Gå til innhold
Hundesonen.no

Anleggsprøve Blodspor / Blodspor


HHC

Recommended Posts

Nå er jeg virkelig inne på et felt der jeg har null peiling, bare så det er sagt! :D

Jeg har utrolig lyst til å prøve Aris på blodspor, men har null peiling.

Hva er forskjellen på anleggsprøve blodspor og blodspor

(vel ok, akk det skjønner jeg, men hva er forskjellen på det vi gjør?)

Hva er det Blodspor - Beveglig greine? :/

Hva må hunden klare for og gå sin første blodspor prøve, hvilken burde han ta (tilbake til bevelig saken)

Hvordan legge ut spor bra? Vet en del her, men vil jo være helt sikker da.

Tar i mot alt av tips og svar, for som sagt her er jeg helt grønn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

I DENNE linken kan du lese det jeg har skrevet om blodspor og trening.

Anleggsspor har ikke ligget så lenge men er ment for å se om hunden har anlegg for sporing. Det er gjerne 3-4 timer gammelt. Ellers står det meste forklart i artikkelen min. Lykke til og ta kontakt om det er noe mer du lurer på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

I DENNE linken kan du lese det jeg har skrevet om blodspor og trening.

Anleggsspor har ikke ligget så lenge men er ment for å se om hunden har anlegg for sporing. Det er gjerne 3-4 timer gammelt. Ellers står det meste forklart i artikkelen min. Lykke til og ta kontakt om det er noe mer du lurer på!

Fikk ikke linken til å funke jeg.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var rart... den står i alle fall i Hundesonen Mediesenter. Men jeg legger den like godt ut jeg.

Blodspor og ettersøk – en innføring

Alle som jakter storvilt er nødt for å ha tilgang på en godkjent ettersøkshund - uten det ingen jakt. En ettersøkshund er spesialtrent til å søke opp skadet hjortevilt – enten trafikkskadd eller skadeskutt.

Alle hunder - rase eller blanding - kan trene blodspor og bli godkjent som ettersøkshund. Det er hund og fører som godkjennes som ekvipasje.

Alle hunder med et visst snev av jaktlyst klarer å følge varme spor (ferske) - det er ingen heksekunst. Men en ettersøkshund er en hund som i slakk line kan følge kalde spor (12-24 t gamle eller eldre) og er i stand til å finne skadd vilt.

I Norge er det slik at for å få status som ettersøkshund må den opp til godkjenningsprøver. Det er en blodsporprøve og en fersksporprøve - innholdet i disse skal jeg forklare litt seinere.

Start gjerne treningen når valpen er 9-10 uker - men det er ingenting i veien for å begynne med en voksen hund; det tar kanskje litt lengre tid før den oppfatter poenget.

Treningsutstyr:

Blod (storfeblod fås kjøpt på slakteri eller som matblod i butikk)

Flaske til å dosere ut blodet

Merkebånd

Skank (eller noe annet hunden vil ha som belønning)

Sporline

Sporsele/halsbånd

Trening:

Skal hunden bli spornøye må man passe på å legge sporet i medvind (ha vinden i ryggen) slik at hundens nese går i bakken. Dette gjør at hunden må konsentrere seg mer og dermed blir tempoet roligere. Hunden vil også ha lettere for oppfatte all informasjon i sporet. Går hunden på overvær så vil den kunne jukse og ta snarveier og dermed gå glipp av ting i sporet eller endog miste det helt.

Blodet drypper man fra flaske – ha 1/2 - 1 m mellom dråpene. Pass på at du ikke tramper i blodet selv – drypp litt på siden av der du går. Start sporet med et lite oppspark hvor du bloder ganske mye slik at hunden får en god start. La det ligge noe godt i enden av sporet som belønning.

De første sporene er enkle – rett fram og kort liggetid. Vis sporstart til hunden og oppmuntre den til å søke. Hunden kan virke usikker i begynnelsen – dette er ei rar lukt! Men når hunden begynner å spore, så ros forsiktig og følg etter i lina. Etterhvert som hunden blir flinkere så økes vanskelighetsgraden og liggetida. Man legger inn blodopphold og vinkler – går over bekker og myrer og veier - det er kun fantasien som stopper dere. Men man skal hele tiden passe på at det ikke blir for vanskelig for hunden - den skal alltid lykkes! Husk å merke sporet slik at du selv har kontroll på hvor hen dere går! Etter hvert er det lurt å kutte ut merkingen og gjerne la andre legge spor for deg slik at du lærer deg å stole på hunden.

