Gå til innhold
Hundesonen.no

-Stamtavlenavn du husker

Yodel

Recommended Posts

Mange spesielle navn her, ja :angry:

Selv lager jeg afrikanske navn på mine valper, med masse fine betydninger. Men hvor mange er det egentlig som vet hva navnene mine betyr..? Tror ikke det er så mange med inngående kunnskap til Swahili som leser katalogen, liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns kullet til Mona har litt artige navn, der heter alle hundene navnet på en blomst, og et navn etterpå på samme bokstav som blomsten.

Rosen Ramona (av Grunningen alle sammen)

Krokusen Kjartan

Leirfivelen Lage

Fiolen Frøya

Ellers leser jeg jo mange navn når jeg skriver resultater til bladet. Er mange fancy navn, ja... hehe.. Brandubh's Breasal, Anshling Anwen og sånne ting jeg sikkert ikke kan uttale. Men stilige :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, hundene fra Kennel Almanza i Sverige heter aldri et vanlig navn som Tassen eller noe.. Husker godt en svensk en "Flaps Pudding Pastej" Eller "Elfremas Herlige Hjørdis" :Laugh:

Men finnes mye rart på flatten syntes jeg :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse bra navn her. Må være gøy å sitte og finne på disse rare navnene :icon_confused:

Jeg ble veldig fornøyd med min hunds stamtavlenavn Garden Killer, spesielt morsomt er det at det skulle vise seg å passe bra. Hun graver hull og river opp små busker med stor entusiasme (når jeg ikke følger med :( )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
En annen cocker med navnet Grey Ghost fikk en datter som ble kalt Kick The Ghost - det er også litt morsomt Alle avkom fra disse oppdretteren har beholdt, heter noe med Ghost

Hmmmm den ideen likte jeg :icon_confused:

Ellers fins det en AK som heter Silver Dollar pga han kom som ene barn, på en helge dag med keisersnitt og ble generelt den dyreste valpen den oppdretteren noen gang har hatt. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner fikk et kull med 2 valper, ei tispe og en hann. De ble født i palme helga, og ble hetende Palme og Helga :icon_confused:

Jeg husker alltid når de fyller år, han har beholdt begge selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner fikk et kull med 2 valper, ei tispe og en hann. De ble født i palme helga, og ble hetende Palme og Helga :icon_confused:

Jeg husker alltid når de fyller år, han har beholdt begge selv.

Jeg ble også født i palmehelga, men jeg har ikke bursdag i palmehelgen hvert år. Det kommer an på når påsken er det året;)

Ellers var det jo et festlig påfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også født i palmehelga, men jeg har ikke bursdag i palmehelgen hvert år. Det kommer an på når påsken er det året;)

Ellers var det jo et festlig påfunn.

Vet jo det da, men det er rundt samme tiden :icon_confused:

Påska havner sjeldent på høsten liksom ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange navn jeg husker fordi jeg synes de er urteite og dumme og latterliggjørende og denslags... og som jeg aldri ville hatt sjøl på en hund - eller gitt dem. Jeg synes ikke hunders kallenavn skal være "overfestlige" heller... synes de fortjener respekt, heller enn å få hahahha-navn. Og beklager, jeg ville knapt hatt en hund som skulle fått ropt opp navnet Tomatsuppe, nei...

Å le av tullingene som fant på navnet, derimot, og av de stakkarene som må lide med det så lenge de er aktive i hundesportsammenheng, det gjør jeg gjerne når jeg ser i utstillingskataloger! Strålende tidtrøyte, som jeg tror sosiologer og andre menneskeforskere kunne fått MYE utav...

