Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke malle er dette?

vipsen

Recommended Posts

Hei,

Jeg mener å ha lest et eller annet sted at Gibbi'n har flere bein (?) i ryggfinnen enn en Ancistrus - så selv som små kan man visstnok i alle fall se forskjell på det.

Hodet er også veldig forskjellig - men hvis man ikke har begge typer foran seg så synes i hvertfall jeg det er vanskelig å huske hvem som så ut hvordan..

Så nå er det bare å finne fram noen bra bilder av ryggfinnene deres og begynne å telle - eller?

Heldigvis vokser Gibbiceps'en (el. Pleco) veldig sakte, da. Det tar årevis før den blir så stor at man kunne laget en bedre middag av den.. Huff, slemt sagt - men det sies at maller er en delikatesse enkelte steder i verden (men det er jo hund og katt også, da...).

Den jeg hadde (kjøpt som Ancistrus, 3-4 cm stor, selvsagt..) ble vel rundt 12-13 cm på 2-3 år, og da ga jeg han bort til en kompis med kjempestort kar.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jeg hadde (kjøpt som Ancistrus, 3-4 cm stor, selvsagt..) ble vel rundt 12-13 cm på 2-3 år, og da ga jeg han bort til en kompis med kjempestort kar.

Det er vel den størrelsen den har nå, husker ikke hvor lenge den har vært der, noen år hvert fall.

Noen med stort, fint kar i Bergen som ønsker seg Gibbiceps? Evt...noen i Bergen som har stort kar rimelig til salgs? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men da er det jo ikke noen hastverk å få han (hun) ut av karet i hvertfall... Det sies jo at de er flinke algespisere så lenge de er små - og DA har den jo i alle fall en god funksjon i karet ditt.

Når den blir to-tre ganger så stor - ja, DA er det kanskje på tide å få omplassert den til noen som har større kar - evt. skaffe deg et skikkelig monster-akvarium selv!

Hei så lenge!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg mener å ha lest et eller annet sted at Gibbi'n har flere bein (?) i ryggfinnen enn en Ancistrus - så selv som små kan man visstnok i alle fall se forskjell på det.

Hodet er også veldig forskjellig - men hvis man ikke har begge typer foran seg så synes i hvertfall jeg det er vanskelig å huske hvem som så ut hvordan..

Så nå er det bare å finne fram noen bra bilder av ryggfinnene deres og begynne å telle - eller?

Heldigvis vokser Gibbiceps'en (el. Pleco) veldig sakte, da. Det tar årevis før den blir så stor at man kunne laget en bedre middag av den.. Huff, slemt sagt - men det sies at maller er en delikatesse enkelte steder i verden (men det er jo hund og katt også, da...).

Susanne

Det stemmer - på gibben strekker ryggfinnen seg helt ned til halerota, men hos ancistrusen er det et tydelig mellomrom mellom ryggfinne og halerot.

Noen vokser svært sakte mens andre skyter i været, men når den begynner å bli for stor ser du det lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har du sett på Hundlands? De har jakker ned i xxs: https://www.hundlands.com/en/collections/hundagare
    • Ikke bare du som var syk i jula. Det var også han med den andre hunden, som jeg ikke vil at min hund skal omgås. Så da fikk junior være med på juleselskap. Herlig 🎄❤️
    • Min første hund ble angrepet av naboens store aggressive hund. De betalte veterinæren, og jeg valgte å ikke anmelde. Tror bare det å få en ekstra-regning på denne måten, fikk de til å passe bedre på hunden sin. For det gjorde de 👍 Jeg tenker at en anmeldelse vil bli henlagt uansett. De har kanskje tatt lærdom av denne hendelsen?
    • For å starte med det siste. Nei, de bør ikke ligge i samme bilbur. Uansett hvor godt de går overens så er det en fare for at de kan skade hverandre dersom det skjer en ulykke. Eller bare en bråstopp for den del, der den ene blir dyttet inn i veggen av den andre, tråkket på etc. Da har du i tillegg til en potensiell ulykke kanskje to redde hunder som sloss innestengt i et lite bur. Det med kjønn er litt smakssak. Selv tror jeg aldri jeg kunne tenkt meg å ha en av hvert kjønn, med tanke på faren for tyvparing. Uansett hvor nøye man er så kan uhell skje, og hunder kan være kreative. For ikke å snakke om potensialet for høyt stress i lengre perioder for hannhunden som bor med løpetid, om man ikke har mulighet for å sette bort en av hundene noen dager i den verste ståtiden. Våre hunder var adskilte fram til begge var voksne nok til å ikke finne på noe tull. Da hadde vi et åpent bur eller en kompostgrind i en døråpning, og en hund på hver side, så de kunne se hverandre, men ikke styre hverandre opp. Så fort begge var voksne og rolige hjemme alene var de bare løse sammen på stua. Nå skal det sies at det var vesentlig størrelsesforskjell der (ridgeback og gårdshund), men jeg tror jeg uansett ville gjort det, så det ikke oppstår noe konflikt uten at noen er der.  
    • Åh godt den er fjernet og hun er symptomfri❤️💜Får håpe du får ha hun med deg lengere enn forventer og hun har virkelig hatt et fantastiskt,aktivt liv🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...