Hunden skal jobbe mest mulig selvstendig - føreren skal følge taus etter i lina og ikke hjelpe den på rett vei selv om man ser at den får sportap – men roter den seg alldeles bort så må man selvsagt hjelpe hunden inn på sporet igjen på en slik måte at hunden oppdager sporet selv.

En viktig del av treningen er at hunden lærer seg å utrede tapene sine selv – i et reelt søk så MÅ du stole på hunden 100%. Derfor har man blodopphold i sporet – 10 m uten blod og da får hunden trening i å utrede og ringe inn sporet på nytt.

Hunder er forskjellige – noen lærer fort og andre trenger lengre tid. Det er din oppgave å legge opp treningene på en slik måte at hunden alltid vil lykkes – det må ikke bli for vanskelig for fort! Når du trener med hunden din så lærer du deg også å lese den – du ser når den er på spor og når den sliter. Dette er meget viktig for dere er et team som jobber mot det samme målet – enten det er i blodsporkonkurranse eller i ettersøk.

Krav for å bli ettersøkshund:

Dere må opp til to prøver – blodspor og ferskspor og få en viss premiering der. Klarer dere kravene vil dommeren sende inn papirene til NKK og dere får godkjenningsbevis tilbake.

Blodsporprøve:

Det finnes bevegelige og terminfestede prøver – se på NKK.no for terminlister.

Bevegelig vil si at innenfor et gitt tidsrom er det mulig å gå opp til prøven – man tar kontakt med dommeren selv og avtaler tidspunkt. På disse prøvene er det gjerne få hunder eller bare dere.

Terminfestet prøve vil si at det er en bestemt dato med påmelding, og det kan være mange hunder med. Da blir det loddtrekning om når man skal gå sporet og disse prøvene varer gjerne en hel dag med premiering og opplesning av alles kritikk samlet.

Man kan også konkurrere i blodspor: få viltsporchampionat – da kreves 3 x 1. premie samt utstillingsresultater. Kun rasehunder kan oppnå denne tittelen. NM blodspor arrangeres også. Det er samme type spor uansett.

Kravene for å få bli godkjent i ettersøkssammenheng er minst 2. premie. NKK.no har utfyllende beskrivelser av de ulike premieringene på både blod- og fersksporprøvene.

Selve sporet:

Det er minst 600 m med 4 vinkler. Det brukes 3 dl blod på hele strekningen. 2 vinkler er uten blod – ett rett fram og ett i en vinkel. Oppholdet er 10 m. Sporstart, sårleie og sporslutt er oppsparket og blodet litt ekstra. Alderen på sporet er 12-24 timer.

Dommeren vurderer dere begge – ser på samarbeid, forståelse, hundens evne og vilje til å spore, tapsarbeid osv.

Fersksporprøve:

Her skal hunden spore friskt vilt sammenhengende i minst 30 minutter. Fører skal forvisse seg om at det er det samme dyret som man følger hele tiden. For å få godkjenning som ettersøkshund må den oppnå minst 7 poeng.

Her er det ingen konkurranse – det er kun de hundene som skal brukes i ettersøkssammenheng som må ta denne prøven.

Tidsramme fram til godkjenning og videre etterpå:

Man regner 12-15 uker med systematisk trening fram til man kan melde seg opp til prøvene. Treningshyppighet må vurderes individuelt – ikke oftere enn ett spor i uka for da risikerer man at hunden går lei. Hver 14 dag synes for mange å være passelig.

Etter at hunden er blitt godkjent så er det viktig å vedlikeholde treningen – gjerne ett treningsspor i måneden.

Anbefalt lesning innenfor temaet:

"Ettersøk - opplæring, trening og bruk av ettersøkshunder" av Magne Klokset (Møre og Romsdal Fylkeslag av NJFF. ISBN 82-994570-0-9)

"Ettersøkshunden - trening og godkjenningsprøver" av Anne Buvik (Landbruksforlaget. ISBN 82-529-1932-4)

"Amigo - et liv med en nederlender" - trening av ettersøkshund av Helga-Mari Tessem

"Viltspor" - side om ettersøk og trening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk - veldig bra skrevet!

Må bare spørre noen flere spml, tar litt tid å få ting inn hos meg :wub:

Så litt tilbake til selve sporet. Dette sporet på minst 600m, 2 vinkler

"Den ene vinkelen er rett fram, vil dette da si 10m rett framover uten blod, og så det samme bare at da må hunden 90* en vei (10m uten blod?)"

