Gå til innhold
Hundesonen.no

Aussie, belger, storpuddel (Pyreneisk gjeterhund)


Marianne&Java

Recommended Posts

Ja, nå virker det som om det går mye bedre med Rita hos oppdretter, så mye tyder på at hun kommer til å bli der! Så jeg har begynt å tenke tanken på å skaffe meg valp etterhvert! Og da har jeg kommet fram til noen raser som jeg kunne tenke meg!

Jeg veit veldig godt hva jeg vil ha i en hund, og det er mye det går an å lese seg fram til i bøker og på nettsider! Men lurer på om dere her inne kan dele deres erfaringer med de rasene jeg har nevnt! Aussie, langhårs belgerene og storpuddel! Vil gjerne vite hvordan de er i hus, hvordan hverdagene går, om dere bare kjenner individer fra rasene, så si hva slags inntrykk dere har fått! Positivt og negativt!

Jeg vil være sikker på at jeg velger rett!

Har forresten også begynt å intressere meg litt for Pyreneisk gjeterhund! Så hvis noen kan noe om denne rasen, blir jeg veldig glad hvis dere deler det!

Veit at det finnes flere slike tråder, men setter veldig pris på det hvis noen hjelper meg litt! :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storpuddel har jo et pluss som de andre ikke har, og det er jo at den ikke røyter :D Selv om jeg veit det avskrekker deg litt med pelsstellet. Men jeg skal jo lære meg å bli flink til å klippe, så da kan jeg hjelpe deg med den delen!

Molinsn0.jpg

;) ;) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storpuddel har jo et pluss som de andre ikke har, og det er jo at den ikke røyter :D Selv om jeg veit det avskrekker deg litt med pelsstellet. Men jeg skal jo lære meg å bli flink til å klippe, så da kan jeg hjelpe deg med den delen!

Molinsn0.jpg

;) ;) :D

Åååååh! Skjønnest i verden da! ;) Ja, kan jo bare lære av deg da, hvis jeg velger puddel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååååh! Skjønnest i verden da! :D Ja, kan jo bare lære av deg da, hvis jeg velger puddel!

Jaaaa, enda en fordel med puddel :D Da er jeg sikkert litt mere kjent med rasen og kan lære deg mye. Ikke med alle raser du har den voldsomt flotte muligheten altså ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaaa, enda en fordel med puddel :D Da er jeg sikkert litt mere kjent med rasen og kan lære deg mye. Ikke med alle raser du har den voldsomt flotte muligheten altså ;)

Haha! Er jo faktisk takket være deg at jeg har begynt å vurdere den da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storpuddel har jo et pluss som de andre ikke har, og det er jo at den ikke røyter :D

Pyrren røyter heller ikke...

Pyrren er en kvikk og livlig hund som er meget førerintressert, har en hann på snart 2 år som selvfølgelig er verdens sjønneste gutt. Han er en hyggelig tur og treningkamerat, blir brukt til agility, lydighet og blodspor på hobbymiljø foreløpig. Bestått bronsemerkeprøve. Også litt utstilling innimellom.

MEN!! pyrren passer ikke for alle! De bør få gode turer/treningsøkter jevnlig, en pyrre som kjeder seg er neppe noe å ha i hus... Min erfaring med de få individene jeg har møtt er at tispene kan være noe mer skarpe/stresset enn hannene.

De kan bestemme seg for å være livredd feks brannhydranter eller gutter med lue uten noen som helst negativ erfaring. Det er viktig å bruke god tid på miljøtrening, selv da er det ingen selvfølge at hunden takler nye miljøer godt. De skal ha sterk psyke og god evne til å avreagere. Pyrren er skeptisk til fremmede, ikke videre intressert i folk forutenom de som er nære og kjære.

Viktig å sjekke linjene bak dersom man vurderer å kjøpe pyrre, både med tanke på gemytt og hd.

Pyrren er en hund som er brukt mye til å gjete bufe samt å varsle om uøskede eller rovdyr nærmer seg. Jobbet da i par med Pyreneerhunden som voktet flokken. Forholdsvis lav terskel for bjeffing, om Birk hadde fått lov å stå i vinduet å kjefte på det som beveget seg mens jeg er på jobb hadde nok ikke naboene mine vært videre fornøyd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pyrren røyter heller ikke....

Pyrren er en kvikk og livlig hund som er meget førerintressert, har en hann på snart 2 år som selvfølgelig er verdens sjønneste gutt. Han er en hyggelig tur og treningkamerat, blir brukt til agility, lydighet og blodspor på hobbymiljø foreløpig. Bestått bronsemerkeprøve. Også litt utstilling innimellom.

MEN! pyrren passer ikke for alle! De bør få gode turer/treningsøkter jevnlig, en pyrre som kjeder seg er neppe noe å ha i hus... Min erfaring med de få individene jeg har møtt er at tispene kan være noe mer skarpe/stresset enn hannene.

De kan bestemme seg for å være livredd feks brannhydranter eller gutter med lue uten noen som helst negativ erfaring. Det er viktig å bruke god tid på miljøtrening, selv da er det ingen selvfølge at hunden takler nye miljøer godt. De skal ha sterk psyke og god evne til å avreagere. Pyrren er skeptisk til fremmede, ikke videre intressert i folk forutenom de som er nære og kjære.

Viktig å sjekke linjene bak dersom man vurderer å kjøpe pyrre, både med tanke på gemytt og hd.

