Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpe hund fra butikk


sonja027

Recommended Posts

Jeg mener bestemt nei, det er burde vi ikke ha, det er ikke bra. En hund har det best i en kjent hjemmesituasjon, ikke i kjempestor kennel eller butikk. En valp bør slippe den opplevelsen som sin første etter åtte uker. Og som kjøper har man egentlig lite mulighet til å forsikre seg om at alt er bra med hund og oppdrett. Jeg synes egentlig ikke noe om at noen dyr selges i butikk (gnagere ol).

Hundene slipper å bli kjøpt på impuls fordi de var så søte eller stakkarslige der de satt i buret sitt. Mye bedre at folk selv må undersøke litt selv og selv oppsøke oppdretter, istedet for å "komme over" en tass i butikken. Synd det ikke er internasjonal lov mot å selge levende dyr i butikk.

De som står i slike forretninger kan ikke være ekspert på alt de selger, dermed vil noen aldri få all den informasjon de skulle hatt om det de kjøper (eh, litt klønete skrevet, spør hvis det trengs).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Hva mener du om hunder som blir solgt i butikk? Ville du kjøpt hund fra butikk? Hvorfor/hvorfor ikke? Er det en spesiel grunn til at du ikke vil ha hund fra butikk? Burde vi hadde "hundebutikker" her i Norge? Hvorfor/hvorfor ikke?

Er det virkelig mulig å lure på hvorfor man ikke vil kjøpe hund i butikk?

Å selge valper og kattunger fra butikk ble forbudt ved lov i Norge i 1972 - av DYREVERNSMESSIGE årsaker. Det er ikke ansett å være ett egnet sted for valper å vokse opp i små bur i hyllemeter på hyllemeter.

Nei, jeg ville aldri kjøpt hund i butikk - ene og alene fordi valpene ofte er levert dit før 8 ukers alder, man vet ingenting om opphavet, man har ingen garantier, valpene er ofte dårlig sosialisert, valpene kan ha vært utsatt for smitte osv. - Dessuten synes jeg komersiell handel med dyr er forkastelig.

Nei, vi burde ikke ha hundebutikker i Norge - på det området er Norge ett foregangsland når det gjelder dyrevern, ingen grunn til å gå tilbake å bli dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen hadde vi vel i Debattkjelleren like før jul?????

Ja, det hadde vi vell.

Er det virkelig mulig å lure på hvorfor man ikke vil kjøpe hund i butikk?

Å selge valper og kattunger fra butikk ble forbudt ved lov i Norge i 1972 - av DYREVERNSMESSIGE årsaker. Det er ikke ansett å være ett egnet sted for valper å vokse opp i små bur i hyllemeter på hyllemeter.

Nei, jeg ville aldri kjøpt hund i butikk - ene og alene fordi valpene ofte er levert dit før 8 ukers alder, man vet ingenting om opphavet, man har ingen garantier, valpene er ofte dårlig sosialisert, valpene kan ha vært utsatt for smitte osv. - Dessuten synes jeg komersiell handel med dyr er forkastelig.

Nei, vi burde ikke ha hundebutikker i Norge - på det området er Norge ett foregangsland når det gjelder dyrevern, ingen grunn til å gå tilbake å bli dårligere.

Må nok si meg enig i det du skriver.

EDIT: Synes forresten gnagere o.l heller ikke burde vært solgt i butikk, det finnes oppdrettere til de også. Ingen levde skapninger skulle vell egentlig vært solgt i butikk. Var i Moskva, Russland for 6år siden, og der hadde de små frosker i en lite glass eller plast bur som de solgte for under 100-, lappen. Forkastelig. :wallbash:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok si meg enig i det du skriver.

EDIT: Synes forresten gnagere o.l heller ikke burde vært solgt i butikk, det finnes oppdrettere til de også. Ingen levde skapninger skulle vell egentlig vært solgt i butikk. Var i Moskva, Russland for 6år siden, og der hadde de små frosker i en lite glass eller plast bur som de solgte for under 100-, lappen. Forkastelig. :wallbash:

Hm, bare lurer. om du sier deg enig, hvorfor tenkte du tanken før jul da?

