Gå til innhold
Hundesonen.no

Sparetips?


Aya

Recommended Posts

Jeg har ekstremt lite penger disse mnd, for butikken jeg skal begynne i har bestemt seg for at det er smart å utsette åpningen en mnd til.. Den åpner i slutten av Mai (midt i eksamenstiden, tjohei). Jeg skal nå leve på mellom 2-4000 i mnd (utenom husleie), så jeg trenger virkelig tips til hva jeg skal gjøre for å spare mest mulig over alt. Får valp og, og det er jo ikke sånn fryktelig billig heller. Så- hjelp. Billige matretter for to (ekstremt billige, helst ikke over 50 kr tilsammen), triks så man ikke bruker mer enn man trenger- you name it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firdt Price mat :o

Der er jeg flink:P

men first price har faktisk mye godt, 2 kg kylling filet til 140 kr liksom, om den var skikkeli god.

Om man er glad i brus og slikt, så er first price brus å anbefale:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det billigste er å kjøpe inn i store kvanta av slike ting som holder seg... Samt at man planlegger uka, og ikke går i butikken hver dag... Ferdigprodukter er dyrere enn å lage fra bunnen av.... Vann (eller saft) er billigere enn brus. Spar på rester og frys de ned, div restemat kan blandes sammen til gode retter.. Følg med på butikkenes tilbud.

Dra ofte på besøk til familie og venner... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset.. Akkurat nå går det mest i macaroni og suppe her.. Morro, morro. Åååh, hadde jeg bare sagt ja til den andre butikken, så hadde jeg hatt penger nå:/

Knis, ja, Molly- jeg bor omtrent hos venner fortida:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

First price fiskegrateng :P

Laksefilet(sånne frysepakninger)

Ellers så kan man f.eks. kjøpe kjøtt som er på tilbud pga. dato, og bare fryse det ned. Da holder det seg lenger :o

Tunfisk på boks er også billig om du liker det...

Hum... Nå stod det stille her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Sett opp budsjett. Så har du en oversikt over hvor mye du har å bruke til hvert formål.

- Skriv handleliste før du drar og handler, og ikke kjøpe noe som ikke står der.

- Kjøp billige alternativer der du kan.

- Betal de regningene du betale. Enkelte kan du utsette en liten stund, uten at forsinkelsesrenter/gebyr er så store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden det fortsatt er 2mnd igjen så kan du også spare på mobiltelefon og strøm om du betaler slikt med et ganske høyt forbruk...

20kr i snop og brus om dagen blir 600kr i mnd, ikke at du (noen utenom meg) kjøper så mye men alle monner drar... :o

Budsjett er en fin ting, å stram handleliste, ikke handle ting du tror kan gå ut på dato før du får brukt det, er som å kaste penger i søppla...

Du vet selv om du klarer å spare mes om du har kontanter eller bruker visa, jeg bruker minst når jeg drar kort, mens andre sparer mest ved å ha alt i kontanter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom å spis på Cafe Silje! :P :P

:Laugh:

Kjøp inn masse på 10krs tilbus i butikken, enkelte av disse er et helt måltid!

Ikke blir fristet til å kjøpe DEN sjokoladen som du ikke skulle ha (unntak for påskeegg i lilla kartong :o )

Og som de sier her, masse på besøk til folk.. De sier jo mamma er så god å ha.. (om ikke du trenger flybilett da :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever på 2000-4000 kroner i måneden nå jeg, selv om jeg jobber.. :P Før 3 bikkjer også, uten at det knekker økonomien, men det er sjelden mye igjen når det blir 10-12...

Min løsning - I tillegg til First Price er Euroshopper en fiffig ting. Karbonader og nakkekoteletter fåes kjøpt billig, kombinert med poteter eller potetstappe er det økonomisk helt holdbart. Det lønner seg å kjøpe inn for en uke av gangen, og spis deg mett før du reiser på butikken - da kjøper du ikke ting du ikke må ha. Forøvrig er jeg stor fan av ferskpizza hos Rema1000 - 26 kroner for en normalstor pizza, og den har aldri vært frossen :P

Lapskaus, spagetti ala capri, pastaretter i pose (uten kjøttdeig) er gode middager som ikke koster så mye. Pant alle flasker du kjøper (det blir faktisk noen kroner det også), og drikk saft som skal blandes ut mye (eks. Fun light som blandes ut 1/9). Sunt, økonomisk og godt :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeboller i hvit saus. Har sett fiskeboller for under 10,- kroner boksen, også trenger du poteter til noen få kroner i tillegg.