Tidsbundne navn, som da "alle" skulle kalle opp hundene sine etter de mest kjente Tolkien-karakterene i kjølvannet av filmen, eller etter kjente sanger (hehe, jeg vet om minst to eller tre Guns-oppkallende oppdrettere av ulike raser... så det er mange Sweet Child Of Mine der ute), eller andre tilsvarende hendelser, blir også teit i ettertid. Det blir også ganske vanskelig med kenneler som har en dille på navn... som at alle må hete noe på roser (en hund som heter Odorata... eh) eller på en bestemt bokstav (prøv å finne på noe nytt på Z når man har ørten kull i året).

Kennelnavn som "liksom" skal ha med noe av rasenavnet, kan både bli dumt og tildels utdatert... ganske raskt. For ikke å snakke om hvis de bytter rase! Eller hvis kennelnavnet er heilnorsk, og hundenavnet veldig engelsk - som en nuffe som heter Bikkjehaugens Lord of the Rings, som blir dumt for meg.

Og hva med når de feilstaver engelske ord - og det kommer på stamtavlen? Eh... ordbok liksom...

Eller når japanske raser får så mye "rart" i seg, at det knapt går å se forskjell. Eller...

Jeg synes navn som klinger bra, ofte har vært fra England - der både kennelnavn og hundenavn har hengt bra sammen. Av en eller annen grunn husker jeg flatcoatednavnet Woodland Wagtail, som jeg så på trykk på en stamtavle eller noe sånt - og som bare klinger veldig bra, og dessuten gir meg de rette assosiasjonene på rasen - med logrehale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å studere utst.katalogen, kan gi mange gode flir, ja. Jeg synes det er urfestlig når folk skal sette engelske navn på kennel eller hunder,og så kan de ikke engelsk...

Et hundenavn som har festet seg, er Willy Nickerson, tror det var en cocker. Det styggeste kennelnavnet jeg vet om, er Pelstryne(noen verre?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var borti en hund som heter 'Kom da' og en som heter 'Costa Nok', husker de fordi det var morsomt. Jeg vil nok kalt et lovende avkom noe mer i retning Nordic Hunter's Jegerina eller noe annet klisjéaktig jaktnavn :icon_redface: Er lite oppfinnsom, gammeldags og trangsynt så da blir det vel sånn antar jeg :Laugh:

Hehe! Mora til ei venninne av meg har ei bichon frisè tispe ved navn Costa Pænga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjennet til et par sheltier som sinnsykt kule navn! Det beste er nok Trym sitt. Sheltien som trener i klubben der vi trener og. Mjøstunets Trym Tram Brasker Fram heter han ;)

Tror det er søstra hans som heter Mjøstunets Tirill Tutta Tei. Husker også Lille Majas Iver. Rett og slett fordi jeg kjenner bikkja...

Ellers husker jeg mora til Bajnok sitt nav; Nyiersegfia Bukfenc (det tok meg tid å lære hvordan man skriver første delen.. Fortsatt ikke sikker på om jeg skriver det riktig...)

Romeo sin mor het Angelic Parade og faren het Little Red Pirate.

Også husker jeg så klart Bajnok og Romeo sitt... Sigerdrivas Büszke Bajnok og Plutonium el Pequeno. Bajnok sitt er egentlig ganske lett å huske.. Det er ungarsk og betyr Stolt(e) Champion ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange navn som sitter i hodet, både på egne raser og andre hunder. Det jeg reagerer på, er når folk bruker "store" navn om igjen. Dels er det utrolig ambisiøst, og dels er det fantasiløst og litt... Ja, jeg liker det ikke. Har nettopp sett en valp i egen rase nå få samme navn som en tidligere hund i samme rase hadde. Den første vant mye, var en spesiell hund - og jeg synes det er smakløst å gi valpen samme navn. Hadde det vært snakk om Ronja, er det greit - men spesielle navn er unike, synes jeg. Jeg ville blitt litt sur om noen brukte "mine" navn. OK, det er ingen copyright - men jeg bruker god tid på å finne særegne navn som gjør at den hunden skiller seg ut og ikke kan forveksles med andre hunder. Hver hun er for meg særegen, så jeg vil heller aldri ha Rex 1-12.

