Gå til innhold
Hundesonen.no

Fysisk straff

ellish

Recommended Posts

Det er det jeg prøver å få ut også. Merkelig at en stabil hund ville funnet på noe sånt. Da blir den godt provosert. Og ikke skjønner jeg HVORFOR en stabil, frisk hund som ikke trenger behandling gjør hos henne i det heltatt.

Jeg gjør mer en å bare behandle adferd hos dyra da...

hva friske hunder gjør hos meg ( Ja, vi bor med tre hunder...) de har venner og lekekamerater... vi har venner med hund.

Folk kommer med hundene sine til meg av flere grunner:

De ønsker en gjennomlysning (de tror noe er galt, men ikke hva)

De ønsker dyrehvisking / tankelesing av hunden

De ønsker tilskudd til behandling i tillegg til vetrinærmedisin

De ønsker å la mine varme hender hjelpe dyret deres...

ER DET NOE SÅ BARE SPØR DA

DYREKVISKRING

Er evna til å kunne snakke med dyr. Eg er født med desse evnene. Det gjer at eg alltid høyrer kva dyra snakkar om, eg kan også lese dei, og vite kva dei tenker. Mange dyr treng eigentleg nokon å snakka med, nokon som forstår dei. Ofte er mange dyr einsame, og fortel meg mykje om korleis dei har det, om dei er sliten, trøtt eller har vondt nokon stad.

Eg kan også snakka igjen med dei, slik at dei får det betre.

Har også evna til å sjå inn i sjela til dyra, og reparere såra eg finner der.

GIR ENERGI

Når ein er trøtt og sliten, kan det vere godt å få litt meir energi, litt meir krefter; og kjenne gleden og energien komme tilbake igjen i kropp og sjel.

GJENNOMLYSING

Er evna til å kunne sjå igjennom alle levande individ, dyr og mennesker. Eg kan då sjå både på skjelettet, musklar, indre organer, sjelen, blod og lymfesystem. Dette er ein fin måte å sjå kva som er gale, og om eg kan gjere noko med det. Eg kan stabilisere det som trengs i kroppen, og gjere det bedre.

HEALER

Er å opne opp for krefter frå universet, i mitt tilfelle dei krefter og energiar dyra mine gjer meg. Desse energiane brukar eg til å hjelpe mennesker og dyr, med ting som er vanskeleg og gjer vondt. Eg vil då gå inn å sjå kvar eg må gjera noko, finna ut korleis eg skal gjere det, og så byrjar sjølve healinga. Eg går då over det eg ser, i mitt indre, med sterke energiar i handa, til å sende kreftene og energiane mine, healinga, inn der det trengs.

HÅNDSPÅLEGGELSE

Ved håndspåleggelse vil ein kjenne energien som strømmer inn i kroppen, renser og gir varme.

KANALISERING

Er å kunne "snakke med dei døde". Eg hentar dei ned, slik at eg blir som ein kanal eller mellom mann mellom døde og levande, slik at mennesker og dyr kan få kontakt med sine kjære. Snakke med dei og vite korleis dei har det.

KLARSYNT

Er evna til å sjå kva som hender, til å vita kvar ting er og evna til å sjå ulykker. Eg veit ofte også kva framtida bringer for både mennesker og dyr.

MEDIUM

Eit medium er eit vanlig menneske, med ei gåve ein har fått som ein må dele med andre, ved å hjelpe. Det er evnen til å kunne sjå, kjenne og vite ting som ikkje er synlige for andre

MENTALE OG SOSIALE PROBLEMER

Ikkje alltid like lett å vite kva det er som er så vanskelig, nokre gonger er det berre "noko" som ikkje er som det skal... me kan prøve å hjelpe deg til at det blir enklare og litt lysare og bedre..

REGRESJON

Er å gå tilbake i tid, og sjå om du har levd før. Ein vil då kunne sjå om kvar og når ein har levd, og korleis ein har hatt det.

RYGG OG NAKKE PLAGER

- Nakken kjennes ut som han bur oppi nakken, er det lenge siden skuldrene slappa av. Om det er mentalt eller fysisk som har slått ut i rygg og nakke, ta kontakt, så skal me gjere vårt beste for å hjelpe deg.

SMERTEFJERNING

Nokre gongar eg kroppen så låst, og smertene så store, at det må brukast litt kraftigare tak en healing, for å få ting til å bli bedre. Det eg gjer er at eg ser kva som er årsaka til smertene, så går eg inn å styrker og svekker det som er i ubalanse, slik at kroppen blir meir stabil og ope. Då er det lettare å arbeide. Og enklare å ta det som er vondt.

Ofte løsnar dei verste årsakene til smerter, ved å skape balanse i både kropp og sjel.

STRESSMESTRING

Om du stresser, og dagane går i eit, og du ikkje får tid til å få det du vil ut av livet ditt, la oss hjelpe deg til å sortere tanker, roe ned alt og gje deg nye impulsar til å takle stresset.