Jeg er veldig mot hund i dyrebutikker. (katter også). som nevnt før, de blir jo levert før 8 uker, tilbringer tid i glassbur, man får ikke vite mye om foreldredyrene/møtt foreldredyrene, hvor blir det av den støtten fra oppdretteren? Er det ikke nok hunder som havner i feil hender nå for tiden? Hvordan skal det da bli med hundebutikker? ("mamma, mamma, jeg vil ha en sånn"). Nei syns disse spm jeg stiller her sier sitt om man tenker igjennom. og det er så mye mye mer jeg kunne kommet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du om hunder som blir solgt i butikk? Ville du kjøpt hund fra butikk? Hvorfor/hvorfor ikke? Er det en spesiel grunn til at du ikke vil ha hund fra butikk? Burde vi hadde "hundebutikker" her i Norge? Hvorfor/hvorfor ikke?

Jeg liker ikke hunder som blir solgt i dyrebutikker.

Ja, jeg ville kjøpt hund fra dyrebutikk.

Fordi jeg ville syntes synd på den og ville ha reddet den fra å kanskje havne hos familien xxx som spontant så en søt hund i vinduet og lille zzz ville ha denne hunden i fødselsdagspressang uten å vite noe om hunder og hundehold. Og så ville jeg sosialisert den og funnet et nytt seriøst hjem til den. Jeg sier ikke at alle som kjøper hund fra dyrebutikk er useriøse da.

Jeg vil helst ikke eie en hund fra en dyrebutikk, fordi jeg ønsker å kjøpe en hund som er preget på mennesker, som er sosialisert med andre hunder, barn osv. Og som oppdretter kan fortelle meg mye om.

Synes ikke vi burde ha hundebutikker i Norge.

Vi har nok useriøse oppdrettere/selgere, så vi trenger egentlig ikke utvide det mer og gjøre markedet lettere for useriøse kjøpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke hunder som blir solgt i dyrebutikker.

Ja, jeg ville kjøpt hund fra dyrebutikk.

Fordi jeg ville syntes synd på den og ville ha reddet den fra å kanskje havne hos familien xxx som spontant så en søt hund i vinduet og lille zzz ville ha denne hunden i fødselsdagspressang uten å vite noe om hunder og hundehold. Og så ville jeg sosialisert den og funnet et nytt seriøst hjem til den. Jeg sier ikke at alle som kjøper hund fra dyrebutikk er useriøse da.

Jeg vil helst ikke eie en hund fra en dyrebutikk, fordi jeg ønsker å kjøpe en hund som er preget på mennesker, som er sosialisert med andre hunder, barn osv. Og som oppdretter kan fortelle meg mye om.

Synes ikke vi burde ha hundebutikker i Norge.

Vi har nok useriøse oppdrettere/selgere, så vi trenger egentlig ikke utvide det mer og gjøre markedet lettere for useriøse kjøpere.

Da vil du jo støtte salget av hunder i dyrebutikken. Blir jo ikke noe bedre om en hund får seg et godt hjem når de dagen etter får inn en ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, bare lurer. om du sier deg enig, hvorfor tenkte du tanken før jul da?

Fordi jeg hadde syntes synd i den derfor ville jeg nok ha kjøpt den, jeg ville gitt den et bra liv. Og ja, da støtter jeg kanskje "hundebutikk" eller hva man skal kalle det, men jeg støtter de ikke med hensikt. Er mye bedre å kjøpe fra en serriøst oppdretter, det er jeg 100% enig i, men hadde jeg sett en valp, voksen hund for den saks skyld, og blitt helt forelsket i den, så ja, kanskje jeg hadde kjøpt den, men personlig foretrekker jeg faktisk oppdrettere. Butikker skulle ikke vært lovlig engang, spesielt med tanke på valpefabrikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil du jo støtte salget av hunder i dyrebutikken. Blir jo ikke noe bedre om en hund får seg et godt hjem når de dagen etter får inn en ny.

