Jump to content
Hundesonen.no

HD-spørsmål

C.J

Recommended Posts

Hei! Jeg har da en flatjente på 18 mnd. Jeg skal begynne med AG, da bør hun vel røntges for HD først, eller?

* Er det sånn at alle hundeeiere bør HD-røntge hundene sine?

Dere skjønner..jeg har en stefar som ikke gidder å bruke mer penger på hunden vår..(men nå har jeg fått jobb da, så da blir det nok brukt en del penger på Chantana skal du se :icon_confused:) Så jeg bare lurer på om dere kan gi meg gode argumenter for å røntge henne. Hvis det er en nødvendighet da, noe jeg tror det er.

Litt synd dersom hunden din har HD og du lar henne hoppe fritt, det kan gi store smerter. Har hunden HD skal man ta hensyn til dette og gi rett form for trening.

Jeg mener at alle burde røntge hundene sine. For det første for å utelkukke at den ikke har HD, så har vi oppdretter som veldig ofte er interessert i å vite avkoms HD status.

Hei! Jeg har da en flatjente på 18 mnd. Jeg skal begynne med AG, da bør hun vel røntges for HD først, eller?

* Er det sånn at alle hundeeiere bør HD-røntge hundene sine?

Dere skjønner..jeg har en stefar som ikke gidder å bruke mer penger på hunden vår..(men nå har jeg fått jobb da, så da blir det nok brukt en del penger på Chantana skal du se :() Så jeg bare lurer på om dere kan gi meg gode argumenter for å røntge henne. Hvis det er en nødvendighet da, noe jeg tror det er.

Jeg kommer alltid til å røntge mine hunder for HD.

Ett godt argument til stefaren din som ikke vil bruke penger er nok at om du oppdager HD sent, og du har trent agility, og sånt som belaster hoftene, kan det bli værre, og DA vil dere få mye utgifter på hunden...

Så ja jeg mener det er nødvendig, spesielt siden du har planer om å begynne med agility :icon_confused:

Ja, jeg også tenker jo at det må være viktig å røntge siden AG er en stor belastning for leddene. Ja, AD er kanskje enda viktigere, når jeg tenker meg om :icon_confused:

Vet dere ca hvor mye det koster?

røntging er nødvendig for å sjekke om hunden har den arvelige sykdommen(!) hofteleddsdysplasi, i det hele tatt at det er en sykdom som hunden kan lide av synes jeg er nok grunn til å måtte røntge. Spessielt med tanke på ag. Røntging av hofter koster vel litt over 1000kr som regel, pluss 180(?)kr. for avlesing hos NKK.

Og ja, det er noe alle hundeeiere som har raser det er vanlig å røntge på bør gjøre...

røntging er nødvendig for å sjekke om hunden har den arvelige sykdommen(!) hofteleddsdysplasi, i det hele tatt at det er en sykdom som hunden kan lide av synes jeg er nok grunn til å måtte røntge. Spessielt med tanke på ag. Røntging av hofter koster vel litt over 1000kr som regel, pluss 180(?)kr. for avlesing hos NKK.

Og ja, det er noe alle hundeeiere som har raser det er vanlig å røntge på bør gjøre...

Men er flat en rase det er vanlig å røntge på? Vi har ikke gjort det på tidligere hunder.. men så er det jo bare jeg som virkelig interesserer meg for hund i familien og da.

EDIT: Drittsekk av en fyr..Uansett hva jeg sier: jeg får ikke røntge "hans" hund (-jeg har betalt for den..osv.) om jeg så betaler selv.. ÅÅÅ jeg vil bare flytte og ta med meg hunden!

Og et tips, røntger du for HD og AD samtidig blir det ofte billigere. Og ringer du rundt får du også veldig store prisforskjeller på dette.

Så min personlige mening er å HVERTFALL røntge den siden du skal bruke den i AG. Både HD og AD. Da er du på den sikre siden. Er dumt om du belaster dette mye om det viser seg om den har HD eller AD, og da kan man også forebygge mye ved å legge opp treningsprogram, Kost?! Og det kan fort bli mye utgifter om du har trent mye AG og hunden har HD/AD...