SMERTEFJERNING

Nokre gongar eg kroppen så låst, og smertene så store, at det må brukast litt kraftigare tak en healing, for å få ting til å bli bedre. Det eg gjer er at eg ser kva som er årsaka til smertene, så går eg inn å styrker og svekker det som er i ubalanse, slik at kroppen blir meir stabil og ope. Då er det lettare å arbeide. Og enklare å ta det som er vondt.

Ofte løsnar dei verste årsakene til smerter, ved å skape balanse i både kropp og sjel.

URO I HUSET/ ÅNDER

Nokon gonger er det avdøde sjeler ein stad, som skaper uhygge og uro, fordi dei ikkje kjem seg over på "rette" sida. Me hjelper dei over der dei høyrer til, og gjer fred i huset.

Var det noe mer da ? :icon_confused:

Disse hundene som får en mental sperre - eller jernteppe som du kaller det, er dette hunder som eieren har hatt hele livet eller er det omplasseringshunder? Er det eierene som har gjort at de har sperret ting inne i den innerste ballen eller er det ting den ikke har fått bearbeidet?

Og, etter hva jeg har skjønt, så er det når hundne får dette jernteppet at den kan risikere å bite. Og da vil jeg jo si at den biter fordi den er frustrert og burde da ette rmin mening ikke bli lagt i bakken, heller trøstes og roes ...

Svarer på det siste først jeg, den blir lagt pent i bakken i noen få sekunder... så blir den trøstet og kost med i 5 dager.... og får gode opplevelser..

Det kan både være omplaseringshunder men også hunder eieren har hatt hele livet.

Noen hunder har hatt det så godt at det eneste de har inni den lille ballen sin er gode minner og opplevelser om sin mor og søsken.

Da behandler vi de ikke, det er når det som er inni der er vondt og vanskelig at vi gjør noe med det.

*Dobbeltpost. Nirm*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 209
  • Created
  • Siste svar

Oki.

Hva sier du til eiere om hunden forteller deg at eieren har vært slem mot den, slått den, sparket den osv.? Forteller du eieren dette eller holder du fred om det?

Jeg mener, når folk kontakter deg om en hund som de sliter med - enten det er at den er agressiv, redd eller slikt. Så snakker du med den, som du sier/skriver, også forteller den deg at den mistrives hos disse eierene. Hva gjør du da? Ber du dem omplassere hunden eller hva...? (ja, jeg er veldig nysgjerrig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki.

Hva sier du til eiere om hunden forteller deg at eieren har vært slem mot den, slått den, sparket den osv.? Forteller du eieren dette eller holder du fred om det?

Jeg mener, når folk kontakter deg om en hund som de sliter med - enten det er at den er agressiv, redd eller slikt. Så snakker du med den, som du sier/skriver, også forteller den deg at den mistrives hos disse eierene. Hva gjør du da? Ber du dem omplassere hunden eller hva...? (ja, jeg er veldig nysgjerrig)

Innlegget mitt gikk sin vei, men nei jeg råder ikke til omplasering, jeg snakker med eierene om hva de ønsker, ber de skjerpe seg betraktelig, og jeg hjelper de å løse sine indre konflikter samtidig som jeg legger opp et opplegg fra 3 uker til 8 måneder alt etter hvor alvorlig situasjonen er.

Vi klarer å hjelpe de fleste hunder, med eller uten samarbeid med vetrinær.

*Kremt* Under er slåsskamp er det da ikke et uprovosert bitt.. Og hvis hunden biter under slåsskamp er det vel en relativt stor sjanse for at den rett og slett bommer, i kampens hete.. Det du skriver tideligere er at mentalt friske og trygge hunder plutselig og uprovosert biter, og det er jeg totalt uenig med deg i- da ser ikke jeg på denne hunden som mentalt frisk og trygg.

I sånne slåsskamper blir vi også glefset etter.. men så mye må vi tåle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER DET NOE SÅ BARE SPØR DA

Var det noe mer da ? :icon_confused:

Ja, det var det. Oppgir du inntektene dine fra "håndspåleggelse", "gjennomlysning", "regresjon" og "healing" til ligningsmyndighetene og betaler skatt av jobbinntektene dine, eller hender det like ofte at du glemmer det slik du angivelig gjør med innkreving av kundefordringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja folk spør og spør, og hun svarer og svarer. Uten å hisse seg opp i skrivemåten eller noe. Jeg blir nesten litt avslappet bare av lese svarene hennes jeg :icon_confused:

Noen tror på healing, andre på spøkelser og romvesner. Noen tror på budda og andre på gud. Syns dette blir litt en slik debatt hvor man ikke helt kommer til noen slutt. Som feks. veninna mi som er veldig kristen, hun tror på adam og eva, og ler når jeg sier at mennesker stammer fra aper. jeg VET at det er slik det er, mens hun er overbevist om at det bare er tull. Men hun har ikke det samme synet som meg, selv om at jeg vet at hun tror på evetyr. Altså jeg skal ikke gå OT her, men syns dette er litt på samme måte.. når det gjelder hundetrening, kontra feks. religion, så har det sammenheng, da feks. muslimer har et annet syn på oppdragelse etc enn feks. en buddist. kanskje ikke alle er enige om at dette er sammenlignbart, men det syns jeg.

