Gå til innhold
Hundesonen.no

Voldtekter i Oslo fortiden


Kristina

Recommended Posts

Det har vært/er mye voldtekter i Oslo. Hva gjør dere som bor i byene for å unngå å bli overfalt?

Og hva mener dere bør skje med voldtektsmenn?

Her i gården går man minst mulig ut aleine etter det er blitt mørkt. Og jeg har med hunden sånn for psykisk støtte.

Har det blitt mer og mer i det siste, eller har det alltid vært så mye overfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det har blitt mye mere :S eller så er det bare mer på nyhetene? det var en voldtekt på baksiden av det bygget jeg jobber i i vinterferien :S og jeg jobber der på kvelden uten mulighet til å ha med hund :D synes det er litt ekkelt ja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir de yngste fulgt og hentet! Ane er heldigvis ikke noen stor partyjente, hun kjører vel stort sett.... Og jeg er så gammel at jeg får ta det meste som bonus :rolleyes: ! Neida, jeg er stort sett bare ute med firbeint følge. Hun er jo såpass hysterisk redd for det meste, så enhver tilnærmelse mot mamman hennes ville nok utløst de ekleste utfall! Aldri så gæærnt at det ikke er godt for noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man holder seg innenfor rimeligheten når det gjelder alkohol, gir beskjed hvor man går, og går ikke alene. Dernest kler man seg ikke som et lett bytte, man oppfører seg ikke som et lett bytte, og man blir ikke med fremmede på nachspiel.

Etter å ha sett utallige jenter på byen både drita fulle, spiller kåte som f*** for å få gratis drinker og deretter skal ta seg hjem alene gjennom Cubaparken, begynner jeg å lure på hvor dum det går ann å bli. Syke mennesker finnes og man er nødt for å ta noen forhåndsregler.

OG man på passe på hverandre og seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, altså, jeg er ikke akkurat kjent med de verste strøkene i Oslo, men hvis noen vet om dem, så bør de jo unngå dem, i alle fall om de går alene.. Slike strøk kan jo kanskje være de områdene der de prostituerte hører til(?), der det er lite folk, og der det er mye fyllebråk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er skikkelig synd om det blir sånn at jenter ikke kan gå med miniskjørt eller minikjole på byen uten å omtrent få det slengt i trynet at man "ber om det". Nei, man kan faktisk vise seg frem uten å be om å bli voldtatt. Voldtekt handler ikke om sex, det handler om undertrykkelse og tvang, og et sykt behov for å føle seg overlegen. Men så lenge sånne galninger går rundt bør man ta enkle forholdsregler. Selvsagt skal du ALDRI gå fra drinken din, det er helt utrolig hvor mange som glemmer dette. Du skal heller ikke stole på fremmede menn du møter, uansett hvor sjarmerende de er.. Psykopater er som regel fryktelig sjarmerende. Gå ikke alene hjem, prøv å finn taxi med kvinnelig sjåfør eller del en- det er ikke meningen å stigmatisere drosjesjåfører, men det er endel overfall i taxier hvert år også. Hvis du føler at noen følger etter deg, ring en venn/venninne, det virker ofte fraskrekkende at man snakker med noen. Hvis du skal låse opp døra, finn frem nøkkelen på forhånd (en nøkkel kan også være et greit våpen). Det er lurt å ta et lite selvforsvarskurs! Hold dere sammen flere jenter.. og husk at de aller fleste voldtekter begås av noen offeret kjente godt fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man holder seg innenfor rimeligheten når det gjelder alkohol, gir beskjed hvor man går, og går ikke alene. Dernest kler man seg ikke som et lett bytte, man oppfører seg ikke som et lett bytte, og man blir ikke med fremmede på nachspiel.

Etter å ha sett utallige jenter på byen både drita fulle, spiller kåte som f*** for å få gratis drinker og deretter skal ta seg hjem alene gjennom Cubaparken, begynner jeg å lure på hvor dum det går ann å bli. Syke mennesker finnes og man er nødt for å ta noen forhåndsregler.

