Gå til innhold
Hundesonen.no

Akseptable priser?


Marthe

Recommended Posts

Som aktiv bruker av Finn.no, så må jeg si meg sjokkert over de skyhøye prisene enkelte tar for valper og voksne hunder. Selv om jeg ikke skal kjøpe hund, liker jeg å følge med på "markedet".

Når folk i setter valpeprisen på Border collie valper til 8000 kr, går jeg ut i fra at valpene er registrert i NKK, og at foreldrene har (flotte) resultater å vise til. Nysgjerrig som jeg er, så sendte jeg de en mail. Dette var det svare jeg fikk:

Hei!

Pappaen til valpene har papirer, men ikke moren. Hun kommer fra Sverige. Tidligere eier valgte å ikke ta med papirer da hun skulle brukes som gårdshund. Valpene vil ikke bli levert registrert. Ingen av foreldrene har resultater å vise til.

Hilsen ****

Synes også det er drøyt når en voksen Schäfer tispe uten noen meritter å vise til skal koste 15000, pluss at oppdretter krever et kull på hunden uten avslag i prisen (dette er en hund fra et normalt norsk oppdrett).

Et annet eksempel er den russiske toy terriertispen med brukket fot på 2 år som skulle selges uregistrert for 25000...

Eller de som prøver å selge en voksen langhåret Schäfer til 7500,-. Som er full valpepris for mange Schäfere.

Kan man ta hva man vil for hunder nå til dags?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes 10000 er passe for rasehunder jeg :icon_confused: og max 5000 for mix..

Nei, synes ikke kr 8000,- er en akseptabel pris for en border collievalp med uregistrerte foreldre, siden normal valpepris på den rasen ligger på 5000-7000 kr. Og da er de registrert!

Synes det er helt utrolig at enkelte selgere får seg til å presse prisene så høyt opp. Og enda verre er det hvis folk kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, synes ikke kr 8000,- er en akseptabel pris for en border collievalp med uregistrerte foreldre, siden normal valpepris på den rasen ligger på 5000-7000 kr. Og da er de registrert!

Synes det er helt utrolig at enkelte selgere får seg til å presse prisene så høyt opp. Og enda verre er det hvis folk kjøper.

mente selvfølgelig for registrerte hunder med premierte foreldra da ;p hvis du misforstod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge folk er villige til å betale de prisene, så kommer selgere til å prise hundene deretter også.

En uregistrert rasehund er ikke mer verdt i kroner og ører enn en blandingshund egentlig. Du har akkurat samme begrensninger mhp konkurranser og avl innenfor NKK. Stamtavla er jo også på en måte en "garanti" for at du får den rasen du vil ha og.

Men enkelte steiler ganske fort når man betaler valpepris for en voksen hund. Hvofor skal voksne hunder "automatisk" gå ned i pris? Er en 2 års gammel frirøntget hund mindre verdt enn en valp, selv om den ikke er en problemhund og er en potenseiell konkurransehund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge folk er villige til å betale de prisene, så kommer selgere til å prise hundene deretter også.

En uregistrert rasehund er ikke mer verdt i kroner og ører enn en blandingshund egentlig. Du har akkurat samme begrensninger mhp konkurranser og avl innenfor NKK. Stamtavla er jo også på en måte en "garanti" for at du får den rasen du vil ha og.

Men enkelte steiler ganske fort når man betaler valpepris for en voksen hund. Hvofor skal voksne hunder "automatisk" gå ned i pris? Er en 2 års gammel frirøntget hund mindre verdt enn en valp, selv om den ikke er en problemhund og er en potenseiell konkurransehund?

Grunnen til at en valp er dyrere er vel at en kan få mulighet til å prege og sosialisere hunden selv, og følge opp hunden fra den er liten, vil jeg tro. Man kan forme hunden til en viss grad selv, og det er vel verdt å betale litt ekstra for?

En langhåret schäferhund ligger stort sett på halve prisen av en normalt pelset schäfer, siden lang pels er en utstillingsfeil. Da synes jeg blir drøyt å selge denne for samme prisen som en valp uten feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som aktiv bruker av Finn.no, så må jeg si meg sjokkert over de skyhøye prisene enkelte tar for valper og voksne hunder. Selv om jeg ikke skal kjøpe hund, liker jeg å følge med på "markedet".

