen, men jeg vet at det er dumt. Man kan jo gå glipp av en rasende flott kombinasjon bare fordi man var trangsynt.

Bare en tanke fra ei som kjeder seg :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det alene ville stoppet meg fra å kjøpe valp. Det er viktigere hvordan hundeholdet er. Hvis hundene ser ut til å ha det bra og oppdretter ser ut til å ha kunnskap og mål og mening med det så er det greit. Hvis de derimot "fyller på" med populære raser uten at det ligger noe mer bak vil jeg nok mistenke at det bare er for å tjene penger og holde meg unna..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får litt samme førsteinntrykket som Charlotte. Eller ikke hvis det er innenfor samme gruppe/bruksområde, som f.eks oppdrett av retrieverrasene. Men, når det blir så mange som 3-4 forskjellige så blir jeg skeptisk, iallefall om det er ganske ulike raser. Vet ikke helt hvorfor, men jeg blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppdretter (kimuras) driver oppdrett av rottweiler, boston terrier og norsk buhund. Vet de brenner mest for rottisene, med det er jo ikke dermed sagt at de ikke bryr seg om de andre rasene. De avler på utstilling og de vinner stortsett alt de er med på uansett hvilken rase de stiller. HUndeholdet deres er også utrolig bra, tror ikke jeg har vært borti noen så er så perfeksjonister på alle plan. Hvalpene e selger er også utrolig godt sosialisert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok bare si meg enig med deg Charlotte, for dette gjør også meg skeptisk. Spesielt om de er i helt forskjellige grupper.. Det er endel oppdrettere som driver med sheltie og flere andre raser i tillegg, og det ville nok desverre ikke falt meg inn å foretrekke noen av dem framfor de som virkelig brenner for den ene rasen... Men det er nå min mening da :getlost: De får nok solgt likevel, men da kanskje ikke til de som er like ivrige? Ikke vet jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg ser faktisk ikke problemet.. :getlost:

Jeg titter selv på en annen rase også, den er ikke fullt så krevende som Ak, men jeg kan da brenne like mye for den rasen?! Jeg har nå i 2 år fulgt raseklubben, tittet på dem når jeg har mulighet og prater med oppdrettere.

Vell å merke er det ett helt annet bruksområde enn AK, men hvorfor går det ikke ann å brenne like mye for den rasen? Den kommer nok også i hus den dagen omgivelsene mine faller litt mer til rette for å ha 3 hunder.

Men det fins flere oppdrettere som tar inn populær raser eller pga "den var søt". Det er feil! Skal mann ha to raser, og avle, så skal det jobbes med det på samme nivå. Oversikten over linjer, gemytt, sykdommer, evt brukskrav osv er noe jeg krever at en oppdretter skal ha oversikt over uansett hvor mange raser dem har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok litt enig med Charlotte. Men som hun sier så er det litt anderledes som hun nevner om man kanskje driver med Golden og Flat eller noe slikt er det litt anderledes.

Syntes det er en vesentlig forskjell om de DRIVER eller har DREVET med flere raser.

Og ja får litt anderledes inntrykk om det står 3 raser der. En ting er om du er privatperson og har 3 hunder av forskjellige rase og har kull på 2 av tispene dine liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også det er litt forskjell på å ha f.eks to forskjellige raser og fire. Men klart man kan brenne for alle det er ikke det, men jeg blir litt skeptisk med en gang. Så for meg så blir det et dårlig førsteinntrykk om oppdretteren har en tre fire forskjellige raser. Men helt klart så kan de brenne like mye for alle rasene, men som sagt så blir jeg litt betenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er så unaturlig, jeg. "Vanlige" hundeeiere kan jo ha 2-4 forskjellige raser, så hvorfor skal ikke oppdrettere klare det like fint?