OG man på passe på hverandre og seg selv.

jeg vil bare si: Takk for at du sa dette, så jeg slapp å si det selv. For altfor mange "ber om" det. Jeg vet at mange er uskyldig. Men oppfører man seg på den måten, kler seg på den måten, så ja, da er man et veldig lett bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil bare si: Takk for at du sa dette, så jeg slapp å si det selv. For altfor mange "ber om" det. Jeg vet at mange er uskyldig. Men oppfører man seg på den måten, kler seg på den måten, så ja, da er man et veldig lett bytte.

Jeg er helt uenig. Men altfor mange er naive og tenker at "det skjer ikke meg". Et nei er et nei, uansett om du er på nachspiel med fremmede eller angrer når du har blitt med en fyr hjem. Og heldigvis er de fleste domstoler i Norge enige med meg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt uenig. Men altfor mange er naive og tenker at "det skjer ikke meg". Et nei er et nei, uansett om du er på nachspiel med fremmede eller angrer når du har blitt med en fyr hjem. Og heldigvis er de fleste domstoler i Norge enige med meg der.

Jeg mener for all del ikke at de fortjener det, bare så det er sagt.

Men såpass mange vet idag at det er mye av voldtekter, og da er det visse forhåndsregler en bør ta. Jeg tar ikke på meg det korteste skjørtet, toppen med mest utrigning og går rundt i byen alene, kava full.

Dette bør man tenke på uansett. Selvom det er lovlig (hehe), fordi man må tenke litt føre vàr mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener for all del ikke at de fortjener det, bare så det er sagt.

Men såpass mange vet idag at det er mye av voldtekter, og da er det visse forhåndsregler en bør ta. Jeg tar ikke på meg det korteste skjørtet, toppen med mest utrigning og går rundt i byen alene, kava full.

Dette bør man tenke på uansett. Selvom det er lovlig (hehe), fordi man må tenke litt føre vàr mener jeg.

Jeg vil gjerne ha det privilegiet at jeg kan gå med minikjole på byen og allikevel føle meg trygg. Sørpe full bør man ikke bli på byen uansett, og jeg går aldri alene. Men jeg skal kunne kle meg i HVA jeg vil, om det så er bikini, uten at det gir meg noe som helst av skylda om jeg skulle blitt voldtatt. Voldtektsmenn sier selv at det er helt tilfeldig hvem som blir offeret. Jenter skal ha sunn fornuft på byen, gå flere sammen, ikke drikk deg dritings, pass på drinken sin. Men skal det virkelig bli sånn at vi ikke tør ha på oss kort skjørt og topp og vise frem hvor lekre vi er (hehe) fordi vi er redde for å bli voldtatt? Nei, det synes jeg IKKE. Er ikke det en seier til overfallsmennene da? Et nei er et nei, uansett om man har bikini eller termodress på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Ingvild her.. Uansett så skal vi jenter få ha på oss akkurat det vi vil uten å bli sett på som horer eller "fortjener" å bli voldtatt...! Det er INGEN som fortjener å bli voldtatt og sånn er det bare! *hrmpf*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne ha det privilegiet at jeg kan gå med minikjole på byen og allikevel føle meg trygg. Sørpe full bør man ikke bli på byen uansett, og jeg går aldri alene. Men jeg skal kunne kle meg i HVA jeg vil, om det så er bikini, uten at det gir meg noe som helst av skylda om jeg skulle blitt voldtatt. Voldtektsmenn sier selv at det er helt tilfeldig hvem som blir offeret. Men jenter skal ha sunn fornuft på byen, gå flere sammen, ikke drikk deg dritings, pass på drinken din. Men skal det virkelig bli sånn at vi ikke tør ha på oss kort skjørt og topp og vise frem hvor lekre vi er (hehe) fordi vi er redde for å bli voldtatt? Er ikke det en seier til overfallsmennene da? Nei, det synes jeg IKKE. Et nei er et nei, uansett om man har bikini eller termodress på seg.

Men tror ikke du får gjort noe med det uansett. Så å gå rundt sånn du vil for å "seire" over voldtekstmennene blir litt, eeh, hva skal jeg si?!

Jeg vil heller tenke over det, for å slippe å være mest utsatt. Ja jeg gjør det for min egen del.

Men kle deg som du vil, og oppfør deg som du vil. Det er din kropp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tror ikke du får gjort noe med det uansett. Så å gå rundt sånn du vil for å "seire" over voldtekstmennene blir litt, eeh, hva skal jeg si?!

