Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva bør man kunne...

MarieR

Recommended Posts

Selv om det er et nybegynnerkurs, må det da være ting man kan jobbe med litt i forveien? Både jeg og hunden er forholdsvis grønne på agility, så vil gjerne ha tips til hva vi kan jobbe litt med før det etterlengtede kurset dukker opp. Hva er det lurest og begynne med? Fart? Vendinger?

Har jo ikke skikkelige AG hinder her, og har enda heller ikke tilgang på dem, så det må bli ting jeg kan trene på i hagen osv :) Trur og mener at Ask har den grunnleggende lydigheten for å gå agility (så lenge han ikke stikker..), sitt og bli er inne, hopp kommando er inne og litt andre småting som er greit i AG.

så kom med tips og forslag.. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo trene sirkelarbeid? Det er veldig kjekt, spesielt for lydighetshunder :innocent: Det er rett og slett så enkelt at du løper i en sirkel med hunden på yttersiden (lettest) eller innersiden. Hunden skal ikke bytte side bak deg. Du kan også øke vanskeligheten med å lære hunden at når du holder hånda utover så skal hunden ha lengere avstand til deg i sirkelen (utover), enn om du holder hånda nært kroppen din.

Lydighetshunder sliter til tider litt med å holde seg på høyresiden og vil ofte fort skifte over til venstre igjen hvis de ser sjansen til det. Husk å belønne når hunden er i rett posisjon, belønn med venstre hånd om du skal ha hunden på venstre side, og belønn i fartsretninga om mulig. Skal du belønne for at hunden holder større avstand til deg så kaster du belønninga utover.

Du kan også trene på starter som er kjekt å ha. Lær ham å stå/sitte/ligge igjen mens du kan løpe, veive med armene og/eller gå i fra ham. Startene skal (helst;) ) være eksplosive og kjappe i det du gir ham frisignal. Jeg belønner innimellom med å gå tilbake og belønne ham for å stå, men oftest får han løpe fram (etter/til) meg og ha drakamp;)

Ellers kan en jo bare la ham balansere på ting; snøskavler, murkanter og slike ting, for variasjon;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
Lydighetshunder sliter til tider litt med å holde seg på høyresiden og vil ofte fort skifte over til venstre igjen hvis de ser sjansen til det.

Kan skrive under på den... ;)

Lurt å trene på først som sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...