Ja, jeg også tenker jo at det må være viktig å røntge siden AG er en stor belastning for leddene. Ja, AD er kanskje enda viktigere, når jeg tenker meg om :icon_confused:

Vet dere ca hvor mye det koster?

Jeg betalte 1400 kr for å røntge for HD og AA hos Landen i Haugesund. Vet ikke hvilken vet. du bruker, men han er ihvertfall kjempe flink :(

betalte 1013 for hdrøntgen og IDmerking.

Om du betalte hunden og den står oppført på deg kan du jo bare være krass og ta den med, men om onkelen din står som eier blir det verre da registrert eier må skrive under på papirene. Om du er registrert på nett kan du få svar rett på mailen. HD status på hunden jeg røntget tok under en uke.

Men er flat en rase det er vanlig å røntge på? Vi har ikke gjort det på tidligere hunder.. men så er det jo bare jeg som virkelig interesserer meg for hund i familien og da.

EDIT: Drittsekk av en fyr..Uansett hva jeg sier: jeg får ikke røntge "hans" hund (-jeg har betalt for den..osv.) om jeg så betaler selv.. ÅÅÅ jeg vil bare flytte og ta med meg hunden!

Ja, Flat er en vanlig rase å røntge på! Oppdretteren din blir sikkert glad hvis du gjør det også! Hvis jeg ikke husker feil står det i endel kjøpsavtaler til flatter at de må røntge hunden sin, kanskje du kan bruke det som et argument?

Håper du for overtalt han!

De fleste flatter rønkes ja. Men der ser man også fort hvor mye oppdretter følger opp. Vet om flere oppdretter som ringe etter 1-2års tid for å sjekke om hunden er rønket.

Lett og se på dogweb blandt annet. Går du rundt og sjekker flere kull fra samme oppdretter og ser at ca 1/2 er rønket, da ville jeg faktisk begynt og lure! For på flat vil jeg si at i gjennomsnitt 1/2 individer i et kull ikke er rønket som regel.

Dessuten er det jo viktig informasjon. Om hunden din har HD D eller E og bare la den gjøre alt fra den er rundt 1år kan jo gjøre det verre på langsiktig plan. I hvertfall en god grunn til å rønke, du vet hva du har å forholde deg til.

betalte 1013 for hdrøntgen og IDmerking.

Om du betalte hunden og den står oppført på deg kan du jo bare være krass og ta den med, men om onkelen din står som eier blir det verre da registrert eier må skrive under på papirene. Om du er registrert på nett kan du få svar rett på mailen. HD status på hunden jeg røntget tok under en uke.

Må eier skrive under? Vurderer å røntge hunden min(som står registrert på min far), men faren min da være med til veterinær for å skrive under? :icon_confused:

Må eier skrive under? Vurderer å røntge hunden min(som står registrert på min far), men faren min da være med til veterinær for å skrive under? :P

Det tror jeg ikke! Jeg måtte ikke det da jeg skulle røntge min hund alene.

Jeg leste nettopp i kjøpeavtalen vår og på "merknader" står det blant annet: Hunden skal HD-røntges ved 12 mnd alder(...)

Jeg leser det for min stefar, og jeg sier at jeg vil rønke henne, og da svarer han "du får skaffe deg egen hund da". Å FY FA*N! Jeg blir så frustrert!

Uff jeg synes synd på deg! Hva med moren din da eller har ikke hun noe å si?

En annen ting: Hvis det står i kjøpsavtalen at man må røntge hunden ved 12 mnd alder, har man jo blitt enige og gjort en avtale på det! Det er faktisk dårlig gjort å bryte det! Jeg mener at akkurat som man gjør avtaler på bil, hus osv. som man holder gjør man vel det samme med hunden`? Spør han om han hadde likt at noen hadde brutt en avtale med han som de hadde blitt enige ved en kontrakt - det hadde han nok ikke likt. Hvis han ikke liker den avtalen en oppdretter "tilbyr" han, kan man værsågod å finne seg en annen oppdretter!

