Gå til innhold
Hundesonen.no

Stor hund eller veldig liten hund?

janne&kenny

Recommended Posts

Hei hei!

Jeg skal da få meg en puddel om en goood stund.. Så går jeg å grubbler og grubbler... Rasen er jeg ganske sikker på, men hvor stor vil jeg den skal være? Jeg har lenge hatt lyst på stor hund! Men etter hvert begynner jeg å lure på om det er bedre med en liten. Her er det snakk om enten veldig liten eller stor... Jeg har en mellomstor blanding nå, så jeg lurer på om det kan bli et problem med stor hund, siden den jeg har er mindre...? Jeg er ikke så veldig glad i pelsstell, men må man så må man... Er det lettere med en liten når det gjelder pelsstell? Siden kroppen er mindre tenker jeg...

Hvordan er det å ha en stor hund?

Hva er fordelen og ulempen med stor hund?

Jeg liker å ha hunden med meg der jeg er.. Kan det bli et problem når jeg har stor hund?

Jeg reiser også mye med buss og båt.. Går det greit å ta med en stor hund og en liten med inn på bussen?

Hvor mye mer fysisk trening trenger en stor i forhold til en liten.

Er det lettere å trene med en stor hund?

Er det stor forskjell mellom liten og stor?

Er liten hund som oftest gneldrite?

Toler store hunder mer psykisk påkjenning?

Går store hunder bedre sammen med barn?

Hva kan en stor hund brukes til i forhold til liten? (og motsatt?)

Er det ikke mer sykdommer hos toypuddelen enn storpuddelen?

I bunn og grunn er det storpuddelen jeg vil ha, men jeg grubbler og grubbler på om det kanskje er lettere med en liten...? Men jeg vet ikke om jeg vil at det skal være så "lett" heller!

Mange spørsmål her.. Noen av de vet jeg jo noe om selv, men vil gjerne høre hva dere synest!

Har du hatt liten og stor, eller bare en av delene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen min har tre pudler - en toy, en mellom og en storpuddel. Alle tre er er like søte, sjarmerende og alt det der. Men storpuddelen er enklere å ha med synes jeg (av toy og stor). Den er roligere, gneldrer/bjeffer ikke og pelsstellet er visst enklere på den nettopp fordi den er større (sa eieren). Toy'en gnelderer forsåvidt ikke, men bjeffer mye mer og tyr til bjeffing mer enn en de andre to pudlene naboen min har. Toy'en hopper mye og vil gjerne stå med sine (sølete) poter opp langs ditt bukseben når den hilser. Har hørt at pelsstellet her og er så å si enkelt, men vanskeligere enn storpuddelen. Men dette er bare hva jeg har erfart med pudlene og hva jeg har hørt eieren sagt om de. Alle tre er flotte og flinke lydige hunder som elsker mennesker og bli koset med :icon_redface:

Og når det gjelder det å ha med seg en liten en i forhold til å ha med seg en stor mener jeg at det absolutt er enklere å ha med seg en liten en. Selv har jeg en stor hund (labrador) og det er ikke vanskelig å ha med henne rundt i det hele tatt. Har ikke møtt på noe vanskeligheter enda iallefall. Men når jeg passet en italiensk mynde var det enklere å ha med han på buss, tog o.l. Men jeg synes derimot at det var bare stress og pes og vanskelig å drasse på en stor hund og en liten hund på buss, men det hadde noe med at italieneren bare var valp og hadde mye valpefakter og hoppet høyt og lavt på bussen.

Lykke til med valget, tror du blir fornøyd uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå svarer jeg utifra BC og Gordon Setter, ingen av de er så veldig store akkurat, men de går vel heller i den kategorien enn i "liten" kategorien..

Hva er fordelen og ulempen med stor hund? Fordelen med stor hund: mer å ta i, mer å være glad i! Jeg synes det er koselig med store hunder (mellomstore/store), de kan trekke mer, bære (mer i) kløv, og kan gjerne løpe ved siden av sykkel lengere..

Jeg liker å ha hunden med meg der jeg er.. Kan det bli et problem når jeg har stor hund? Det er lettere å ha med seg en liten hund rundt omkring, men når du har to blir det krøkkete uansett. Så lenge hunden er veloppdragen og kan oppføre seg "blant folk" går det jo greit. Men det er jo enklere dess mindre de er, selv om det ikke er umulig med en stor hund heller.

Jeg reiser også mye med buss og båt.. Går det greit å ta med en stor hund og en liten med inn på bussen? Igjen, krøkkete dess større hund du har, men uansett litt tungvint med to hunder. Du klarer det dersom du vil! Husk at på endel tog og busser må du betale for hunden dersom den er over 40 cm.

