Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger hjelp med rasevalg

M.J

Recommended Posts

Hei!

Har begynt å tenke litt på hund nr. 2. Vet ikke når det blir, men jeg vil bruke litt tid på å finne rett rase og oppdretter. Er veldig usikker på hvilke raser som passer meg, så derfor lurer jeg på om noen her har noen forslag?

Mine ønsker i tilfeldig rekkefølge:

- en middels til stor rase, ca. 50-70 cm(+/- 5 cm) i mankehøyde

- forholdsvis aktiv og utholden

- den må gjerne kreve litt fysisk og mentalt, men helst ikke gå på veggen i litt roligere perioder, som f. eks. ved eksamen(da blir det nok ikke mer en 2-3 turer på 30 min hver og litt godbitsøk og lignende)

- skal brukes til lydighet og litt blodspor, men kommer nok også til å prøve litt bruks og agility for moroskyld

- forholdsvis lettlært

- den bør være førerorientert og lett å ha løs (med litt trening, selvfølgelig).

- bør helst ikke være av en rase med masse jaktinstinkt

- lite til middels pelsstell, men helst ikke en rase som drar med seg ”halve skogen” hjem fra tur.

- bør kunne brukes til kløving og snørekjøring

- bør kunne stilles ut

Av aktivisering har jeg i utgangspunktet tenkt at den skal få ca.1/2 til 1 time hjernetrim og rundt en til to timer fysisk aktivitet(løpe løs, tur, jogging, sykling osv.) om dagen. Noe mer i helgene og noe mindre i litt mer hektiske perioder(som ved eksamen etc.).

På forhånd takk :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retrievere som Toller/Golden/Labrador burde passe helt ypperlig, enten av vanlige showlinjer med litt fart, eller kanskje dual purpose linjer. Boxer, Dobermann, Schæfer kanskje? Springerne ligger vel rundt 50 cm og er veldig fine hunder. Kommer jo litt ann på hva slags type hund du vil ha og? Det er rimelig stor forskjell i psyke og temperament hos disse hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som golden, flat og labrador kan passe deg da.. :icon_redface: Litt jaktinstinkt kanskje, men ellers passer de bra etter det du beskriver. Dalmisen kan kanskje også vurderes, men den vet jeg ikke noe om selv hvertfall.

Sheltie og kanskje også collie(?) er jo også mye brukt i LP. Blodspor har de vel ikke hevdet seg i enda, men det er sikkert ikke umulig det heller! :)

Så har vi jo de litt merkrevende rasene som belgerne, aussie og BC. Men jeg trur man må tenke nøye gjenom alt flere ganger før en skaffer en av dem, hvertfall ville jeg gjort det. :)

Lykke til med rasevalget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror en av retrieverrasene kan passe bra, iallefall golden, flat, labrador og toller. De andre to kjenner jeg så lite til så jeg kan ikke si noe om det. Jeg syns selvsagt tolleren og flatten er de herligste av dem. Det er jo ikke så mye jaktinstinkt hos retrievere siden de skal jobbe etter skudd, men de er veeldig glad i å bære ting. Apport ligger jo ganske naturlig til for dem. Og mange får et veldig godt forhold til vann, og bader omtrent hvor som helst og når som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange raser som egner seg. Men personlig ville jeg gått for en av retrieverene. Har best erfaring med golden , labrador og toller som elsker å jobbe og samarbeide. Ellers når det ikke skjer noe så sover man:) Så lenge man fra start en lærer at det skjer ikke noe hver dag og det skjer ting uavhengig av dag og tidspunkt og inne er man "av" , ute "på". retrieverene har en spesiell evne (avlet) til å koble av når det ikke skjer noe og i hektiske miljøer.

Alle retrieverene jeg har hatt har omtrent ikke eid jaktinstinkt og er kontaktsøkende.

Angående møkk og pels så har jeg erfaring med at tolleren har hatt mest selvrensende pels. Men alle røyter godt:)

Ellers har jeg brukt mine i lydighet, agility, spor, søk, trekk, sykling...ja... De sier ja takk til det meste:)

Husker labradorgutten, han kunne trekke pulk til han stupte, jeg måtte følge med på og styre han. Opplevde flere ganger at jeg måtte stoppe han fordi leppene og tunga begynte å bli blå. han eide ingen grenser og jobbet så lenge det var jobb. Lå som et slips når vi kom inn og etter 10min hvis jeg spurte om han var klar så sto han som et tent lys igjen. Gal eller dum , det kan diskuteres:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de som sier Retriever.. Om du vil ha middelstr ville jeg satses på toller.

Flatten passer jo til alle aktiviteter; Agility, bruks, Lydighet, Blodspor og Utstilling.

