Gå til innhold
Hundesonen.no

Hannhund som tar igjen på tisper


Marthe

Recommended Posts

Naboen min har en rottweiler hannhund på 16 måneder. Han er veldig godt sosialisert, med store og små hunder ( fra han var valp. Han er daglig i lag med flere hunder). Han går i lag med min hannhund på 6 år, og fungerer greit bandt de ande hundene vi har.

Det som er problemet er når tisper sier i fra til han, for eksempel hvis han skal prøve å ri på tispene, og de gir beskjed så tar han tilbake. Det er ikke snakk om å gi seg med det første heller.

Jeg lurer på hva vi kan gjøre i disse situasjonene?

Han ”vinner” jo hver gang han tar igjen, tispene blir jo helt sjokka. Så hva gjør vi?

Jeg vet at han er i riktig alder til å teste alt rundt seg, men noe må vi gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la han plage tispene. Avled/avbryt han når dere ser han begynner å bli grisete. Ikke la tispene ordne opp selv, særlig når dere nå vet at han svarer tilbake. Om det blir noe særlig læring av det vet jeg ikke helt, men da slipper hvertfall tispene å få det ansvaret. Kan hende han roer seg når han blir eldre og ikke fullt så hormonell.

(edit pga nett datt ut før jeg var ferdig med å skrive)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la han plage tispene. Avled/avbryt han når dere ser han begynner å bli grisete. Ikke la tispene ordne opp selv, særlig når dere nå vet at han svarer tilbake.

Takk for tipset :D Det som skjedde for noen dager siden var at jeg hadde ei rottistispe på besøk. Så slapp jeg henne ut til rottis hannhunden. Da begynte de å leke, så ble han for voldsom, så hun ga beskjed (et vanlig glefs fra tispen). Da gikk han på henne.

Det skjer på 0,1 sekund, så det er vanskelig å avlede han. For det er ikke alle tisper han gjør det med, det spørs hvordan tispen reagerer på han, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det - hold hunden unna så lenge, jobb med å få inn et solid "nei" som virker i ALLE situasjoner, stopp ham ALLTID, ikke la ham engang få prøve å legge labben på ryggen på dem for å begynne å ri. Jeg synes det er all grunn til å nekte ALLE hannhunder å ri på tisper, jeg, og særlig så ufine hannhunder som dette.

Jeg hadde også sett på "resten" av hunden, prøvd å sett noen sammenhenger - om det er en usikkerhet i dette, eller at han har kort lunte på å bli irettesatt, etc.

Jeg lurer på hvorfor det blir NOEN hannhunder som gjør dette - jeg ser at det er noen ytterst få som gjør det, og det er så feil som det kan få blitt etter min bok, etter alle de hannhunder og tisper jeg har kjent.

Husker en wheatenhannhund, en avlshann for sikkerhets skyld - flott gemytt å avle på gitt, som - da min bestemte, barske gamletispe sa "nok" til ham, fløy på henne. Vel - hun lot seg ikke flys på, så hun svarte tilbake, og det ble en kjempebatalje av det, dog uten at de laget noe hull. Men jeg har truffet noen senere - inklusive flere fuglehunder - som knapt tåler at tispen sier HYGGELIG fra en gang.

Noen tisper kan ta i for mye, og da er det "lov" å si fra, men de som svarer har ofte vært unge hannhunder, litt intense, som svarer ganske skarpt når unge, ikke altfor dominante tisper sier helt greit over mot forsiktig fra til dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...