Gå til innhold
Hundesonen.no

HD-spørsmål


C.J

Recommended Posts

Hei! Jeg har da en flatjente på 18 mnd. Jeg skal begynne med AG, da bør hun vel røntges for HD først, eller?

* Er det sånn at alle hundeeiere bør HD-røntge hundene sine?

Dere skjønner..jeg har en stefar som ikke gidder å bruke mer penger på hunden vår..(men nå har jeg fått jobb da, så da blir det nok brukt en del penger på Chantana skal du se :icon_confused:) Så jeg bare lurer på om dere kan gi meg gode argumenter for å røntge henne. Hvis det er en nødvendighet da, noe jeg tror det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt synd dersom hunden din har HD og du lar henne hoppe fritt, det kan gi store smerter. Har hunden HD skal man ta hensyn til dette og gi rett form for trening.

Jeg mener at alle burde røntge hundene sine. For det første for å utelkukke at den ikke har HD, så har vi oppdretter som veldig ofte er interessert i å vite avkoms HD status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har da en flatjente på 18 mnd. Jeg skal begynne med AG, da bør hun vel røntges for HD først, eller?

* Er det sånn at alle hundeeiere bør HD-røntge hundene sine?

Dere skjønner..jeg har en stefar som ikke gidder å bruke mer penger på hunden vår..(men nå har jeg fått jobb da, så da blir det nok brukt en del penger på Chantana skal du se :() Så jeg bare lurer på om dere kan gi meg gode argumenter for å røntge henne. Hvis det er en nødvendighet da, noe jeg tror det er.

Jeg kommer alltid til å røntge mine hunder for HD.

Ett godt argument til stefaren din som ikke vil bruke penger er nok at om du oppdager HD sent, og du har trent agility, og sånt som belaster hoftene, kan det bli værre, og DA vil dere få mye utgifter på hunden...

Så ja jeg mener det er nødvendig, spesielt siden du har planer om å begynne med agility :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg også tenker jo at det må være viktig å røntge siden AG er en stor belastning for leddene. Ja, AD er kanskje enda viktigere, når jeg tenker meg om :icon_confused:

Vet dere ca hvor mye det koster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

røntging er nødvendig for å sjekke om hunden har den arvelige sykdommen(!) hofteleddsdysplasi, i det hele tatt at det er en sykdom som hunden kan lide av synes jeg er nok grunn til å måtte røntge. Spessielt med tanke på ag. Røntging av hofter koster vel litt over 1000kr som regel, pluss 180(?)kr. for avlesing hos NKK.

Og ja, det er noe alle hundeeiere som har raser det er vanlig å røntge på bør gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

røntging er nødvendig for å sjekke om hunden har den arvelige sykdommen(!) hofteleddsdysplasi, i det hele tatt at det er en sykdom som hunden kan lide av synes jeg er nok grunn til å måtte røntge. Spessielt med tanke på ag. Røntging av hofter koster vel litt over 1000kr som regel, pluss 180(?)kr. for avlesing hos NKK.

Og ja, det er noe alle hundeeiere som har raser det er vanlig å røntge på bør gjøre...

Men er flat en rase det er vanlig å røntge på? Vi har ikke gjort det på tidligere hunder.. men så er det jo bare jeg som virkelig interesserer meg for hund i familien og da.

EDIT: Drittsekk av en fyr..Uansett hva jeg sier: jeg får ikke røntge "hans" hund (-jeg har betalt for den..osv.) om jeg så betaler selv.. ÅÅÅ jeg vil bare flytte og ta med meg hunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og et tips, røntger du for HD og AD samtidig blir det ofte billigere. Og ringer du rundt får du også veldig store prisforskjeller på dette.

Så min personlige mening er å HVERTFALL røntge den siden du skal bruke den i AG. Både HD og AD. Da er du på den sikre siden. Er dumt om du belaster dette mye om det viser seg om den har HD eller AD, og da kan man også forebygge mye ved å legge opp treningsprogram, Kost?! Og det kan fort bli mye utgifter om du har trent mye AG og hunden har HD/AD...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg også tenker jo at det må være viktig å røntge siden AG er en stor belastning for leddene. Ja, AD er kanskje enda viktigere, når jeg tenker meg om :icon_confused:

Vet dere ca hvor mye det koster?

