Gå til innhold
Hundesonen.no

Funnet pinnsvin!


Guest 2ne

Recommended Posts

På tur med hundene i dag kom datteren min og jeg over et lite pinnsvin som lå i grøfta mellom veien og skogkanten, så smågira ringer vi veterinæren på Kløfta og spør hva vi skal gjøre - de skal jo liksom være i hi en måned eller to til, så vidt jeg veit.. Der får jeg snakke med assistenten som sier at vi bare skal la den være, så finner den nok tilbake til hiet sitt snart.. Jeg syns det hørtes rart ut, så fortsatt litt gira og sånt googler jeg (og Merete) litt og finner ut at vi må ringe hyggelige pinnsvindamen og spørre om råd..

Damen ble kjempefortvila, veldig "du må hente den NÅ, den kommer til å fryse ihjel" - og jeg ble ikke noe mindre gira av det, liksom, særlig ikke når hun begynner med et halvlangt foredrag om hva den måtte ha og ikke, og hvordan jeg skulle behandle den og med stadige "du må hente den NÅ".. Så etter å ha avtalt å levere pinnsvinet hos henne i kveld, løper jeg og datteren min avgårde UTEN hunder denne gangen med det avdøde marsvinets reisebur..

Vel fremme har pinnsvinet flyttet på seg, men den ligger fortsatt åpent, så etter å slite litt med å bestemme meg for om jeg skal satse på at den finner hiet sitt igjen som veterinærassistenten sa, eller ta den med hjem så den ikke fryser ihjel som pinnsvin-damen sa, så bestemt jeg meg for at den kunne være med hjem!

Vel hjemme har den blitt innlosjert i det før omtalte marsvinets bur, med tilgang til kattemat, hundemat og vann, samt skjul og varme.. Så nå venter vi på at klokken blir mange nok til å dra til damen, mens vi satser på at Bolla Pinnsvin har vett på å spise og drikke litt :D

Her er bilder fra da vi fant stakkaren første gangen:

aDSC00003.jpg

aDSC00004.jpg

Jeg sliter fortsatt litt med om jeg har gjort det rette da.. Noen som veit om pinnsvin pleier å ta seg avstikkere sånn på vintertid? Og overleve? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaah!

Har vært ute for både pinnsvin og gale pinnsvindamer, for å si det slik. :rolleyes:

Pinnsvinene bør helst ha kommet opp i en viss vekt om høsten, for å kunne overleve vinteren i dvale. Hadde tre pinnsvin boende hos meg en vinter, først i en oppfôringsperiode, og siden i dvale. Tok i begynnelsen kontakt med en dame i nærheten som hadde greie på pinnsvin, og hun var, kremt, vel overivrig og entusiastisk(for all del, hun var flink med dyrene). Hadde etter hvert bare kontakt med pinnsvinforeningen i Danmark.

Poenget var, at de bodde hos meg hele vinteren mens de var i dvale(slapp de vel løs etter påske tror jeg). Og da våknet de mange ganger mens de romsterte rundt og tok seg litt mat og litt drikke. Det er altså ikke uvanlig at de er oppe og tar seg en tur, og de kan fint gå i dvale igjen etterpå. Det hender også dessverre at noen pinnsvin får bolet sitt ødelagt om vinteren og derfor er på vift. Noen ganger er det også gjerne ungdyr som ikke fikk tid til å fete seg godt nok opp om høsten som våkner og prøver å finne seg litt mat.

Om du gjorde det riktige er ikke godt å si, men om pinnsvinet er veldig lite(har du veiet det?) er det nok en sannsynlighet for at det ikke ville klart seg i det fri. Uansett vil det nok få godt stell av denne pinnsvindamen :wub:

Det var jo trivelig med pinnsvin, men mye lukt, burrensing og stress. Å ha sultne pinnsvin til overvintring anbefales ikke for andre enn spesielt interesserte! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg syns jo den er bitteliten, men så har jeg ikke peil på hvor store pinnsvin er når de er store heller.. Den har ikke spist noe, den har ikke rørt seg i det hele tatt, så jeg er redd den driver og dør :wub:

Nei, jeg har ikke veid den, jeg vil liksom ikke drive og stresse for mye med den, den har vel hatt en hard dag, tror jeg? Jeg satser på at den holder seg i live til pinnsvin-damen kan ta over stellet av den da, så får vi høre hva hun sier.. Men jeg håper den overlever, stakkars liten..

Den hadde forøvrig forholdsvis god plass i reisekassa til marsvinet, så den er litt mindre enn ett vanlig voksent marsvin.. Kanskje jeg burde dratt opp til veterinæren med den, for sikkerhets skyld? *ringe og høre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke jeg husker feil så kan et voksent pinnsvin komme over 1 kg, men de tar jo selvsagt av en del vekt i løpet av vinteren. Det minste av "mine" var vel rundt 200 gram da jeg tok det inn, og det er lite. Hvis det er mindre enn et voksent marsvin så høres det ut som om det er ganske lite.

