Gå til innhold
Hundesonen.no

Flåtthalsbånd


Guest Maritus

Recommended Posts

Guest Maritus

Jeg har hørt at flåtthalsbånd kan være farlig eller giftig får hunden å ikke bare for flåtten, det lurer jeg egentlig veldig på nå, blir så forvirra for noen mener det ikke er det og noen mener det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært noen flåtthalsbånd som det har vist seg at noen hunder har reagert på. Dette har så vidt jeg vet vært halsbånd som er kjøpt i dyrebutikker ol.?

De halsbåndene man får kjøpt gjennom veterinær har jeg bare gode erfaringer med. De er svært effektive og jeg har i hvert fall ikke hørt at noen hunder har reagert på dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Det har vært noen flåtthalsbånd som det har vist seg at noen hunder har reagert på. Dette har så vidt jeg vet vært halsbånd som er kjøpt i dyrebutikker ol.?

De halsbåndene man får kjøpt gjennom veterinær har jeg bare gode erfaringer med. De er svært effektive og jeg har i hvert fall ikke hørt at noen hunder har reagert på dem...

Hunden min får veldig ofte flått om sommeren og vi må drive og ta de ut hele tiden, hvor mye koster flatthalsbånd egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min får veldig ofte flått om sommeren og vi må drive og ta de ut hele tiden, hvor mye koster flatthalsbånd egentlig?

Nå husker jeg ikke helt, men det er vel mellom 100 eller 200 kr så vidt jeg husker. Du kan ringe og bestille hos veterinær, så kan du hente halsbåndet på nærmeste apotek. Det varer vel i en 4-5 måneder tror jeg.

Vi var storfornøyd med flåtthalsbåndet. Hunden fikk ikke en eneste flått hele sommeren, og det var vel verdt pengene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg har hørt at flåtthalsbånd kan være farlig eller giftig får hunden å ikke bare for flåtten, det lurer jeg egentlig veldig på nå, blir så forvirra for noen mener det ikke er det og noen mener det.

hehe, er ikke du litt ute av sesong nå? Jeg tok riktignok en flott på katta når jeg var hjemme på østlandet i jula, men allikevel...

Neida. Flotthalsbånd inneholder jo gift for å drepe flotten. Og det er ikke usansynlig at den giften heller ikke er bra for hunden. Men de halsbåndene du får kjøpt hos veterinær (scalibor) er testet og skal ikke være farlige for hunden (men det er jo ingen garanti). Jeg har hørt om noen hunder som har reagert allergisk på flotthalsbåndet ved å bli ekstremt slappe, orker ingen ting, mister livslyst og matlyst. Og med en gang de har tatt av igjen halsbåndet har de vært seg selv igjen. Jeg har brukt Scalibor i flere år nå og har bare positive erfaringer med det (brukte expot før noe jeg ikke syns funka no serlig). Har ikke sett noen reaksjoner på bikkja mi og de aller, aller fleste ser ikke det.

Det er selvfølgelig ikke utelukkende positivt å bruke giftige midler som flotthalsbånd på hunden sin, men konsentrasjonen av giftstoffer i halsbåndene skal være så lav at det ikke er skadelig for hunden. Det å bruke flotthalsbånd ser jeg på som å velge det minst ille av to onder. De sykdommene flotten kan bære med seg er mye, mye farligere enn den lille risikoen det er for at flotthalsbåndet ikke er bra for hunden. Og reagerer hunden allergisk på halsbåndet er det bare å ta det av å prøve noe annet.

Det finnes forresten alnternative måter å hindre flott på, men som jeg ser det er scalibor det mest effektive (av det jeg har vært borti). Derfor kommer jeg til å kjøpe scalibor til neste sommer også.

Men kan jeg spørre hvorfor du plutselig begynner å tenke på flott midt på vintern??

Therese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vel egentlig at det er bedre for hunden å bruke flåtthalsbånd enn Expot eller Front line. Da behandler man jo hunden med gift som man sprayer/drypper over kroppen. Innbiller meg i hvert fall at flåtthalsbånd er mer skånsomt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus

Til Tijon:

Jeg er litt sånn at jeg ikke alltid tenker på sesongen og går litt uta avårstidende og sånn jeg er blitt vant til å bli kalt "surrehuet" og sånt for midt på vintern eller høsten kan jeg begynne og tenke på hva jeg skal gjøre til sommeren, men det du skrev var interesant. På grunn av det med hjortelusen på en av de hundens helse og sykdomer eller noe sånt...hehe

Tror vel egentlig at det er bedre for hunden å bruke flåtthalsbånd enn Expot eller Front line. Da behandler man jo hunden med gift som man sprayer/drypper over kroppen. Innbiller meg i hvert fall at flåtthalsbånd er mer skånsomt?

Det tror jeg å vil ikke dryppe hunden min med gift akkuratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommeren for 2 år siden brukte vi flåtthalsbånd (kjøpt hos veterinær) på både Solo og Fibi. De fikk flere flått begge to og Fibi reagerte veldig på halsbåndet, så vi måtte ta det av. Hun ble skikkelig dårlig av det. Men hun fikk ikke noe mere flått enn Solo som fortsatt hadde det på hele sommeren.. Så jeg mistet litt troen på det halsbåndet da.