(Flatten er som poteten - den kan brukes til alt)

Om du velger golden (med unntak av jaktlinjer) er jo den noe daffere (med unntaks inndivider selvfølgelig) og den har noe mer pelsstell. Flat har i hvertfall lite, mine bades noen ganger i året (+ før utst) og han grees bare litt gjennom pelsen ved floker eller før han skal i ringen. Enkel klipp på bryst,ører og hale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på Flatcoated retriever eller Riesenschnauzer

Sånn brotsett fra det med pelsstellet på en riesen da. Var på pelsstelldag i schnauzerklubben i går og ved siden av meg sto en riesen. De var to stykker kontinuerlig og holdt på i 6 timer og var enda ikke ferdig da jeg dro. Man trenger selvfølgelig ikke nappe ned hunden så ofte men når det først skal gjøres tar det tid. I tillegg må det jo børstes og rakes ull jevnlig. Så vil man unngå pelsstell så bør man unngå schnauzere.

Men sånn bortsett fra det passer riesen alle kriterier ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du velger retriever så ville jeg anbefalt flat coated, evt labrador eller golden av showlinjer. Utrolig samarbeidsvillige hunder, førerorienterte, kontaktsøkende, kan stilles ut, har nok energi i massevis til spor og lydighet, det er mange oppdrettere på disse rasene, mange med den samme interessen for retrievere. Det er jakthunder, men eier ikke jaktinstinkt fordi dette er hunder som jobber etter skudd. Går ikke på veggen om de må ta det rolig noen dager, man kan godt variere treningen for retrieverne er ikke vanskelige å få til å tilpasse seg noe som helst.

En annen idé er jo kooiker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle forslag! ;)

Kjenner flere med flat og det virker som en herlig rase.

Er det noen her som kanskje kan fortelle litt om sine personlige erfaringer med flat'en og gjerne positive/negative sider ved rasen?

Har lest litt rundt på nettet, men er kjekt å høre erfaringer fra folk som har/har hatt flat og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Springer Spaniel eller evt Wachtelhund?

Kan muligens ha en del jaktinstinkt men typisk mindre enn den strihårede dachsen du har allerede. Er vel ikke like bra på kløv og kanskje mer pelsstell/ørestell enn en del retrievere/boxere.

Ellers er jo flats flotte hvis du vil ha en aktiv hund som blir valp litt lengre enn andre :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener du beskriver dalmatineren her ;)

- middels til stor rase, ca. 50-70 cm(+/- 5 cm) i mankehøyde

Hannhunder: 56-61 cm

Tisper: 54-59 cm

- forholdsvis aktiv og utholden

Pepper kan jobbe i timesvis om han får bestemme, og han er bare 10mnd gammel :ahappy:

- den må gjerne kreve litt fysisk og mentalt, men helst ikke gå på veggen i litt roligere perioder, som f. eks. ved eksamen(da blir det nok ikke mer en 2-3 turer på 30 min hver og litt godbitsøk og lignende)

Nå har jeg ligget syk noen dager og det har blitt lite med lange turer og litt hodetrim inne, men han ser ikke ut til å bry seg. Han har ligget helt avslappet ved sengekanten min og passet på meg :P

- skal brukes til lydighet og litt blodspor, men kommer nok også til å prøve litt bruks og agility for moroskyld

Perfekt for Dalmatineren!

- forholdsvis lettlært

Pepper har vært i sin første skikkelige trassalder nå og alt innlært var "glemt", men nå som den er forholdsvis over er han så gira på treninger at han lærer i løpet av minutter :P Kjempe morsom rase å trene!

- den bør være førerorientert og lett å ha løs (med litt trening, selvfølgelig).

Pepper er en kjempe pingle, og holder seg alltid rundt meg selv når innkallingen ikke var helt stabil. Nå kommer han så fort jeg vifter med en finger, om han da ikke har funnet seg en deilig tispe da :P Er da gutt må vite!

- bør helst ikke være av en rase med masse jaktinstinkt

Pepper tror han er en retriever, kommer alltid med døde fugler han finner (er endel av de på fjellet hvor vi går etter vinteren). Han syns det er veldig morsomt med fugler som fly, de må jages, men ellers bryr han seg lite.

- lite til middels pelsstell, men helst ikke en rase som drar med seg ”halve skogen” hjem fra tur.

Dalmatineren røyter hele året! Har hørt mange skrekkhistorier om hvor ille røytingen er, men selv synes jeg den ikke er noe verre enn andre raser vi har hatt. Selfølgelig har jeg ikke mye svarte klær uten hvite hår, men det er jo min feil som skal ha han på fanget når jeg har på en svart bukse :P

- bør kunne brukes til kløving og snørekjøring

Har startet så smått med å trekke bildekk med Pepper og gud for en vilje han har! Holder jeg han ikke igjen vil han allerhelst løpe så fort han kan for å vise seg frem. Kommer til å starte kløv og snørekjøring med han når han blir litt eldre :P Dalmatineren tåler ikke så veldig godt kulle, så det er gjerne lurt å ha et dekken til den om vinteren hvis den ikke skal jobbe seg varm :P

- bør kunne stilles ut

Hva er vel en kulere hund å stille ut enn en dalmis! Makan til showhund :P

Av aktivisering har jeg i utgangspunktet tenkt at den skal få ca.1/2 til 1 time hjernetrim og rundt en til to timer fysisk aktivitet(løpe løs, tur, jogging, sykling osv.) om dagen. Noe mer i helgene og noe mindre i litt mer hektiske perioder(som ved eksamen etc.).