Jeg kunne ikke tenke meg å ha en hund som heter Contradicition, Barnaby, Jensemann, Far & Flyg, the Knockout, Ygor, Norwegian Wood, Oye Como Va, Mercury, også videre - nettopp fordi det er ekstra unike hunder.

Jeg oppdaget en berner sennenhund som heter Puddingtrynet, og det navnet sitter. Kanskje litt for unikt... Men kataloger er überfestlig underholdning, og egentlig verdt femtilappen mange arrangører tar. Hva koster en kinobillett? På en stor utstilling bruker jeg like lang tid på katalogen som på en kinofilm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en sånn som har tendens till å huske "alle" hunders stamtavle navn. Men noen av de mest passende synes jeg mamma og pappas 2 collier har

Moonhill's Just the Way I Am - ingen hund kunne ha hatt et mer passende navn enn han. Jeg bruker å fleipe med at "Bullens" motto er "It's my way or no way!" ;)

Moonhill's Let's Fall In Love

eller så liker jeg veldig godt navnet på Falcos mormor; Sabakos Öyensten - jeg synes det er så vakkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppdretter jeg kjenner drømmer om å kalle en valp for "Blame it on the handler" eller noe i den duren, det synes jeg er utrolig festlig. Bare synd hun kom på det lenge etter B-kullet.. nå er hun vel på K, så det blir en stund til neste B-kull.

Ellers får jeg mange kommentarer på navnene fra mitt første kull, nettopp fordi de skiller seg ut. Begge valpene har ett islandsk og ett latinsk navn i registreringsnavnet; Andvaka Solaris og Arvakur Sirius ;) Det er nok ikke så mange som husker navnene, men de husker at det var noe "rart", hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om jeg har misforstått,men jeg husker et navn som var Toshikos chi-sa oki sendosha max.Det var en akita i et akitaposten-blad som jeg fikk av noen naboer.

Jeg kom ikke på at bladene var gamle og at denne hunden faktisk var død,men jeg drømte om valp etter denne.

Ikke spør meg hvorfor,jeg vet ikke om jeg ville likt den idag,men følte på den tiden at det var "skikkelig Akita" .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om jeg har misforstått,men jeg husker et navn som var Toshikos chi-sa oki sendosha max.Det var en akita i et akitaposten-blad som jeg fikk av noen naboer.

Jeg kom ikke på at bladene var gamle og at denne hunden faktisk var død,men jeg drømte om valp etter denne.

Ikke spør meg hvorfor,jeg vet ikke om jeg ville likt den idag,men følte på den tiden at det var "skikkelig Akita" .

Kullet med Max var vel langt foran de andre når man ser på "akita" den gang.

Vår Toshikos Griz-Ke Hazumi Ut På Tur er datter av Max' søster Toshikos Chi-Sa Keo Lita-Go