Vel det å unngå å røntge hunden sin kan man nok ikke bli saktsøkt av, MEN en avtale er vel en avtale? Egentlig er det ikke død og liv omågjøre å få røntget hunden, men tenk hvis alle hadde tenkt sånn! Er ikke en kjøpsavtale verdt noen ting?

Spør han om han vet hvorfor man røntger hunder, og forklar han at en oppdretter legger mye tid og arbeid i oppdrettet sitt og at det er nødvendig for oppdrettet at hunden blir røntga!

Håper dette hjelper noe! :P

Hundeeier må ikke være med til veterinæren, men om du går på kennelklubb sidene er det et skjema der som eier må fylle ut.

Har akkurat røntget en hund som var i min varetekt. Hadde alle originalpapirer på han, men før han kunne røntges (bildene avleses og godkjennes) måtte dette skjemaet være betalt (jeg som gjorde det), underskrevet og utfylt av eier. De har strammet inn opplegget, derfor det er sånn. Men om faren din fyller ut skjemaet og veterinæren din ikke er vanskelig så burde det ikke være noe problem at du kommer med hunden til veterinæren uten faren din...

• 2 weeks later...
Alle burde ta HD Røgnten av hunden, dette er viktig med tanke på avl og om hunden har potensialet til å få store problemer i senere alder.

Det er jo mange hunderaser som det ikke er krav om HD røngten for :)

Hvordan har det gått, har du klart å overtale han? :)

Joda, jeg får lov å røntge henne - på min regning selvfølgelig :) Men jeg får vente til jeg får penger, får heller utsette AGen. Eller i hvertfall høydehinderne..

Det er jo mange hunderaser som det ikke er krav om HD røngten for :)

Personlig syns jeg likevel at man bør røntge..... Hvorfor skal man avle på hunder som har HD når man VET at hd er arvelig? Hvorfor ligge på den hvileputen at det ikke er et krav til rasen?

Her er kanskje min akilleshel når det kommer til avl på min rase..... Jeg ønsker absolutt at hd røntging skulle vært et krav!

Personlig syns jeg likevel at man bør røntge..... Hvorfor skal man avle på hunder som har HD når man VET at hd er arvelig? Hvorfor ligge på den hvileputen at det ikke er et krav til rasen?

Her er kanskje min akilleshel når det kommer til avl på min rase..... Jeg ønsker absolutt at hd røntging skulle vært et krav!

Jeg er helt enig med deg.. Å se en hund som er virkelig hardt angrepet av HD, det er ikke noe særlig.. Det er en helt forferdelig sykdom, og all avl, på alle raser, burde være superfokusert på det og AA/AD.

Jeg vet jo at mange syns det er liten vits å røntge små hunder fordi de sjelden lider noe av det. Det kan være riktig det i mange tilfeller.... men personlig vil jeg vite det og tilrettelegge for at hunden skal få det så godt som overhode mulig uten at det skal gå ut over livskvaliteten.

Det vil si at min sheltie som har hd ikke blir syklet med på asfalt, hun blir ikke trent hardt i ag. Hadde jeg ikke vist hennes hd status hadde jeg gjort begge overnevte ting uten å vite at jeg kanskje gjorde ting værre. Hennes "jobber" er nå aktiviteter som hun elsker og som ikke ødelegger hoftene henne mer enn de allerede er. Spor, blodspor og ellers vanlig turgåing er supert for henne.

Joda, jeg får lov å røntge henne - på min regning selvfølgelig :) Men jeg får vente til jeg får penger, får heller utsette AGen. Eller i hvertfall høydehinderne..

Så bra! :ahappy:

Jeg vet jo at mange syns det er liten vits å røntge små hunder fordi de sjelden lider noe av det. Det kan være riktig det i mange tilfeller.... men personlig vil jeg vite det og tilrettelegge for at hunden skal få det så godt som overhode mulig uten at det skal gå ut over livskvaliteten.

Det vil si at min sheltie som har hd ikke blir syklet med på asfalt, hun blir ikke trent hardt i ag. Hadde jeg ikke vist hennes hd status hadde jeg gjort begge overnevte ting uten å vite at jeg kanskje gjorde ting værre. Hennes "jobber" er nå aktiviteter som hun elsker og som ikke ødelegger hoftene henne mer enn de allerede er. Spor, blodspor og ellers vanlig turgåing er supert for henne.

