Gå til innhold
Hundesonen.no

Snøværet på Sørlandet


Carina

Recommended Posts

Sitter akkurat og ser på nyhetene om dette forferdelige snøværet på Sørlandet, det er jo nesten unntakstilstand der og folk har sittet i bilkøer i 15 timer osv.

Men når jeg ser bildene, så ser det jo som en normal vinter som de pleide å være en gang i tiden der jeg kommer fra..

Er det bare sørlendinger som ikke er vant til sånt 'ekstremvær', og at det dermed blir en sånn krise av det - eller mener du noe annet om saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mye det at uvær kommer overraskende på folk som fører til alle ulykkene. At folk står fast på E-18 var nok uunngåelig. Men alle utforkjøringer skyldes at man holder for stor fart for forholdene.

Jobber som trafikklærer, og det var en slitsom dag på jobb i dag på langutr :twitch: Men man kommer langt (bokstavelig talt) ved å være forutseende og ikke kjøre over evne. Man må også huske på at man faktisk ikke kan stole på andre enn seg selv i trafikken, uansett føre...

Trafikk + overraskelse er en meget dårlig kombinasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ser det ikke så ille ut. Bare en vinterstorm liksom .. Men folk i sør er ikke vant til det, de har kanskje ikke brøytemanskap så godt tilgjendelig, og så kjører de ikke med orntlige vinterdekk, samt at de tar sjangser, og trailere stopper opp all trafikk osv. Og dette blir det kaos av. Blir jo litt kaos hver år når den første snøen kommer, og biler kjører utenfor og kræsjer som bare det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, nettopp fordi folk ikke er forberedt på "dårlig føre"

Feilen sitter bak rattet i 99% av tilfellene...

Men det gjelder ikke bare den FØRSTE snøen som faller, men den andre, tredje.... og siste. Helt til det blir vår og folk kan oppføre seg "normalt" igjen.

Det er egentlig så enkelt som at man trenger større marginer på det føret vi har nå...større avstand til forankjørende, bremse tidlig, rolige bevegelser i forhold til bremsing, akselerasjon og giring osv..

Men folk er for fokusert på å komme frem, og ser ikke bilkjøringen som en oppgave i seg selv, noe den faktisk er.

Egentlig burde fler ta ansvar selv for at de ikke har kapasitet til å holde seg på veien, og heller holde seg hjemme...men det kommer ikke til å skje :twitch:

Brøytemannskap mangler vi ikke så mye av, i alle fall ikke her i sandefjord. Men polske trailere med sommerdekk gjør meg sint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, nettopp fordi folk ikke er forberedt på "dårlig føre"

Brøytemannskap mangler vi ikke så mye av, i alle fall ikke her i sandefjord. Men polske trailere med sommerdekk gjør meg sint!

I knooow! Jeg jobber i Sandefjord, og er det noe vi har nok av så er det brøytemannskap som jobber på spreng for å hjelpe polske, danske og tyske lastebiler som ikke skjønner at de må ha vinterhjul og kjettinger med seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når jeg ser bildene, så ser det jo som en normal vinter som de pleide å være en gang i tiden der jeg kommer fra..

Er det bare sørlendinger som ikke er vant til sånt 'ekstremvær', og at det dermed blir en sånn krise av det - eller mener du noe annet om saken?

For meg ser det ikke så ille ut. Bare en vinterstorm liksom .. Men folk i sør er ikke vant til det, de har kanskje ikke brøytemanskap så godt tilgjendelig, og så kjører de ikke med orntlige vinterdekk, samt at de tar sjangser, og trailere stopper opp all trafikk osv.

Problemet er at snøen kommer i store mengder, den er løs, og det blåser som bare det. Det fører til at veien er snødd igjen (snøen blåser ut i veien) 10 minutter etter at brøytebilen har vært der. I tillegg fonner den seg på veien, slik at man får følelsen av å kjøre på vaskebrett der snøen har fastnet. I tillegg er det umulig å se hvilke av disse fonnene som er harde, og hvilke som er løse.

Brøytepinnene snør bort, slik at brøytebilene ikke brøyter bredt nok, og veiene blir smalere. I tillegg er det skummelt, fordi man ikke ser hvor veien går (alt er bare hvitt, og snøstormen gjør sikten dårlig).

Og så kommer selvsagt alle disse trailerne som gjør at alt stopper opp.

Det største problemet er vel at folk snør inne, og jeg synes ikke bildene på nyhetene har vist så godt hvordan det faktisk ser ut. Det er opp til to meter snø her, og så snart du har måkt den bort, kommer den blåsende tilbake. Det må måkes flere ganger om dagen for å vedlikeholde det på et nivå hvor man kan GÅ uten å vasse.

Der hvor snøen er dypest er det farlig å ferdes, fordi den nederste snøen har blitt presset litt sammen, og dermed gir den nok motstand til at man tror man kan gå på den, og det ser ut som om snøen er mye mindre dyp enn den faktisk er. Går du gjennom snøen, risikerer du å bli sittende fast, og siden snøen er så løs, kan du havne midt inni en fonn (slik som skjedde med jenta som døde - fonna lukker seg over deg, slik at du ikke får luft). Vi har måttet passe godt på hundene (og oss selv!), fordi snøen er så dyp. Gjerdet vårt (som er kloss på to meter) har druknet helt på den ene siden av huset, og snøen er i grenseland til at hundene kan gå på den. Altså risikerer de å komme seg ut på den "dype enden" og så plutselig falle gjennom (hvis de tar sats for å hoppe, f.eks, og legger større trykk på snøen under). I tillegg har vi halvannen meter snø på taket, og det snør enda...

Været er gjerne sånn her nede, vinteren kommer sent, men tar skikkelig i når den først dukker opp. Så det er nok ikke sørlendingene som er veike, det er vel heller det at vinden og snøkvaliteten gjør alt så mye verre enn det pleier å være.

Jeg pådro meg førstegrads frostskade i ansiktet i løpet av et par minutter ute i friluft, da var det rundt ti minus og snøstorm (nå er det blitt varmere, og vinden har løyet litt akkurat her).

Når det er sagt, så klager vel ikke folk spesielt mye, de som ble sittende i bilene sine ble jo tvunget til det fordi de stengte veien, og flere valgte å ta beina fatt etter å ha ventet "lenge nok".

Man måker det man er kar om, og ønsker at man hadde råd til en snøfreser, og er glad man har aggregatet klart i tilfelle strømmen går. :rolleyes:

Og bikkjene elsker det! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...