Gå til innhold
Hundesonen.no

Tervueren..


BareLinn

Recommended Posts

Jeg har falt såå for Tervueren, jeg.. :D

Noen som kan fortelle meg litt om rasen??

Hvordan er det leve med en Terv?

Og litt forskjellig info, bare :D

Skal ha schæfer, jeg..

Men kan jo hende man bestemmer seg for en hund nr 2,

om en 10-15år... :D Hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke terv jeg har groenendael (du vet sikert at det er samme rase), har også laekenois men den skiller seg såpass fra langhårsbelgerene at det ikke er helt sammenlignbart.

Å bo med en belger krever humor og rask reaksjonsevne. De har en helt egen evne til å bli litt sånn i overkant engasjerte og de står sjelden å glor ut i lufta når du prater med venner slik som andre raser gjør. Du kan ikke ha en belger i den ene enden av bånden og bare tenke på noe helt annet... eller, jeg har ikke kunnet det med de 3 langhårsbelgerene jeg har hatt inngående erfaring med. Den ene var terv forøvrig men farge er uvesentlig..de oppfører seg likt.. jeg vet at det finnes belgere som ikke er så aktive og foretaksomme men de er (og bør være etter mitt skjønn) heller unntaket en regelen. En belger er i fyr og flamme ute og på trening men rolig og avslappet innendørs. Men tenker du tanken på at du kanskje muligens burde gått en tur så løper de allerede i mellom deg og døra med et optimistisk ansikt.De er mer enn gjere i sentrum av begivenhetene når det skjer ting, og det er den siden de "uinvidde" ofte ser, men de er også utolig gode til å bare sove en dag eller to hvis det skulle stå på tapeten. Dette gjelder alle 4 variantene så vidt jeg har oppfattet (har bare erfaring med langhårsbelgere og litt erfaring med laekenois selv), med noen individuelle forskjeller.

Det er mange folk med belgererfaring her så du får sikkert mange flere svar..sikkert av noen som er uenig med meg og *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke terv jeg har groenendael (du vet sikert at det er samme rase), har også laekenois men den skiller seg såpass fra langhårsbelgerene at det ikke er helt sammenlignbart.

Å bo med en belger krever humor og rask reaksjonsevne. De har en helt egen evne til å bli litt sånn i overkant engasjerte og de står sjelden å glor ut i lufta når du prater med venner slik som andre raser gjør. Du kan ikke ha en belger i den ene enden av bånden og bare tenke på noe helt annet... eller, jeg har ikke kunnet det med de 3 langhårsbelgerene jeg har hatt inngående erfaring med. Den ene var terv forøvrig men farge er uvesentlig..de oppfører seg likt.. jeg vet at det finnes belgere som ikke er så aktive og foretaksomme men de er (og bør være etter mitt skjønn) heller unntaket en regelen. En belger er i fyr og flamme ute og på trening men rolig og avslappet innendørs. Men tenker du tanken på at du kanskje muligens burde gått en tur så løper de allerede i mellom deg og døra med et optimistisk ansikt.De er mer enn gjere i sentrum av begivenhetene når det skjer ting, og det er den siden de "uinvidde" ofte ser, men de er også utolig gode til å bare sove en dag eller to hvis det skulle stå på tapeten. Dette gjelder alle 4 variantene så vidt jeg har oppfattet (har bare erfaring med langhårsbelgere og litt erfaring med laekenois selv), med noen individuelle forskjeller.

Det er mange folk med belgererfaring her så du får sikkert mange flere svar..sikkert av noen som er uenig med meg og *ler*

Hehe..Det høres jo egentlig veldig interessant ut da..å ha en belger :D Hehe...

Jeg har sett litt på forskjellige fargevarianter... Og jeg syns Tervueren med brun/beige/svart farge..

Den er skjønn <3 Åsså har jeg falt veldig for den svarte, som heter Loke :D Hehe...

Han er bare nyyydelig <3

Men er Groendal, og Tervueren samme rase? Asså, det er vel belgere begge to, men?

