Gå til innhold
Hundesonen.no

hjelp til størrelse..


Recommended Posts

Heisann!

Jeg venter på å få en liten hann-tollervalp til sommeren. (antageligvis). Jeg og samboern bor i Oslo, i leilighet, og vi vil ha hunden i bur, men med åpen dør.. =) vet det er mange meninger om burbruk..

Jeg tenker som så; vi har flere hytter i familien vi kommer til å bruke flittig, dessuten vil hunden ha to par ´besteforledre´ som kanksje skal sitte barnevakt i fremtiden. Derfor blir det uansett innkjøp av bur til bil, og derfor er det vel greit å ha et bur som hunden er vant til og som den trives i. Er ikke det da greit å bruke et og samme bur hele tiden, så har hunden med seg senga si over alt?

Da lurer jeg også på hvilken størrelse og hva slags type bur man trenger til en Toller? Og blir det vanskelig å kombinere deilig og stor liggeplass-bur til en toller samtidig som det er plass til buret i bilen?

Hvordan gjør dere det med liggeplass/bur/seng?

Og er det noen som har forslag til billig sted å kjøpe bur rundt Oslo?

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene i familien min har alltid hatt bur, dog brukt i varierende grad. Veldig kjekt når man ikke er hjemme, spesielt med unge hunder som er nysgjerrige på verden...

Tenker som så at du like godt kan kjøpe et bur som vil passe når hunden blir voksen med en gang. Akkurat hva som er riktig str vet jeg ikke, men det bør kanskje være minst like bredt som hunden blir høy når den blir voksen? dvs 60 cm i manken= 60 cm bredt bur.

Om hunden tidlig vennes til bur, så kan det godt tenkes at den foretrekker buret. De to hundene vi har hatt fra valpestadiet og dermed gjort vant med bur fra 8 ukers alder (gjerne mat-> i buret for å sove(kose og roe ned til den sovner) for så ut å tisse har funket bra for oss), har i mange tilfeller trukket seg tilbake til buret når de syntes verden ble litt slitsom og de ville har ro. I tillegg til bur har hundene hjemme to faste liggemadrasser (de fra kennel), en på kjøkkenet og en forran tv.

Bur er jeg for, bra i bil og så får hunden et trygt tilholdsted som den oppfatter som sin "hule". Iallefall den erfaringen jeg sitter med. Men bare for å ha det sagt så er jeg imot å stenge hunder inne i buret når familien er hjemme, da får den være sammen med oss og heller gå i buret om den skulle ønske det:)

Han jeg har hos meg nå har et bur og et teppe på gulvet, og veksler selv litt imellom.

Vaskbart trekk er iallefall greit, uansett om det blir seng eller burmadrass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg venter på å få en liten hann-tollervalp til sommeren. (antageligvis). Jeg og samboern bor i Oslo, i leilighet, og vi vil ha hunden i bur, men med åpen dør.. =) vet det er mange meninger om burbruk..

Jeg tenker som så; vi har flere hytter i familien vi kommer til å bruke flittig, dessuten vil hunden ha to par ´besteforledre´ som kanksje skal sitte barnevakt i fremtiden. Derfor blir det uansett innkjøp av bur til bil, og derfor er det vel greit å ha et bur som hunden er vant til og som den trives i. Er ikke det da greit å bruke et og samme bur hele tiden, så har hunden med seg senga si over alt?

Da lurer jeg også på hvilken størrelse og hva slags type bur man trenger til en Toller? Og blir det vanskelig å kombinere deilig og stor liggeplass-bur til en toller samtidig som det er plass til buret i bilen?

Hvordan gjør dere det med liggeplass/bur/seng?

På forhånd takk for svar!

Vi har en kurv fylt med pledd og en pute, samt at han sover i sengen om natten :twitch: , og det kommer vi til å ha til tollervalpen vår også. Jeg syns bur er lite pent (eller hva jeg skal si) til å ha som seng inne. Det tar også opp mye unødvendig plass, iallefall om vi skulle hatt et som er stort nok til han vi har nå.

Det kan bli tungvindt å drive å flytte rundt på buret fra inne og til bilen. Det skal jo festes i bilen så jeg ville syns det hadde blitt for mye styr. Hunden blir jo uansett vant til buret når det står i bilen og blir brukt der.

Ang type bur så har ikke jeg noen gode råd, har aldri eid et bur ;) . Men jeg ser for meg at sammenleggbart ikke er så lurt, med mindre det stripses/loddes fast så det ikke skal klappe sammen.

Jeg mener også bur er noe som hører hjemme i bilen, inne er det kurv,madrass, sofa, seng og ellers hvor hunden måtte behage som gjelder :) Syns som sagt bur tar unødvendig stor plass, og er stygt å se på. Lukket bur er uansett utelukket her. Bra dere ikke har planer om det syns jeg :D

(litt ot, men hvilken kennel skal dere ha toller fra? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lurer jeg også på hvilken størrelse og hva slags type bur man trenger til en Toller? Og blir det vanskelig å kombinere deilig og stor liggeplass-bur til en toller samtidig som det er plass til buret i bilen?

Hvordan gjør dere det med liggeplass/bur/seng?

I bilen bør du kjøpe et helsveiset et som ikke er for stort (men ikke for lite heller...). Mange som produserer bur etter bilens mål til en grei penge. Og jeg vil tru at det vil bli vanskelig å kombinere deilig stor liggeplass til hunden og et trafikksikkert bur.

Hva jeg synes om bur og liggeplass har jeg vel igrunn sagt, ville bare si at vi alltid har hatt sammenleggbare bur og ingen har klappet sammen til nå:twitch: (vi har brukt bur til bikkjene aktivt i iallefall 12 år:)

I en kollisjon så kan et sammenleggbart bur klappe sammen. De er ikke bygd for å tåle slike påkjenninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de må gjemme seg inn der for få slappe av så er det mye mulig ja;) Jeg ser ikke behovet for å bruke masse penger på et bur som skal stå åpent når det finnes hundesenger og tepper!

Jeg antar du ikke antyder her at alle hunder som frivillig går og legger seg i et åpent bur, er så redde at de ikke klarer å slappe av på åpent gulv? :D

Til trådstarter: Du vil ha et bur som hundeseng fordi det er enklere å ha med seg rundt på forskjellige hytter og sånt? Er ikke sikker på hvilken størrelse du må ha, men det veit de antageligvis på en dyrebutikk :D Det koster fra 500 kr og oppover, vil jeg tro. Plantasjen har solgt noen billige bur med jevne mellomrom, men hvordan disse er veit jeg ikke, jeg har ikke kjøpt der :o

Jeg ville vel kanskje hatt 2 bur, ett som sto fast i bilen og ett som kunne tas med rundt, og om det bare skal stå med døra åpen, er det kanskje like greit med et tøybur som man har med seg rundt? Det er lettere å håndtere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...