Når folk i setter valpeprisen på Border collie valper til 8000 kr, går jeg ut i fra at valpene er registrert i NKK, og at foreldrene har (flotte) resultater å vise til. Nysgjerrig som jeg er, så sendte jeg de en mail. Dette var det svare jeg fikk:

Hei!

Pappaen til valpene har papirer, men ikke moren. Hun kommer fra Sverige. Tidligere eier valgte å ikke ta med papirer da hun skulle brukes som gårdshund. Valpene vil ikke bli levert registrert. Ingen av foreldrene har resultater å vise til.

Hilsen ****

Synes også det er drøyt når en voksen Schäfer tispe uten noen meritter å vise til skal koste 15000, pluss at oppdretter krever et kull på hunden uten avslag i prisen (dette er en hund fra et normalt norsk oppdrett).

Et annet eksempel er den russiske toy terriertispen med brukket fot på 2 år som skulle selges uregistrert for 25000...

Eller de som prøver å selge en voksen langhåret Schäfer til 7500,-. Som er full valpepris for mange Schäfere.

Kan man ta hva man vil for hunder nå til dags?

Må "arrestere" deg på prisen for sch.valper, normalpris er 8-9000 tusen, men en del tar 10 tusen pr. valp nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For voksne hunder syns jeg prisen skal være ganske lav! Spesielt når hunden ikke er registrert! :shocked:

De BC-valpene der ville jeg holdt meg unna uansett hva de hadde kosta :icon_confused:

Veldig skeptisk till finn.no annonser, og har alltid vært det.

For en rasevalp som har registrering og gode linjer syns jeg skal koste rundt ca. 10.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må "arrestere" deg på prisen for sch.valper, normalpris er 8-9000 tusen, men en del tar 10 tusen pr. valp nå.

Nå er jo 7500,- bare 500 kr fra såkalt normalpris. Ville ikke sagt at det blir feil akkurat, og fortsatt er det seriøse oppdrettere som tar helt ned til 6000,- for registrerte, godkjente valper uten feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo 7500,- bare 500 kr fra såkalt normalpris. Ville ikke sagt at det blir feil akkurat, og fortsatt er det seriøse oppdrettere som tar helt ned til 6000,- for registrerte, godkjente valper uten feil.

Tja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare "tja" i vei du, i stedet for å godta fakta :rolleyes:

Trur du har dine fakta, og jeg mine.... Er en stund siden jeg hørte om seriøse oppdrettere i miljøet som solgte valper for 6000,- (bortsett fra når dei sitter igjen med valper som er problemer å få solgt) Men jeg har ingen interesse av å krangle om sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det mer populær en rase er det høyere blir prisen for dårlig vare. For et par år tilbake solgte vi registrerte gs valper etter 1. premierte foreldre til 7000, dette var normal høy pris da for gode linjer.

Idag selges hjemmeavl av gs for 7-8000, mange av disse hundene har hverken jaktforeldre eller premieringer og vise til. Økte genetiske problemer har også blitt en belastning for rasen uten at det har noe å si på prisen.

Dessverre presser markedet prisen opp på "dårlige"hunder, mens man alikevel ikke får presset prisen nevneverdig opp på "gode" hunder i forhold.

Enig med Nirm om at forskjellen på en blandingshund og uregistrert rasehund igrunn ikke burde være særlig stor i pris, da man kommer like langt med begge.

Om man skal betale full pris for en voksen hund, bør den være av gode linjer, sykdomsfri og med lite unoter. Skal selv betale 8000 for en 2 år gammel gs hann nå, litt i overkant. Men hunden er hdfri, har et utrolig godt gemytt og har ingen store uvaner (har hatt han i nærmere 3 uker nå). Men å betale full pris for en hund med "treningsfeil" og uten solid prøvetid (minimum en uke) synes jeg blir feil. Er det derimot en god hund kan en voksen hund godt betales mer for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur du har dine fakta, og jeg mine.... Er en stund siden jeg hørte om seriøse oppdrettere i miljøet som solgte valper for 6000,- (bortsett fra når dei sitter igjen med valper som er problemer å få solgt) Men jeg har ingen interesse av å krangle om sånt.

Uansett hva du har erfart, så synes jeg det faller på sin egen urimelighet å selge voksne hunder med utstillingsfeil til nesten full valpepris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva du har erfart, så synes jeg det faller på sin egen urimelighet å selge voksne hunder med utstillingsfeil til nesten full valpepris.