Hakke helt skjønt dette jeg :D

Fant noen bilder etter å ha googlet litt... :P Og dette er den farge-varianten jeg kunne tenkt meg... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du lese mer om de belgiske fårehundene. Og jepp, de deler rasestandar men blir registrert hver for seg etter hvilket hårlag de har. Det er ikke veldig uvanlig at det popper opp terv i groenendael kull feks. Min lille Laenenois fikk nesten en Malinois kullbror (han har begynt å få litt pels nå).

De belgiske fårehundene kommer altså i fire varianter Groenendael (sort langhåret), Tervueren (rød langhåret) Malinois (rød korthåret) og Laekenois (rød ruhåret). I utgansgpunktet skal de alle ha samme gemytt men da de er avlet på forskjellige linjer skiller korthårsbelgeren og den ruhårede seg litt fra de langhårede. De langhårede er det, etter min erfaring, ingen forskjell på. Laekenoisen er noe mer reservert og skarpere enn de andre og mer intens enn langhårsbelgeren. Malinoisen er mer lik Laekenoisen bare mer sosial og enkelte linjer er veldig høyoktan hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Jeg har falt såå for Tervueren, jeg.. :D

Noen som kan fortelle meg litt om rasen??

Hvordan er det leve med en Terv?

Og litt forskjellig info, bare :D

Skal ha schæfer, jeg..

Men kan jo hende man bestemmer seg for en hund nr 2,

om en 10-15år... :D Hehe...

Synes Loke har forklart bra om rasen jeg, humor er viktig....... Bare en ting å være oppmerksom på og det er at overgangen fra schæfer til belger (om du nå skal ha schæfer noen år) er formidabel, og kan (og vil) sikkert medføre en del frustrasjon. For mens du kan se at en schæfer planlegger hyss sånn at du rekker å forhindre det - så handler ofte belgere i det øyeblikket den får tanken i hodet - hvilket for - kanskje spesielt - schæferfolk medfører en del grå hår og frustrasjon.

Ting går fort med en belger - på godt og vondt.

Personlig ville jeg aldri ha byttet rasen mot noen annen - men det sier vel de fleste som har funnet "sin" rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også belger :D Men slutter meg til Belgerpias "advarsel" om belgerens lynraske reaksjonsevne. DEN bør du virkelig ta til deg, og vurdere om du virkelig er en slik person som klarer å tilpasse deg en forutseende og handlekraftig "lederstil".

Belgere, særlig de fyrrige unghundene, er ikke noe for mentalt late folk :lærer: Man må være våken hele tiden så bikkja ikke drar på seg uvaner som kan sitte leeeenge i (nå snakker jeg av egen dyrkjøpte erfaring). Husk alltid på at belgeren også er svært lettlært -på godt og vondt -hele livet ^_^

Reis rundt for å se og oppleve så mange belgere du har mulighet for, før du bestemmer om dette virkelig er rasen for deg. Mitt inntrykk er at dette er en typisk elsk-eller-hat rase..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg aldri ha byttet rasen mot noen annen - men det sier vel de fleste som har funnet "sin" rase.

Det interessante er at de som har belgere, og som har fått dem til, er de som oftest sier at de aldri kunnet byttet rase. Andre sier gjerne at de godt kunne tenkt seg andre raser - men ikke belgereiere. :D

Sorry OT..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det interessante er at de som har belgere, og som har fått dem til, er de som oftest sier at de aldri kunnet byttet rase. Andre sier gjerne at de godt kunne tenkt seg andre raser - men ikke belgereiere. :D

Sorry OT..

Selvfølgelig *fnis* Det finnes ikke en bedre hund enn en velfungerende belger (så er det opp til enhver å bedømme hva som er velfungerende*ler*)..sånn heeelt objektivt selvfølgelig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det interessante er at de som har belgere, og som har fått dem til, er de som oftest sier at de aldri kunnet byttet rase. Andre sier gjerne at de godt kunne tenkt seg andre raser - men ikke belgereiere. :D

Sorry OT..

