Gå til innhold
Hundesonen.no

Å øve til prøve


Ingvild

Recommended Posts

Er det noen som har noen fine tips til hvordan man lærer seg mest mulig stoff på kortest mulig tid? Jeg har klisterhjerne, men mangler motivasjon til å sette meg ned å lese alt..... Har naturfagprøve i morgen og det er om masse forskjellige ting, og også fra alle forsøkene vi har gjort (og vi har gjort flere forsøk i denne perioden enn vi gjorde gjennom hele ungdomsskolen - det sier vel kanskje mer om ungdomsskolen min enn hva vi gjør nå). Jeg klarer rett og slett ikke å konsentrere meg om å lese! Jeg har begynt å skrive egne sammendrag, men etter å ha skrevet

Enzymes

  • Anabolic reactions build up large molecules from smaller ones, and usually require an input of energy.
  • Catabolic reactions break down large molecules into smaller, and usually release some energy.

følte jeg meg så flink at jeg tok meg en lang pause... Hjelp! Hva gjør du når du skal øve til prøver og gjerne burde ha startet et par dager tidligere enn du har gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen kreativ måte å øve til prøver på, men det jeg pleier å gjøre er å lese/skumme gjennom all teksten først, uten å gå tilbake for å lese grundigere hvis det er noe jeg ikke forstår. Da har jeg alt stoffet i bakhodet, så leser jeg teksten på nytt grundigere for da forstår jeg alt mye enklere. Til slutt gjør jeg evt. spm som står bakerst i kapittelet muntlig, uten å kikke i boka. Hvis det er noe jeg ikke klarer, leser jeg om akkurat det emne på nytt.

Dette er egentlig en ganske kjedelig måte å lese til prøver på, men det eneste som funker for meg.

Sliter forøvrig med det samme. Skal ha samfunnsfagprøve i morgen, men har null motivasjon til å sette meg ned og lese...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig lærer jeg best ved å skrive, det er i alle fall da jeg forstår det best.... Det er bare å begynne, og ikke stikke innom internett hele tiden, hehe... Og spørsmålene i denne boka er håpløse, enten er det regneoppgaver (i en biologibok???) eller så er de alt for lette.

Nå har jeg fått skrevet sammendrag til ett delkapittel, så da er det bare elleve igjen + rapportene mine... Hehe, det blir en sen kveld i kveld. Heldigvis er det noe som sitter fra før av, om DNA og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biologi er forresten råkjekt :hmm:

Ja, det vi har nå er i alle fall veldig artig og interessant. Vi har amerikansk praktikant for tida, og hun er så glad og flink, og er veldig motiverende å ha som lærer (hun snakket et par minutter om hvor flinke hun syntes vi var i engelsk da hun leverte ut noen rapporter her om dagen). Gode lærere gjør at faget blir veldig interessant også... Og jeg syns DNA og genetikk er kjempespennende, men har vel egentlig droppet tanken om å ta biologi til neste år...

Takk for tips forresten, skal sette meg ned og skrive igjen nå. Og holde meg fra hundesonen til jeg har skrevet for tre delkapitler (positiv forsterkning fungerer på mennesker også, hihi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starter alltid med å skrive sammendrag fra boka, dette gjør jeg gjerne mens vi holder på med kapitlet. Etter det så legger jeg boka nesten helt bort og leser kun på sammendragene og notatene fra timene. Dette fungerer utrolig godt på meg. En ide er å skrive sammendragene for hånd, så slipper internett å friste slik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk lesingen i kveld?

Det gikk bare sånn passe... Men det gjorde ikke så mye, for prøven var mye lettere enn jeg trodde den skulle være.

Hvorfor er boken din på engelsk!?

Har en god del av naturfagen på engelsk... Det er noe skolen min tilbyr til de som vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hva jeg leser fra den teksten alene, uten noen annen informasjon, er at valpen er understimulert og finner på ting fordi hun ikke vet hva hun skal gjøre. Min tolkning og mitt svar er selvsagt farget av mine egne erfaringer, og må ikke tas som noe annet enn et subjektivt innspill til vurdering.  Jeg tror hun trenger sterkere lederskap, aka mer veiledning. Valper ikke bare trenger, de ønsker veiledning. "Do this instead," er en fin huskeregel, men det er også å henge litt bakpå. Ideelt sett ligger du frempå med bare "do this" ved å gi henne arbeidsoppgaver(*) før hun finner på noe av seg selv.  *) Lydighetsøvelser samtidig med husarbeid er en fin måte å skvise inn nødvendig kvalitetstid mellom hund og fører i en travel hverdag, mener jeg, og jeg synes ikke en skal vente med å påbegynne lydighetstrening fordi: "Valper skal bare leke mens de er så små." De valpene jeg har hatt, de har tatt treningen som interessant lek og absorbert læring som små svamper.  Jeg ser altså ikke noen grunn til å ikke påbegynne bakpartskontroll og fri ved foten første uka. Gradvis, gjennom å bryte ferdig øvelse ned i å gripe, slippe, bære, lære å apportere ting for levering til deg eller bære noe fra kjøkkenet til vaskerommet for deg, sitt/dekk/stå, innkalling, fremsending til objekt, sitt/dekk/stå med fører ut av syne. Bare begynn. Canis.no hadde vel en masse fine gratis videoer om klikkertrening og gode bøker om både hverdagslydighet og konkurranselydighet. Det er også lettere å "gå tur" om det er helt konkrete oppgaver å fokusere på mens en går.  .. synes jeg
    • Tja, en mellomting hadde vært å foretrekke. Men vi jobbet mye med det på trening, så han vet at mange hundemennesker har godbiter på seg 😆 Har begynt å ha de andre på trening på banen som forstyrelse når vi trener, greit om han ikke trenger å hilse på dommer, banemannskap og publikum hver gang vi er på stevne. Ja han får ofte kommentar om at han er stevnes gladeste hund, lykkelig er han i allefall. 
    • Herlig fine bilder av glad og superfin hund i farta 
    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...