Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan du ha belger?


Imre

Recommended Posts

He he... Høres ut som om pyrren har mye til felles med belgeren :o

Har heldigvis sluppet unna punkterte lår, men det hender jo labbisen tar med seg en fingertupp i ny og ne...

Kjenner ihverfall igjen mye av det dere beskriver, og ja jeg kunne nok hatt belger :P (men hannene blir i største laget for meg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Beskrivelsen passer sånn ca 99% med oppførselen til Casper, så tror nok ikke belgerne har "enerett" på å være morsomme, rare, intense, ville og "gæærne"...

Eneste forskjellen er at Caspersen foretrekker BH'er og ikke gensere (og at vi ikke bruker bur annet enn i bilen). Tror ikke det er håp om at han blir "voksen" heller, han er snart tre år og kastrert (uten at sistnevnte hadde nevneverdig betydning for den dagligdagse oppførsel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEi, kunne ikke hatt belger, er alt for lat! :icon_confused:

Tilbøyelig til å si det samme, selv om jeg har en "prikkebelger"... :(

Morsomt.. Hverken boxer eller dalmiser går for å være "late" raser - dalmisen er vel og en slags belger light (forskjellen er vel at det går en smule tregere i hodet til dalmisen - og det er ikke nødvendigvis noe negativt.. hehe) - men folk kan liksom ikke ha belger, for da må man være så innmari aktiv :rolleyes:

Belgere flest er familiehunder, faktisk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ha humor når man kommer inn i stua og finner ett stykk belgervalp sovende på salongbordet med beina i været.

Eller når den girer seg opp å bjeffer og bare helt tilfeldig får ett stykke lår eller arm imellom tenna ....... (au)

Eller når du kommer ut fra do og blir møtt av tre stykk superforundra ansikter som blir superhappy for å finne ut at du ikke forsvant i dragsuget den gangen heller..

Eller du står barfot i pysjen og belgerdyret strekker seg og en klo sånn helt tilfeldig borer seg ned i stortåa di...

Eller du brått sitter på kjøkkengulvet og tre ansikter stirrer på deg ett sekund med "hva gjør du der" look før de overfaller deg med sinnsyk kyssing - helt uforstående til alle banneordene som raser ut av munnen din fordi bikkjekreka er årsaken til at du lander der fordi de var i veien når du rygga...

...... eller du ser klesvaska spredd utover gulvet, blir forbanna og bikkja lurer på hvorfor du er så sur?? Skal ikke klesvaska brukes til leker??

.....eller du putter frolic i lomma og det bare raser ut fordi noen har gnagd hull...

Eller du tar på deg ei bukse - putter hånda i lomma og oppdager at du lett kan klø deg på låret fordi noen har gnagd ut tyggisen som lå der...

Eller - den værste....... - når den kommer mot deg i hundreogti - og tre meter fra deg tar av fra bakken og kommer mot deg som en kamikazepilot med poter og klør strukket ut foran seg akkurat i midjehøyde og treffer deg av full kraft...........

Belgeren er helt klart hundeverdenens svar på Emil i Lønneberget - full av påhitt, men aldri med onde hensikter eller med vilje - det bare blir sånn liksom..

Da må jeg ha bodd med tre wanneby belgere... To schæfere (ting går bare ikke like fort) og en bc (ting går fortere) og alle tre minner mistenklig om beskrivelsen av belger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

.......... se det ja.............. Det er etterhvert mange som kjenner igjen sin egen hund og rase i beskrivelsen av belgeren (malle, laeken, tervueren og groenendael).... Pussig!

Ja, for det er jo pussig er det ikke - når belgeren støtt beskrives som en rase for spesielt interesserte hyperaktive mennesker som ikke har noe liv utenom å trene bikkja............ brått så er visst flere raser akkurat sånn *ler*

Kanskje det er sånn som enkelte av oss forfekter at de fleste faktisk kan ha belger - uten at hverken hund eller eier dør????

Jeg tror det jeg gitt - de er ikke så spes som en del liker å gi inntrykk av - de er helt vanlige hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.......... se det ja.............. Det er etterhvert mange som kjenner igjen sin egen hund og rase i beskrivelsen av belgeren (malle, laeken, tervueren og groenendael).... Pussig!

Ja, for det er jo pussig er det ikke - når belgeren støtt beskrives som en rase for spesielt interesserte hyperaktive mennesker som ikke har noe liv utenom å trene bikkja............ brått så er visst flere raser akkurat sånn *ler*

Kanskje det er sånn som enkelte av oss forfekter at de fleste faktisk kan ha belger - uten at hverken hund eller eier dør????

Jeg tror det jeg gitt - de er ikke så spes som en del liker å gi inntrykk av - de er helt vanlige hunder.

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt.. Hverken boxer eller dalmiser går for å være "late" raser - dalmisen er vel og en slags belger light (forskjellen er vel at det går en smule tregere i hodet til dalmisen - og det er ikke nødvendigvis noe negativt.. hehe) - men folk kan liksom ikke ha belger, for da må man være så innmari aktiv :rolleyes:

Belgere flest er familiehunder, faktisk :icon_confused:

Hehe, joda - jeg er klar over det, og når jeg virkelig tenker meg om er ikke belger så uaktuelt lenger...