Man bytter ikke bort ferrarin mot en folkevogn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg sier "Nervueren", hva sier terv-eierne da? Stemmer det på noen som helst måte?

Stort sett ikke... Jepp..belgerene skvetter fortere enn enn mange andre raser men så avreagerer de gjerne før de lander og. De er ikke nervøse, de bare reagerer mer spontant enn mange andre raser som bruker lang tid på å reagere og aldri riktig kommer over det de reagerte på. Men at det finnes dårlige nerver i enkelte linjer er det ingen tvil om.

Korrekt uttale av tervueren er vel egentlig Terfuren (?) så vidt jeg minns. Alle jeg vet om sier terv eller tervuren.

Groenendael skal vel egentlig kalles grøendal tror jeg? Men "alle" kaller de grondal , gronnis, grønis eller svarting.

Malinois er jeg rimelig sikker på skal uttales malinoa men igjen: folk sier malle.

Laekenois er den eneste jeg er sikker på av den enkle grunn at jeg nipugget uttalen før jeg begynte å ringe rundt til oppdrettere i inn og utland. (bare for å finne ut at de oppdretterene jeg endte med å kjøpe fra kaller de lakense herders :rolleyes: ) Det uttales Lakenoa.. Men kalles bare lakke, laeken (leken) eller krøllbelger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Groenendael skal vel egentlig kalles grøendal tror jeg?

Det blir da virkelig grønendal?

Malinois er jeg rimelig sikker på skal uttales malinoa men igjen: folk sier malle.

Laekenois er den eneste jeg er sikker på av den enkle grunn at jeg nipugget uttalen før jeg begynte å ringe rundt til oppdrettere i inn og utland. (bare for å finne ut at de oppdretterene jeg endte med å kjøpe fra kaller de lakense herders :rolleyes: ) Det uttales Lakenoa.. Men kalles bare lakke, laeken (leken) eller krøllbelger.

Klarer ikke å legge av meg å si "mallinoi" jeg, selv om jeg vet det er feil... :D

Sier Laikenoi også... *kremt*

Sånn går det når man lærer seg riktig uttale etter å ha lest det skriftlig for mange ganger... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg sier "Nervueren", hva sier terv-eierne da? Stemmer det på noen som helst måte?

Det er vel en forholdsvis opphypa greie, vil jeg svare da.. Jeg har heldigvis truffet mange flere normale terver enn nervurens.. :D

*Kremt* jeg bruker ihvertfall det ordet flittig (på det som jeg mener er dårlige hunder) :D

Dårligere terver, håper jeg? Hadde blitt sur om noen hadde kalt frøknene mine nerviser (av flere grunner enn at de ikke er terver) :D

Jeg sier forøvrig stort sett belgisk fårehund om folk spør, da de stort sett ikke veit forskjellen eller har hørt om de fire forskjellige variantene uansett.. Må jeg si groenendael, sier jeg groendal.. Uten ø :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårligere terver, håper jeg? Hadde blitt sur om noen hadde kalt frøknene mine nerviser (av flere grunner enn at de ikke er terver) :D

På dårlige terver ja :D

(Som eks tervtispa i nabolaget. De kan ikke ha henne løs fordi hun er redd alle brå bevegelser, så de får ikke tak i henne igjen. Hun går konstant med halen mellom bena, dette er nervuren :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir da virkelig grønendal?

Så vidt jeg har fortsått på et par Hollendere så er den "en" saken "stum" på en måte. Den er der men uttales ikke. Jeg tror faktisk aldri jeg har hørt noen si groenendael slik det skrives. (men jeg møtte en mann på toget som hadde hatt terfurèn og som lurte voldsomt på om min hund var en grøenendaler *fnis*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har fortsått på et par Hollendere så er den "en" saken "stum" på en måte. Den er der men uttales ikke. Jeg tror faktisk aldri jeg har hørt noen si groenendael slik det skrives. (men jeg møtte en mann på toget som hadde hatt terfurèn og som lurte voldsomt på om min hund var en grøenendaler *fnis*)

Høh. Jaja, jeg kan ikke fransk, jeg.