Mange her tror ikke på det hun gjør, men hun gjør det, og da blir denne diskusjonen aldri over. Syns selv det blir litt galt at folk spør for å få henne til å virke tåpelig i sin tro, men å spørre fordi man faktisk er nysgjerrig på hennes syn er noe annet. jeg syns det er interessant å høre om hvordan de ser på ting og sånn, selv om det overhodet ikke er meg og er enig i det. det er nok et bevis på at vi mennsker er så forskjellig. På godt og vondt.

JEG tror at det finnes mennesker med evner utenom det vanlige, det er ikke det. Men jeg synes det er uforsvarlig å gå ut og si at MENTALT friske, TRYGGE hunder biter UPROVOSERT. For nei, en hund som biter UPROVOSERT, altså ikke i kamp med andre hunder, ikke i usikkerhet, ikke i forsvar for et bein eller en leke og ikke av smerter, er ikke mentalt frisk og trygg. Og det er det jeg reagerer på, at en som kaller seg en hjelper for dyr og en anerkjent dyrehvisker går ut på internett og sier at helt friske, trygge hunder som ikke trenger behandling biter uprovosert..

Hilde, du svarer ikke på det jeg skriver her! Klart at en som fysisk griper inn i en slåsskamp mellom to hunder må være forbredt på å bli bitt, uansett om du er hobbyeier eller hundetrener. Men mener du virkelig at fysisk og psykisk friske, sterke og trygge hunder biter mennesker til blods uprovosert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget mitt gikk sin vei, men nei jeg råder ikke til omplasering, jeg snakker med eierene om hva de ønsker, ber de skjerpe seg betraktelig, og jeg hjelper de å løse sine indre konflikter samtidig som jeg legger opp et opplegg fra 3 uker til 8 måneder alt etter hvor alvorlig situasjonen er.

Vi klarer å hjelpe de fleste hunder, med eller uten samarbeid med vetrinær.

Om ikke opplegget fungerer og eieren ikke skjerper seg? Hva da? Har det noen gang skjedd at dere ikke får det til?

Føler hunder at du hjelper dem? Hender det du får kontakt med hunder du ikke kjenner til - at noen tar kontakt med deg liksom? Slik som folk som hevder de er mottakelige for ånder, at de plutselig blir kontaktet av ånder for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det plutselig skulle fly et helikopter lavt eller det dukker opp noe som minner om noe som var skremmende før... hvorfor blir du sint da... kan det være at du blir sinna på deg selv, også går det utover dine nærmeste ? Kanskje det ??

*Dobbeltpost. Nirm*

Da vil jeg ikke kalle det en "stabil" hund.. Men uansett, høres ut som du gjør en god jobb og hjelper mange hunder :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG tror at det finnes mennesker med evner utenom det vanlige, det er ikke det. Men jeg synes det er uforsvarlig å gå ut og si at MENTALT friske, TRYGGE hunder biter UPROVOSERT. For nei, en hund som biter UPROVOSERT, altså ikke i kamp med andre hunder, ikke i usikkerhet, ikke i forsvar for et bein eller en leke og ikke av smerter, er ikke mentalt frisk og trygg. Og det er det jeg reagerer på, at en som kaller seg en hjelper for dyr og en anerkjent dyrehvisker går ut på internett og sier at helt friske, trygge hunder som ikke trenger behandling biter uprovosert..

Hilde, du svarer ikke på det jeg skriver her! Klart at en som fysisk griper inn i en slåsskamp mellom to hunder må være forbredt på å bli bitt, uansett om du er hobbyeier eller hundetrener. Men mener du virkelig at fysisk og psykisk friske, sterke og trygge hunder biter mennesker til blods uprovosert?

Jeg er ikke enig med deg i at det kun er mentalt dårlige og utrygge hunder som biter. Alle hunder kan bite, så fremt de har tenner. Forsvar i en hund er en selvforsterkende adferd, opplever en hund å få løsning med å jage vekk noen i forsvar vil den lære dette å adferden kan utvikles.