Får håpe den ikke er så dårlig at den ikke overlever til pinnsvindamen kan overta. I så fall er det nok enten temmelig utsultet eller sykt.

Lykke til :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noe med/på pinnsvin som gjør at man ikke skal ta på dem? Eller at de KAN ha et eller annet skumle greier?

Mhm, fryktelig informativt dette. Noen som vet hva i huleste jeg babler om? :wub:

Håper det går bra med pinnsvinet da, lærte noe nytt jeg da jeg ikke visste at de gikk i dvale en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har ringt veterinær nå, bl.a. fordi den har et sår på rompa jeg ikke så først.. Jeg antar det er en sammenheng mellom såret og at den ikke er i hiet sitt mer? Veterinæren var usikker på om den bare sov eller om den er syk, men siden den ser ut til å puste forholdsvis greit - noe som tyder på søvn? - og det ER vinter, så antok hun at den sov.. Og siden hun ikke hadde erfaring i å behandle pinnsvin, så ble vi enige om at vi satser på at den overlever til vi kommer til pinnsvin-damen, så får hun avgjøre om den sover sunt eller om den bør behandles, og isåfall at hun veit om veterinærer som KAN behandle pinnsvin..

Jeg tviler på at den veier en hel kilo, den kjentes ikke så "tung" ut, uten at jeg skal påberope meg å være veldig flink på å gjette vekt.. Men jeg tror kanskje ikke den veier mer enn halvparten? Det er bare halvannen time til vi skal reise nå, og jeg må si at jeg gleder meg til å overlate stakkaren til litt mer kompetente folk..

EDIT: Pointerguri - veterinæren advarte mot samonellasmitte, og sa at vi ikke burde ta direkte i pinnsvinet og å vaske buret den ligger i godt etterpå.. Noe mer veit ikke jeg :wub:

EDIT 2: Nå ringte pinnsvin-damen og sa hun var hjemme igjen, så da drar vi med den med en gang.. Så får vi håpe hun har en klarere formening om hva slags behandling og stell den vesle kroppen trenger.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet fra Naturen som smittekilde:

"Pinnsvinet fremstilles ofte som en koselig og ufarlig skikkelse i fantasiverdenen. Men man bør være forsiktig når man treffer på pinnsvin i hagen eller veikanten. Pinnsvinet er nemlig en av flere kilder i naturen til Salmonella-bakterien.

- Smitte fra pinnsvin fører hvert år til sykdomsutbrudd i befolkningen på Vestlandet, særlig i Bergensområdet der mange piggsvin har denne bakterien i tarmen. Sykdommen rammer alle aldersgrupper om høsten, opplyser avdelingsdirektør Georg Kapperud ved Nasjonalt folkehelseinstitutt."

Så vask hendene godt eller bruk hansker når du steller med det og rengjør buret.

Gamle naboen min tok vare på et lite pinnsvin på omtrent samme tid som dette, hun var i kontakt med pinnsvindama, og fikk en hel haug med informasjon om pinnsvin og stell av disse. Dessverre døde den lille stakaren, de fleste gjør visst det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nå er lille Bolla pinnsvin overlevert hyggelige damen i dyrebeskyttelsen - har Tone på tråden her nå - og alt står bra til.

Den veide bare 500 gram og ville ikke overlevd, den hadde ett stooooooooooort stygt sår i rompa si som må repareres.........

Sender gode vibber til lille Bolla Pinnsvin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er lille Bolla pinnsvin overlevert hyggelige damen i dyrebeskyttelsen - har Tone på tråden her nå - og alt står bra til.

Den veide bare 500 gram og ville ikke overlevd, den hadde ett stooooooooooort stygt sår i rompa si som må repareres.........

Sender gode vibber til lille Bolla Pinnsvin

Det forklarer jo hvorfor ikke 2ne svarer på Msn *ler* Stakkar Bolla Pinnsvin! Enda godt noen ikke hørte på vetrinæren denne gangen.. sår i rumpa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da er vi tilbake fra vår lille pinnsvin-drosjetur.. ;)

Damen var hyggelig - veldig dyrebeskyttelsendame - og hadde allerede 6 pinnsvin som overvintringsgjester allerede. Hun syns svært synd på den lille stakkaren - som vi hadde klart å vekke på turen inn, fordi at jeg hadde glemt å helle ut vannet i skåla dens :wub: - og skulle nok få orden på såret den hadde på rompa, trodde hun.. Hun skulle også gi den litt mat og vann og et ordentlig sted å sove, så skulle den få være i fred til det var på tide å stå opp.. hehe - Vi har fått beskjed om å ringe med jevne mellomrom og høre hvordan det går da, så det har vi tenkt til ;)

Damen var dypt sjokkert over at vi hadde fått beskjed om å la den ligge, og var nesten på gråten når jeg sa det var mye grevling her.. Grevlinger var ikke særlig populært hos pinnsvindamer, da kunne den ihvertfall ikke komme tilbake hit! Så nå har vi lovet å si fra om vi finner steder hvor det ikke er grevlinger, sånn at hun har et sted å sette ut pinnsvinene sine til sommeren..