Kjære deg! Det er jo ikke det jeg har kommentert i det hele tatt! Jeg snakker om valpepris ikke hva noen tar for en voksen hund. Kan jo forresten nevne at jeg selv selger Vigo for halv pris pga ørene, og han er 11 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg! Det er jo ikke det jeg har kommentert i det hele tatt! Jeg snakker om valpepris ikke hva noen tar for en voksen hund. Kan jo forresten nevne at jeg selv selger Vigo for halv pris pga ørene, og han er 11 mnd.

"En hunds personlige kvaliteter kan ikke måles i førstepremier, certifikater eller BIR...

En med 2. premie eller lavere, kan være minst like verdifull å eie.

Nettopp fordi den er din beste venn og ditt kjæreste eie."

- Hentet fra Riccos hjemmeside :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"En hunds personlige kvaliteter kan ikke måles i førstepremier, certifikater eller BIR...

En med 2. premie eller lavere, kan være minst like verdifull å eie.

Nettopp fordi den er din beste venn og ditt kjæreste eie."

- Hentet fra Riccos hjemmeside :(

Så fint at du har vært inne og sett på siden min da! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes dessverre alt for mange som avler pga pengene. :icon_confused:

Ja, dessverre.. Kjempesynd, ser valper bli avlet opp i fleng. En venninnes nabo setter andre kull på sin jack rsl. terrier. Da hun hadde sitt første kull var eieren på en 2, 5 timers tur to dager etter fødselen og hunden var utmagret og sliten. Venninna mi stoppet for å spørre hvordan det gikk, og han sa at når valpene blr 4 uker gamle skulle moren på agilitykonkurranse, pluss at de planla et kull den neste løpetiden også.

Det er dessverre et stort tall hundeeiere som avler pga pengene, blir så irritert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som dette:

"Monica

Jørpeland

Selger blandingsvalper for 7000,- pommeranien ex papillon."

Averterer dem faktisk for salg i vår største avis her hvor jeg bor.

Helt hårreisende synes nå jeg da ;)

Om folk er så dumme å kjøpe bastarder til en pris av kr 7000, så må de vel det. Istedet for å legge til kr 3000,- og få en renraset hund med både vet.attest, forsikring, ID merket, registrert i NKK og øyelyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at en valp er dyrere er vel at en kan få mulighet til å prege og sosialisere hunden selv, og følge opp hunden fra den er liten, vil jeg tro. Man kan forme hunden til en viss grad selv, og det er vel verdt å betale litt ekstra for?

En langhåret schäferhund ligger stort sett på halve prisen av en normalt pelset schäfer, siden lang pels er en utstillingsfeil. Da synes jeg blir drøyt å selge denne for samme prisen som en valp uten feil.

Er veldig enig med dette angående sosialiseringen av valp!

Vet du, jeg trodde faktisk at langhåret schäfer var en egen rase, så nå lærte jeg noe nytt :Laugh:

Ellers så er jeg enig med trådstarter at det er mange rare priser ute og går på markedet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at en valp er dyrere er vel at en kan få mulighet til å prege og sosialisere hunden selv, og følge opp hunden fra den er liten, vil jeg tro. Man kan forme hunden til en viss grad selv, og det er vel verdt å betale litt ekstra for?

En langhåret schäferhund ligger stort sett på halve prisen av en normalt pelset schäfer, siden lang pels er en utstillingsfeil. Da synes jeg blir drøyt å selge denne for samme prisen som en valp uten feil.

Med en valp, så har man også usikkerhetsmomentet som helse og mentalitet. Selv om man sjekker nøye opp mhp linjer og slikt, så kan man være uheldig og sitte med en hund man faktisk ikke kan bli brukt til det formålet den var planlagt som. Og det kan dukke opp feil etter 8 ukers alder. Tannmangler, bittfeil, at den blir for stor/liten etc.

En hund på 2 år, så er det også lagt i penger på HD/AA røntging, vaksiner mm. Så at den "automatisk" skal gå ned i pris, synes jeg ikke er rett. Du kan mentalteste og det er ingen skjulte feil og mangler utseendemessig i det minste (man kan telle tenner og måle hvor høy den er...).

Men ikke dermed sagt at alle voksne hunder er verdt valpepris. Noen er verdt langt mer, andre langt mindre.

---

Forresten. Hva setter ned prisen på en hund egentlig? De fleste kontraktene jeg har sett, så får man igjen om hunden har HD/AA og utstillingsfeil. Hva med mentale brister og allergi eks? Gir noen oppdrettere igjen på slike feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...