Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva syntes dere om løse hunder i bilen?


ellish

Recommended Posts

Har ei venninne med ei lita pappilon jente. Hun har ikke hunden i bur i bilen men helt løs i framsetet. helst sitter den med hele hodet ut vinduet, vis den får mulighet til det! Og dette er jo såklart "så søøt" Men det er jo ikke forsvarlig! Om bilen skulle krasjet hadde hun jo ikke hatt store sjangsen..

hva mener dere om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar
Har ei venninne med ei lita pappilon jente. Hun har ikke hunden i bur i bilen men helt løs i framsetet. helst sitter den med hele hodet ut vinduet, vis den får mulighet til det! Og dette er jo såklart "så søøt" Men det er jo ikke forsvarlig! Om bilen skulle krasjet hadde hun jo ikke hatt store sjangsen..

hva mener dere om dette?

Jeg ville ikke latt hunden min sitte sånn hvertfall! Ville helst hatt henne i bur i bilen, hvis ikke ville jeg hvertfall tatt på henne en sele.

Og er det ikke sånn at de ikke burde sitte med hodet ut av vinduet? Pga. dyr ogsånt de kan få i øynene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes selvfølgelig det er uforsvarlig, og om jeg ikke tar helt feil så er det vel heller ikke lov?

Syns hu venninna di bør skaffe et bur til hunden! Om hun ikke vil ha hunden i bagasjen, så kan hun sette det i baksetet!

Er det så mye tryggere med bur i baksetet enn en løs hund i bilen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så mye tryggere med bur i baksetet enn en løs hund i bilen da?

Hehe! Skrev litt fort fordi tlf min ringte, og skrev ferdig før jeg tok den!

Jeg har hatt bur i baksetet før jeg fikk stasjonsvogn og da har jeg festet buret! Så ja det er like trygt det som å ha bur i bagasjen!

CHRISTINE: Er ikke sikker på om det var meg du siktet til, men skrev aldri no om tøybur! Jeg mente at hvis man ikke liker å ha hunden i bur i bagasjen, så kan man sette buret i baksetet! I begge tilfeller bør det festet! Sorry hvis jeg skreiv litt rart! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Hehe! Skrev litt fort fordi tlf min ringte, og skrev ferdig før jeg tok den!

Jeg har hatt bur i baksetet før jeg fikk stasjonsvogn og da har jeg festet buret! Så ja det er like trygt det som å ha bur i bagasjen!

CHRISTINE: Er ikke sikker på om det var meg du siktet til, men skrev aldri no om tøybur! Jeg mente at hvis man ikke liker å ha hunden i bur i bagasjen, så kan man sette buret i baksetet! I begge tilfeller bør det festet! Sorry hvis jeg skreiv litt rart! ;)

Sikta ikke til noen i denne tråden :ahappy:

Men altså...Om man i det hele tatt skal ha bur(et must i bil synes jeg), så hvorfor bruker man tøybur da? På NKK Trondheim var det flere som reiste langt med tøybur, med gigantiske hunder inni.

Blir det bråstopp/krasj så klart tøyburet ryker der å da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikta ikke til noen i denne tråden :ahappy:

Men altså...Om man i det hele tatt skal ha bur(et must i bil synes jeg), så hvorfor bruker man tøybur da? På NKK Trondheim var det flere som reiste langt med tøybur, med gigantiske hunder inni.

Blir det bråstopp/krasj så klart tøyburet ryker der å da..

Må jo være pga. de ikke vil at hundene skal gå løse i bagasjerommet/baksetet? For noe nyttig er det jo ikke... Sånn sikkerthetsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Må jo være pga. de ikke vil at hundene skal gå løse i bagasjerommet/baksetet? For noe nyttig er det jo ikke... Sånn sikkerthetsmessig.

Joda, det kan være en grunn det også, men som sagt..Trygt er det ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det bråstopp/krasj så klart tøyburet ryker der å da..

Det er da ikke sikkert :ahappy:

Et tøybur kan dempe mye det også hvis hunden fyker fort fremover/bakover pga kræsj. Men det vil jo såklart ikke dempe for flygende gjenstander like bra som et plastbur. Men et tøybur er ikke helt unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke sikkert :ahappy:

Et tøybur kan dempe mye det også hvis hunden fyker fort fremover/bakover pga kræsj. Men det vil jo såklart ikke dempe for flygende gjenstander like bra som et plastbur. Men et tøybur er ikke helt unødvendig.

En stor hund vil vel klare å ryke et tøybur om den blir slengt fra den ene sia til den andre? Eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er fullstendig uansvarlig å ha hundene løse i bil. Det er ikke bare for hundens sikkerhet, men også for menneskenes sikkerhet. Flygende hund kan gjøre stor skade på seg selv (eller dø) og den kan skade eller drepe menneskene i bilen osv.. Løse bur er heller ikke trygt, da buret fort kan fly avgårde ved bråbrems. Det tryggeste for alle er bur (som ikke er for stort..) som sitter fast eller sikkerhetssele.

...jeg har også kjørt bil med løs hund, men da hovedsaklig taxi, buss, tog...

Christine: er du sikker på at de brukte tøyburene til selve transporten, og at det ikke var bur de hadde med fordi de var enklere å frakte til/fra bilen? Mange som har stålbur i bilen som de aldri tar ut, vet du :ahappy: Fastmonterte, spesiallagede o.l. ....

Forøvrig så kan et tøybur godt bremse farten på en ikke så alt for tung hund, dersom det er av god kvalitet og kanskej også står fast opp imot f.eks seterygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Jeg mener det er fullstendig uansvarlig å ha hundene løse i bil. Det er ikke bare for hundens sikkerhet, men også for menneskenes sikkerhet. Flygende hund kan gjøre stor skade på seg selv (eller dø) og den kan skade eller drepe menneskene i bilen osv.. Løse bur er heller ikke trygt, da buret fort kan fly avgårde ved bråbrems. Det tryggeste for alle er bur (som ikke er for stort..) som sitter fast eller sikkerhetssele.

...jeg har også kjørt bil med løs hund, men da hovedsaklig taxi, buss, tog...

Christine: er du sikker på at de brukte tøyburene til selve transporten, og at det ikke var bur de hadde med fordi de var enklere å frakte til/fra bilen? Mange som har stålbur i bilen som de aldri tar ut, vet du :ahappy: Fastmonterte, spesiallagede o.l. ....

Møtte de der hvor de bodde, og var der da de kom..Langveisfra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sendt henne linken til diskusjonen og hun ble litt sjokka :) tar ikke ting like alvorlig nå jeg sier noe nei.. :wub: Hva med disse bilbeltene? er det noe å satse på? Men syntes nå egentlig hun burde kjøpe seg et skikkelig bur jeg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sendt henne linken til diskusjonen og hun ble litt sjokka :) tar ikke ting like alvorlig nå jeg sier noe nei.. :wub: Hva med disse bilbeltene? er det noe å satse på? Men syntes nå egentlig hun burde kjøpe seg et skikkelig bur jeg da..

Det vil jo hvertfall hindre den i bli slengt forrover i bilen. Og skape mindre farer.

Om hunden vil overleve, det vet jeg faktisk ikke. Men vil tro den har en god sjangs. (spørs jo helt på ulykkes omfang også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...