Jeg betalte 1400 kr for å røntge for HD og AA hos Landen i Haugesund. Vet ikke hvilken vet. du bruker, men han er ihvertfall kjempe flink :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

betalte 1013 for hdrøntgen og IDmerking.

Om du betalte hunden og den står oppført på deg kan du jo bare være krass og ta den med, men om onkelen din står som eier blir det verre da registrert eier må skrive under på papirene. Om du er registrert på nett kan du få svar rett på mailen. HD status på hunden jeg røntget tok under en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er flat en rase det er vanlig å røntge på? Vi har ikke gjort det på tidligere hunder.. men så er det jo bare jeg som virkelig interesserer meg for hund i familien og da.

EDIT: Drittsekk av en fyr..Uansett hva jeg sier: jeg får ikke røntge "hans" hund (-jeg har betalt for den..osv.) om jeg så betaler selv.. ÅÅÅ jeg vil bare flytte og ta med meg hunden!

Ja, Flat er en vanlig rase å røntge på! Oppdretteren din blir sikkert glad hvis du gjør det også! Hvis jeg ikke husker feil står det i endel kjøpsavtaler til flatter at de må røntge hunden sin, kanskje du kan bruke det som et argument?

Håper du for overtalt han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er flat en rase det er vanlig å røntge på? Vi har ikke gjort det på tidligere hunder.. men så er det jo bare jeg som virkelig interesserer meg for hund i familien og da.

EDIT: Drittsekk av en fyr..Uansett hva jeg sier: jeg får ikke røntge "hans" hund (-jeg har betalt for den..osv.) om jeg så betaler selv.. ÅÅÅ jeg vil bare flytte og ta med meg hunden!

De fleste flatter rønkes ja. Men der ser man også fort hvor mye oppdretter følger opp. Vet om flere oppdretter som ringe etter 1-2års tid for å sjekke om hunden er rønket.

Lett og se på dogweb blandt annet. Går du rundt og sjekker flere kull fra samme oppdretter og ser at ca 1/2 er rønket, da ville jeg faktisk begynt og lure! For på flat vil jeg si at i gjennomsnitt 1/2 individer i et kull ikke er rønket som regel.

Dessuten er det jo viktig informasjon. Om hunden din har HD D eller E og bare la den gjøre alt fra den er rundt 1år kan jo gjøre det verre på langsiktig plan. I hvertfall en god grunn til å rønke, du vet hva du har å forholde deg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

betalte 1013 for hdrøntgen og IDmerking.

Om du betalte hunden og den står oppført på deg kan du jo bare være krass og ta den med, men om onkelen din står som eier blir det verre da registrert eier må skrive under på papirene. Om du er registrert på nett kan du få svar rett på mailen. HD status på hunden jeg røntget tok under en uke.

Må eier skrive under? Vurderer å røntge hunden min(som står registrert på min far), men faren min da være med til veterinær for å skrive under? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste nettopp i kjøpeavtalen vår og på "merknader" står det blant annet: Hunden skal HD-røntges ved 12 mnd alder(...)

Jeg leser det for min stefar, og jeg sier at jeg vil rønke henne, og da svarer han "du får skaffe deg egen hund da". Å FY FA*N! Jeg blir så frustrert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff jeg synes synd på deg! Hva med moren din da eller har ikke hun noe å si?

En annen ting: Hvis det står i kjøpsavtalen at man må røntge hunden ved 12 mnd alder, har man jo blitt enige og gjort en avtale på det! Det er faktisk dårlig gjort å bryte det! Jeg mener at akkurat som man gjør avtaler på bil, hus osv. som man holder gjør man vel det samme med hunden`? Spør han om han hadde likt at noen hadde brutt en avtale med han som de hadde blitt enige ved en kontrakt - det hadde han nok ikke likt. Hvis han ikke liker den avtalen en oppdretter "tilbyr" han, kan man værsågod å finne seg en annen oppdretter!