Det har vel mest å gjøre med at dere belgereiere er frodigere historiefortellere enn folk flest... :Laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, joda - jeg er klar over det, og når jeg virkelig tenker meg om er ikke belger så uaktuelt lenger...

Det har vel mest å gjøre med at dere belgereiere er frodigere historiefortellere enn folk flest... :Laugh:

Det er fordi man må ha en masse humor, fantasi og eventyrlyst for å overleve med en belger, ehum... hund var det visst :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, joda - jeg er klar over det, og når jeg virkelig tenker meg om er ikke belger så uaktuelt lenger...

Det har vel mest å gjøre med at dere belgereiere er frodigere historiefortellere enn folk flest... :Laugh:

Eller bare kørka nok til å legge ut i det vide og brede om våre hunders mange rare greier? *flir*

De KAN slappe av da.. Se:

aCIMG3837.jpg

Og ja, hun ligger stort sett sånn og sover.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller bare kørka nok til å legge ut i det vide og brede om våre hunders mange rare greier? *flir*

De KAN slappe av da.. Se:

aCIMG3837.jpg

Og ja, hun ligger stort sett sånn og sover.. hehe

Er det ditt blod der på dyna? :icon_confused::(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ditt blod der på dyna? :icon_confused::(

Blod? hehe - Det er spaden til drittunga til naboen som Ems har fått lov å spise opp.. Spaden altså, ikke drittunga til naboen.. hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.......... se det ja.............. Det er etterhvert mange som kjenner igjen sin egen hund og rase i beskrivelsen av belgeren (malle, laeken, tervueren og groenendael).... Pussig!

Ja, for det er jo pussig er det ikke - når belgeren støtt beskrives som en rase for spesielt interesserte hyperaktive mennesker som ikke har noe liv utenom å trene bikkja............ brått så er visst flere raser akkurat sånn *ler*

Kanskje det er sånn som enkelte av oss forfekter at de fleste faktisk kan ha belger - uten at hverken hund eller eier dør????

Jeg tror det jeg gitt - de er ikke så spes som en del liker å gi inntrykk av - de er helt vanlige hunder.

Takk for at noen sa det! Jeg synes man er flinke til å overdrive hvor vanskelig det er å ha belger. Jeg sliter ikke, liksom - og jeg er oppvokst med småtupper.. I går regnet det her, da fikk de kun lufteturer alle 3, pluss 5 minutter apporttrening, og tro det eller ei - gipsveggene står enda, og Ace tilbrakte mesteparten av dagen slik;

acesover.jpg

Det går an å være rolig en dag uten at hunden plutselig omgir seg til masehelvete på 4 ben..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke hatt det annerledes heller... Gledesspredere er de :icon_confused:

Har hatt belger i 12 år, og slutter nok ikke med belger med det første nei :(

Livet er aldri kjedelig med en belger i hus, men de kan jo kjede seg de og :P

Selv gamlefar Trevi som var sprettball til han fylte 9, lå slik...

Og lille monster... Som har en AV-knapp de fleste bare kan drømme om :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg kunne hatt belger, jeg har nemlig blitt herdet gjennom å ha wheaten... Pippin hopper også over møbler når han skal fort fram. Dersom jeg står og venter og kaller på han derimot, er det plutselig viktig å tasse langsomt rundt hver eneste lille hindring.

Humøret og barnsligheten høres jo også veldig kjent ut da. Pips er to og et halvt år, men kan fortsatt bli så opptatt av å jule opp sjiraffen sin at han plutselig ligger oppå rekesmørbrødet til far, under sofaen. Det gjelder å kunne se humoristisk på det ja... Jeg pleier å si: Hadde det ikke vært så gøy å ha hund, så hadde det jaggu ikke vært særlig gøy å ha hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at noen sa det! Jeg synes man er flinke til å overdrive hvor vanskelig det er å ha belger. Jeg sliter ikke, liksom - og jeg er oppvokst med småtupper.. I går regnet det her, da fikk de kun lufteturer alle 3, pluss 5 minutter apporttrening, og tro det eller ei - gipsveggene står enda, og Ace tilbrakte mesteparten av dagen slik;

acesover.jpg

Det går an å være rolig en dag uten at hunden plutselig omgir seg til masehelvete på 4 ben..

Har alltid trodd at belger er slik at de MÅ aktiveres hele tiden, ellers blir de stresset? Mulig bare historiene har gått inn på meg... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har ikke av-knapp, den er dopa :icon_confused: (fryktlig søt da)

Dopa på sjøluft :( hun er nesten like bedårende nå som hun er blitt "nesten voksen"

Har alltid trodd at belger er slik at de MÅ aktiveres hele tiden, ellers blir de stresset? Mulig bare historiene har gått inn på meg... :P

Det blir hva man gjør det til selv vil jeg si... De fleste hunder vil jo bli litt kreative dersom de blir understimulert... Det gjelder vel kanskje de som blir overstimulert og?!