`Sporstart, sårleie og sporslutt er oppsparket og blodet litt ekstra. Alderen på sporet er 12-24 timer.`

Sporstart, det det starter. Men sårleie er det da et område med litt mer blod da?

Og hva skjer på slutten i konkurranse, ligger det en labb eller noe på slutten? Mener å ha hørt noe slikt...

Hva anbefaler du som først og andre prøve, bevegelig eller terminfestet?

Pleier dommerene og være flinke med nybegynnere, eller er det litt stramt?

(Tenker ikke på hjelp i sporet, men flinke med forklaringer ovs)

Sikkert masse dumme spml ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk - veldig bra skrevet!

Må bare spørre noen flere spml, tar litt tid å få ting inn hos meg :wub:

Så litt tilbake til selve sporet. Dette sporet på minst 600m, 2 vinkler

"Den ene vinkelen er rett fram, vil dette da si 10m rett framover uten blod, og så det samme bare at da må hunden 90* en vei (10m uten blod?)"

Korrekt.

`Sporstart, sårleie og sporslutt er oppsparket og blodet litt ekstra. Alderen på sporet er 12-24 timer.`

Sporstart, det det starter. Men sårleie er det da et område med litt mer blod da?

Ja. I virkeligheten legger et skadet dyr seg ned og får en slags sårfeber. Da stivner det og blir apatisk og enten dør det eller så finner hunden det og jegeren kan avslutte lidelsene. Derfor lager man i et kunstig spor et lite område med mer blod enn ellers for å etterligne sårleiet. Hunden skal markere det på et eller annet vis, og fortsette søket deretter.

Og hva skjer på slutten i konkurranse, ligger det en labb eller noe på slutten? Mener å ha hørt noe slikt...

Det ligger alltid en fot eller hale eller en skinnbit fra dyret som belønning.

Hva anbefaler du som først og andre prøve, bevegelig eller terminfestet?

Bevegelig. Fordi da er det få deltakere (kanskje bare du) og du slipper å bruke hele dagen på venting. Terminfesta kan det være 20 hunder med og da kan motivasjonen dette en smule...

Pleier dommerene og være flinke med nybegynnere, eller er det litt stramt?

(Tenker ikke på hjelp i sporet, men flinke med forklaringer ovs)

Om du sier at du er helt ny på dette så vil de nok ta hensyn til det. Men de dømmer utfra samarbeidet mellom fører og hund og de skal klare de samme oppgavene som de mer erfarne. Det er ikke lov å be om hjelp underveis i sporingen.

Sikkert masse dumme spml ;)

Ikke dumme spørsmål i det hele tatt kan du skjønne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et siste spml, uff maser litt nå da :wub:

Markere på et eller annet vis, hva kan det være?

At hunden stopper noe lenger på stedet?

Og passe tempo under sporet er slik at jeg kan gå etter i normalt tempo?

I sommer på vanlig espor fikk jeg nemlig driitvondt i hendene av en langline

pga stoooor fart hos en ivrig fart!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markere på et eller annet vis, hva kan det være?

At hunden stopper noe lenger på stedet?

At hunden stopper litt opp og snuser ekstra på sårleiet - for å vise at her har det skjedd noe.

Og passe tempo under sporet er slik at jeg kan gå etter i normalt tempo?

Dere skal holde et rolig tempo - tenk deg at dommeren er skytteren - og han skal klare å følge dere uten problemer. Alt for mange hunder er som lokomotiv i lina og det er negativt. I en reell situasjon ville det også kunne vært fatalt dersom hunden skremmer hjorten slik at den stikker av og skytteren er laaaangt bak uten mulighet til å skyte.

I sommer på vanlig espor fikk jeg nemlig driitvondt i hendene av en langline

pga stoooor fart hos en ivrig fart!

Legg ned mye arbeid i det å få hunden til å jobbe rolig i lina fra første stund. En hund som går rolig vil kunne få mye mer informasjon ut av sporet og den lærer seg å jobbe nøyaktig og dere unngår slurv. Det er hunden som skal bestemme hvor den skal spore, men det er du som bestemmer farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Veldig bra skrevet og svart!

Lærte også en del om hvordan sporet er fra den artikkelen i nyeste hundesport, planen er å starte blodspor så snart vi finner et kurs for oss=)

Kennel Sognafaret skal ha et innføringskurs i April en gang :baby:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...