Hvor mye mer fysisk trening trenger en stor i forhold til en liten. Hm, det er klart, en stor hund må gå lengere enn en liten hund for å få samme utbytte, men de vil jo også leke sammen, og få mer ut av turen når de er to.

Er det lettere å trene med en stor hund? Neida, det kan jeg ikke se at det skal være. Er nok mer rase/individ-betinget det.

Er det stor forskjell mellom liten og stor? Det er vel mest det at det er vanskeligere å ha med seg en stor hund rundt. Flere vil være engstelige for hunden, og det blir MER hund på alle områder liksom.

Er liten hund som oftest gneldrite? Små hunder har kanskje lettere for å ty til bjeffing, men dette er noe som kan trenes på og ikke minst trenes bort uansett størrelse på hunden.

Jeg tror dette er noe du må bestemme utifra hva du har lyst til. En stor hund spiser mer, er dyrere i drift, og tar mer plass. Men hvis det er det du har mest lyst på, så går det fint. To små/middelstore hunder er enklere å ta med seg rundt, ha med på besøk osv, men jeg tror du må velge utifra hva du ønsker og vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en stor og en liten, blir vel samme strforskjell som en toy og en stor Puddel sånn ca..

Det ER lettere i hverdagen å ha liten hund, mindre forutgifter, lettere å ta med seg overalt inkludert på busser og trikker. Jeg har også merket at folk har lettere aksept for hun lille, men det kan ha noe med at hun er rolig og Lita er ADHD da! :icon_redface:

Jeg merker også på meg selv at det er lettere å bare la de være hjemme når jeg skal noe som jeg før hadde tatt med Tequila på, når jeg bare hadde henne. Men igjen, hadde Lita vært like rolig som Tequila så hadde jeg tatt de med.

Dette har selvfølgelig noe med oppragelsen å gjøre. Lita har blitt myyye bedre på det året jeg har hatt henne, men det henger igjen at hun fikk lov til å herje rundt og gjøre stort sett som hun ville i nesten 2 år! :):rolleyes:

Men jeg digger å ha en stor og en liten! På mange måter utfyller de hverandre. Men så er det også et problem i lek. Lita blir veldig voldsom for Tequila så da blir hun lemmen, trenger vel ikke si at de ikke leker så mye sammen...? :)

Det med plassen, ja store hunder tar jo automatisk opp mer plass, men det hender at Lita bruker mindre plass i sofaen, enn hva Teq gjør!

Det med bjeffing; ja små hunder bjeffer nok mer! Tror nok at Tequila har bjeffet mer i sitt 7 årige liv enn alle de andre hundene jeg har hatt tilsammen, og 2 de var Schäfere så det sier vel sitt! *flirer* Nå har Teq aldri fått lov til å bjeffe, men det glemmer hun støtt... <_<

Tror faktisk jeg vil anbefale deg å velge Stor Puddelen. Jeg så og si ingen erfaring med Puddler, men det ER tryggere å ha en stor hund! Jeg tror helt ærlig at en voldtektsmann eller raner eller noe i den duren vil tenke seg om en gang eller to når du kommer med en stor hund kontra en liten.

Du slipper å være engstelig, i den grad, for at en stor hun skal kunne løpe ned den lille og skade den.. Jeg har jobbet intenst for å ikke bli en hysterisk-liten-hund-eier, det har holdt hardt noen ganger men.. ;) De store tåler en trøkk mer, og sånn er det bare! :) Mange av de små er tøffere enn toget (Teq er inkludert der) men små kropper tåler mindre, sånn er det på en måte bare..

Det med at store hunder kan være med på lengre turer enn de små er bare tull! Teq er med på lange turer, selvfølgelig! Og det er ofte at Lita er mer sliten når vi kommer hjem enn hva Teq er! ;)

Greit, Lita krever mer, men igjen det har noe med rase og alder å gjøre!

Det med trening kan jeg ikke tenke meg at det er så stor forskjell på når det kommer til stor/toy puddel, eneste jeg kan tenke meg er at du må bøye deg mer med en liten! :)

Håper du fikk noe fornuftig ut av dette ihvertfall! :angel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planlegger så smått min neste puddel jeg også, men jeg skal gå ned en størrelse, mye pga aktivitetsbehovet. En storpuddel trenger mye mosjon, ifht de mindre variantene.

