Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har studert/planlegger å studere i utlandet her?


Aya

Recommended Posts

Jeg har veldig, veldig lyst til å dra på High School til USA neste høst. Det høres så moro ut, og hadde garantert blitt en opplevelse for livet, men tror ikke det kommer til å bli aktuellt engang, kan jo selvfølgelig ikke dra uten hundene mine, og de får nok neppe være med. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studert russisk i Monchegorsk, en liten (russisk målestokk) by 14mil sør for Murmansk. Nå studerte jeg bare språk og kultur, iom at jeg ikke kunne språket fra før så orket jeg ikke gjøre det så mye mer avansert;)

Var veldig lærerikt og interessant. Artig å bo i et naboland som er så forskjellig fra vårt eget land. Det var litt røft i starten, bodde hos en vertsfamilie som ikke kunne noe særlig engelsk, og jeg kunne bare si hva jeg het på russisk.. Det var bare kaldt vann i springe/dusjen til ut i september, og varmen i blokkene ble heller ikke skrudd på før da.. Ikke hadde vi vaskemaskin heller, så jeg vasket klærne for hånd.. Det var litt spesielt og jeg følte meg litt lost innimellom. Men, det gikk seg til og etter noen måneder forsto jeg det meste, etter enda flere måneder kunne jeg skravle i vei uten å måtte tenke så utrolig mye;) Ikke minst ble jeg kjent med en familie med hunder og fikk meg en hund å trene.

Russerene er et venlig og veldig gjestfritt folk, de byr på det de har, selv om ikke alle har så mye. De "nyrike" er da litt mer lik oss normenn. Jeg ble også kjent med hundemiljøet der, noe som selvfølgelig var en flott ting;) Artig å se hvordan de tenker i forhold til de forskjellige rasene er, hva de legger vekt på på utstillinger og hvordan de trener. Jeg fikk gå tur og trene med en APBT i 8mnd og det lærte meg mye!

Hvorfor jeg gjore det? vel, jeg fikk lyst til å gjøre noe litt annet... "Alle" drar til USA, England og Australia, så hvorfor ikke dra en annen plass?

Jeg anbefaler alle å reise utenlands ett år eller flere, en lærer så mye både om seg selv og andre/andre land. Jeg vil spesielt anbefale å dra til et land som er litt forskjellig fra vårt;) Jeg ble plutselig klar over hvor utrolig heldig og bortskjemt vi er her i Norge, både ting-messig og politisk!

Er ofte over i Russland på besøk nå, har jo fått meg masse gode venner. Litt synd Lyng ikke kan være med over da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Mailin, det hørtes utrolig tøft ut. Kan tenke meg at du har vokst masse på det, og føler du har lært kjempemye? Skal sannsynligvis til Uganda til høsten, bare en mnd, men er spennende nok det. Se om det er noe for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har lært veldig mye av det året. Hadde fra før bodd 3år alene i leilighet, så det var litt uvant å komme inn i en værtsfamilie å leve under deres regler igjen, men det gikk greit. Det værste var at jeg ikke fikk gå i parkene når det var mørkt ute, så framst jeg ikke hadde med meg Madchik (pittbullen) i bånd eller en voksen, kjent mann... Det var ikke så trygt kveldstid, og jeg som ikke er noe glad i byer (var 65000 innbygere) ville jo helst gå igjennom parkene. Her i Norge kan en (jenter) tusle omtrendt hvor en vil uten problemer, sett i forhold til mange andre land! Politiet der var heller ikke så trygt bestandig, så det gjaldt å passe seg (og ha med en "rett kopi" av passet uansett hvor en gikk). Men, jeg angrer slettes ikke!:innocent:

Hva skal du gjøre i Uganda en måned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jobbe litt i felten, og få forelesninger ved et universitet der.. Dvs. hvis jeg klarer å spare opp nok penger i sommer;) Det blir nok kjempespennende, jeg håper virkelig det går i orden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...