Fiskegrateng er billig, den koster gjerne også rundt 10-20 kroner.

Pannekaker er jo ekstremt billig hvis du har sånne ting som mel og egg osv allerede. Eventuelt om du må kjøpe en eller to av ingrediensene så blir det likevel ikke så dyrt.

Bak brød istedet for å kjøpe, eventuelt kjøp kneippbrød på Rema til 5,- kroner per stk. Det er utrolig forskjeller på priser på brød.

Det er også mye penger å spare på billige såper/sjampoer og toalettpapir og sånne ting hvis man bare er obs på prisen.

Ting som feks bakepapir, alufolie og en del pose/boksmat kan det lønne seg å kjøpe på Europris.

Handle på Rema, det kan du spare en del på i forhold til en del andre butikker.

Ellers må jeg si som noen andre nevnte, sett opp handleliste for en hel uke om gangen - det sparer man utrolig mye på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middager til under kr 50,- for to:

Mandag: Fiskegrateng, gulrøtter og poteter.

Tirsdag: Kjøttkaker (kjøttdeig, krydder, et egg, litt potetmel, en finhakket løk, vann eller melk), brun saus, poteter + en brokkoli.

Onsdag: Pannekaker og tomatsuppe, eller annen Toro - variant.

Torsdag: Fiskeboller i hvit saus, poteter og resten av gulrøttene fra mandagen.

Fredag: Spagetti og kjøttdeig (Det er mange billige tomatsauser. Den i pose er faktisk ganske god).

Lørdag: Grandiosa, eller en annen billig pizza. Nå kan du bake boller, for du kjøpte jo melk og mel til pannekakene og den hvite sausen :P ).

Søndag: Koteletter (kjøpt frosne, da har du til flere middager), poteter og snittebønnestuing! Gele og vaniljesaus til dessert!

Dette går fint! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg studerte spiste jeg mye på Frederikke kafe (Blindern), da kostet middagen 35 kr. Maten var god og jeg kunne velge mellom å være sunn (kjøpe vegetarmiddag), var jeg fysen på lam ble det halalmiddag, eller vanlig kjøttkaker, eller usunne supergode hamburgere og pommes frites.. *nam*

Studentkafeer er ofte undervurdert synes jeg. :o

Eller så ble det mye "dinner-dates", dvs spleiselag med andre fattige studenter. Veldig hyggelig, og veldig god mat!

På veldig late dager ble det is til middag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middager til under kr 50,- for to:

Mandag: Fiskegrateng, gulrøtter og poteter.

Tirsdag: Kjøttkaker (kjøttdeig, krydder, et egg, litt potetmel, en finhakket løk, vann eller melk), brun saus, poteter + en brokkoli.

Onsdag: Pannekaker og tomatsuppe, eller annen Toro - variant.

Torsdag: Fiskeboller i hvit saus, poteter og resten av gulrøttene fra mandagen.

Fredag: Spagetti og kjøttdeig (Det er mange billige tomatsauser. Den i pose er faktisk ganske god).

Lørdag: Grandiosa, eller en annen billig pizza. Nå kan du bake boller, for du kjøpte jo melk og mel til pannekakene og den hvite sausen :P ).

Søndag: Koteletter (kjøpt frosne, da har du til flere middager), poteter og snittebønnestuing! Gele og vaniljesaus til dessert!

Dette går fint! :o

Åh, jeg lurer på om jeg må forsøke denne oversikten selv jeg. Men altså, en ting her.. Hva er dette med pannekaker og SUPPE? Har aldri hørt om dette merkelige fenomenet før noen uker siden jeg,... og her dukker det opp igjen :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg lurer på om jeg må forsøke denne oversikten selv jeg. Men altså, en ting her.. Hva er dette med pannekaker og SUPPE? Har aldri hørt om dette merkelige fenomenet før noen uker siden jeg,... og her dukker det opp igjen :S

Vi har alltid tomatsupper eller fruktsuppe før vi spiser pannekaker. Jeg tar først en skål suppe(tomat er min favoritt) og så pannekaker etterpå. Trodde det var helt vanlig jeg... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiste alltid ertesuppe før pannekakene da jeg var liten. Tror det er for at det skal bli litt mer middagete og ikke så desserete. Jeg skriver jammen godt norsk!