Jeg overtok for en del å siden en omplasserings hund på 2,5 år, denne hunden besto FA test med glans og fungerte veldig godt i hverdagen og på konkurranser i både bruks og LP. Men hjemme hos de første eierne styrte hun hus og hjem, hun jaget mor i huset ut av kjøkkent, hoppet opp på bordet og tok mat, glefset og beit de som prøvde å ta det fra henne. Hun nektet å klippe klør, bli børstet osv og den som forsøkte ble bitt. Hun forsvarte også alt av mat, leker, vannskål osv og hun beit oss til blods om vi nærmet oss. Dette var på ingen måte en ustabil hund, all adferd var tillært og selvforsterket sammens med eiere som ikke vist hvordan de skulle ta tak i det. Jeg brukte ca 1 år på å få trent vekk det meste av denne adferden og hunden ble en stabil og god familie hund som elsket barn og som jeg var helt trygg på.

Jeg har også hatt hunder hjem på trening som har lært seg at lignende oppførsel har vært lønnsomt, hunder som jeg absolutt mener er stødige hunder. Hadde feks en Shiba hjem på trening som hadde funnet ut at det var gøy å skremme eieren hver gang de skulle ta av/på båndet for å gå ut på tur, dette utviklet seg etter hvert som eier begynte å bli redd hunden til at den bet de både gul og blå og av og til til blods. Når denne hunden bare forsto at dette var uakseptabel adferd sluttet den og problemet var borte og hunden fungerer den dag i dag.

Dette er bare to eksempler jeg tok i farta, men vet om flere... Det jeg vil frem til er at det finnes mange gode hunder som får uønsket adferd pga feil håndtering av eier. Det betyr ikke at dette er usikkre hunder. Det som avgjør hvordan en hund blir, er hvordan medfødte egenskaper hunden har ( lite mye forsvar/skarphet/sossial kamp ) og hvordan eier administrerer, lærer hunden å fungere i hverdagen. En kan få hvilken som helst stabil hund til å bite om den har mye naturlig skarphet/forsvar og lærer seg at den vinner ved å bruke noe av dette.

Til slutt vil jeg bare få si - jeg har ingen erfaring med hundeviskere og vet ikke hvordan dette fungerer, men jeg har lært meg etter hvert som jeg ble voksen å være åpen for andre ting en bare A4 vitenskap. Jeg vet også hvor lett det er å dømme/bli dømt av andre fordi en har ett annet syn eller annen måte å gjøre ting på.

Jeg kunne også ha kastet meg på "bølgen" å rive i fra hverandre i detalj det Hilde her sier faglig, men hvorfor skal jeg det... Jeg har aldri sett henne trent hund, og for alt jeg vet kanskje hunder har to baller i hodet... jeg har aldri sett i hodet på en hund. Jeg føler også at denne diskusjonen har utviklet seg fra diskusjon til nesten mobbing. Og jeg hadde en god lærer på barne skolen som lærte meg at vi skulle ta parti med de som ble mobbet. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det. Oppgir du inntektene dine fra "håndspåleggelse", "gjennomlysning", "regresjon" og "healing" til ligningsmyndighetene og betaler skatt av jobbinntektene dine, eller hender det like ofte at du glemmer det slik du angivelig gjør med innkreving av kundefordringer?

Eg står registrert med eit enkeltmannsforetak i Brønnøysund registerne, og eg fører timer og inntekt og betaler skatt av det til likningsmyndighetene.

NEI

Det kan skje ytterst skjelden, men det KAN skje.

Jeg er ikke enig med deg i at det kun er mentalt dårlige og utrygge hunder som biter. Alle hunder kan bite, så fremt de har tenner. Forsvar i en hund er en selvforsterkende adferd, opplever en hund å få løsning med å jage vekk noen i forsvar vil den lære dette å adferden kan utvikles.

Jeg overtok for en del å siden en omplasserings hund på 2,5 år, denne hunden besto FA test med glans og fungerte veldig godt i hverdagen og på konkurranser i både bruks og LP. Men hjemme hos de første eierne styrte hun hus og hjem, hun jaget mor i huset ut av kjøkkent, hoppet opp på bordet og tok mat, glefset og beit de som prøvde å ta det fra henne. Hun nektet å klippe klør, bli børstet osv og den som forsøkte ble bitt. Hun forsvarte også alt av mat, leker, vannskål osv og hun beit oss til blods om vi nærmet oss. Dette var på ingen måte en ustabil hund, all adferd var tillært og selvforsterket sammens med eiere som ikke vist hvordan de skulle ta tak i det. Jeg brukte ca 1 år på å få trent vekk det meste av denne adferden og hunden ble en stabil og god familie hund som elsket barn og som jeg var helt trygg på.

Jeg har også hatt hunder hjem på trening som har lært seg at lignende oppførsel har vært lønnsomt, hunder som jeg absolutt mener er stødige hunder. Hadde feks en Shiba hjem på trening som hadde funnet ut at det var gøy å skremme eieren hver gang de skulle ta av/på båndet for å gå ut på tur, dette utviklet seg etter hvert som eier begynte å bli redd hunden til at den bet de både gul og blå og av og til til blods. Når denne hunden bare forsto at dette var uakseptabel adferd sluttet den og problemet var borte og hunden fungerer den dag i dag.