... og når vi snakker om hvite hunder med morsomme navn... Hva med westien "Ikke bare bare", som har etterkommerne "Ikke Bares barn" og "Bares barnebarns barn"...... eller noe sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling uten godbit i venstre hånd vedvarer. Verbalt signal har han sluttet lytte til fordi jeg har tydeligvis begått for mange tillitsbrudd på det. På håndsignal kommer han oftere inn for å utføre, men setter seg demonstrativt ned i en hvilken som helst annen posisjon enn utgangsstilling når han oppdager at hånden er tom. Når det er godbit i hånden fullfører han fint og sitter superivrig helt klint inntil beinet mitt, som belønning for å shape meg til å ha godisen i hånden: — BRA! Fliiiink mams! Situasjonen virker håpløs, men de to siste dagene har han plutselig gjenfunnet gleden i å komme direkte inn og levere fra seg apportbukken igjen. Den hadde jeg gitt opp og degradert til leketøy - så gir ikke opp håpet om verbal cue utgangsstilling uten godbit i hånden helt ennå. ... Sånn i tilfelle jeg plutselig dør, btw, her er en liste over verbale kommandoer han "kan" og utfører om han vil. Han vet hva ordene betyr når han vet det er godbiter within reach: Ost = stå Pølse = sitt Bacon = dekk Ostepølse m/bacon, altså. Work in progress. Pleier komme flere skritt mot meg når han reiser seg til ost fra avstand. Gjør ofte bacon istedenfor ost. Kan pølse og bacon i de fleste situasjoner, også med ryggen til. Ikke god på pølse og ost under marsj. Må gå sakte og bruke hele kroppen som hjelper for å få borrelåsen til å løsne. Ost, både det å innta posisjonen og å holde den er lengst fra mål og krever mest hjelpere av de tre. Hele lista er work in progress. Han har en viss forståelse av hva ordene betyr, jobben videre er med tid og avstand: Bli (på taust håndsignal full forståelse. Ikke testet ordet uten samtidig håndsignal ennå. Bryter dersom avstanden blir for stor, jeg forsvinner helt ut av syne, eller mobiltelefon løftes for å ta bilde.) Ta med = hent  Takk = levere i hånden  På = frem til target på bakken, frempoter på, tar kontakt uten å snu seg fullstendig inntil videre  Slalom = weave Spin/twirl = medsols/motsols  Bamse (sitte bamse) High five  Gi labb Touch = snute i håndflaten, fingrene nedover skiller fra high five. Ikke jobbet med å holde posisjonen 2 og 3 (heelwork posisjoner) Hinter = gå bak Mellom = sving bakparten og rygg inn mellom beina dersom står, gå mellom beina dersom i bevegelse  Bakk = rygge Leave it = leave it (mat) Haka = hake på henvist target  Kom så = casual "innkalling" Kysselyd med leppene = kontakt  Navn = kontakt Æppæppæpp = stopp det der Rectus (utgangsstilling/marsj på høyre side) Link = Jeg er frekk som fy og prøver ydmyke deg til å gjøre nedverdigende sirkustriks uten å betale. Påbegynt, men tviler på at han forstår ordene: (Jeg har) BIFF! = superinnkalling. Ikke gjort mange nok ganger av manko på jackpot treats og toys når jeg har vært sikker på suksess. Rygg = ligge på siden med magen blottlagt, fordi han ikke klarer ligge stabilt på ryggen, men tipper over. Rull rundt = rulle over og ligge på siden. Vært for lat å fullføre fra dekk til dekk ennå. Vil bare når han er i humør til det. Blir veldig frustrert om jeg prøver lure ham over på ryggen når han er energisk og ikke føler for å kewle og slæcke'n. Teppe = gå til anvist "teppe" og bli der. En mer mobil "Gå til plassen sin". Ikke veldig stabil på den ennå. Godis må presenteres først, legger seg ofte halvveis utenfor, ofte bare nær teppet, utålmodig på frekvensen godbitene hagler i, og reiser seg fort om det går for mange sekunder, men han har en viss forståelse av hva ordet betyr: Godbiter kommer flyvende gjennom luften og lander ca her. Krype fremover er en adferd jeg venter på å få mer av, spontant og frivillig, før jeg setter cue på den. Lokking har jeg som nevnt brent meg på. Manerer i avskjeds-situasjoner er fullstendig fraværende. Plutselig bare snur han rumpa til og går, uten å si adjø - virkelig uhøflig - så "vinke farvel" står også på planen i dag.  