Pyrren er en hund som er brukt mye til å gjete bufe samt å varsle om uøskede eller rovdyr nærmer seg. Jobbet da i par med Pyreneerhunden som voktet flokken. Forholdsvis lav terskel for bjeffing, om Birk hadde fått lov å stå i vinduet å kjefte på det som beveget seg mens jeg er på jobb hadde nok ikke naboene mine vært videre fornøyd...

Oh, da lærte jeg noe idag også :D

Overhode ikke, sånn at den regnes som en allergivennelig rase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare spør litt sånn som Gojjo jeg, den korthårete pyrren reøyter ikke den heller? Kanskje dumt spørsmål da, men må de ikke klippes da?

Tusen takk for svar forresten! :D

Heisann!

Korthårspyrren vet jeg lite om så det er jeg ikke sikker på.

Ingen klipping nei! Børsting 1-2 ganger pr 14 deg. Langhårspyrren røyter kun i den forstand at dreadsene faller av når tiden er moden, ellers er all oppsamlig av hår i børsten. Veldig praktisk :D

For min del så børster jeg hele hunden sånn at ikke det kommer drads selv om dette er ønskelig i rasens hjemland, da hovedsakelig på krysset og lårene. Alt står veldig godt forklart i den svenske rasestandarden. Pelsen bruker lang tid på bli ferdig utviklet, normalen ligger på 2-3 år. Anbefaler forresten ikke langhårsvarianten om du er en ivrig skigåer, tar ikke lange tiden før hund blir til snøball!

http://www.sgvk.org/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg pleier å si til alle som vurderer en aussie: Vær NØYE på hva du vil ha i en aussie og hva slags linjer som passer deg. Det er store forskjeller på aussiene, og det som passer noen passer ikke nødvendigvis alle. Vær klar over at forskjellene er store. Vær nøye med at du vet hva du får :D

Ellers kan jeg også anbefale storpuddelen på det varmeste. Puddler er som poteter; De kan brukes til alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg pleier å si til alle som vurderer en aussie: Vær NØYE på hva du vil ha i en aussie og hva slags linjer som passer deg. Det er store forskjeller på aussiene, og det som passer noen passer ikke nødvendigvis alle. Vær klar over at forskjellene er store. Vær nøye med at du vet hva du får :D

Ellers kan jeg også anbefale storpuddelen på det varmeste. Puddler er som poteter; De kan brukes til alt.

Må bare si en ting; aussier røyter, mye! *ler* står flere steder i beskrivelser av aussien (feks her) så det er ikke bare min som går på feil for;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten pyrre-advarsel! Mat! De er helt sprø etter mat, koste hva det koste vil.

La ALDRI mat stå tilgjengelig hvis du forlater rommet, selv om du har kastet pyrre-dotten ned fra stubordet 17 ganger (på samme lørdagskveld) gir den neppe opp så lenge chipsskålen er der.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor Puddel

Allergi vennlig, røyter ikke. mye pelsstell men er bare om man klipper den på en pelskrevendes måte, man kan også klippe den jevnt og børste en gang i uka. Vennlig stilt, Glad i folk (litt reservert over fremmede)

Knytter et nært bånd til familie og venner. Trosfast, lærevillig, smart. Hengiven. Vakker!

mye energi, men klarer seg med lik mosjon som vanlige hunder, men kan yte mer, om du er en aktiv person.

blir ikke for sliten. slever ikke. Vil være med på alt, og krever mye tid og omsorg.

2ezh3bs.jpg

3ywbhqq.jpg

5 mnd gammel =)

ikke fullt så stelt, men har klippet ham ned til en kort jevn retriever klipp. (en venns hund)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal jeg si om storpuddel.. :D

Alltid klar til å være med på noe gøy, være seg hente posten, hjelpe til med å henge opp tøy, gå tur, trene, kose, whatever.. Som Vicky sier så er storpuddelen som poteten, den kan brukes til alt faktisk, det er ikke tull.. :D Men den kan bli slitsom og "kreativ" om den får lite hodetrim og fysisk aktivitet. Med størrelsen kommer også et større krav til fysisk aktivitet, den krever sitt.

Storpuddelen har en av og på knapp. Rolig, avslappet kosegris inne, mens ute er det full fart og vill jubel.. :D

Storpuddelen elsker familien sin, men er mindre interessert i fremmede. Hjemme-alene trening burde prioriteres fra dag 1, separasjonsangst kan bli et problem på en slik familiekjær hund.

Storpuddelen (min hvertfall..) bjeffer relativt lite, men "prater" en hel del. Hannhundene går for å være en del striere, og mer egenrådige enn tispene, men det kommer vel mer an på linjer og personlighet. Min hannhund er sta som få, og egenrådig...

Enkelte linjer har et sterkt jaktinstinkt som slår ut på alt fra mus, elg, storfugl til katt (hovedfiende nr 1).

Rasen er relativt frisk, men hannhundene kan være noen hormonbomber og ha tendenser til hannhundaggresivitet.

Jeg kan skrive uendelig mye mer om (verdens beste rase) storpuddelen... Er det noe spesielt du lurer på? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si en ting; aussier røyter, mye! *ler* står flere steder i beskrivelser av aussien (feks her) så det er ikke bare min som går på feil for;)

Ja, det kan jeg skrive under på! For øyeblikket er det et rent virvar av pels her hjemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen! :D Må gjerne skrive mer dere føler for altså! Har jo ikke bestemt meg enda, men må innrømme at det tipper mer og mer over på storpuddelen! Kjempeflotte hunder! Og det at det ligger en liten storpuddel valp her å sover gjør det jo ikke akkurat lettere! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...