Akkurat! Det er derfor man bør røntge

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Hei, altså dette er egentlig ikke noe problem bare et visst familiemedlem holder ham inne om morgenen. Ellers har han program han, masse trim - får han mer så hadde han kunnet risikere belastningsskader så jeg har kuttet litt ned på det, bilturer, lek osv, her er det full rulle nesten til leggetid og utenom en tid på dagen jeg ofte trener. Han har luke og kan gå ut i hundegården som han vil når døra ut er låst (han åpner dører selv), men det er mest for å ligge der og glane eller tisse. Om han ikke har 50-100 meter å løpe på så er det nesten ingen vits med gjerde for den typen hund, en hundegård er bare en startgrop for ham. Men på det nye stedet vi flytter vil han få det sånn, med 1.5 meter høyt gjerde. Og det har vi bestemt uavhengig av dere akuratt pga denne uvanen hans med å stikke av (flytte skulle vi uansett). Før har det gått hunder fritt her i alle år, de har åpnet dørne på huset selv og gått inn og ut som de ville, og det har aldri vært noe problem, men nå har det blitt det.
    • Ikke ta ting personlig. Opplysning om gjeldende lovverk er ikke et angrep på deg. Det er mange gæmliser her som har hatt hund før det var lover mot å la hundene løpe løse. Jeg (vi) kan relatere og forstår deg. Tror ikke du er et dårlig menneske. De lovene er forholdsvis nye, de er i konflikt med tradisjonelt hundehold på bygda og de står ikke på forsiden av avisene hver dag, en må søke etter dem eller få informasjon fra andre. Det er langt mellom lovverket og gjengs oppfatning av hva som er ok blant folk flest, utenfor typiske hundemiljøer. Folk flest bare har hund og gjør som alle andre rundt som også bare har hund. Slipper dem løse overalt fordi de synes de trenger å få løpe fra seg, helt uvitende om at det ikke er lov. ..men det er altså forbudt ved lov og kan medføre bøter ved overtredelse, selv om hunden ikke lager problemer for noen. Får dere til å sette opp en god løpestreng med retractable line som reduserer faren for at hunden vikler seg inn? Om det er folk hjemme som kan høre om hunden bjeffer, i tilfelle noe skjer, så kunne en sånn kanskje vært en løsning på morgenen, om ingen har tid til å lufte hunden godt nok. (Tror jeg. Den er ikke under FULL kontroll for den KAN vikle seg ut av selen eller noe kan løsne, men.. 🤷🏼‍♀️ Bedre enn å bare slippe den løs da) Så lenge opplegget holder hunden er den under kontroll.   
    • Nå har han hundegård da, men det er litt for lite for ham, så han får gå løs når vi har oversikt. Dit vi flytter om et år er det 4 mål tomt som vi planlegger å gjerde inn, det blir noe annet. Men dette synes jeg begynner blir tåpelig. Skal jeg fortelle hele livshistorien min mens vi holder på eller skrive en roman om livet og hunden min? Høres ut som mange her ville kjøpt den boken.
    • "Det gjelder ikke min hund" er dessverre en alt for vanlig unnskyldning. Helt til den dagen det gjør det. Gjerde inn tomta, problemet løst. Selv kunne jeg aldri tenkt meg å bo uten trygg inngjerding for hund rundt boligen.
    • Dette vet jeg og hadde det vært tilfelle så hadde det vært noe helt annet, men for å repetere: det som er greia her er at et familiemedlem som ikke altid er helt enkelt å forholde seg til slipper ut bikkja om morgenen - uten tilsyn - mens jeg og et annet familiemedlem har sagt ifra om akuratt dette her flere ganger, men det går inn ene øret og ut det andre.  Og bikkja jager ikke vilt, han går og snuser i veikanten fordi andre hunder har gått der, dette begynte han med seint i vinter, det var ikke noe problem før da.
  • Nylig opprettede emner

• Create New...