Vel det å unngå å røntge hunden sin kan man nok ikke bli saktsøkt av, MEN en avtale er vel en avtale? Egentlig er det ikke død og liv omågjøre å få røntget hunden, men tenk hvis alle hadde tenkt sånn! Er ikke en kjøpsavtale verdt noen ting?

Spør han om han vet hvorfor man røntger hunder, og forklar han at en oppdretter legger mye tid og arbeid i oppdrettet sitt og at det er nødvendig for oppdrettet at hunden blir røntga!

Håper dette hjelper noe! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundeeier må ikke være med til veterinæren, men om du går på kennelklubb sidene er det et skjema der som eier må fylle ut.

Har akkurat røntget en hund som var i min varetekt. Hadde alle originalpapirer på han, men før han kunne røntges (bildene avleses og godkjennes) måtte dette skjemaet være betalt (jeg som gjorde det), underskrevet og utfylt av eier. De har strammet inn opplegget, derfor det er sånn. Men om faren din fyller ut skjemaet og veterinæren din ikke er vanskelig så burde det ikke være noe problem at du kommer med hunden til veterinæren uten faren din...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Alle burde ta HD Røgnten av hunden, dette er viktig med tanke på avl og om hunden har potensialet til å få store problemer i senere alder.

Det er jo mange hunderaser som det ikke er krav om HD røngten for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har det gått, har du klart å overtale han? :)

Joda, jeg får lov å røntge henne - på min regning selvfølgelig :) Men jeg får vente til jeg får penger, får heller utsette AGen. Eller i hvertfall høydehinderne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange hunderaser som det ikke er krav om HD røngten for :)

Personlig syns jeg likevel at man bør røntge..... Hvorfor skal man avle på hunder som har HD når man VET at hd er arvelig? Hvorfor ligge på den hvileputen at det ikke er et krav til rasen?

Her er kanskje min akilleshel når det kommer til avl på min rase..... Jeg ønsker absolutt at hd røntging skulle vært et krav!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syns jeg likevel at man bør røntge..... Hvorfor skal man avle på hunder som har HD når man VET at hd er arvelig? Hvorfor ligge på den hvileputen at det ikke er et krav til rasen?

Her er kanskje min akilleshel når det kommer til avl på min rase..... Jeg ønsker absolutt at hd røntging skulle vært et krav!

Jeg er helt enig med deg.. Å se en hund som er virkelig hardt angrepet av HD, det er ikke noe særlig.. Det er en helt forferdelig sykdom, og all avl, på alle raser, burde være superfokusert på det og AA/AD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo at mange syns det er liten vits å røntge små hunder fordi de sjelden lider noe av det. Det kan være riktig det i mange tilfeller.... men personlig vil jeg vite det og tilrettelegge for at hunden skal få det så godt som overhode mulig uten at det skal gå ut over livskvaliteten.

Det vil si at min sheltie som har hd ikke blir syklet med på asfalt, hun blir ikke trent hardt i ag. Hadde jeg ikke vist hennes hd status hadde jeg gjort begge overnevte ting uten å vite at jeg kanskje gjorde ting værre. Hennes "jobber" er nå aktiviteter som hun elsker og som ikke ødelegger hoftene henne mer enn de allerede er. Spor, blodspor og ellers vanlig turgåing er supert for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg får lov å røntge henne - på min regning selvfølgelig :) Men jeg får vente til jeg får penger, får heller utsette AGen. Eller i hvertfall høydehinderne..

Så bra! :ahappy:

Jeg vet jo at mange syns det er liten vits å røntge små hunder fordi de sjelden lider noe av det. Det kan være riktig det i mange tilfeller.... men personlig vil jeg vite det og tilrettelegge for at hunden skal få det så godt som overhode mulig uten at det skal gå ut over livskvaliteten.

Det vil si at min sheltie som har hd ikke blir syklet med på asfalt, hun blir ikke trent hardt i ag. Hadde jeg ikke vist hennes hd status hadde jeg gjort begge overnevte ting uten å vite at jeg kanskje gjorde ting værre. Hennes "jobber" er nå aktiviteter som hun elsker og som ikke ødelegger hoftene henne mer enn de allerede er. Spor, blodspor og ellers vanlig turgåing er supert for henne.

Akkurat! Det er derfor man bør røntge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...