I fjor sommer brukte vi expot på begge to, og så vidt jeg vet hadde ingen av dem en eneste flått hele sommeren. Det er jo ikke snakk om store mengder gift, så det skal jo ikke være noe mere farlig enn halsbåndet.. Men jeg tror nesten man bare må prøve seg fra selv og se hva som fungere best for sin hund. Jeg kommer helt klart til å fortsette med expot!

Jeg syns også det var bedre å bruke expot siden hundene bader så mye. Da slipper man å tenke på å ta av og på det flått halsbåndet hele tiden.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Her er det flott nå... :wub::D

Ja, jeg tok flott på katta når jeg var hjemme på østlandet i jula! Men høysesong er de vel neppe :unsure:

Sommeren for 2 år siden brukte vi flåtthalsbånd (kjøpt hos veterinær) på både Solo og Fibi. De fikk flere flått begge to og Fibi reagerte veldig på halsbåndet, så vi måtte ta det av. Hun ble skikkelig dårlig av det. Men hun fikk ikke noe mere flått enn Solo som fortsatt hadde det på hele sommeren.. Så jeg mistet litt troen på det halsbåndet da.

I fjor sommer brukte vi expot på begge to, og så vidt jeg vet hadde ingen av dem en eneste flått hele sommeren. Det er jo ikke snakk om store mengder gift, så det skal jo ikke være noe mere farlig enn halsbåndet.. Men jeg tror nesten man bare må prøve seg fra selv og se hva som fungere best for sin hund. Jeg kommer helt klart til å fortsette med expot!

Jeg syns også det var bedre å bruke expot siden hundene bader så mye. Da slipper man å tenke på å ta av og på det flått halsbåndet hele tiden.. :)

Ja, det beste er nok å prøve hva som virker best på sin hund. På min hund forsvant virkningen av expot etter første langtur i regnvær (ikke bading engang), og det gjentok seg flere ganger. Virkningen av scalibore holder hele sommer med tydelig mindre flott på pelsen. Og de få flottene jeg tar på henne med scalibore er som oftest døde. Min hund har ikke reagert på noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det beste er nok å prøve hva som virker best på sin hund. På min hund forsvant virkningen av expot etter første langtur i regnvær (ikke bading engang), og det gjentok seg flere ganger. Virkningen av scalibore holder hele sommer med tydelig mindre flott på pelsen. Og de få flottene jeg tar på henne med scalibore er som oftest døde. Min hund har ikke reagert på noen av dem.

Så rart at det mistet virkninga da.. Trodde det gikk inn i blodet liksom jeg.. Skjønner det hvis man er ute i skikkelig regnvær rett etter man har tatt det på, for da rekker det jo ikke å gå inn ordentlig. Men våre bader som bare det hele sommeren de uten at det mister virkningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, er ikke du litt ute av sesong nå? Jeg tok riktignok en flott på katta når jeg var hjemme på østlandet i jula, men allikevel...

Har hatt flått på mine både i november og februar,synes sesongen begynner å bli ganske lang etterhvert.... :wub:

Men det er kanskje bare her på vestlandet?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt flått på mine både i november og februar,synes sesongen begynner å bli ganske lang etterhvert.... :wub:

Men det er kanskje bare her på vestlandet?!

Litt OT da, men etter det jeg har hørt så lever flåtten til gradestokken går under 2+ grader! Men det har vel vært kaldere enn det i hele Norge i vinter vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at flåtthalsbånd kan være farlig eller giftig får hunden å ikke bare for flåtten, det lurer jeg egentlig veldig på nå, blir så forvirra for noen mener det ikke er det og noen mener det.

Noen av dem flåtthalsbåndene de selger i dyrebutikken inneholder et stoff som kan være skadelig for hunde også. Min erfaring med flåtthalsbåndet jeg kjøpte hos vetrinær er at hunden fikk en allergisk reaksjon der hun klødde og fikk store sår. Jeg har brukt et flåttmiddel man får hos vetrinær istedet som man drypper i nakken og evt i krysset på hunden. dette varer i ca 4 uker. Resultatet var ingen flått :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Noen av dem flåtthalsbåndene de selger i dyrebutikken inneholder et stoff som kan være skadelig for hunde også. Min erfaring med flåtthalsbåndet jeg kjøpte hos vetrinær er at hunden fikk en allergisk reaksjon der hun klødde og fikk store sår. Jeg har brukt et flåttmiddel man får hos vetrinær istedet som man drypper i nakken og evt i krysset på hunden. dette varer i ca 4 uker. Resultatet var ingen flått :innocent:

Så drypping funka bedre på din hund enn flåtthalsbånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg jobbet hos dyrlegen anbefalte han Xspot isteden for.. mye pga på bruskanvisingen på flåtthalsbåndet står det man skal unngå kontakt med det.. og man blir selv da mye ustatt for de stoffete i halsbåndet som ikke er beregnet på oss.. spes familien minste mann som gir hunden en kos feks. eller når man sitter og klapper hunden, så er lettere og dryppe en kur i nakken :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...