Tror nok du ville trives godt med en dalmis og en dalmis vil trives hos deg. :P (se www.dalmatinerklubben.no for mer info om den vakre rasen, om du ønsker det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man begynne å la hunden trekke ting, som bildekk, i en alder av 10mnd? Han er jo ikke et år enda engang. Dalmatinere skal vel ha noen år å vokse på også. Bare lurer..

Vi har fått klarsignal fra dyrlegen og han trekker ikke tungt. Han trekker heller ikke lenger enn 5-10min uka og heller ikke regelmessig :ahappy: Og med godkjent sele med full støtte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått klarsignal fra dyrlegen og han trekker ikke tungt. Han trekker heller ikke lenger enn 5-10min uka og heller ikke regelmessig :ahappy: Og med godkjent sele med full støtte:)

Det var godt du er så forsiktig.. Er jo kjekt å røntge hunder før man begynner å belaste med trekk, kløv og ag (med hopp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle forslag! :P

Kjenner flere med flat og det virker som en herlig rase.

Er det noen her som kanskje kan fortelle litt om sine personlige erfaringer med flat'en og gjerne positive/negative sider ved rasen?

Har lest litt rundt på nettet, men er kjekt å høre erfaringer fra folk som har/har hatt flat og.

Jeg har en flat-tispe på 19 mnd. Hadde også en tispe som ble avlivet for 3 år siden. Har også hatt en hannhund for en kortere periode (1 år). Min søster har en tispe på 21 mnd. Så jeg tror jeg kan si at jeg har litt erfaring med flatten ;)

Flatten er en rase som liker å bli brukt til noe. Og den er svært allsidig - som Femidotten så fint sier: flatten er som poteten, den kan brukes til alt!

Flatten er lett å dressere, den er svært glad i mat og gjør dermed alt for å få belønningen! Den er omgjengelig, ivrig og glad - noen synes kanskje den uttrykker sin glede og begeistring "for mye". Så vær obs på at flatten gjerne er litt "oversosial" i møte med nye folk (jeg synes bare det er koselig jeg!). Men dette går jo an å trene på.

Den er veldig aktiv, og krever sitt når det kommer til mosjon og mental stimulering. Jeg går mye turer i skog og mark (prøver å gå mellom 1,5-2 timer hver dag, men hun takler fint dager med mindre mosjon). Sørg for at hunden får bruke hjernen sin, og at den får løpe masse!

Det er veldig lite pelsstell på rasen. Litt klipping på ører, poter og hals/bringe før en utstilling, ellers bare litt børsting, spesielt i røyteperiodene (da røyter de mye!).

Veldig grei størrelse på flatten, spesielt tispene - ikke for liten, ikke for stor.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan det står til ang. helse. Det er en forholdsvis sunn rase, men det er en del kreft på flatten (tror tallene på hunder med kreft, minker - men er ikke helt sikker på den statistikken). Vår tidligere hund hadde kreft to eller tre ganger i løpet av sitt 10 år lange liv. Hun ble avlivet pga. det.

Flatten går som oftest bra sammen med andre hunder og og glade i barn. De er egentlig barn selv, nesten hele livet, de blir sent voksne!

En flat kan bli stresset hvis den ikke får dekket sine behov ang. mosjon og hjernetrim. Får den det, vil du få en glimrende familiehund som kan brukes til både blodspor, lydighet, bruks og AG - alt som du ønsker å bruke hunden til!

Synes at flatten virker som en rase som kan passe deg utifra kriteriene dine :ahappy:

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker få følgende raser:

Pinscher

Flat

Belger - hadde vel gått for denne hadde jeg vært deg :ahappy:

Pincher har en del vakt instinkter da (ikke overdrevent så kan lett trenes vekk), og er kanskje en av rasene som kan være vanskeligst å dressere av de tre (er litt egenrådige), men vet om mange som driver med LP, spor og agility med den rasen. De er meget lettlærte så lenge de føler de tjener på det, og om de syns det er gøy. De har også en flott evne til å koble ut når man kommer innenfor døren. De har jo lite pelsstell også, men er muligens litt for små i forhold til hva du er ute etter.

Alle de flattene jeg kjenner, er flotte hunder, men også hyperaktive! :P Du merker at du har en Flat, for å si det sånn :Laugh: Men de er lette å dressere, og er rett og slett noen glad-hunder!

Jeg vil ikke beskrive belgerne, for jeg kjenner ingen som har dem, men utifra det jeg har lest om dem, så vil jeg tro denne rasen vil passe deg ypperlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...