Dette er bare to eksempler jeg tok i farta, men vet om flere... Det jeg vil frem til er at det finnes mange gode hunder som får uønsket adferd pga feil håndtering av eier. Det betyr ikke at dette er usikkre hunder. Det som avgjør hvordan en hund blir, er hvordan medfødte egenskaper hunden har ( lite mye forsvar/skarphet/sossial kamp ) og hvordan eier administrerer, lærer hunden å fungere i hverdagen. En kan få hvilken som helst stabil hund til å bite om den har mye naturlig skarphet/forsvar og lærer seg at den vinner ved å bruke noe av dette.

Til slutt vil jeg bare få si - jeg har ingen erfaring med hundeviskere og vet ikke hvordan dette fungerer, men jeg har lært meg etter hvert som jeg ble voksen å være åpen for andre ting en bare A4 vitenskap. Jeg vet også hvor lett det er å dømme/bli dømt av andre fordi en har ett annet syn eller annen måte å gjøre ting på.

Jeg kunne også ha kastet meg på "bølgen" å rive i fra hverandre i detalj det Hilde her sier faglig, men hvorfor skal jeg det... Jeg har aldri sett henne trent hund, og for alt jeg vet kanskje hunder har to baller i hodet... jeg har aldri sett i hodet på en hund. Jeg føler også at denne diskusjonen har utviklet seg fra diskusjon til nesten mobbing. Og jeg hadde en god lærer på barne skolen som lærte meg at vi skulle ta parti med de som ble mobbet. :rolleyes:

AKKURAT

Endelig et menneske som forstår seg på hunder slik som eg ser det :icon_confused::)

Om ikke opplegget fungerer og eieren ikke skjerper seg? Hva da? Har det noen gang skjedd at dere ikke får det til?

Føler hunder at du hjelper dem? Hender det du får kontakt med hunder du ikke kjenner til - at noen tar kontakt med deg liksom? Slik som folk som hevder de er mottakelige for ånder, at de plutselig blir kontaktet av ånder for hjelp.

I løpet av mine 15 år i denne jobben har eg enno ikkje hatt en hund eg ikkje har ordan. MEN eine hund tærte på tolmodigheten, han brukte 7 måneder før han stolte på meg, 2 år før han forsto at me ville han godt og 1 år på å trene han opp igjen og gjere han stabil og trygg.

... det hender at dyr eg ikkje kjenner sender signaler om at noe er ikkje som det skal.. og da snakker vi litt om det.. og hunden prøver så godt den kan... eg følger med den i tankene mine, og den gjør det samme med meg. Så det er en del hunder som får hjelp av meg via tankekraft uten at eier har ide om det.

Det fungerer fint.

*Kvadruppelpost. Nirm*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av mine 15 år i denne jobben har eg enno ikkje hatt en hund eg ikkje har ordan. MEN eine hund tærte på tolmodigheten, han brukte 7 måneder før han stolte på meg, 2 år før han forsto at me ville han godt og 1 år på å trene han opp igjen og gjere han stabil og trygg.

... det hender at dyr eg ikkje kjenner sender signaler om at noe er ikkje som det skal.. og da snakker vi litt om det.. og hunden prøver så godt den kan... eg følger med den i tankene mine, og den gjør det samme med meg. Så det er en del hunder som får hjelp av meg via tankekraft uten at eier har ide om det.

Det fungerer fint.

Så du holdt altså på med en hund i 3 år og 7 mnd? Ikke dårlig.

Får du inn bare en og en hund eller får du flere på en gang (kaos)? (altså, med å få inn mener jeg få tankene til ...)

Kan du gå på gaten og plutselig få inn tankene til en hund? Slik man så på What's on a womans mind hvor Mel Gibson plutselig kan lese tanker og får inn alle damer han treffer. Er det slik det fungerer eller er dette noe filmindustrien har funnet på? Eller har du lært deg å skille ut tanker?

Som du sikkert skjønner er jeg skeptisk, men jeg vil ikke avfeie noe som jeg ikke kan nok om, derfor spør jeg. Jeg vil gjerne vite.

Jeg og en venninne av meg tok kontakt med en huneprater og hun kunne fortelle masse rart om hunden, men alt hun fortalte var tull fra ende til annen. Hun fortalte at hunden hadde vært mishandlet som valp før den kom til min venninne osv. Dette stemte over hodet ikke, så dette er ting som gjør meg skeptisk til de som sier de kan prate med dyr.

Om jeg f.eks hadde ringt deg for å spørre om ene hunden min, hadde du klart å få kontakt med bare den ene eller ville du blitt forstyrret av tankene til de andre hundene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig synd at det forsatt rådes til å legge hund i bakken om den viser uønsket atferd.