Har iallefall ikke hatt problemer med mine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor greie de er å ha i hus kommer vel mye ann på linjer, oppdragelse og type hundehold..Mors lille Loke her var IKKE grei å ha i hus når han kom...det var jo derfor han kom. Han var understimulert, uoppdragen og hadde en fryktelig god kondis. Faktisk er det ikke før Lyra kom han har kunnet gå et par dager i strekk uten hjernetrim uten å bli masete( og nei, det var ikke fordi jeg har skjemt han bort med trening, han har alltid fått minst en dag i uken fri slik at han skulle lære seg at noen dager skjedde det ikke det spøtt .) Selvfølgelig: man merker sånt mye bedre når man har bare en hund og man har den rundt seg 24/7.Kjeder han seg nå så plager han valpen litt istedet.. veldig behagelig..

Jeg synes stort sett belgeren er enklere en sitt rykte jeg og, men det er ikke til å komme bort i fra at de krever mer enn en gjennomsnittelig hund. Eller SKAL kreve mer etter min smak. Det er en av grunnene til at jeg har valgt rasen, jeg vil ha en hund som ikke begrenser aktivitetsbehovet mitt. Da synes ikke jeg det er riktig å begrense dens heller...

Jeg synes ikke det er riktig å fremstille belgeren som en sofahund som passer hvem som helst som har lyst på en pen hund kan skaffe seg, jeg bor tross alt med et offer for den kortsiktige tankegangen så jeg får litt spader. "Naboen har jo hatt en og det gikk bra liksom". Men nå er jeg så sær at jeg heller ikke synes det er riktig å tilpasse rasen etter alle de som har lyst på en vakker hund, vil folk absolutt ha belger så får de tilpasse seg den og faktisk være en smule aktiv de og, eventuellt ha den med seg på jobb etc så den får opplevd litt. Det sagt så har jeg en sånn jeg og:

Lokeslappeav009web.jpg

Han må bare få ut litt først :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor greie de er å ha i hus kommer vel mye ann på linjer, oppdragelse og type hundehold..Mors lille Loke her var IKKE grei å ha i hus når han kom...det var jo derfor han kom. Han var understimulert, uoppdragen og hadde en fryktelig god kondis. Faktisk er det ikke før Lyra kom han har kunnet gå et par dager i strekk uten hjernetrim uten å bli masete( og nei, det var ikke fordi jeg har skjemt han bort med trening, han har alltid fått minst en dag i uken fri slik at han skulle lære seg at noen dager skjedde det ikke det spøtt .)

Understimulerte og uoppdragne hunder finnes i alle raser, belgere har ikke enerett på sånt.. Og de skal ikke være sånn at de stresser seg opp for ingenting - samme hva - de skal være våkne og klare for å være med på noe NÅR det skjer noe - IKKE hele tiden..

Selvfølgelig: man merker sånt mye bedre når man har bare en hund og man har den rundt seg 24/7.Kjeder han seg nå så plager han valpen litt istedet.. veldig behagelig..

Jeg synes stort sett belgeren er enklere en sitt rykte jeg og, men det er ikke til å komme bort i fra at de krever mer enn en gjennomsnittelig hund. Eller SKAL kreve mer etter min smak. Det er en av grunnene til at jeg har valgt rasen, jeg vil ha en hund som ikke begrenser aktivitetsbehovet mitt. Da synes ikke jeg det er riktig å begrense dens heller...

Jeg har hunder som ikke begrenser aktivitetsbehovet mitt jeg - samme rase som din - uten at det tvinger meg til å finne på noe med de 6 dager i uka.. Og jeg syns de skal være SÅNN - at jeg kan gjøre det jeg vil med de, ikke at jeg MÅ gjøre noe med de for å kunne ha de i hus..

Jeg synes ikke det er riktig å fremstille belgeren som en sofahund som passer hvem som helst som har lyst på en pen hund kan skaffe seg, jeg bor tross alt med et offer for den kortisktige tankegangen så jeg får litt spader. "Naboen har jo hatt en og det gikk bra liksom". Men nå er jeg så sær at jeg heller ikke synes det er riktig å tilpasse rasen etter alle de som har lyst på en vakker hund, vil folk absolutt ha belger så får de tilpasse seg den og faktisk være en smule aktiv de og, eventuellt ha den med seg på jobb etc så den får opplevd litt.

hehe - Det var ingen som fremstilte belgeren som sofahund, vi påpekte at de neppe er noe verre enn f.eks boxer og dalmis - som også er aktive raser, belive it or not - og jeg for min del er drit lei av å måtte fortelle folk at 90% av alle belgere i landet lever først og fremst som familiehunder, man MÅ ikke være superaktiv eller spesielt interessert for å kunne ha belger - de er BIKKJER, som alle andre bikkjer.. Som det rett nok går litt fort med, som rett nok kan finne på rare ting fordi de er kreative og har humor (som dalmis og boxer, egentlig, om enn ikke helt på samme måte) - men de er ikke så spesielle at det bare er noen "få utvalgte" som kan ha de.. De er hunder, belgeren og, det bare høres ikke sånn ut når særlig belgereiere legger ut om hvor mye de trenger av ditt og hvor spesiell behandling de må ha av datt osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...