Ja, man må sette seg inn i helsesituasjon, forskjellige linjer osv i alle rasene - men det tror jeg går greit. Dessuten, hundeeiere som er over gjennomsnittet interessert kan jo også mye om rasen(e) sine, og veit hvilke linjer det kan være en fordel å styre unna.

Det kan godt hende jeg ender opp med hunder av forskjellige typer, f.eks. en laekenois og en toller - og om jeg av en eller annen grunn skulle bli oppdretter, ville jeg ikke likt å bli "sett ned på" fordi jeg har to raser og ikke èn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir skeptisk jeg også når jeg ser sider med 3 og 4 raser, er det to så kan det være ok.

Jeg har sett mye på Retrievere i det siste og hvis de er oppdrettere for en annen Retriever rase enn det jeg er intressert i så er det helt ok, men hadde de feks hatt oppdrett av Labrador, Boston Terrier og Berner Sennen så hadde jeg nok blitt litt skeptisk, men det er meg (sære meg... :getlost: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å se på kvaliteten på hundene? Om man har fire eller en rase har vel ikke så mye å si, så lenge hundene er av bra kvalitet. Hadde ikke hatt betenkeligheter ett sekund å kjøpe av en oppdretter med flere raser, så lenge det er gode hunder de avler på. Hvorfor blir man så mye mer seriøs om man har en eller to raser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å se på kvaliteten på hundene? Om man har fire eller en rase har vel ikke så mye å si, så lenge hundene er av bra kvalitet. Hadde ikke hatt betenkeligheter ett sekund å kjøpe av en oppdretter med flere raser, så lenge det er gode hunder de avler på. Hvorfor blir man så mye mer seriøs om man har en eller to raser?

Ja sant det du sier om kvaliteten, men jeg er litt skeptisk i natur når det gjelder oppdrettere og det skal ikke mye tull og sleiveri fra en oppdretter før jeg kutter kontakten med dem, sånn er jeg bare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sant det du sier om kvaliteten, men jeg er litt skeptisk i natur når det gjelder oppdrettere og det skal ikke mye tull og sleiveri fra en oppdretter før jeg kutter kontakten med dem, sånn er jeg bare :)

Men man kan ha like mye tull og sleiveri med en rase som med flere. Men så lenge kvaliteten er der, og at valpene får det de skal ha og litt til, så burde det jo være samme om antallet raser. Seriøsiteten ligger ikke i antall raser eller antall hunder. Men hva de leverer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man kan ha like mye tull og sleiveri med en rase som med flere. Men så lenge kvaliteten er der, og at valpene får det de skal ha og litt til, så burde det jo være samme om antallet raser. Seriøsiteten ligger ikke i antall raser eller antall hunder. Men hva de leverer.

Ja sant det, men jeg er naturlig skeptisk når de er oppdrettere av flere raser enn to, sånn er jeg bare :)

Men selvfølgelig finner man skikkelig kvalitet i den rasen jeg vil ha og oppretter har tre andre raser så kan jeg godt endre synspunkt, jeg har ikke vært i situasjonen ennå, derfor er jeg i utgangspunktet skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjah, når man ser hvor fantatiske oppdrettere kan være til tider, så må det da være litt forfriskende med oppdrettere som ser at "sin" rase ikke er den eneste rasen som teller og dermed faktisk klarer å drive med flere raser samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke noen store problemer om oppdretteren driver med flere raser, bare det ikke blir for mange.. Det er bedre at de har 2-4raser og få hunder enn at de har 1 rase og masse hunder.. synes jeg da :rolleyes:

Men, jeg håper jo da at oppdretteren er så flink at den greier å skille rasene.. Har vært borti noen som ønsker arbeidshunden lik familiehunden (av en helt annen rase) og avlet arbeidshundene mer lik familiehunden, og vel.. det er jo ikke optimalt. Så lenge de greier å skille på rasene og ikke minst aktivisere de, så er det greit for min del. Har sett de oppdretterene med en rase hvor hundene omtrendt ikke får noe trim...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...