Jeg elsker storpuddelen, og av alle variantene er det den jeg setter høyest. Hadde helsen min vært optimalt hadde jeg ikke vært i tvil, neste hund hadde da blitt en storpuddel.

Storpuddelen har 3 trekk som kan være negative, det kommer selvsagt ann på eieren:

Størrelsen (men nå er min Sophus større enn normen..). Det er ikke praktisk med "stor"hund, når du reiser mye kollektivt, skal på besøk til folk som ikke er kjent med hund. (Min er i tillegg sort stor hannhund, med alle fordommer det måtte følge med..)

Min hund har et sterkt jaktinstinkt, og er tung å holde igjen når han ser/lukter katt f.eks.

Pelsstellet: det er mye hund å børste på, pelsen skal holdes flokefri og ren og pen. Jeg steller til tider en liten mellompudddel frøken, og det er gjort på en fei i forhold.

Aktivitetsnivået: Storpuddelen trenger ganske mye mosjon, og den trenger å bruke hodet sitt. De mindre variantene trenger like mye hodetrim, men ikke så mye fysisk mosjon selv om de fint kan takle det, men de ikke ha det.

Storpuddelen er roligere inne enn små variantene, og de gneldrer omtrent ingenting. De mindre variantene kan gneldre en del, og er generelt litt mer "high strung".. Uansett størrelse er de lekne, kloke, lettlærte og med en enorm sjarm.. :)

Puddelen er en generelt frisk rase, men på de mindre varianten er det viktig å se sjekke for patellaluksasjon, og PRA. Storpuddelen røntges for HD, og sjekkes for øyesykdommer. Allergi/svakt immunforsvar og gemyttproblemer burde det sjekkes for uansett størrelse.

Med en større hund, blir det mindre plass i sofaen, større utgifter på mat/utstyr, lengre turer, vanskligere å ta med seg hunden vekk og mer pelsstell. Selv har jeg heldigvis bil, og forståelsefulle venner så jeg lett kan ta med meg Sophus på reise. Har du sertifikat er det mye lettere å reise rundt med hund uansett. :) Mindre plass i sofaen er bare koselig, det er også lange turer, men utgiftene er desverre vanskligere å like.

Storpuddel er for meg den ultimate hunden (kanskje jeg er litt raseblind..? ^_^ ), og hadde helsa holdt hadde det blitt neste hund. Men det er mer praktisk med en mindre variant...

Skal du ha to hunder samtidig så hadde jeg valgt en mindre variant av praktiske hensyn, utstyr er billigere, de kan bruke samme fôr, utstyr, lettere å reise med 2 små enn 1 liten og 1 stor o.l.

Ifht bruksområdet så kommer det ann på hva du vil drive med. Jeg har både kløv til Sophus og strikkbelte til snørekjøring, men jeg kan telle på fingrene hvor mye utstyret blir brukt.. det kommer selvsagt på eieren. :icon_redface: Vil du drive agility, blodspor, lydighet, rundering osv har ikke hundens størrelsen så mye å si, puddelen er lettlært uansett. :)

Vanskelig valg dette... :unsure: Si i fra hva det blir da..! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at det er veldig greit å ha to hunder så lenge jeg har små hunder. Min neste hund blir forhåpentligvis storpuddel, men da er planen at den skal være enehund. I hvertfall så lenge jeg ikke har bil. Hvis jeg skal sitte på med noen nå, blir det plass til både meg og hundene i baksetet. Hadde jeg hatt en mellomstor og en stor hund, ville det straks bli vanskeligere i mange situasjoner. Det mange opplever når de får seg hund nr to, er at det blir vanskeligere å få hundepass. Hvis nr to er liten er det sikkert lettere med hundepass enn om den er stor. I det store og det hele, er det jo mest praktisk med en liten hund i de fleste sammenhenger. Men hvis du virkelig vil ha en storpuddel i tillegg til den hunden du har nå, og du er innstilt på at det vil kreve en del mer både praktisk og økonomisk, så er det ikke umulig. Men hvis jeg var deg, ville jeg i såfall sterkt vurdere å skaffe meg bil i tillegg :icon_redface:.

Aktivitetsnivået: Storpuddelen trenger ganske mye mosjon, og den trenger å bruke hodet sitt.

Hvor mye mosjon syns du at en storpuddel bør få?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye mosjon syns du at en storpuddel bør få?

Jeg sitter ikke med noe fasit, men for å si det slik... du merker godt om en storpuddel har fått for lite trim, fysisk eller mentalt. Da blir min hund hvertfall uendelig kreativ og masete. :icon_redface:

For min hund varierer det en del, på høsten og vinteren er han i sitt ess og vil ha mer fysisk aktivitet enn på sommerhalvåret (han blir døsig av varme), han elsker snø og lek i snøen.. Han blir faktisk høst-yr, og våkner til "liv" når gradene kryper nedover.

