Gå til innhold
Hundesonen.no

Bengal og løpetid

Hilde Dyrehvisker - Healer

Recommended Posts

Skrevet

Hei, har ei 2 år gammel bengal hokatt. Ho er ikkje sterelisert for me skal bruke ho i avl.

Problemet er heller at ho hyler og jamerer seg heile døgnet rundt med den mest (som ei løve lager lyd og brøler) og mjauer og snakker og skriker sånn at det ikkje er mulig å sove.. å snakke med andre mennesker er ikkje mulig.. du høyrer bare katten sine mjjaaaaaaaaaauuuu..

No har det vært slik i 3 veker.. kor lenge skal denne hylinga vare..... ?

Skrevet

Heh.. De jeg leier hos har en del bengalkatter, og jeg syns da ikke disse kattene noen gang stopper med hylinga, jeg.. :rolleyes: Det kan ha noe med det at jeg ikke er overbegeistra for de da, så jeg legger kanskje ekstra mye merke til det.. Menmen..

Håper katten din roer seg etterhvert, da! :wub:

Skrevet
Har hun ikke hatt løpetid tidligere da ...? Hvor lenge holdt hun på med hylinga da? Erller er dette noe som har kommet på denne løpetiden?

Hun har vel hylt slik av og på i dei siste 3 måneder. Bengaler er ikkje akkuart stille katter.

Skrevet
Hun har vel hylt slik av og på i dei siste 3 måneder. Bengaler er ikkje akkuart stille katter.

Du bør få fart i sakene, og la henne parre seg, eller kastrere henne (eventuelt kan du gi p-piller til hun skal pares, men det anbefales ikke).

Ved å la henne gå sånn, plages hun, og det er også risiko for at hun kan få livmorbetennelse hvis du lar det fortsette (og da risikerer du å måtte kastrere henne på grunn av det, og da blir det ihvertfall ingen kattunger!). Hun kommer ikke til å slutte av seg selv, hun gir bare uttrykk for at hun vil parres, og ubehaget hun opplever ved å ikke få gjort det.

Skrevet
Du bør få fart i sakene, og la henne parre seg, eller kastrere henne (eventuelt kan du gi p-piller til hun skal pares, men det anbefales ikke).

Ved å la henne gå sånn, plages hun, og det er også risiko for at hun kan få livmorbetennelse hvis du lar det fortsette (og da risikerer du å måtte kastrere henne på grunn av det, og da blir det ihvertfall ingen kattunger!). Hun kommer ikke til å slutte av seg selv, hun gir bare uttrykk for at hun vil parres, og ubehaget hun opplever ved å ikke få gjort det.

Takk skal du ha, men ho har roet seg litt no da. Vil ikkje plage henne, og p - piller vil eg helst ikkje gi henne pga kreftfaren. Ønsker å finne en kjekk bengal hann til henne.

Skrevet

Bengal katter er det vi kaller pratende katter, akkurat som Maine Coon, Siameser og sibirkatt...

Det blir ofte forsterket ved løpetid... ellers så er det rett og slett bare å bli vandt til!

Skrevet
Takk skal du ha, men ho har roet seg litt no da. Vil ikkje plage henne, og p - piller vil eg helst ikkje gi henne pga kreftfaren. Ønsker å finne en kjekk bengal hann til henne.

Du har sikkert tenkt på dette, men om noen oppdretterspirer skulle lese dette, kan det være verdt å nevne: Om hun faktisk har en abnorm kjønnsdrift/løpetidssyklus/atferd, er det kanskje på sin plass å vurdere om det er noe man ønsker å føre videre?

• 1 month later...
Skrevet

MCO min gjorde akkurat det samme å ho lå tynt an midt på natten asså, men jeg fikk p piller til henne så gikk det vekk...

praise the lord :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er ikke snakk om en av rasene som er overrepresentert. Det er ingen gentest eller test utenom individuel allergi testing for dette. Som sagt har ingen av besteforeldrene, søsknene og ingen av foreldrene det. Så for meg er det vanskelig å si om det er arvelig eller ikke. Derfor er det vanskelig å si at jeg burde ha vist at hunden ville utvikle denne sykdommen. Takk for tipset, jeg skal kontakte dem for råd.
    • Jeg kjenner ikke sykdommen nok til å vite, men om den er arvelig så kommer det jo an på om det er noe man burde visst om eller testet for. Jeg vil anbefale deg å kontakte NKK om dette, de har advokater med kunnskap om kjøp og salg av hund og konflikter rundt det.  Hundehelse.no sier: "Tilstanden er arvelig. Raser som er predisponert er Shar-Pei, Labrador retriver, Golden retriver, Dalmatiner, Boxer, Boston terrier, Fox terrier, Skotsk terrier, West Highland White terrier, Lhasa Apso og Shih Tzu. Tilstanden oppdages som regel når hunden er mellom 6 måneder og 3 år gammel."  
    • Hei! Jeg trenger råd angående en situasjon jeg befinner meg i nå. Jeg solgte en hund (1 år gammel) for 2,5 år siden. Hunden ble sjekket av veterinær før flytting. Jeg mottok nå en melding om at eieren har avlivet hunden på grunn av alvorlig atopisk dermatitt. De krever pengene tilbake for hunden, som ble solgt for 7000 kr. Problemet jeg har med dette er at hunden først begynte å utvikle symptomer 1,5 år etter at den forlot meg, ifølge veterinærjournalene, og verken foreldrene eller søsknene er berørt. Uten noen bevis i det hele tatt har veterinæren skrevet i alle journalene at den er "arvelig". Hva ville du gjort i denne situasjonen? Selv om jeg ikke er imot å refundere dem, synes jeg det faller inn under den generelle risikoen ved å eie et dyr. De kontaktet meg ikke på noe tidspunkt da hunden fikk symptomer for å tilby meg å kjøpe den tilbake.
    • Jeg håper jo at folk som velger å ta med hundene sine på Oslo Dog Show har trygge hunder som takler omgivelsene der. Hvis du er ute etter å vite mer om rasen så anbefaler jeg å kontakte raseklubben eller oppdrettere av rasen.
    • Chodsky Pes virka så rolige på Oslo Dog Show.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...