Når det gjelder hunder med aggresjoner ville jeg holdt fingrene mine laaangt unna.

Men når det er sagt vil jeg sterkt skille mellom en nødssituasjon og trening av en hund. Om en kommer i en nødssituasjon må en selvfølgelig gjøre noe for å redde liv og helse. Det man gjør da vil sannsynligvis ikke føre til noen varig atferdsendring, men man kommer ut av situasjonen. Det er viktig å skille dette fra trening av hund som er noe helt annet.

Å legge en hund i bakken i en slik situasjon vil sannsynligvis ikke føre til noen varig atferdsendring i ønsket retning. Samtidig så vil det å legge hunden i bakken være noe som en gjør etter at liv og helse er reddet - derfor ser jeg ikke noe poeng i å bruke det som en unnskyldning.

Skal en lykkes med å straffe en hund slik at du får varige atferdsendringer krever at en er en ytterst dyktig hundetrener og at en kjenner motivasjonen bak atferden og hundens personlighet godt i tillegg til at man har en perfekt timing, styrke og type straff.

En av betingelsene for å lykkes er at ubehaget (straffen) opphører i det hunden gjør riktig - altså avbryter den uønskede atferden. En annen betingelse er at hunden selv velger å avbryte atferden, atferden må være under hundens kontroll. Når en legger en hund i bakken får hunden ikke anledning til å avbryte atferden. Straffen settes inn etter at atferden er avsluttet ved at hundetrener fysisk fjerner hunden fra situasjonen. Dermed er det mindre sannsynlighet for at hunden skjønner hvilken atferd som blir straffet. Resultatet av dette er en hund som blir redd, engstelig og som i værste fall kommer inn i en lært hjelpeløshetstilstand - les apati.

Jeg kan ikke se noe som helst faglig argument for at en skal benytte seg av en slik metode i hundetrening og spesielt i trening av hunder med atferdsproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig synd at det forsatt rådes til å legge hund i bakken om den viser uønsket atferd.

Når det gjelder hunder med aggresjoner ville jeg holdt fingrene mine laaangt unna.

Men når det er sagt vil jeg sterkt skille mellom en nødssituasjon og trening av en hund. Om en kommer i en nødssituasjon må en selvfølgelig gjøre noe for å redde liv og helse. Det man gjør da vil sannsynligvis ikke føre til noen varig atferdsendring, men man kommer ut av situasjonen. Det er viktig å skille dette fra trening av hund som er noe helt annet.

Å legge en hund i bakken i en slik situasjon vil sannsynligvis ikke føre til noen varig atferdsendring i ønsket retning. Samtidig så vil det å legge hunden i bakken være noe som en gjør etter at liv og helse er reddet - derfor ser jeg ikke noe poeng i å bruke det som en unnskyldning.

Skal en lykkes med å straffe en hund slik at du får varige atferdsendringer krever at en er en ytterst dyktig hundetrener og at en kjenner motivasjonen bak atferden og hundens personlighet godt i tillegg til at man har en perfekt timing, styrke og type straff.

En av betingelsene for å lykkes er at ubehaget (straffen) opphører i det hunden gjør riktig - altså avbryter den uønskede atferden. En annen betingelse er at hunden selv velger å avbryte atferden, atferden må være under hundens kontroll. Når en legger en hund i bakken får hunden ikke anledning til å avbryte atferden. Straffen settes inn etter at atferden er avsluttet ved at hundetrener fysisk fjerner hunden fra situasjonen. Dermed er det mindre sannsynlighet for at hunden skjønner hvilken atferd som blir straffet. Resultatet av dette er en hund som blir redd, engstelig og som i værste fall kommer inn i en lært hjelpeløshetstilstand - les apati.

Jeg kan ikke se noe som helst faglig argument for at en skal benytte seg av en slik metode i hundetrening og spesielt i trening av hunder med atferdsproblemer.

Endelig noe som jeg mener både er fornuftig og riktig :icon_confused: Pleier ikke å engasjere med i slike debatter, men ditt innlegg klarte jeg ikke å la være å svare på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja folk spør og spør, og hun svarer og svarer. Uten å hisse seg opp i skrivemåten eller noe. Jeg blir nesten litt avslappet bare av lese svarene hennes jeg :icon_confused:

Noen tror på healing, andre på spøkelser og romvesner. Noen tror på budda og andre på gud. Syns dette blir litt en slik debatt hvor man ikke helt kommer til noen slutt. Som feks. veninna mi som er veldig kristen, hun tror på adam og eva, og ler når jeg sier at mennesker stammer fra aper. jeg VET at det er slik det er, mens hun er overbevist om at det bare er tull. Men hun har ikke det samme synet som meg, selv om at jeg vet at hun tror på evetyr. Altså jeg skal ikke gå OT her, men syns dette er litt på samme måte.. når det gjelder hundetrening, kontra feks. religion, så har det sammenheng, da feks. muslimer har et annet syn på oppdragelse etc enn feks. en buddist. kanskje ikke alle er enige om at dette er sammenlignbart, men det syns jeg.