    • Støtter Schæfer 😁😁😎😎 Drømmehunden. Hadde aldri orka Malle, sjukt kule hunder men fy for en int3ns rase... 
    • Jeg har bhg barn og har en ungtispe på 9 måneder.  Jeg begynte alene trening hjemme dag 3. Alene mens e går på do, vaskerommet, ut med boss, ect. Noen min i slengen. At en vanlig valp venter i bil i 10 min mens du leverer i bhg kan ikke være noe big deal eller på noe som helst skadelig for valpen.  Ikke alle er uføre og enslige når de skaffer seg valp og kan følge med på alt valpen gjør til enhver stund. De aller fleste er i jobb/skole.  Ta det helt med ro, ikke gjøre noe stor greie utav alene trening. Inn og utav av rom uten valpen, evt valpen i binge/bur og du går å legger ungen/dusjer ect.  Jeg har i hvertfall den holdningen og synes d fungerer fint  
    • Hadde en utrivelig opplevelse i går. Vi fikk hjemmelekser fra forrige privattime, der målet generelt er godt samspill og lydighet uten godbiter fremme, og vi fikk en spesifikk øvelse å fokusere på: hverdagslig lineføring, uten lokking og luring og bestikkelser. Ede skal ganske enkelt bare holde seg i posisjon fordi han aksepterer mitt lederskap, ikke fordi jeg bestikker ham med godis. Jeg har vært litt sløv og reluctant med de leksene, fordi det blir så dårlig stemning. Ede går skyhøyt i stress når jeg er bestemt og stiller krav. Det er ikke bare testing av lederskap og maktkamp, han blir redd. Som om han får angstanfall og hans verden raser sammen av at hans autonomitet trues. Jeg forstår ham. Samtidig er vi nødt til å få på plass lydighet uten godbiter tilgjengelig. Han MÅ noen ganger bare høre etter, med en eneste gang. Derfor må han ALLTID høre etter med en eneste gang, for han evner ikke skille en alvorlig situasjon fra en øvelse. Han er såpass kunnskapsløs om den naturvitenskapelige verden at han prøver hilse fysisk på mennesker inni forbipasserende biler. Fysikk forstår han seg ikke på. ..så instruktøren har rett og min indre pølsetante har feil. En kan ikke bare dille og dalle og shape og lokke og bestikke absolutt ALT med en så stor hund. Noen ganger må en stille KRAV til hunden som hunden må følge opp uten å stille spørsmål.  Lineføring er mange ganger en sånn situasjon, hvor en må kunne KREVE av hunden at den gjør nøyaktig som den får beskjed om.  ..men jeg er for soft til å være streng nok. Ble instruert til å bruke kroppen som blokkering. Rolig, behersket, men dominant, blokkere og presse ham til å rygge bakover om han passerer skotuppene mine, selvstendig fremoversøkende. Jeg vil gjerne ha resultatet. En hund jeg slipper å hele tiden fokusere på i bekymring for at han kan bryte posisjonen når vi manøvrerer på steder det skjer mye.  ..men metoden er ikke my cup of tea med akkurat denne hunden. Har forsøkt lure meg til å bruke shaping for å oppnå det samme, og det går stadig fremover. Ede kan gå et godt stykke uten noe i hånden, med kontakt, uten utbetalinger nå, men vi er langt fra i mål.  For å få fortgang har jeg blandet litt. Litt mindre godis, aldri i hånden, og høyere krav for å få opp fra lomma, samtidig som jeg har satt grenser ved metoden fra instruktør. Stresser han seg opp og ikke adlyder, men fortsetter bryte fremover, så "legger jeg ham i bakken" (høres så ille ut - det er bare en dekk ved litt press i halsbåndet, ikke så mye at han stritter i mot, bare en veiledning) og så må han ligge til han har stresset ned før vi fortsetter. Dette gikk SÅ fint 4/5 av turen i går. Han har forstått at jeg vil han skal holde hodet ved låret mitt, og han var såååå flink gutt til bare sporadiske godiser. Jeg var SÅ fornøyd med fremgangen. Så gikk vi tom for godis. Ede gikk umiddelbart opp i stress. Vi nærmet oss hjemme. Der er det mer godis.   