Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder, druer og norske veterinærer

lo:co

Recommended Posts

Guest Belgerpia
Shilamon, se trådens første innlegg. Vet'en sammelignet hundens og grisens forsøyelsessystem med å si, enkelt gjenfortalt, at når griser spiser alt og tåler alt så gjør hunder det også. Punktum. Ikke noe om og men og hvis, men rett og slett hund og gris er samme ting, punktum. Det er ikke mye tillitsvekkende for min del!

Lengde av utdannelse er ikke ensbetydende med ekspertise. Det er studieretning og fordypning som gir det.

Er det så ulikt da?

Hunder er omvivorer (guri, det så veldig feil ut) - dvs. altetende

Mine hunder tåler alt de - har hatt enkeltindvider som har fått dritua av enkelte ting - men stort sett så går alt - hvorvidt de nyttegjør seg av alt kan sikkert diskuteres - men de blir i alle fall ikke syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så ulikt da?

Hunder er omvivorer (guri, det så veldig feil ut) - dvs. altetende

Mine hunder tåler alt de - har hatt enkeltindvider som har fått dritua av enkelte ting - men stort sett så går alt - hvorvidt de nyttegjør seg av alt kan sikkert diskuteres - men de blir i alle fall ikke syke.

OmNivorer :wub:

Hovedforskjellen ligger vel i det at hunder ikke kan bryte ned planteceller på samme måte som grisen kan. Ved f.eks barf'ing er det (mer eller mindre..) kjent at hunden ikke får optimalt opptak av næringstoffer fra hele, rå grønnsaker (og frukt), og at mye derfor blir vomfyll. Moste grønnsaker skal gi bedre næringsopptak, men det beste skal visstnok være tørre "grønnsaksflak" som man lager en grøt av. Her er celleveggene brytt ned i produksjonen for bedre opptak. Om nærringsinnholdet blir forringet i produksjonen er en annen sak..

Det vegetabilske stoffet hunder fikk i seg "fra gammelt av", dvs før hunden ble domestisert, var vel endel halvførdøyd og ferdig nedbrutt plantestoff i byttedyrets vom. Det hundene spiste "på egen labb" mener jeg var mest vomfyll? Tar jeg feil?

Når det gjelder hunder som tåler alt, gamleskinnet mitt -polardotten- er av typen som tåler alt. Det eneste han har reagert på var en nødløsning med boksmat -og det var ikke måte på reaksjon heller, veste jeg har vært borti noen gang. Lille apetrynet her tåler også alt, og det er fordi at jeg legger opp til at hun skal bli vant til det. Samme blir det med lille valpen etterhvert, håper jeg...hun har vist seg å ha litt ømfintlig mage. Men at hundene tåler alt betyr ikke at jeg stapper i de ting jeg vet kan være skadelige for de, jeg lar det heller ikke være tilgjengelig for dem. Og om de nyttegjør seg av alt de får, vel, det blir adskillig mye mer møkk når apetrynet har fått pære, brødkskiver o.l. av Gubbedyret. Rett igjennom systemet og ut på andre sida ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i SKK's hundmatbok at druer er farlig for hunder..

Men står det hvorfor det er farlig? Og i hvilken mengde?

Jeg er litt opptatt med å få begrunnelser for hvorfor jeg da, for som allerede nevnt blir det ofte kastet ut ting i vilden sky, men når det gjelder begrunnelser så er de vanskelig å finne siden det skjelden forekommer forskning på akkurat det produktet det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Eller CARNIVORER, som de faktisk er, uansett hvordan man skriver det. :rolleyes:

...........men de er ikke det - de er OMNIVORER - så den biten er i alle fall riktig uansett staving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt og lest at druer og rosiner er farlige pga. at det er ett stoff i skinnet til druen som ikke er nedrbytbar i systemet til hunden og som fører til forgifting. Og der er det faktisk være med rosiner da tørkede druer har mere av det stoffet.

Og tilbake til debatten jeg har også hunder som virkelig tåler alt det eneste dem ikke tålte var når jeg bakte en liten gulerot kake tl hundene på bursdagen til eldste tispa den var nokk ikke helt hundemage vennlig :icon_confused:

Men det betyr ikke at jeg stapper dem fullt med sjokolade eller smågodt for densakenskyld for selv om det ikke hadde vert giftig er det fortsatt svert så skadelig for hunden! Og ikke minst for tennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men står det hvorfor det er farlig? Og i hvilken mengde?

Jeg er litt opptatt med å få begrunnelser for hvorfor jeg da, for som allerede nevnt blir det ofte kastet ut ting i vilden sky, men når det gjelder begrunnelser så er de vanskelig å finne siden det skjelden forekommer forskning på akkurat det produktet det gjelder.

Ja, det står faktisk det.. Men med min hukommelse og boka ligger i Sverige. :icon_confused:

Men kan skrive det som står inn her med en gang jeg kommer meg til Sverige. :)

(altså om ett par dager)

Og angående kompetansen til veterinærer her i Norge så sitter jeg enda her med en syk hund som ingen finner ut av hva som er galt med.

Alle sier forskjellig, og jeg har nå vært hos 7 veterinærer..

Men nå mener jeg ikke kompetansen er lik null for det, er bare litt oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt har krapylene mine vært på raid og fått i seg 6 pakker rosiner, 1 boks nugatti, 1 boks brelett, 1 pakke med vaffelkjeks og 2 epler...

De døde ikke..........

Så var det kjempekalas for tispa mi, da jeg ikke hadde rydda av bordet etter et vorspiel.. store mengder sjokolade og potetgull gikk ned i hundemagen og kom ut igjen.. i noe flytende form riktignok, men guess what.. hun døde ikke...

Ellers sto handleposen fint plassert på gulvet så hun kunne spise nesten en hel vannmelon, omlag en halvkilo druer og halvannen pakke ryvita knekkebrød.. Da tok jeg riktignok en telefon til veterinæren for magen hennes var enorm. Men det var ikke druene som bekymret hverken meg eller veterinæren.. uansett.. hun døde ikke da heller!

Man må ikke bli altfor hysterisk. Skal nok ganske store mengder til før det blir farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...........men de er ikke det - de er OMNIVORER - så den biten er i alle fall riktig uansett staving.

Nei, de er ikke omnivorer.

og så lar vi debatten om omnivor og carnivor ligge der?

Det er kanskje lurt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...