Nei, det skrives jo "groenendael", det er litt tungvindt å uttale. :D

Vanskelig ord! Tror jeg foretrekker forkortelsene jeg også, eventuelt bare "belger". :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høh. Jaja, jeg kan ikke fransk, jeg.

Nei, det skrives jo "groenendael", det er litt tungvindt å uttale. :D

Vanskelig ord! Tror jeg foretrekker forkortelsene jeg også, eventuelt bare "belger". :rolleyes:

Jepp..jeg sier stort sett bare at jeg har belgere..eller "2 belgiske fårehunder". Så når de ser dyra må jeg forklare da..hvorfor den ene er sort og vakker og den andre er rød med barter *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Uttale er vanskelig det når det er masse ekstra bokstaver i navna...

Groenendael - hihihihi - hjkrønendal - på Hollandsk - så kommer det vanskelige for skal man liksom prøve seg på varianten det belgiske folk bruker så skal g'en være sånn litt hjkrrr men ikke helt - ø'en skal ikke være ø egentlig, men en øe av en merksnodig ting - enen uttales selvfølgelig - men ikke helt bare nesten... *fnis*

Klin umulig å få til sant - det enkleste - og som folk forstår er groendal og ferdig arbeid.

Tervueren - uttales faktisk Terfyren (selv om yen er litt mot u)

Malinois - Malinoa

Laekenois - Laekenoa

...og da for å unngå at folk ser på deg som om du snakker gresk er det greiest å si belgisk fårehund faktisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Er i alle fall glad for at "navnet skjemmer ingen" :rolleyes:

Ellers så er belgeren verdens beste rase. Jeg har hatt fire langhårete, to røde og to svarte.

Det er en rase som fyller livet ditt, ingen kan forholde seg likegyldig til en belger. De stormer inn i livet ditt med et nærvær som ingen annen, med så mye kropp og følelser. De krever, men gir tifold tilbake!

Jeg ønsker belgerens intensive væremåte i mindre kropp ( har med alderen min å gjøre), og har derfor bestilt en Berger. Pyreneisk gjeterhund a poil long.

Kupper jeg tråden om jeg spør om dette er et "godt bytte"? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Er i alle fall glad for at "navnet skjemmer ingen" :rolleyes:

Ellers så er belgeren verdens beste rase. Jeg har hatt fire langhårete, to røde og to svarte.

Det er en rase som fyller livet ditt, ingen kan forholde seg likegyldig til en belger. De stormer inn i livet ditt med et nærvær som ingen annen, med så mye kropp og følelser. De krever, men gir tifold tilbake!

Jeg ønsker belgerens intensive væremåte i mindre kropp ( har med alderen min å gjøre), og har derfor bestilt en Berger. Pyreneisk gjeterhund a poil long.

Kupper jeg tråden om jeg spør om dette er et "godt bytte"? :D

Jeg sikler faktisk villt og hemningsløst på Face rasen... Mitt inntrykk er at der har du en liten hendig belger. En liten vakker belger...desverre tror jeg populariteten vi eksplodere slik den har gjort med Aussien og Tolleren etterhvert som folk får øynene opp for pyreneene. Og da tar det ikke lang tid før de og blir store, tunge, fluffy og nervøse :rolleyes:

Skal ikke se bort i fra at jeg gjør samme bytte som deg når jeg blir lei av å holde styr på store villtre men akk så herlige hunder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
    • Høres det ut som en dårlig plan da ? Og er det veldig negativt for oppdretter om jeg bestiller to valper fra samme kull? Ville dere solgt til meg da? Redd vedkommende bare skal skygge banen vekk fra å velge meg som kjøper da. Virker jeg useriøs da ?
    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...