Jeg vil heller tenke over det, for å slippe å være mest utsatt. Ja jeg gjør det for min egen del.

Men kle deg som du vil, og oppfør deg som du vil. Det er din kropp :D

Nå går aldri jeg på byen i bikini, men det er heller ikke saken. Saken er det at forskning viser at voldtektsmenn ikke går etter de med minst klær, det er helt tilfeldig hvem som blir rammet. I tillegg til at de aller, aller fleste voldtekter begås av noen som offeret kjenner godt.. Jo, jeg vil faktisk si at det blir å gi makten til voldtektsmennene. Det som trengs er at folk står sammen og støtter hverandre, det vi trenger aller minst er holdninger som sier at ofrene "ber om" å bli voldtatt dersom de går med stroppekjole og høye hæler på byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt uenig. Men altfor mange er naive og tenker at "det skjer ikke meg". Et nei er et nei, uansett om du er på nachspiel med fremmede eller angrer når du har blitt med en fyr hjem. Og heldigvis er de fleste domstoler i Norge enige med meg der.

Hvis du vil unngå å være utsatt for voldtekt MÅ man faktisk være litt føre var. Nei, man ber ikke om voldtekt, men man kan ikke tro at man kan vandre trygt rundt bare fordi det i prinsippet burde være ufarlig.

Prøv å sett deg i voldtektsmannens syke hode; tar du en edru, påkledd jente som kan gjøre motstand og har dømmekraften i orden eller velger du en sørpefull ung jente som går alene og i lettvinte klær som lett lar seg rive av? Sånn rent statistisk vil vel sistnevnte være mest utsatt.

Man har ingen garanti for å ikke bli voldtatt, men ethvert oppegående menneske vil forsøke å unngå å bli et bytte.

Mange voldtekt skjer i nachspiel situasjon, og unnskyld meg men når jenter som hele kvelden har gitt uttrykk for at hun vil ligge med en fyr, plutselig ombestemmer seg når de kommer hjem... en vanlig mann vil bli sur og sint og kaste henne ut (helt greit), men en mann med psykopatiske tendenser vil ikke ta nei for et nei etter å ha brukt både tid og penger på jenta - og de finnes det faktisk en del av. Dessverre. I slike situasjoner handler det ikke om hvordan man kler seg, men hvordan man oppfører seg (ofte er det jenter som kombinerer lite klær med lite manerer som er mest utsatt). Overraskende mange jenter gjør alt for å sjarmere en mann uten at de legger noe mer i det, og det kan faktisk føre dem inn i en situasjon som er direkte farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir litt irritert av denne debatten jeg.. Det er ingen unnskyldning i verden som er bra nok til å kunne voldta noen, det finnes ikke den outfit i verden som "ber" om å bli voldtatt! Enkelt og greit!

Greit at man kan være dum, drikke seg for full og gjøre ting man vanligvis ikke ville gjort, men er det virkelig riktig at man skal straffes for det resten av sitt liv? At man skal få slengt det i trynet at man ba om det sjøl? Det er ikke rart så få voldtekter blir anmeldt, eller?

Jeg var dum sjøl jeg, når jeg var 18! Vi var på sommerfest i Bygdeungdomslaget (veit ikke om det finnes lenger jeg?) og skulle ligge over på en campingplass. Dumhet nr 1 var at jeg og venninna mi ikke gadd å sette opp teltet, og heller avtalte å sove over i campingvogna til en som gikk på samme skole som oss. Dumhet nr 2 var å bli full og trøtt.. Dumhet nr 3 var å faktisk legge seg i den campingvogna i bare undertøyet.. Når jeg våknet, var underbuksa halvveis av, og han dreiv med "ett eller annet" der nede - jeg antar han prøvde å finne frem, men han var heldigvis for full han og.. Så etter å ha prøvd å dytte han bort uten rare hellet, klarte jeg endelig å nå inn til han med tidenes enkleste unnskyldning - "jeg må på do" - før han lot meg gå..

