Gå til innhold
Hundesonen.no

Markerer inne


Turnip

Recommended Posts

Mike har begynt å markere for ca 3 måneder siden.. ikke nok med at han gjør det hver 3 meter ute, men han gjør det også inne!! Han gjør det ikke hos oss, men når vi er borte, hvorfor gjør han det??

Det er ikke på samme sted han gjør det... er direkte flaut først og fremst, pga han er helt husren, og det ble han i løpet av han fylte 4 måneder. Han er nå litt over 11 måneder...

Er ganske irriterende, pga folk syns jo det ikke er no særlig at han står å markerer på den dyre sofaen dems... Noe jeg kan gjøre for å stoppe dette???, er ikke alltid jeg rekker å kjefte på han før skaden allerede har skjedd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan jeg gjøre for å få han til å slutte med dette?

Det hindrer oss i å dra bort, pga vi kan ikke ta han med, og da blir vi heller hjemme... Og kan jo ikke bed andre passe han heller pga han markerer på alt... Er jo greit å ha med hunden sin bort når vi har muligheten til det. Vi har tenkt til å kasterere han etterhvert, og ja.. vi har pratet med adferdspesialister om det, så tar ikke denne diskusjonen her, men vil det også hjelpe på det problemet ang markering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har god erfaring med kastrering.

Mine hunder har ikke vært noen mobber, heller ikke blitt mobbet.

jeg tror at et mobbeoffer også ble mobbet allerede i valpekassa, i alle fall ofte.

Jeg kjenner hunder som markerte ute som inne som sluttet da de ble kastrerte.

Men jeg kjenner ikke din hund.

Kan hende du kan trene bort markeringen?

Jeg aner ikke hvordan gjøre det på best mulig måte.

Kanskje er det "valpeting" som går over?

Vi fulgte nøye med en hund som markerte inne. Vi tok hunden, så fort den ville løfte på beinet sprutet vi vann på den og sa NEI!

Og vi hadde den i band inne, sånn at den ikke fikk snikt seg bort for å markere. (hos andre)

Dette løste ikke problemet på denne hunden jeg tenkte på, ikke før den ble kastrert, men gjorde at den kunne bli med uten at gjestene fikk tiss inne...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de har ikke hatt/har hund, men hos moren og faren min er det 5 katter, kan kanskje være derfor han markerer der... han er helt ram på å markere på planter inne, og juletrærne fikk virkelig gjennomgå i jula... Tror vi må ha på han bånd inne fremover ja, skal jo evt kasterere han ettervært, men er fortsatt litt skeptisk, pga liker han så godt den som han er, men han sliter mye med andre hunder...

Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han markerer så mye, også når det ikke er andre hunder der, så har dere mye jobb foran dere.

Mener jeg leste at du har snakket med atferdsterapeut, han har ikke noen treningstips?

Det finnes kjemisk kastrering, hvis du er i tvil om kastrering vil hjelpe.

Jeg tror det er en sprøyte med hormoner.

(Aldri prøvd det selv)

Så kan du teste det ut og deretter ta en avgjøresle som kastrering er det riktige for dere.

Hva slags hund er det du har?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har pratet med en adferdsspesialist, men det var bare ang kastereringen, og han anbefalte kjemisk kasterering, men også at det ikke var helt det samme, men gav en liten forsmak hvordan det kunne bli. Men er så redd for å ikke få tilbake den samme hunden, vil ikke at han skal bli noe roligere, liker at han har så mye energi hele tiden og han yter alltid maks på treninger og alt...

Det er en cockerspaniel gutt jeg har :D

Men kan noe av dette her være pga puberteten bare? Jeg burde kanskje vente med å kasterere han når puberteten er ferdig?

Er så usikker på dette egentlig... Men når vi er på treniinger så bruker jeg 40 min av treningen på å roe han ned pga han skal ta alle hundene rundt han... og på tur når vi møter andre mennekser og hunder, så tilter han fullstendig.. han gjør ikke noe, men han bjeffer og kjefter så veldig. Litt OT dette her men...

Noen som har liknende problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville hatt bånd på ham inne på besøk jeg, så har du kontroll på hva han gjør. Det er ikke nødvendig at han markerer hele tiden på tur, har han tisset et par ganger og tømt seg for det meste ville jeg bare gått så han måtte følge med, og ikke tillatt snus/markering, så kan han heller få gjøre det når du gir ham lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første tror jeg du skal finne ut om du virkelig HAR en overhormonell hund. Kjemisk kastrering kan være en mulighet, du bør jo prøve for å se om ting hjelper - før du tar skrittet fullt ut.

Og kastrering er INGEN garanti - det hjelper å roe noen av de overhormonelle, men ifølge studier virker det for litt over halvparten på enkelte ting:

(fra artikkel om kastrering på manimal.no, http://www.manimal.no/Artikler/Kastrering.htm)

"Dette resulterte i en reduksjon på 62% i hannhund-hannhund aggresjon, 50% på urinmarkering og 80% på knurring. Ved kastrering ble også streifing hos hannhunder redusert med inntil 75%".

Så du har bare 50 prosent sjanse for å lykkes - 50 prosent for å mislykkes. Ikke veldig lovende?

Har ikke du endel annet "smårusk" rundt denne hunden? Har ikke søkt bakover, men husker litt forskjellige ting? Jeg tror jeg rett og slett hadde tatt en atferdskonsultasjon, for i min oppfatning tror jeg det er en sammenheng mellom flere av disse tingene - inklusive denne markeringen; at det er noe med hunden din i seg selv, at han blir litt for giret, litt for spent, ikke klarer å roe seg, at ting "koker over for ham", og at du heller ikke har helt kontrollen på ham og klarer å ligge i forkant og forebygge endel atferd. Jeg tror dette blir litt mye for ham, og at det topper seg.

Kyndig hjelp kan hjelpe deg med å finne ut hvordan du skal klare å roe ham, og kanskje også hva du kan forvente i endel situasjoner? Prøv, de jeg kjenner som har gjort det, har egentlig bare angret på at de ikke har gjort det før :D

Den tissingen der er et kjempeproblem - ingen vil ha en slik en på besøk, heller ikke andre hundefolk. I alle årene med hund har vi hatt én slik en i familien, og det var lite morsomt når den kom på besøk. Men det var også en småstresset hund, som forøvrig var blitt kastrert fordi den var overhormonell, men fortsatte med innendørsmarkeringen hvis han trodde ingen så ham.

Og ta det nå - ingenting "går over" av seg selv, det etablerer seg bare dårlige vaner. Det er vanskeligere å avlære ting, enn det er å forebygge. Og jo lenger mønstrene fester seg, jo vanskeligere. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke du endel annet "smårusk" rundt denne hunden?

Smårusk og smårusk... jeg spør om mye hele tiden pga lurer, og vet at folk her inne har mye erfaring, og får alltid mye bra hjelp her inne, så jeg spør om den minste ting hele tiden :D Men ikke misforstå... Mike er en ypperlig hund som jeg setter svært høyt, han er ingen problemhund :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er virkelig bekymringsfullt når store hunder viser aggressiv atferd, spesielt i offentlige områder. Det handler ikke bare om rasen, men også om eierens ansvar for å trene og sosialisere hunden riktig. Alle hunder, uansett størrelse, kan være fantastiske følgesvenner hvis de får riktig oppdragelse og omsorg. Det er viktig at eiere forstår sitt ansvar og jobber med hundene sine for å sikre at de kan oppføre seg trygt rundt andre hunder og mennesker. Aggressiv atferd kan ofte håndteres med riktig trening og tålmodighet.
    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...