Gå til innhold
Hundesonen.no

de dempende signaler


Shilamon

Recommended Posts

Kom over en artikkel på nett om de dempende signalene en hund sender ut. Mye av det har jeg reagert på uten kanskje selv og tenke over det og mye har jeg sett. Men etter å ha lest artikkelen har jeg lagt merke til mye mer. Har en hund på prøve nå som til stadighet gjesper, strekker seg,slikker seg på nesa og kommer med labben. Er alt dette dempende siganler?

Og hva prøver hund og si til oss med de dempende signalene? hva demper den? og hvordan skal vi reagere?

linker til informative sider mottas også med stor takknemlighet:)

Blitt litt nysgjerrig på dette, ingenting er så gøy som non-verbal kommunikasjon med dyr:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid at de dempende signalene er dempende signaler, det kommer an på situasjonen. Tispa mi strekker seg når hun har lugget stille lenge, men det kan hun også bruke som demping. Det samme gjelder å riste seg - hun rister seg når hun har badet, men også når hun skal dempe seg selv når hun blir for heit. Hun slikker seg om munnen når hun har spist, men hun kan også gjøre det når hun demper.

Hvorvidt det er demping eller ikke, må man nesten se an situasjonen. Er det noe som foregår som det er sannsynlig at hunden prøver å dempe, eller er det bare noe hunden gjør allikevel, evt noe den gjør for å få godbit eller oppmerksomhet?

Hva hunden demper må man nesten se fra situasjon til situasjon, det kan være så mye! Hunden kan dempe seg selv om den blir veldig ivrig når det er tur på gang. Hunden kan dempe eieren om den blir for masete. Hunden kan dempe fremmede om den føler seg presset. Hunden kan dempe når de ser andre hunder på avstand, for å si at den er snill bikkje. Hunden kan dempe andre hunder under leik, eller om en annen hund blir for truende eller bøllete. Hunden kan dempe lyder eller ting den ikke liker, osv osv osv.

Selv reagerer jeg svært sjelden på dempinga til min hund, siden det som oftest er seg selv eller andre hunder hun prøver og dempe, og nesten aldri meg. Men klart - om man er klar over de dempende signalene, og man ser at en hund (sin egen eller andres) gjentatte ganger demper alt den kan bør man prøve å ta hunden ut av situasjonen før den går over til trusselsignaler i stedet for dempende signaler.

Forøvrig syns jeg heller ikke det er noe særlig å tenke over i hverdagen, selv om det er veldig kjekt å vite de mest brukte dempende signalene slik at man kan lese hvordan hunden opplever uvante situasjoner. Ikke styr hundens hverdag og prøv å skjerme den såpass at den aldri trenger å bruke de dempende signalene, mener jeg. Hunder må lære seg å takle en del situasjoner selv om de ikke liker dem i starten.

Ellers så anbefaler jeg, som forrige bruker skrev, boken om dempende signaler som Turid Rugaas har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...