Gå til innhold
Hundesonen.no

Til tispeeiere


Wanderlust

Recommended Posts

Jeg lurer litt på dette med løpetiden. jeg vet dette står flere stedet på sonen. men hadde hvert fint om jeg fikk samlet det siden jeg skal spørre om noen nye ting også (som jeg ikke vet om har blitt stilt her før).

Jeg vet også at det er forskjell fra tispe til tispe, men fortell dine erfaringer :angry:

Hvor lenge varer løpetiden, og i hvor mange dager blør de?

Bruker du tispetruse? I hvilke settinger? og hvor ofte?

Om du har hunden i senga, hvordan gjør du det under løpetiden?

Noe mer jeg bør vite om løpetid?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg lurer på om neste hund blir tispe, men er åpen for begge kjønn, så får jeg tispe er det greit å vite litt :angry: Og jeg har kun erfaring fra hannhunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er Tinka sterilisert da, men hun rakk å ha fem-seks løpetider eller noe før det ble gjort, så har jo allikevel litt erfaring.

Løpetida varer ca tre uker, men kan variere litt fra tispe til tispe. Tispa står ca midt i, det kan være alt fra to til ti dager at tispa kan parres (og dermed må holdes borte fra hannhunder).

De fleste tispene blør gjennom hele løpetida, men gjerne litt mindre mot slutten.

Løpetida kommer første gang når hunden er mellom seks måneder og 1,5 år - det er det vanlige. Små hunder får gjerne løpetid før store raser.

Jeg brukte tispetruse på Tinka innendørs, for å slippe og vaske blod. Det kommer ikke så mye da, men det blir liksom en dråpe her og en dråpe der som man må vaske bort, og jeg syntes det var greiest å slippe det. Tinka hadde heller ikke noe i mot å ha på seg tispetruse. Mot slutten av løpetida blødde hun ikke så mye, og vi var gjerne ikke så nøye på å ha den på hele tiden. Noen tisper er jo også flinke, eller blir det med litt erfaring, til å slikke selv.

På natta lå hun uten truse i bingen sin, på teppe og madrass. Da vasket vi madrassen og kastet teppet når hun var ferdig med løpetida.

For de som har hundene i senga kan det vel være aktuelt å bruke tispetruse da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja hadde den tredje løpetiden nå i februar, og denne gangen var hun ekstremt renslig. Så hun var veldig flink til å vaske seg. I tilegg så merket vi ikke spesielt til det, men det var før det var verre. Jeg synes ikke det er så viktig med en hundetruse, hunden min liker det ikke, og hun blør det ikke utover. Hun ligger som vanlig i sengen til foreldrene mine, men forsikkerhets skyld har de ett pledd hun ligger på :angry:

Hehe, det er bare en liten del av å ha tispe mener nå jeg ^^ hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får svare for meg selv da.. Jeg har to tisper i kjønnsmoden alder.

Jóga er ganske liten, og blør noe mindre enn Saeta, men likevel er det sjelden jeg finner noe søl etter noen av dem. Begge bruker stort sett hele dagen på å holde seg reine når de har løpetid. Akkurat hvor mange dager de virkelig blør er jeg litt usikker på, men det er jo ikke hele tiden. Første uka kanskje, før det går over i mer rosa utflod. Totalt sett varer som regel løpetiden i ca. 3 uker, litt avhengig av når de står. Jóga står seint, og løpetidene hennes varer litt lenger enn 3 uker. Begge mine har ca. 2 ganger i året. Har heller aldri opplevd det som noe problem. Vi hadde større problemer med vår første hannhund som hoppet over gjerdet hver gang det var løpetid i nabolaget (som var rimelig ofte, med mye hunder der vi bodde den gangen).

Og tispetruse ja, det har jeg aldri brukt. Blir kanskje noe annet med korthårede hunder, men hos mine blir det bare evt. liggende litt i skjørtet, så da vasker jeg det bare vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge varer løpetiden, og i hvor mange dager blør de? Varer i ca 3-4 uker. Blør ca rundt 3.

Bruker du tispetruse? I hvilke settinger? og hvor ofte? Ja bruker tispetruse innendørs i hele perioden. Også hvis vi er på besøk ol. Dette er for at jeg skal slippe å vaske hele tiden.