Ja, jeg hadde flaks! Ja, jeg var dum! Men at det å være dum, skal kvalifisere til å "be om det", DET er dumt det! Og at det kan sitte en liten jury med "smartinger" på et forum og uttale seg om sånt, er SVÆRT respektløst ovenfor folk som kanskje har overlevd et sånt overgrep, syns jeg!

Når det er sagt, så er det helt klart ting ei jente kan og bør gjøre for å unngå å komme i en farlig situasjon - det er det ingen som benekter.. Men jeg syns at i et sivilisert land som Norge, så finnes det INGEN unnskyldning for å voldta noen, og det burde ALDRI være offerets feil når det skjer..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir litt irritert av denne debatten jeg.. Det er ingen unnskyldning i verden som er bra nok til å kunne voldta noen, det finnes ikke den outfit i verden som "ber" om å bli voldtatt! Enkelt og greit!

Greit at man kan være dum, drikke seg for full og gjøre ting man vanligvis ikke ville gjort, men er det virkelig riktig at man skal straffes for det resten av sitt liv? At man skal få slengt det i trynet at man ba om det sjøl? Det er ikke rart så få voldtekter blir anmeldt, eller?

Jeg var dum sjøl jeg, når jeg var 18! Vi var på sommerfest i Bygdeungdomslaget (veit ikke om det finnes lenger jeg?) og skulle ligge over på en campingplass. Dumhet nr 1 var at jeg og venninna mi ikke gadd å sette opp teltet, og heller avtalte å sove over i campingvogna til en som gikk på samme skole som oss. Dumhet nr 2 var å bli full og trøtt.. Dumhet nr 3 var å faktisk legge seg i den campingvogna i bare undertøyet.. Når jeg våknet, var underbuksa halvveis av, og han dreiv med "ett eller annet" der nede - jeg antar han prøvde å finne frem, men han var heldigvis for full han og.. Så etter å ha prøvd å dytte han bort uten rare hellet, klarte jeg endelig å nå inn til han med tidenes enkleste unnskyldning - "jeg må på do" - før han lot meg gå..

Ja, jeg hadde flaks! Ja, jeg var dum! Men at det å være dum, skal kvalifisere til å "be om det", DET er dumt det! Og at det kan sitte en liten jury med "smartinger" på et forum og uttale seg om sånt, er SVÆRT respektløst ovenfor folk som kanskje har overlevd et sånt overgrep, syns jeg!

Når det er sagt, så er det helt klart ting ei jente kan og bør gjøre for å unngå å komme i en farlig situasjon - det er det ingen som benekter.. Men jeg syns at i et sivilisert land som Norge, så finnes det INGEN unnskyldning for å voldta noen, og det burde ALDRI være offerets feil når det skjer..!

Nå er ikke jeg av dem som mener noen ber om det, men jeg står på mitt og mener det er dumskap å utsette seg for fare hvis man kan unngå det. Klart det ikke er noen unnskyldning god nok som kan rettferdiggjøre voldtekt, eller drap, eller ran for den saks skyld, men av den grunn lar man f.eks være å sprade rundt i visse bydeler andre steder i verden. Man VIL gjerne være fri nok til å gå ubekymret gjennom Rio de Janeiro på nattestid (som er en av verdens farligste byer), men man gjør det ikke hvis man er allminnelig klok. Her er det ikke snakk om skyld det som diskuteres, det diskuteres hva som kan gjøres for å unngå å være i faresonen og da er det ganske enkle forhåndsregler man kan følge selv om man gjerne VIL være trygg nok til å la være.

Jeg har møtt så mange jenter som ikke er i stand til å ta vare på seg selv. Ofte barbeint, full, forlatt av vennene og dømmekraft lik null. En jente var så desperat etter å komme seg hjem at hun satte seg inn i en fremmed bil - håper virkelig at det var ordentlige folk hun tilfeldigvis traff, men hvem vet... Forlat aldri en full venninne i byen, ihvertfall. Er man flere kan man gjøre mye og allikevel være trygg, men er man på egen hånd blir man lett utsatt for feil folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er nødt til å tenke litt lenger enn flere her gjør.

Det å mene at man skal kunne gå kledd slik man vil, der man vil, i Oslos gater, dreier seg ikke om å gjøre seg til et lett bytte, eller ignorere realitetene.