Det vil de uansett, for en eller annen ville kommet til å kjøpe valpen, og da synes jeg faktisk det er bedre at jeg kjøper den som vil sosialisere den og gi den et godt hjem.

Men det er nå min mening da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil du jo støtte salget av hunder i dyrebutikken. Blir jo ikke noe bedre om en hund får seg et godt hjem når de dagen etter får inn en ny.

Blir kanskje ikke noe bedre, men det hjelper ihvertfall en valp/hund til å få seg et bedre hjem. Og det er faktisk positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg hadde syntes synd i den derfor ville jeg nok ha kjøpt den, jeg ville gitt den et bra liv. Og ja, da støtter jeg kanskje "hundebutikk" eller hva man skal kalle det, men jeg støtter de ikke med hensikt. Er mye bedre å kjøpe fra en serriøst oppdretter, det er jeg 100% enig i, men hadde jeg sett en valp, voksen hund for den saks skyld, og blitt helt forelsket i den, så ja, kanskje jeg hadde kjøpt den, men personlig foretrekker jeg faktisk oppdrettere. Butikker skulle ikke vært lovlig engang, spesielt med tanke på valpefabrikk.

Men det var jo ikke grunnen din den gang.

MEN er jo bra du har skiftet mening :hmm:

Og jeg ville nok aldri kjøpt fra den for å hindre at den og den valpen å (kanskje) havne i feil hender. Da er jeg med på å støtte disse butikkene, og de vil hele tiden fortsette med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm jeg ville definitivt ikke kjøpt dyr fra dyrebutikk. Har gjort det før kjøpt hamster men ville ikke ha gjort det igjen. Jeg er jo fra ungarn hvor det faktisk i det siste har blit en forferdelig trend med å selge mange forskjellige dyr i dyrebutikk. heldigvis selger de katter og hunder og andre dyr som trenger mye mosjon relativt skjeldent vet faktisk kun om en dyrebutikk sopm gjør det "heldigvis"

Og jeg må bare legge til at på animal planet har jeg ofte hørt advarsler om å ikke kjøpe hund/dyr fra hundebutikk. Og jeg håper det blor forbutt snarest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha kjøpt hund fra butikk... Hvis jeg hadde hatt tid og mulighet til å gjøre som alucinor sier. Men man kan aldri vite hva man overtar! Sønja alexandra og hundene: Etter som jeg husker så hadde vi denne diskusjonen før jul, og du var for kjøp av dyr i dyrebutikk.. Du hadde jo tenkt å gjøre det selv? Har du skiftet mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha kjøpt hund fra butikk... Hvis jeg hadde hatt tid og mulighet til å gjøre som alucinor sier. Men man kan aldri vite hva man overtar! Sønja alexandra og hundene: Etter som jeg husker så hadde vi denne diskusjonen før jul, og du var for kjøp av dyr i dyrebutikk.. Du hadde jo tenkt å gjøre det selv? Har du skiftet mening?

Les lenger opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les lenger opp.

Som BcRex sier så var det jo ikke det som var grunnen til at du ville ha hund fra dyrebutikk før jul da! Var vel heller noe sånt som at det var "lettvint" og at de var sååå nusselige eller noe sånt no!

Men JA det er bra du har forandret mening, men stå nå for det du har sagt tidligere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som BcRex sier så var det jo ikke det som var grunnen til at du ville ha hund fra dyrebutikk før jul da! Var vel heller noe sånt som at det var "lettvint" og at de var sååå nusselige eller noe sånt no!

Men JA det er bra du har forandret mening, men stå nå for det du har sagt tidligere!