Om du har hunden i senga, hvordan gjør du det under løpetiden? Har ikke hunden i senga

Noe mer jeg bør vite om løpetid? det er helt greit, og går fort over når det først har begynt.(sånn føler jeg det ihvertfall) Og så er det herlig å slippe det og tenke på det i mange måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge varer løpetiden, og i hvor mange dager blør de?

Ca 3 uker, og Dina blør ca halvannen av de, tror jeg?

Bruker du tispetruse? I hvilke settinger? og hvor ofte?

Nei, hun er stort sett flink til å vaske etter seg. Jeg pleier å ha bøtte og kost stående klart, også vasker jeg over når jeg ser at det trengs..

Om du har hunden i senga, hvordan gjør du det under løpetiden?

Ja, og jeg gjør ikke noe spesielt med det i løpetiden. For det første så ligger hun oppå dyna på et teppe når hun løper, for det andre så blør hun ikke så veldig mye når hun ligger rolig, for det tredje så skifter jeg sengetøy når det trengs :angry:

Noe mer jeg bør vite om løpetid?

Kanskje ikke om selve løpetiden, men frøkna her markerer som en hannhund i GOD tid før løpetid - det er tydeligvis viktig å spre informasjon om at det skjer noe snart.. hehe - og hun flørter lenge før hun står, typisk luremus egentlig, er veldig søt og syns de stakkars hannene er såååååå fine, bare for å kjefte på de når de tror det blir noe på de, liksom.. Veldig sjarmerende :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sånn perioden mellom to løpetider. Er den omtrent like lang hver gang?

Sånn med mennesker, at syklusen er stabil og man får det på samme tid?

Eller varierer det veldig?

Hvordan merker dere at en løpetid er på vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sånn perioden mellom to løpetider. Er den omtrent like lang hver gang?

Sånn med mennesker, at syklusen er stabil og man får det på samme tid?

Eller varierer det veldig?

Hvordan merker dere at en løpetid er på vei?

Her varierte den med ca en måned. Altså hun løp ca hver femte-sjette måned.

Løpetiden merker du er på vei når tispa markerer oftere på tur (kan begynne med dette en måned i forveien), og hun blir hoven bak noen dager før selve blødningen begynner. Apetitten kan også endre seg i tiden før løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge varer løpetiden, og i hvor mange dager blør de?

Bruker du tispetruse? I hvilke settinger? og hvor ofte?

Om du har hunden i senga, hvordan gjør du det under løpetiden?

Noe mer jeg bør vite om løpetid?

Biancas løpetid varer nok i ca. 2 uker, men det vanlige er vel 3 uker.

Bianca ligger for det meste i senga si når hun løper, men når hun ligger i senga har hun tispetruse og ligger på ett av sine hundre håndkler :angry:

Hehe, ikke noe jeg kommer på akkurat nå, men du bør nok holde hannhunder borte fra tispa, men det regner jeg med at du vet. :angry: Bianca må ofte ut når hun løper også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biancas løpetid varer nok i ca. 2 uker, men det vanlige er vel 3 uker.

Bianca ligger for det meste i senga si når hun løper, men når hun ligger i senga har hun tispetruse og ligger på ett av sine hundre håndkler :angry:

Hehe, ikke noe jeg kommer på akkurat nå, men du bør nok holde hannhunder borte fra tispa, men det regner jeg med at du vet. :angry: Bianca må ofte ut når hun løper også...

jupp det er jeg fult klar over. også er jeg litt heldig med tanke på at gutten i huset er kastrert. Men følger jo med for det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jupp det er jeg fult klar over. også er jeg litt heldig med tanke på at gutten i huset er kastrert. Men følger jo med for det. :angry:

Åja! Da blir det nok ikke noen store problemer inni huset, men utenfor kan jo bli litt verre.. Skal du få ny hund?? Når da? (Har sikkert ikke fulgt med som vanlig :angry: :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja! Da blir det nok ikke noen store problemer inni huset, men utenfor kan jo bli litt verre.. Skal du få ny hund?? Når da? (Har sikkert ikke fulgt med som vanlig :angry: :angry: )

utenfor blir den nok i bånd da ja :) Eller en hage uten sjangs til å stikke av ;)

Jeg har tenkt i over ett år på hund nr to, og har lenge tenkt at jeg skulle fått det vår/sommer 2007 men det gjaldt å overtale litt siden jeg bor hjemme. Men nå er det i orden, men vi får se. Enten blir det til våren/sommeren eller neste vår/sommer :D men dette er ikke helt fastsatt, så vil ikke fortelle mer om det. Men hjemmesiden vil bli oppdatert med engang jeg vil komme ut med det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på dette med løpetiden. jeg vet dette står flere stedet på sonen. men hadde hvert fint om jeg fikk samlet det siden jeg skal spørre om noen nye ting også (som jeg ikke vet om har blitt stilt her før).

