Gå til innhold
Hundesonen.no

Ørevoks og lukt

Nina

Recommended Posts

Skrevet

Er sterk lukt og ørevoks/brunt kliss i ørene et tegn på ørebetennelse? Tittet i ørene til Ero idag, og oppdaget en del brunt kliss som ligger rundt i øreåpningen. Dette klisset lukter ganske sterkt. Ørene hans har alltid luktet litt, men nå lukter det rimelig godt uten at man trenger å stikke nesen i ørene for å lukte, det holder å lukte rundt hodet. Kan dette være et tegn på ørebetennelse?

Skrevet

Det var det jeg tippet og fryktet. Er det noe jeg bør gjøre eller passe på til vi kommer oss til dyrlegen(kommer oss nok ikke dit før på mandag)? Tenkte på trekk, kulde, vann, snø, vaske ørene osv? Det virker ikke som om han er plaget av det.

Skrevet

Nei, er vel ikke store foradnringene som vil skje frem til da, skulle jeg tro. Jeg ville ikke begynt å dryppe noe ned i ørene, eller helle noe i de. Først må dyrlegen sjekke at trommehinnen er intakt. Hvis den ikke er det, noe som ikke er helt uvanlig ved ørebetennelse, så kan du være den heldige vinner av mellomørebetennelse. Det er plutselig mye verre.

Skrevet

Nei, ville ikke jeg brydd meg om i alle fall. Det var det jeg mente med at ting ikke vil forverre seg så fort i løpet av et par dager. Han har, slik jeg tolker det, hatt litt trøbbel med ørene hele tiden, så da vil jeg anta at han overlever fint før han kommer seg til vetten :)

EDIT: ... men mulig jeg er litt lite hensynsfull på området :innocent:

Skrevet

Hvis du vil, kan du jo passe på at ørene får lufte seg når han sover f.eks. Du kan brette øret bakover og eventuelt klippe bort litt pels hvis det er mye hår som sperrer øregangen. Ikke napp. :innocent:

Skrevet

Brunt kliss som lukter helt pyton er neppe en ørebetennelse, det er nok øremidd. Men vis ørret samtidlig er rødt og veldig varmt, da er det nok ørebetennelse. Pia hadde fått øremidd, og vi tok hu med til dyrlegen som vasket det meste bort, hu hadde i tillegg ørebetennelse og vi fikk sånn flaske med antibiotika (gult kliss) som vi skulle sprøyte inn i ørene to ganger hverdag i to uker. :innocent:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er ikke snakk om en av rasene som er overrepresentert. Det er ingen gentest eller test utenom individuel allergi testing for dette. Som sagt har ingen av besteforeldrene, søsknene og ingen av foreldrene det. Så for meg er det vanskelig å si om det er arvelig eller ikke. Derfor er det vanskelig å si at jeg burde ha vist at hunden ville utvikle denne sykdommen. Takk for tipset, jeg skal kontakte dem for råd.
    • Jeg kjenner ikke sykdommen nok til å vite, men om den er arvelig så kommer det jo an på om det er noe man burde visst om eller testet for. Jeg vil anbefale deg å kontakte NKK om dette, de har advokater med kunnskap om kjøp og salg av hund og konflikter rundt det.  Hundehelse.no sier: "Tilstanden er arvelig. Raser som er predisponert er Shar-Pei, Labrador retriver, Golden retriver, Dalmatiner, Boxer, Boston terrier, Fox terrier, Skotsk terrier, West Highland White terrier, Lhasa Apso og Shih Tzu. Tilstanden oppdages som regel når hunden er mellom 6 måneder og 3 år gammel."  
    • Hei! Jeg trenger råd angående en situasjon jeg befinner meg i nå. Jeg solgte en hund (1 år gammel) for 2,5 år siden. Hunden ble sjekket av veterinær før flytting. Jeg mottok nå en melding om at eieren har avlivet hunden på grunn av alvorlig atopisk dermatitt. De krever pengene tilbake for hunden, som ble solgt for 7000 kr. Problemet jeg har med dette er at hunden først begynte å utvikle symptomer 1,5 år etter at den forlot meg, ifølge veterinærjournalene, og verken foreldrene eller søsknene er berørt. Uten noen bevis i det hele tatt har veterinæren skrevet i alle journalene at den er "arvelig". Hva ville du gjort i denne situasjonen? Selv om jeg ikke er imot å refundere dem, synes jeg det faller inn under den generelle risikoen ved å eie et dyr. De kontaktet meg ikke på noe tidspunkt da hunden fikk symptomer for å tilby meg å kjøpe den tilbake.
    • Jeg håper jo at folk som velger å ta med hundene sine på Oslo Dog Show har trygge hunder som takler omgivelsene der. Hvis du er ute etter å vite mer om rasen så anbefaler jeg å kontakte raseklubben eller oppdrettere av rasen.
    • Chodsky Pes virka så rolige på Oslo Dog Show.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...