Datterbarnet har fått noen brosjyrer for Barnas Dyrebeskyttelse eller hva det heter, samt hilse på 3 av husets 5 katter - og damen var kjempesøt når hun forsikret oss om at kattene var snille med pinnsvinene altså! Hun var evig takknemlig for at vi gadd å kjøre pinnsvinet inn til Oslo, men ærlig talt? Hva skulle jeg gjort? Her på Kløfta er det ikke noe hjelp å få når man finner sånt, liksom, og jeg har filla peiling på pinnsvin.. Og når jeg førstes hadde funnet den, så kunne jeg jo ikke bare la den dø heller, lille Bolla.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått en oppdatering om Bolla Pinnsvin, som slettes ikke var sulten og tørst, h*n var bare trøtt - og det er jo egentlig bra, siden pinnsvin skal sove til april en gang :wub:

Damen tror det er en rev som har vært og bitt på Bolla, og såret h*n har på rompa er forholdsvis stort, men ser ut til å gro greit. Hun kommer - som hun sa selv - selvsagt til å holde øye med det, og få behandlet det om hun ser det blir betent, men hun hadde kommet frem til det samme som jeg gjorde igår, at det er kanskje best å la Bolla sove i fred, og ikke stresse den for mye. Bolla er dessuten ca 500g stor, og vissnok 100g undervektig, så det er godt h*n har fått kommet inn i trygghet, så h*n får oppleve våren igjen ;)

Kommer til å ringe henne med jevne mellomrom og høre hvordan det går, men enn så lenge skal h*n jo sove, så så veldig spennende er det neppe, rapportene fra damen.. hehe ;)

Legger ved et bilde jeg tok av Bolla rett før vi dro

aCIMG3841.jpg

Det mørke feltet bak på rompa er såret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått en oppdatering om Bolla Pinnsvin, som slettes ikke var sulten og tørst, h*n var bare trøtt - og det er jo egentlig bra, siden pinnsvin skal sove til april en gang :wub:

Damen tror det er en rev som har vært og bitt på Bolla, og såret h*n har på rompa er forholdsvis stort, men ser ut til å gro greit. Hun kommer - som hun sa selv - selvsagt til å holde øye med det, og få behandlet det om hun ser det blir betent, men hun hadde kommet frem til det samme som jeg gjorde igår, at det er kanskje best å la Bolla sove i fred, og ikke stresse den for mye. Bolla er dessuten ca 500g stor, og vissnok 100g undervektig, så det er godt h*n har fått kommet inn i trygghet, så h*n får oppleve våren igjen ;)

Kommer til å ringe henne med jevne mellomrom og høre hvordan det går, men enn så lenge skal h*n jo sove, så så veldig spennende er det neppe, rapportene fra damen.. hehe ;)

Legger ved et bilde jeg tok av Bolla rett før vi dro

aCIMG3841.jpg

Det mørke feltet bak på rompa er såret..

Bolla Pinnsvinredder 2ne ! Du har blitt tildelt "Den Store Pinnsvinredder Orden" av første grad !! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet*

Vel hjemme har den blitt innlosjert i det før omtalte marsvinets bur, med tilgang til kattemat, hundemat og vann, samt skjul og varme.. Så nå venter vi på at klokken blir mange nok til å dra til damen, mens vi satser på at Bolla Pinnsvin har vett på å spise og drikke litt :)

*klippet*

Hehe, det må ha vært det omtalte marsvinets bur som fikk meg til å lese fullstendig feil her.. Kom frem til (letter forvirret) at du hadde satt inn hjul til Bolla! Ble rimelig beflippet over at du forventet at det dvalesovende dyret skulle ta seg en runde i løpehjulet til marsvinet!

:twitch:

Jeeezez.. jeg har ikke godt av å gå hjemme med sykt barn fjerde dagen på rad gitt :D

Håper den lille Bolla har det bra hos pinnsvindamen enda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det må ha vært det omtalte marsvinets bur som fikk meg til å lese fullstendig feil her.. Kom frem til (letter forvirret) at du hadde satt inn hjul til Bolla! Ble rimelig beflippet over at du forventet at det dvalesovende dyret skulle ta seg en runde i løpehjulet til marsvinet!

:twitch: nå lo jeg virkelig godt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...