Jeg vet også at det er forskjell fra tispe til tispe, men fortell dine erfaringer :angry:

Hvor lenge varer løpetiden, og i hvor mange dager blør de?

Jeg regner 4 uker fra første dag tispen begynner å blø. Og mine hunder blør i vel 2 uker.

Bruker du tispetruse? I hvilke settinger? og hvor ofte?

Nei. Har aldri brukt det.

Om du har hunden i senga, hvordan gjør du det under løpetiden?

Senga er forbeholdt oss mennesker så der finnes aldri hunder.

Noe mer jeg bør vite om løpetid?

En tispe kan bli "rar" en stund før løpetid. Den eine eg hadde begynte å oppføre seg annerledes 2 mnd. før kvar løpetid, alt som var kjent ble skummelt, og ting vi hadde trent på og som eg visste ho kunne var liksom helt borte...

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg lurer på om neste hund blir tispe, men er åpen for begge kjønn, så får jeg tispe er det greit å vite litt :angry: Og jeg har kun erfaring fra hannhunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikita har løpetid 2 ganger i året .

Kita sin løpetid vare ca. i 3 uker ..

Vi brukte når ho var mindre, man da ble den ødelagt.. så nå bruker vi ikke noe. Men det er sikkert lurt.

Vi lar henne bare ligge inne på kjøkkenet når ho har løpetid.

Har tenkt å steralisere ho, siden ikke vi skal ha noen valper:P hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på dette med løpetiden. jeg vet dette står flere stedet på sonen. men hadde hvert fint om jeg fikk samlet det siden jeg skal spørre om noen nye ting også (som jeg ikke vet om har blitt stilt her før).

Jeg vet også at det er forskjell fra tispe til tispe, men fortell dine erfaringer :icon_confused:

Hvor lenge varer løpetiden, og i hvor mange dager blør de?

Løpetiden her i huset varer 3-4uker(merker det på hannhunden når hun er ferdig), hun blør i 2-3uker(om jeg husker riktig)

Bruker du tispetruse? I hvilke settinger? og hvor ofte?

Nei, med mindre jeg er så uheldig at jeg skal på utstilling eller lignende under løpetida, så er tispetruse på på tog og på utstillingsplassen om hun må ut for å ikke forstyrre for mange hannhunder...)

Om du har hunden i senga, hvordan gjør du det under løpetiden?

Jeg har hunden i senga til vanlig, men under løpetida så er det utelukket, så noen uker før løpetiden kommer får hun ikke ligger der så hun venner seg litt mer til å "spørre" om å hoppe opp i senga før hun faktisk gjør det...

Noe mer jeg bør vite om løpetid?

hihi, heldigvis er hannhunden din kastrert sier jeg bare;)

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg lurer på om neste hund blir tispe, men er åpen for begge kjønn, så får jeg tispe er det greit å vite litt :( Og jeg har kun erfaring fra hannhunder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpetiden er ikke noe problem egentlig, det er tiden ETTER jeg sliter med !! :icon_confused:

Sara har hatt 3 løpetider og fått innbildt svangerskap hver eneste gang, forrige gang var det så ille at jeg måtte ta henne med til dyrlegen da jurene var fulle av melk. Ho innbilder seg at ho har en valp, som regel en leke eller en ball som ho passer på og ikke slipper av synet, ho går med den i munnen konstant og får jeg lokket med henne med meg på tur så skal ho jaggu gå med "valpen" i munnen da også.

Trening kan jeg bare glemme i denne perioden, ho er rastløs og lite sammarbeidsvillig, eneste ho vil er å ligge på plassen sin med "valpen" tett inntil seg.

Det er såpass ille at jeg vurderer å sterilisere henne kun for å slippe dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
    • Høres det ut som en dårlig plan da ? Og er det veldig negativt for oppdretter om jeg bestiller to valper fra samme kull? Ville dere solgt til meg da? Redd vedkommende bare skal skygge banen vekk fra å velge meg som kjøper da. Virker jeg useriøs da ?
    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...