Det handler om at det ikke er KVINNENES ansvar å sørge for at de ikke blir voldtatt. Det er SAMFUNNETS. Enkelt og greit. Norge skal liksom være et velferdssamfunn, der staten tar vare på befolkningen. Det er de som har sviktet, ikke ofrene. Selvsagt er det lite lurt å sprade rundt i miniskjørt i beruset tilstand midt i Oslo sentrum en lørdagskveld, men du SKAL KUNNE gjøre det. Og det er det det handler om, å ikke stilltiende godta at friheten innskrenkes.

Det er også viktig å skille mellom ulike typer voldtekt. Angrepsvoldtekt (voldtektsmann og offer har ikke kommunisert med hverandre overhodet), type 2 angrepsvoldtekt, som jeg velger å kalle det ("gjerningsmann kjent i mindre enn 24 timer" - her havner taxivoldtekter, nachspiel-voldtekter, "date-rape" og tilogmed voldtekter som innebærer at angriperen har spurt hva klokka er, og om du vil bli med ham hjem), og voldtekt der offer og gjerningsmann virkelig kjenner hverandre (altså ikke noen offer har snakket tilfeldig med i løpet av en kveld).

Mitt råd er å bevæpne seg, og ha en plan for hva du skal gjøre om du blir overfalt.

En penn kan gjøre mye skade, om den stikkes i halsen eller øyet. Et annet triks, om du allerede er kontrollert, er å stikke tomlene i øynene på angriperen (virkelig mose dem inn) - det er det få mennesker som står ut.

Ellers kan man jo gå med kniv, eller diverse andre våpen (loven hindrer ikke at du blir voldtatt, så det blir litt dumt å la være å beskytte seg på grunn av den samme loven).

Jeg vil ikke nødvendigvis anbefale selvforsvarskurs, der er det gjerne mye vissvass som viser seg å ikke fungere når det gjelder, jeg vil heller anbefale en nærkampsport som er "aktuell", i forhold til hvordan angriperne ter seg. Grappling (en form for bryting) kan sikkert lønne seg.

Ellers har jeg sett en del filmer på nettet, av Bas Rutten (tror jeg?), som man kan lære mye nyttig av. Man må bare bære over med hans brutalitet (det er bare demonstrasjonsfilmer, men han formaner vel til å bruke det til mer enn å redde livet)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går aldri jeg på byen i bikini, men det er heller ikke saken. Saken er det at forskning viser at voldtektsmenn ikke går etter de med minst klær, det er helt tilfeldig hvem som blir rammet. I tillegg til at de aller, aller fleste voldtekter begås av noen som offeret kjenner godt.. Jo, jeg vil faktisk si at det blir å gi makten til voldtektsmennene. Det som trengs er at folk står sammen og støtter hverandre, det vi trenger aller minst er holdninger som sier at ofrene "ber om" å bli voldtatt dersom de går med stroppekjole og høye hæler på byen.

Det er ingen som "ber" om å bli voldtatt. Men vi lever i en til tider farlig verden, og som terrier sier er det faktisk logisk for en voldtektsmann å gå på den jenta som har minst på seg..

De som jobber med å ta inn offrene sier jo selv at jentene som blir voldtatt ofte tar null forhåndsregler. Dvs: miniskjørt, enorm utringning, gå i smug uten mennesker i nærheten, osv..

Og nei INGEN fortjener å bli voldtatt, men likevel må vi ikke være så naive å innbille oss at alle er snille. Vi må ta forhåndsregler.

En tiltak man har begynt med er å sette opp videokameraer på steder hvor det ferdes lite mennesker. Dette har vist seg å være veldig effektivt, selv om det er få steder slike kameraer har blitt satt opp så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med 2nes innlegg jeg.

Og, for å beskytte seg: start på selvforsvarskurs, ha pepperspray i veska/lomma, skrik det høyeste man kan, bruk benet der det svir mest for typen, og gå helst ikke alene. Et annet tips kan være at man har noen man kan ringe til dersom man må gå alene, en som man hele tiden kan informere om hvor man befinner seg.

Selv unngår jeg Oslo som pesten - også på dagtid. Må jeg av en eller annen grunn bevege meg i oslo alene, så har jeg alltid med meg hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...