Mange her tror ikke på det hun gjør, men hun gjør det, og da blir denne diskusjonen aldri over. Syns selv det blir litt galt at folk spør for å få henne til å virke tåpelig i sin tro, men å spørre fordi man faktisk er nysgjerrig på hennes syn er noe annet. jeg syns det er interessant å høre om hvordan de ser på ting og sånn, selv om det overhodet ikke er meg og er enig i det. det er nok et bevis på at vi mennsker er så forskjellig. På godt og vondt.

Bare en liten digresjon:

Du sier :og ler når jeg sier at mennesker stammer fra aper. jeg VET at det er slik det er,

Poenget er at vi ofte tror vi vet fordi det er noe vi har hørt en gang og så liker vi tanken på at det skal være slik..og da blir det slik. Kanskje dette også gjelder dyreviskingen..Hva vet jeg..men forskere i dag er enige om at mennesker ikke stammer fra aper, men at aper og vi en gang hadde en felles stammfar.

Men dette er ikke foraet for den slags debatter så tilbake til tema...

Selv er jeg ikke fremmed for dette mer energier og healing og å kunne kommunisere med dyr. Jeg vet rett og slett ikke nok om det til å avvise det..men det jeg vet..er i alle fall at å legge en hund i bakken slik som beskrevet..har ikke noe med hverken healing eller dyrekommunikaskon å gjøre..det er rett og slett avstraffelse...(for hva?)så der er vi nok enige..men hva med holding? kan man blande sammen litt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. ER det mulig å missforstå med vilje ??

Tror det er du som misforstår. Jeg vet VET at hunder kan slåss "så blodet spruter".

Kjære deg da, 2 hunder kan av og til ryke så kraftig sammen at de biter så hardt at blodet spruter. Eierene vil da gjøre sitt beste å skille de hundene og så legge hver sin hund PENT i bakken.
Det høres ut som en genistrek, ja. Jeg ville vel heller konsentrert meg om å få roet ned hunden i stedet for å kaste meg inn i slåsskamp nr 2, med en allerede opphisset hund.

Ps er du en liten fjortris eller... siden du ikkje veit dette. ?

Eh... det var jo nesten modent skrevet av en som har drevet med "hundetrening" i 30 år :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. ER det mulig å missforstå med vilje ?? Kjære deg da, 2 hunder kan av og til ryke så kraftig sammen at de biter så hardt at blodet spruter. Eierene vil da gjøre sitt beste å skille de hundene og så legge hver sin hund PENT i bakken.

Hunder skal behandles som hunder.

Ps er du en liten fjortris eller... siden du ikkje veit dette. ?

Jeg tror du skal være varsom med å stille spørsmål ved andres integritet bare fordi de vil debattere med deg og stiller deg kritiske spørsmål. De fleste her inne er redlige mennesker og hvorfor blir det så ofte satt negativt stempel på 14 åringer? Men ellers ville jeg se det an før jeg går inn og skiller to slåsskjemper. Man har så lett for å fyre opp under og gjøre mye mer ut av det enn det hundene naturlig gjør. Så bør man i tilfelle man skal skille de, være to slik at man hurtig og greit drar de fra hverenandre etter bakbena for så å ta hundene raskt ut av situasjonen og her mener jeg du gjør mer skade enn nytte ved å knøvle den i bakken. Da tviholder du hunden i situasjonen over tid og du gir den knallsterke signaler om at det er rett å utagere i slike situasjoner fordi du går føre med et godt eksempel med knøvlingen din. Hunder lærer seg fort spillereglene vet du. All forsking tyder på det og fagekspertisen på området er antagelig enige i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..... eg gir opp å forklare noe mer.. enkelte her vil ikkje forstå...

De ser på meg som både brutal og ondskapsfull i mine metoder... kaller meg psykotisk og det som verre er...

Hunder eg har trent og hatt har aldri noen gang hatt vondt eller blitt skada av metodane for opptrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ser på meg som både brutal og ondskapsfull i mine metoder... kaller meg psykotisk og det som verre er...

Hunder eg har trent og hatt har aldri noen gang hatt vondt eller blitt skada av metodane for opptrening.

Jeg forstår meget godt hva du skal fram til, men mye av det handler om å være uenig.