Kan godt komme med ny meny neste uke! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiste alltid ertesuppe før pannekakene da jeg var liten. Tror det er for at det skal bli litt mer middagete og ikke så desserete. Jeg skriver jammen godt norsk!

Kan godt komme med ny meny neste uke! :o

Synes det var en fin forklaring jeg, selv om det var noen litt snodig ord inni der. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid tomatsupper eller fruktsuppe før vi spiser pannekaker. Jeg tar først en skål suppe(tomat er min favoritt) og så pannekaker etterpå. Trodde det var helt vanlig jeg... :o

Vi spiste alltid ertesuppe før pannekakene da jeg var liten. Tror det er for at det skal bli litt mer middagete og ikke så desserete. Jeg skriver jammen godt norsk!

Kan godt komme med ny meny neste uke! :P

Hehe, joda, nydelig forklaring der gitt :P

Men er dette et "fenomen" som holder seg til østlandet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med pannekaker syns jeg er merkelig. Vi har alltid spist med smør og sukker på og kanskje blåbær.

Men så skulle jeg spise dette borte og da brukte de bacon på, med tomatsuppe sidenav :o Dette ble helt feil for meg.

(jeg er forresten fra østlandet da, og har aldri spist suppe til)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vandt med tomatsuppe først, og pannekaker med blåbær etterpå...

Jeg tror det var fordi mamma ikke gadd å lage så mange pannekaker... :rolleyes: Jeg hadde en bror som var helt vill etter pannekaker, så det var greit å prøve å fylle opp litt i magen hans før pannekakene ble servert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Middager til under kr 50,- for to:

Mandag: Fiskegrateng, gulrøtter og poteter.

Tirsdag: Kjøttkaker (kjøttdeig, krydder, et egg, litt potetmel, en finhakket løk, vann eller melk), brun saus, poteter + en brokkoli.

Onsdag: Pannekaker og tomatsuppe, eller annen Toro - variant.

Torsdag: Fiskeboller i hvit saus, poteter og resten av gulrøttene fra mandagen.

Fredag: Spagetti og kjøttdeig (Det er mange billige tomatsauser. Den i pose er faktisk ganske god).

Lørdag: Grandiosa, eller en annen billig pizza. Nå kan du bake boller, for du kjøpte jo melk og mel til pannekakene og den hvite sausen ;) ).

Søndag: Koteletter (kjøpt frosne, da har du til flere middager), poteter og snittebønnestuing! Gele og vaniljesaus til dessert!

Kan du lage ny ukesmeny nå? ;);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sett en tom isboks eller lignende i fryseren. Når du har rester som ikke fyller en hel middag kutter du disse opp i passe store biter og legger de i boksen. Når boksen er full nok kan du steke det opp som pytt-i-panne eller ha alt i en brun saus. Boksen blir fort full!

Et eksempel:Du har igjen to poteter og en pølsebit den ene dagen. Den andre dagen har du en potet, litt gulrot og to kjøttkaker. Hver for seg blir det en knapp middag, men samlet blir det en fin pytt-i-panne."

Denne er vel generelt et bra tips?

"Lag ditt egen halvfabrikatlager.

Sett av en dag innimellom og lag store posjoner. Stek opp kjøttdeig, lag pannekakerøre, osv. Frys det ned slik at det meste allerede er halvferdig når du trenger det.

Et eksempel: Lasagna er kjempegodt, men litt tidkrevende å lage. Lag stor posjon med kjøttsaus når du likevel er i farten. Frys de ned i passe store mengder. "

Alltid billigere å kjøpe en større pakke, men du kjøper en mindre for det er alt du trenger, da e rjo dette lurt og sikkert en del billigere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå i butikken å let etter varer som går ut dagen etter.

Det er som oftest gratis ;)

Vet om noen som gjorde det.

de brukte aldri penger på mat!

Da skal du helst ikke ha et travelt liv om du spør meg da, men kjekt tips når du har spart inn alle mulige steder... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...