Gå til innhold
Hundesonen.no

Stå under marsj

Marthe

Recommended Posts

Skrevet

Jeg trenger litt hjelp til hvordan jeg skal trene inn "stå under marsj" på hannhunden min. Vil gjerne høre hvordan dere lærte det inn.

Gobben er veldig ivrig når vi trener. Tilbyr "fri ved fot" hele tiden når han får mulighet. Jeg har prøvd å gå med han, og si "bli". Dette klarer han ikke å koble, men setter seg ned for å så bli. Jeg tror derfor at jeg bør trene inn stå momentet separat, og her kommer problemet: Han er ikke glad i leker. Så det nytter ikke å kaste noe, evt lokke han med leker. Kan også legge til at han har dårlig konsentrasjon.

Fordelen er at han er veldig gald i go`biter.

Er det noen som har forslag? Jeg har ikke prøvd så mye ut enda, for jeg ønsker og få litt hjelp :D

Skrevet

Jeg shapet inn stå'en. Brukte klikkeren på dette og belønte når han sto av seg selv. La på "stå" kommandoen etterhvert. Jeg kom aldri så langt til å sette det inn i øvelse, men:p

Skrevet
Jeg trenger litt hjelp til hvordan jeg skal trene inn "stå under marsj" på hannhunden min. Vil gjerne høre hvordan dere lærte det inn.

Gobben er veldig ivrig når vi trener. Tilbyr "fri ved fot" hele tiden når han får mulighet. Jeg har prøvd å gå med han, og si "bli". Dette klarer han ikke å koble, men setter seg ned for å så bli. Jeg tror derfor at jeg bør trene inn stå momentet separat, og her kommer problemet: Han er ikke glad i leker. Så det nytter ikke å kaste noe, evt lokke han med leker. Kan også legge til at han har dårlig konsentrasjon.

Fordelen er at han er veldig gald i go`biter.

Er det noen som har forslag? Jeg har ikke prøvd så mye ut enda, for jeg ønsker og få litt hjelp

Denne har jeg fri shapet, begynte som Aya forteller, men la ikke på kommando, før han tilbød det på min venstre side. Punkt for punkt? (du har ikke noe valg :o)

1: klikk for bare å stå på alle fire bein, ikke bry meg om hvor han tittet på noe annet, bare han hadde alle beina i bakken

2: Når dette var en atferd han tilbø, gikk jeg over til å rygge fryktlig sakte bakover, klikket for at han tilbø stå.

3: fortsatte med dette, men økte tempoet til springmarsj, så snart jeg var oppe i 80% reglen i de andre "gangartene".

4: Gikk på skrå, men fronten mot han. Sidelengs heter det kanskje. Begynte på nytt med punkt 2-3.

5: gikk som en fvf, men brukte ikke kommando på fvf. Atter en gang punkt 2-3. Samt at når jeg klikket kastet jeg ballen bakover for å øke intensiteten (der strøk jeg på klikkerskolen :P)

6: Når 80% reglen var på plass så satte jeg på kommando.

Lærte også inn stå på innkallingen med denne metoden. La han igjen, gikk kort i fra, kalte inn, rygget bakover, mens han kom løpene mot meg. Nå hadde jo lagt på stå kommando, så jeg brukte den, mens jeg rygget. Klikket når han stoppet og kastet ballen bakover, eller hadde lagt igjen ball bak. Husk å variere når han har skjønt poenget. For du kan lett få en litt treg fart om du ikke gjør det.

Du kan også bruke trad positiv lokke metode, og bruke ball (venstre hånd) som du kaster bakover, mens du går fvf. Fade vekk hjelpen fort :D

Lykke til :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det kan være mange grunner til at en hund ikke fungerer i hundemøter. Mye av grunnlaget legges i valpekassa, hvordan mor og søsken interagerer, og sosialisering med andre hunder i valpe- og unghundtiden. I tillegg kommer rasetypisk adferd og arvelighet. Avhengig av adferden til mor og hva slags sosialisering hunden har fått i ung alder så har hunden lært seg hvordan den skal eller kan oppføre seg rundt andre. Eller ikke lært det, forsåvidt. Det er aldri for sent å trene på sosialisering, men er viktig å lese språket til alle de involverte hundene og gå inn og avbryte adferd som ikke er greit. Hvis andre hunder sier fra og setter grenser uten at hun respekterer det er det ditt ansvar som eier å fjerne henne fra situasjonen. Om hun får fortsette lærer hun jo bare at det er greit å holde på slik.
    • Kan en hund ha null sosiale ferdigheter med andre hunder? Hun har konflikter med alle hunder hun møter. Akkurat som hun ikke skjønner at hun er for mye og ikke tar til seg til at andre hunder sier i fra til henne? Hun tar jo ikke hintet.
    • Det er nok ikke pga navnene du ikke har fått svar🙂I mange år nå har det vært fryktelig liten aktivitet på forumet her. Syntes alle navnene var fine jeg likte Lilly best. Masse lykke til med valp!!
    • Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...