Ehm, det var ikke noe om at det var "lettvint" eller at de var nusselige. Vis du tror det må du nesten lese tråden vi hadde før jul om igjen! Det var akkurat samme grunn som er nevnt lenger opp! Les tråden om igjen du! Har ikke ment noe om at det var mer "lettvint" eller at de var såå nusselige, er vell ikke noe lettvint å dra til Frankrike å kjøpe hund, som blir mye dyrere OG vanskligere enn å kjøpe fra oppdretter i Norge/Sverige, og dessuten så er nok ALLE valper søte!

Dessuten så er ikke dette en tråd om hva jeg har skrevet før eller hva jeg mener nå! Svar heller på det tråden spør om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, det var ikke noe om at det var "lettvint" eller at de var nusselige. Vis du tror det må du nesten lese tråden vi hadde før jul om igjen! Det var akkurat samme grunn som er nevnt lenger opp! Les tråden om igjen du! Har ikke ment noe om at det var mer "lettvint" eller at de var såå nusselige, er vell ikke noe lettvint å dra til Frankrike å kjøpe hund, som blir mye dyrere OG vanskligere enn å kjøpe fra oppdretter i Norge/Sverige, og dessuten så er nok ALLE valper søte!

Dessuten så er ikke dette en tråd om hva jeg har skrevet før eller hva jeg mener nå! Svar heller på det tråden spør om!

Jeg trodde du hvertfall kunne stå for hva du sa, for DU skulle dra å kjøpe fransk bulldog i butikk pga av:

1: Du skulle ned dit og da kunne du kjøpe der samtidig

2:Du orket ikke stå på venteliste på noen her i norge

3: Du kjente ho som drev butikken, og mente at henne var seriøs.

4: du mente også da at det ikke var noe galt i å kjøpe fra butikk.

Så nå får du stå for hva du mente/sa tidligere. Er ikke galt å innrømme at du har skiftet mening ;) Er jo bare bra det. :hmm:

(er ikke for å være frekk eller noe som helst, men man blir litt lettere å tro på om man er ærlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg til topicen. Og ja, jeg har innrømmet at jeg vuderte å kjøpe valp fra "butikk", og det kan jeg godt innrømme, jeg har ikke noe som helst å kjøpe fra akkurat den "butikken" for å gi en hund et godt liv når jeg vet alt om både valpen, og får med stamtavle og papirer. Men altså, hold dere til topicen. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde du hvertfall kunne stå for hva du sa, for DU skulle dra å kjøpe fransk bulldog i butikk pga av:

1: Du skulle ned dit og da kunne du kjøpe der samtidig

2:Du orket ikke stå på venteliste på noen her i norge

3: Du kjente ho som drev butikken, og mente at henne var seriøs.

4: du mente også da at det ikke var noe galt i å kjøpe fra butikk.

Så nå får du stå for hva du mente/sa tidligere. Er ikke galt å innrømme at du har skiftet mening ;) Er jo bare bra det. :hmm:

(er ikke for å være frekk eller noe som helst, men man blir litt lettere å tro på om man er ærlig)

Tusen takk, da slapp jeg! ;)

Og tilbake til topic! Som jeg nevnte i forrige tråden, så er jeg veldig mot det... Helt forferdelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus

Jeg synes det er bedre og kjøpe hos en oppdretter isteden for en "butikk". Hvorfor synes jeg er litt vanskelig og forklare, men kan prøve: Grunnen er vel at da får ikke valpene så mye fred og ro, og dem har ikke noen til og passe på seg om natten for dem sover jo ikke i butikken dem som "eier" valpene eller bikkja, ja, jeg prøvde i det minste og forklare, men det er det jeg mener, egentlig er jeg imot det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg til topicen. Og ja, jeg har innrømmet at jeg vuderte å kjøpe valp fra "butikk", og det kan jeg godt innrømme, jeg har ikke noe som helst å kjøpe fra akkurat den "butikken" for å gi en hund et godt liv når jeg vet alt om både valpen, og får med stamtavle og papirer. Men altså, hold dere til topicen. :hmm:

Men hvorfor drar du igang denne diskusjonen på nytt i et nytt forum? Kunne du ikke bare fortsatt den diskusjonen du startet sist????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...