Gå til innhold
Hundesonen.no

Hannhund i avl for første gang


Nann

Recommended Posts

Har en japansk spisshund hanne på fire år.

Han er ikke utstilt, men han har en bra stamtavle og er en veldig spesiell hund.

Har fått forespørsel om å bruke han i avl.

Hva bør jeg sjekke før jeg setter i gang? Er det noe spesiellt jeg burde vite?

Hva er prisene? Er det slik at jeg må reise til tispa eller er det beste resultatet at tispa kommer til han? Hvordan gjør man da med eventuell reiseregning?

Det var mange spørsmål her men jeg er ny på dette området og håpet på å få svar på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg ha stilt ham 1-2 ganger slik at du har resultatene i bakhånd og har det på papiret at han er en flott/rasetypisk hund ekstriørmessig.

Jeg syntes også det er viktig å sjekke tispens helse, og litt bakover i familien, er det mye av vanlige sykdommer og lignende i genene? Er jo ikke gøy om de får avkom som ikke er friske og fine.

Vanligvis kommer tispen til hannen, i hvertfall er det vanlig på vår rase.

Prisene kommer ann på rasen, men eks 1000,- for parringen + 1000,- pr valp er nokså vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det va ei som va innteresert å ho ville da at æ skulle komme til ho da, men dele man da på eventuelle reise regninge?

Det er sikkert mulig å gjøre en avtale på det. Om hun er virkelig interessert vil jeg tro hun strekker seg litt. Det er jo også folk som møtes halvveien da :) Eks parringer utenfor butikker på parkeringsplasser, stevner etc..

Kanskje en mulighet og møtes på halvveien om det er langt?:icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det va ei som va innteresert å ho ville da at æ skulle komme til ho da, men dele man da på eventuelle reise regninge?

Det er vel tispeeier som står for reiseutgiftene! Stort sett er det jo tispene som reiser til hannhunden.

Jeg har selv hentet hjem hannhunder for paring et par ganger, og da har jeg betalt alle utgifter..... Og jeg har også reist og hentet dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg måtte komme til henne var fordi at hun ikke hadde mulighet til å reise selv, siden hun hadde barn, osv...

Så da må jeg reise hele veien bort til henne. Det er jo på en måte hun som eier tispa som har hoved ansvaret for dette eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det for bli litt opp til deg om du velger å reise eller ei. Man da bør nok turen til henne inn gå i parringsavgiften. Jeg er vant med at hannhundeieren får en valp gratis, evt verdien av valpen i penger når den er solgt. Uten noe betaling utover det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en japansk spisshund hanne på fire år.

Han er ikke utstilt, men han har en bra stamtavle og er en veldig spesiell hund.

Har fått forespørsel om å bruke han i avl.

Hva bør jeg sjekke før jeg setter i gang? Er det noe spesiellt jeg burde vite?

Hva er prisene? Er det slik at jeg må reise til tispa eller er det beste resultatet at tispa kommer til han? Hvordan gjør man da med eventuell reiseregning?

Det var mange spørsmål her men jeg er ny på dette området og håpet på å få svar på dette.

Går ut fra at denne hanhunden din skal i avl for første gang. Da synes jeg personlig det er veldig viktig at dere har med dere en som har "satt" igang en hanhund før, i tilfelle det ikke går helt etter oppskriften.

Hadde det vært min hanhund, så hadde jeg forlangt at tispe eier kom til meg. Dette ser jeg på som helt naturlig. Jeg har alltid reist med mine tisper til hanhundeier. Det med utstilling og premiering er jo også som andre her nevner aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en japansk spisshund hanne på fire år.

Han er ikke utstilt, men han har en bra stamtavle og er en veldig spesiell hund.

Har fått forespørsel om å bruke han i avl.

Hva bør jeg sjekke før jeg setter i gang? Er det noe spesiellt jeg burde vite?

Hva er prisene? Er det slik at jeg må reise til tispa eller er det beste resultatet at tispa kommer til han? Hvordan gjør man da med eventuell reiseregning?

Det var mange spørsmål her men jeg er ny på dette området og håpet på å få svar på dette.

Jeg mener at den som låner ut en hannhund til avl har et like stort ansvar som den som setter kull på ei tispe...

Man skal vite (mene) at hunden er et godt eksemplar av rasen (helst at den har noe å TILFØRE - om ikke annet så "nye" gener) - og da er det jo greit at den er utstilt, den skal være sunn og frisk (for din rase er det endel som røntger for HD/AA og sjekker for patella...) - og sist men ikke minst, jeg mener det er veldig, veldig viktig at hannhunden også har et trivelig og omgjengelig temperament!

Som hannhundeier bør du si NEI til useriøse oppdrettere som spør om å få låne hunden din, jeg mener det er viktig å vite at oppdretter vil sørge for gode og stabile hjem til valpene man har bidratt med å sette til verden - og gjerne at man spør om hvordan oppdretter forholder seg til f eks å "ta ned" kull (det betyr å avlive valper, enten fordi det er for mange, fordi valpene har en utstillingsdefekt, el lign). Du skal også vite at som hannhundeier har du førstevalget på valp i kullet (som motytelse for parringen), og at det er vanlig at tispa kommer til hannhunden.

Vær oppmerksom på at enkelte hannhunder kan bli veldig "tispefixerte" og mer slitsomme å ha i hus når det er løpetid rundt om etter at de har lært hva løpetid FAKTISK dreier seg om, og at de minst pålitelige kanskje kan komme på at de har lov å markere inne, f eks...

Vær også klar over at det på hund finnes sykdommer/plager som overføres v/parringer - og at noen gjerne vil at hannhunder er testet for f eks herpes...

Lykke til!

"Lotta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...