Men uansett årstid kan han løpe langt og lenge og er avhengig av å løpe løs omtrent hver eneste dag og rase rundt. Helst med en kompis, nå som han er eldre har han roet seg en del, men kan fortsatt leke nonstop i timesvis, og har mange en gang overrasket turkompiser med sin uendelige energi. Når turen er ferdig vil andre hunder slappe av, mens Sophus fremdeles er i farta. :) Når det er sagt har han roet seg veldig etter fylte 3 år.

Sophus får minimum 3 turer om dagen, hovedturen kan være alt fra 45 min til flere timer, det kommer helt ann på. Blir det korte turer tar jeg han med på besøk, eller trener mer slik at han får stimulert hodet

Han elsker å trene triks og lydighetsøvelser, og det gjør vi hver dag, jeg legger også ut godbitsøk, og lager/setter fram IQ leker til han daglig.

Slik jeg opplever forskjellen mellom storpuddel og mellompuddelen er at de har samme kapasitet, men ikke samme drivet etter fysisk forstring, slik som storpuddelen har. Mellompuddelene jeg kjenner blir lettere tilfreds om de bare får være med, de trenger ikke å løpe/strekke ut sånn som storpuddelen gjør, er mitt intrykk. Storpuddelen er like selskapelig anlagt som de mindre variantene, men bærer med seg en arv som vannapporterende fuglehund. Jeg kjenner knapt en storpuddel som ikke vil jage, og min hund har et velutviklet jaktinstinkt og en utholdenhet som jeg ikke har sett maken til hos de mindre variantene, og det reflekteres i større behov for mosjon.

Jeg vet ikke om det var god nok forklaring?

Men som sagt, du merker om en storpuddel får for lite trim.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten hund trenger så absolutt ikke være gneldrete nei. På schnauzerklubben i går var Freya minstemann og den eneste som holdt kjeft. Bouvierene og riesene holdt derimot en skikkelig konsert.

Det er enklere med en liten hund i forhold til reise, mosjon mm. Som tidligere påpekt så gjør det også en forskjell om det er en eller to - og jeg vil nok tro det er lettere om det er en liten og en mellomstor heller enn en mellomstor og en stor..

Pelsstell? Joda, kan nok være enklere på en stor hund, men det tar like fullt lenger tid.

Begge deler har sine fordeler så synes bare du skal tenke over hvilken har du mest lyst på uten å tenke så mye på de andre kriteriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder gneldring har jeg kjent til flere småpudler som jeg nesten aldri har hørt et knyst fra. Har også kjent noen som har vært gneldrete.

Gneldring har veldig mye med eier å gjøre. Sørger du for at hunden blir trygg uten å overbeskytte den, at den får nok fysisk og mental aktivisering, og du er nøye på at bjeffing ikke får lov til å utarte seg helt fra valpetiden av, skulle ikke gneldring behøve å bli noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Jeg går 1 time tur med Bajas hver dag (+-) og trener med han ca 2 ganger i uken (+-). Hvor mye mer må en stor hund ha?

Jeg er litt redd for at jeg ikke kan oppnå hundens aktivitets nivå, men jeg vet jo at jeg kan gi endel mer også!

Men på en annen side, så har jeg snakket med andre som har store hunder (rotwiler, toller, retriver..) og de aktiviserer egentlig ikke hunden så veldig mye mer enn jeg gjør...

Hvor mye aktivisering trenger en stor puddel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Jeg går 1 time tur med Bajas hver dag (+-) og trener med han ca 2 ganger i uken (+-). Hvor mye mer må en stor hund ha?

Jeg er litt redd for at jeg ikke kan oppnå hundens aktivitets nivå, men jeg vet jo at jeg kan gi endel mer også!

Men på en annen side, så har jeg snakket med andre som har store hunder (rotwiler, toller, retriver..) og de aktiviserer egentlig ikke hunden så veldig mye mer enn jeg gjør...

Hvor mye aktivisering trenger en stor puddel?

Hei! Om en time er bra nok eller ikke kommer an på om hunden får løpe løs, leke med andre hunder, om du legger inn små øvelser på denne timen, om du går langs asfalt eller i skauen m.m. Altså; ên time i bånd på asfalt, er absolutt ikke det samme som ên time løs i skauen ;)

Lykke til med valg av rase! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...