Gå til innhold
Hundesonen.no

Biter på pelsen på bakbena sine


Line_

Recommended Posts

Om kvelden ligger Felix ofte å "gnager" på pelsen på hasene sine. Jeg trodde først det kom av kjedsomhet eller ønske om oppmerksomhet, men har etterhvert lagt merke til at selv etter 3 timers agility kurs (noe han blir helt slått ut av), gjør han det. Jeg gir han heller ingen oppmerksomhet på det (gjorde det de 2-3 første gangene). Tenkte jeg skulle se det ann litt, men nå har han tygget så mye at han har fått mye kortere pels på begge hasene... Han gjør det som sagt bare om kvelden.. Han har heller ingen form for eksem/sår eller lignende der.

Er det noen som vet hva dette kan være? Burde jeg ta en tur til dyrlegen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en tur til dyrlegen. Felixen min ganger og på pelsen på bakbeina, pga smerter. Det kan være noe så enkelt som en strekk, kanskje noe annet. Gnaging på bakbeina kan være et utslag av alt fra vondt, til kjedsomhet til stress til uvaner. Muligens kan røntgenbilder gi et svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være smerte avledning. Hero gjorde det, og helst om kvelden etter han hadde "brukt" kroppen en hel dag.

Periodevis så hadde han nesten ikke pels igjen der. Ta en tur til vetrinæren du, trenger ikke å være noe annet enn en stygg uvane men verdt å sjekke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felix gjør egentlig og det, men han har jo så kort pels. Det høres sånn ut for meg som om det enten bare er en tøysete uvane som trenger å bli luket bort, eller reaksjon på smerte/ubehag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det bare er pelsen så kan det jo tenkes at han bare sutter da..! Men jeg hadde nok sjekket det opp uansett, få tatt noen bilder eller noe, for å være på den sikre siden :ahappy:

Han sutter ikke, for det er liksom sånn lyd som når vi tygger tyggis, rytmisk knaging (vanskelig å forklare, men det er i hvertfall ikke sutting). Skal prøve å få tatt bilde av det :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sutter ikke, for det er liksom sånn lyd som når vi tygger tyggis, rytmisk knaging (vanskelig å forklare, men det er i hvertfall ikke sutting). Skal prøve å få tatt bilde av det :ahappy:

Jeg skjønner hva du mener, det er akkurat sånn Felix gjør og. Ta en tlf til dyrlegen du, og forhør deg litt med han! Det er jo en sånn typisk uvane-ting og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener, det er akkurat sånn Felix gjør og. Ta en tlf til dyrlegen du, og forhør deg litt med han! Det er jo en sånn typisk uvane-ting og.

Jepp, jeg får ringe i morgen. Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å ødelegge tråden din Line, men Xanto gjør det samme omtrent, han kan ikke stilles på utstilling fordi han spiser på buksene sine, og på lårene :S Vi vet ikke hvorfor og får han ikke til å slutte.. Dylegebesøk dette også? :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å ødelegge tråden din Line, men Xanto gjør det samme omtrent, han kan ikke stilles på utstilling fordi han spiser på buksene sine, og på lårene :S Vi vet ikke hvorfor og får han ikke til å slutte.. Dylegebesøk dette også? :/

Jeg ville tatt en tur og fått røntget hasene og "anklene", altså mer enn bare hoftene som vanligvis røntges. Dessuten kjenne litt på sener og muskler. Det kan som sagt være en uvane, det er vanlig, men samtidig kjenner jeg veldig mange hunder som har mye vondt som også gjør det, som utslag av smerte og stress ved smerte. (P.S. Det er ikke bare smerter i bakbein og rygg som kan føre til dette, indre vondter, sykdommer som sliter på hunden kan og føre til det). Det er bedre å ta en tur for mye til dyrlegen enn en tur for lite.. :ahappy: Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Dette er faktisk ikke så veldig uvanelig - at hundene "spiser" på buksene sine! Ofte også uten noe spesiell grunn, akkurat som noen sutter på tommelen liksom...

Men allikevel så bør man sjekke det opp for å utelukke evt smerter eller skade ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...