Jeg er helt uenig i dem metodene du her framlegger og jeg kommer aldri til å utsette min hund for denne metoden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke du skal gi opp..men heller prøve å sette deg litt inn i atferd og læringslovene som gjelder for omtrent allt med ryggrad. De gjelder også for de hundene du behandler og atferd som blir forsterket..får man mer av. De resultater du hevder å oppnå er alltid tuftet på de samme læringslovene som gjelder for oss alle og da er det vel greit å vite litt om dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tror ikke noen ser på deg som ondskapsfull og brutal. Kunnskapsløs, når det gjelder fysisk avstraffelse av hunder, vil jeg heller kalle det. Og med metoder som å holde hunden nede i bakken et helt minutt, kan det jo fort bli brutalt, for den som holder hunden nede. Det ville jeg ikke anbefalt noen, hunden ser ikke på dette som noen straff, men som et regelrett angrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså,du brukte nesten 3år på å få en hund trygg og stabil,hvordan hadde denne hunden det i disse årene da,sånn egentlig? Jeg tror nesten jeg ville latt denne hunden slippe jeg,for den må jo ha hatt det alldeles forferdelig når det tok så lang tid å behandle den? Var det verdt det,å la den ha det "vondt"så lenge før den ble "frisk"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har ikke lest alle innleggene her men fått med meg hoved punktene.

Selv er jeg en slags blanding. Jeg roser og belønner hunden men korrigerer også. Nå holder det med NEI og knurring som regel og en skjelden gang i blandt tar jeg henne i nakken ( det siste relaterer seg ofte på fjellet når hun ramper i fugl ).

Hjemmedressur er det null bønn. Om hun skulle stjele mat på bordet etc hadde jeg tatt henne i nakken og lempet henne ned.

Har lest litt om klikker og synes det virker så tungvindt og innviklet at det ikke er noe for oss. Jeg vil ikke bruke masse tid på trene - vi vil på fjellet og trene. Og der trenger vi ikke klikker. Jeg tror fint man kan klikker trene en fuglehund, men det krever en del kunnskap og jobb. Og det orker jeg dessverre ikke. Da er det mer lettvindt å trene med å vise/hjelpe hunden og belønne med ros og godbiter.

Jeg tror det som er viktig å finne den metoden man selv er komfertabel med og være konsekvent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror ikke fysisk straff nødvendigvis er negativt. MEN, og det er et stort men her, det skal brukes i rett sammenheng. ]Å løfte en hund etter nakken og kaste den ned igjen, bite den i øret til den blør eller bruk av pigghalsbånd er ting som blir å dra det for langt.

Men fysisk straff i form av et fast, men ikke smertefullt tak over nakken/ hode om hunden ikke hører etter 10. gangen ser jeg ikke noe i veien med. Men man skal aldri slå, psike eller på slik måte ta hunden.

Personlig er jeg imot å aldri ta i hunden, hovedgrunnen til dette er at jeg har sett og opplevd en hundeflokk. Ros og kos sitter ikke løst der. Men advarsler, overseeing og evt klar beskjed (bitt uten å skade) var hyppig brukt.

Du kan ikke sammenligne en hundeflokk med et menneske. Hva hunder gjør selv i mellom, er ikke noe vi mennesker er i stand til å etterligne.

Selv er jeg sterkt imot fysisk straff, men fysisk hindring, må jeg av og til bruke. Da tenker jeg på å f.eks holde hunden nede hvis hunden hopper gjentatte ganger på deg, eller å holde over snuten om hunden ikke stopper å bjeffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har ikke lest alle innleggene her men fått med meg hoved punktene.

Selv er jeg en slags blanding. Jeg roser og belønner hunden men korrigerer også. Nå holder det med NEI og knurring som regel og en skjelden gang i blandt tar jeg henne i nakken ( det siste relaterer seg ofte på fjellet når hun ramper i fugl ).

Hjemmedressur er det null bønn. Om hun skulle stjele mat på bordet etc hadde jeg tatt henne i nakken og lempet henne ned.

Har lest litt om klikker og synes det virker så tungvindt og innviklet at det ikke er noe for oss. Jeg vil ikke bruke masse tid på trene - vi vil på fjellet og trene. Og der trenger vi ikke klikker. Jeg tror fint man kan klikker trene en fuglehund, men det krever en del kunnskap og jobb. Og det orker jeg dessverre ikke. Da er det mer lettvindt å trene med å vise/hjelpe hunden og belønne med ros og godbiter.

Jeg tror det som er viktig å finne den metoden man selv er komfertabel med og være konsekvent.

Jeg er ikke imot korrigering og bruk av positiv straff så lenge det brukes på rett måte. Min mening er at det å holde en hund i bakken i et minutt er LANGT ifra rett bruk av positiv straff. Jeg er heller ikke noe begeistret for å legge en hund i bakken uansett. Har liten tro på at korrigeringen blir rask, konsekvent og presis på den måten. Skal man korrigere skal man hvertfall vite hva man driver med.

Hunder er forskjellige, og det er ikke alle det er like effektivt å klikkertrene. Selv om man kan få til det utroligste med de fleste raser med klikkertrening om det gjøres rett og konsekvent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...