Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund med epilepsi, bivirkninger..


Lemen

Recommended Posts

Lille frøken mellompuddel har gått på epilepsimedisiner i snart 3 år, desverre påvirker medisinen leveren negativt, og hun kan risikere leversvikt (sier veterinær).

Veterinæren har ikke tilbudt/foreslått andre medisiner eller diettfôr (pga leveren..). Er ikke det litt rart? :unsure:

Eieren av lille frk mellompuddel har trappet ned på medisiner for å spare leveren, men da fikk hunden anfall... :D

Hunden er knappe 5,5 år gammel, og leververdiene har begynt å bli dårlige..

Er det noen her som har erfaring med epilepsi; medisiner, bivirkninger o.l.

Innspill tas i mot med takk. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg vet dessverre ikke særlig mye om epilepsimedisin. Men jeg mener å ha lest på et amerikansk forum at det finnes to typer medisiner hvorav den som gir best resultat kan føre til leverproblemer......

Jeg har imidlertid noen tanker rundt dette med epilepsi, sykdom og medisinering. Sånn for hundens del. For jovisst er det trist at en hund dør for tidlig grunnet sykdom - men om sykdommen holdes i sjakk og hunden får leve 6-7 år å være glad, aktiv og fornøyd så må det i mine øyne bety mer enn at man får tynet livet til hunden til 10 år - men da med sterkere symptomer på sykdommen.

Eksempelvis da epilepsi - for meg ville det langt på vei være å foretrekke at hunden levde i 6-7 lykkelige, aktive anfallsfrie år, enn 10 år med anfall............ For meg blir det mer ett spørsmål om å tenke på hunden eller seg selv.

Jeg vet - det høres litt krasst ut - men det var bare mine "to cents"

Håper selvsagt at lille Frøken Mellompuddel får enda noen lykkelige år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet dessverre ikke særlig mye om epilepsimedisin. Men jeg mener å ha lest på et amerikansk forum at det finnes to typer medisiner hvorav den som gir best resultat kan føre til leverproblemer......

Jeg har imidlertid noen tanker rundt dette med epilepsi, sykdom og medisinering. Sånn for hundens del. For jovisst er det trist at en hund dør for tidlig grunnet sykdom - men om sykdommen holdes i sjakk og hunden får leve 6-7 år å være glad, aktiv og fornøyd så må det i mine øyne bety mer enn at man får tynet livet til hunden til 10 år - men da med sterkere symptomer på sykdommen.

Eksempelvis da epilepsi - for meg ville det langt på vei være å foretrekke at hunden levde i 6-7 lykkelige, aktive anfallsfrie år, enn 10 år med anfall............ For meg blir det mer ett spørsmål om å tenke på hunden eller seg selv.

Jeg vet - det høres litt krasst ut - men det var bare mine "to cents"

Håper selvsagt at lille Frøken Mellompuddel får enda noen lykkelige år.

Jeg synes ikke du er det minste krass, du skriver faktisk det det jeg selv tenker.

Det viktigste er at Lille frøkna er symptomfri og har det bra mens hun lever, ikke at hun lever leeenge, og er plaget av epilepsien.

Lille frøkna er ikke min hund, hun er høyt elsket av sin eier som aller helst vil ha beholde henne lengst mulig, og som har tatt saken i egne hender og trappet ned på medisinen for å skåne leveren. Eieren er nå fortvilt fordi medisin må Lille frøkna ha, og da blir leveren dårligere og dårligere.

Det er derfor jeg tenkte på alternativ medisiner (jeg husker desverre ikke hva hun går på), og evnt et diettfôr som skåner leveren. Medisiner må Lille frøkna ha, så jeg tenkte at et diettfôr kanskje kan hjelpe litt på leversvikten..?

Noen som vet noe om diettfôr for leversvikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille frøken mellompuddel har gått på epilepsimedisiner i snart 3 år, desverre påvirker medisinen leveren negativt, og hun kan risikere leversvikt (sier veterinær).

Veterinæren har ikke tilbudt/foreslått andre medisiner eller diettfôr (pga leveren..). Er ikke det litt rart? :unsure:

Eieren av lille frk mellompuddel har trappet ned på medisiner for å spare leveren, men da fikk hunden anfall... :baby:

Hunden er knappe 5,5 år gammel, og leververdiene har begynt å bli dårlige..

Er det noen her som har erfaring med epilepsi; medisiner, bivirkninger o.l.

Innspill tas i mot med takk. :baby:

Min hund har også epilepsi og går på medisiner. Han får fenemal, 50mg pr.dag. det er en ganske høy dose for en hund på 9kg.

Det fungerer han veldig bra med. Men jeg har ikke fått noen beskjed om at medisinene påvirker leveren.

Eneste jeg har fått beskjed om er at han kunne bli sløv av medisinene, men det har han ikke blitt.

Kanskje frk. mellompuddel går på en annen type medisiner, og vanvittig høy dose... ?

Jeg tror det er fenemal som er det mest vanlige å gi mot epilepsi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...