Han.. Han våknet og må tisse. Kommer tilbake for å fullføre når det behager Herren.  ... Altså, det luktet tomt fra lommene og vi var nær hjemme igjen. Edeward identifies as a labrador når det kommer til mat. Han selger sjelen sin for en tørrforkule. Grønnsaker, blåbær, spaghetti, absolutt alt som ikke smaker direkte vondt er nom nom. Han til og med ser ut som The Cookie Monster.  JEG har kommunisert de spillereglene han nå forholder seg til som om de er naturlover. Vårt forhold er transaksjonelt. Jeg ber ham om noe og han gjør det mot betaling i godis. Det er sånn livet er.  Tomt for godis i lommene er en krisesituasjon, det er en force majeure, og det eneste som betyr noe da er å komme seg fortest mulig til nærmeste godis depot. Ede trodde vi hadde en felles forståelse av det der, men dumme, DUMME muttern sakket farten da han som ansvarsbevisst lagkamerat satte den opp for å hjelpe oss ut av knipa. Hun sakket farten og så forvandlet hun seg til et monster av en syk tyrann som holdt ham igjen og blokkerte og presset ham bakover og "la ham i bakken" og stilte seg til å pause på stedet hvil midt på veien uten mål og mening, med tomme lommer, bare et minutt fra matlageret. Ede gikk i harnisk. Han ble RASENDE. Noen øyeblikk der var jeg sikker på han ville BITE BRUTALT. Det der var på liv og død for ham. Han var så sint. Jeg var forberedt på en virkelig stygg slosskamp mellom oss to. Emergency situation modus kicked in og jeg holdt meg heldigvis iskald og rolig og var sta og bestemt i møte med en så rasende hund som jeg aldri har sett i levende live før. Han ville heldigvis bare gi uttrykk for hva han synes om å fjase bort tid på å ikke haste hurtigst mulig til matfatet og lot seg legge i bakken igjen, tydelig opprørt, tydelig skuffet, tydelig sjokkert over det elendige lederskapet til det dumme nautet som ikke forsto alvoret i situasjonen, men han tok det. Han aksepterte lederskapet og la seg ned. Ingen bitt. Vi kom oss hjem. Vel innenfor døren gjorde han alt han kunne for å beklage utbruddet sitt og skape god stemning igjen. Hoppet og jukket (jeg har avledet valpejukking uten å være sur og streng, så han tror nå tydeligvis det er en hyggelig gest) og var tydelig lei seg for episoden og ville forsikre seg om at relasjonen mellom oss to var fin igjen. ..for å få åpnet matskapet.  Det er ikke bare bare.  Den matmotivasjonen hans er en medalje med en bakside. Gull verdt, men det kjemiske symbolet for gull er også Au.  ... Prøver på en litt kortere lineføringstur i kveld, uten å tømme lommene. Viktig at det lukter innhold fra dem, tydeligvis.   
    • Uten å ha fått svar på spørsmålene fra Simira, som er høyst relevante, så lurer jeg på om hun kanskje synes det er kjedelig å bare gå? Hva slags aktiv rase er det? Vorsteher og border collie har svært ulike interesser og behov. Om det er vorsteher type aktiv rase har jeg ingen tips, men om det er den andre typen, så synes jeg selv det KAN hjelpe å gi hunden oppgaver mens vi går, som øvelser fra ulike former for (kreativ) lydighet.  Tilskudd av magnesium og omega 3 fettsyrer, samt større mengder fullspektret lys inn i øynene hjelper også mot stress på mer generelt grunnlag. Merker godt forskjell på valpen min, som sank veldig i stress kort tid etter påbegynt lysterapi og mer tid utendørs sammen med disse tilskuddene. Så økte han veldig i stress igjen da jeg begynte sløve og glemme gi ham omega 3 og magnesium. Da mener jeg ikke stressnivå døgnet gjennom, men peaks når han blir stresset. Tilskuddene tar brodden av det. ..på min. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...