Gå til innhold
Hundesonen.no

hund med voksende hjerte


ElinT

Recommended Posts

Hund på 7år, med voksende hjerte (blitt veldig stort), fare for hjertesvikt ved anstrengelser.

Denne hunden har fortsatt mye energi, og elsker å løpe løs og kose seg. Hvis den ikke får løpe og gå lange turer så trives den ikke. Viser ikke tegn på smerte, men hoster endel (væske i lungene) og peser fort, noe den ikke har gjort tidligere.

Hva ville du ha gjort, latt hunden styre tempoet selv, gå turer som før, løpe løs i skogen og styre det selv, med fare for at hjertet sviktet,

eller ville du ha holdt ned mer i ro, så kanskje den hadde fått et lenger liv?

kort og lykkelig, eller lenger og kanskje halvgodt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort og lykkelig, definitivt! Lille Felix kunne nok ha levd ganske mye lengere enn det han skal få lov til hvis han hadde blitt holdt mer i ro.. Men det er kvalitet og ikke kvantitet som teller når man skal avgjøre hvordan en hunds liv er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt kort og lykkelig... Dessuten TRENGER det ikke bli kort... Mine foreldres hund ble hele 14 år selv med denne diagnosen. (Bichon Frisee) Han var selvfølgelig roligere de siste årene enn han var som 6-7 åring når sykdommen ble oppdaget, men han levde et godt liv, og var med på alt han ville.

Jeg anbefaler deg å følge han tett opp med veterinær, sånn at denne kan slå fast når tiden er inne, så hunden slipper å "dø på egenhånd". I flg veterinæren til mine foreldres hund, kunne det ende med "drukning" pga vannet i lungene, noe som ikke er særlig hyggelig hvis det skjer mens hunden kanskje er alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt kort og lykkelig... Dessuten TRENGER det ikke bli kort... Mine foreldres hund ble hele 14 år selv med denne diagnosen. (Bichon Frisee) Han var selvfølgelig roligere de siste årene enn han var som 6-7 åring når sykdommen ble oppdaget, men han levde et godt liv, og var med på alt han ville.

Jeg anbefaler deg å følge han tett opp med veterinær, sånn at denne kan slå fast når tiden er inne, så hunden slipper å "dø på egenhånd". I flg veterinæren til mine foreldres hund, kunne det ende med "drukning" pga vannet i lungene, noe som ikke er særlig hyggelig hvis det skjer mens hunden kanskje er alene.

Han har hatt diagnosen siden han var 1år, og siste månedene har symptomene blitt veldig mye sterkere.

veterinæren sa at han har en begynnende hjertesvikt, så jeg kan risikere at hjertet stanser mens han løper rundt og koser seg i skogen...

Neida, det trenger ikke bli kort, men har merket at han har blitt verre bare siste 2 ukene...

Og bare så det er sagt, så lenge han ikke viser tegn på smerte så får han styre på som han vil, vil heller ha han lykkelig en kort stund enn at han skal begynne å sture. Men interessant å høre andres meninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...