Gå til innhold
Hundesonen.no

Nødvendig fordi?


Guest Belgerpia

Recommended Posts

Jeg skjønner heller ikke dette styret med børsting og bading der hundene ikke kan få leke med hunden i gata fordi den skal stilles om en uke.

Alle disse pyntebordene og stresskoffertene med alle dilldall greiene.

Dette med løping frem og tilbake må jo gjøre hundens iver og holdning heller dårlig til tiden er inne.Det er jo helt utrolig kjedelig for hunden,egentlig.Selv om den kanskje synes det er gøy i mindre doser.

Jeg liker ikke å gjøre det samme om og om igjen.Personlig blir jeg bare stresset over øving...og gleder meg ikke til å stille alene for første gang.Jeg får bare lufte hunden som vanlig og gå inn i ringen og håpe at han stiller seg best selv,uten for mye retting...

Nå er det ikke alle som bare kan spyle bikka samme dag og gå over med en våtserviett rett før man skal inn i ringen. Her ble det som regel bading dagen før og ikke var bikkja ferdig børsta før vi kom noen timer for sent til utstillingsstedet.. Hundefolk er tydeligvis veldig forskjellige. Heldigvis ingen ved vår ring som bruker å løpe som gale, der var det viktigste å børste :wub:

Men har sett de som løper og løper. Har tenkt tanken om at at dette ser veldig slitsomt og stressende ut for hunden. Det er gjerne veldig trangt der de løper også, så store nytten er det vel ikke i det heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest alle innleggene her, men noen har jeg fått med meg. Er enig i det Akela skriver om oppvarming. Jeg har selv to whippetgutter som trenger mye oppvarming før en utstilling, jeg holder nok på med oppvarmingen min en god stund...MEN...oppvarming trenger ikke foregå rundt og rundt i en ring, med utstillingslina på i lang tid! Vi bruker den første tiden av oppvarmingen ute, med hundene i vanlig bånd, og går tur, rett og slett! de får løst opp muskulatur etter en evt. reise, og gjort fra seg før utstillingen,det er også viktig, og noe mange glemmer...faktisk..Er det inne utstilling, går jeg nok også litt ekstra rundt med guttene inne, for at de skal bli kjent, mange hunder reagerer mer på lyder etc. inne enn ute.

Det jeg vil frem til, som Akela også var inne på, er at oppvarming kan gjøres morsomt! poenget er å gjøre hunden varm, og avslappet, og det trenger man ikke løpe rundt i ringene for å få til!! Jeg løper litt med mine to, rett før de skal i ringen, for at både jeg og hunder skal være klare, siste "finishen"

Jeg har også sett enkelte hunder være dritt lei før de er kommet i ringen, og dette er veldig trist å se. Man mister fort en plassering, på en ellers fin hund, fordi den ikke trives...og mye verre...man kan bidra til å få en hund som aldri vil synes dette er noe moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ler så jeg griner av Juniorhandling uansett, og de kan like godt løpe uten hund for hunden legger man ikke merke til uansett. Uff, nå var jeg slem...men helt ærlig, det er virkelig underholdende på en komisk måte. :wub::)

Vel nå må jeg som ung kjefte litt på dere "gamle" (åå så oldiser dere er :D)

Syntes dere virkelig skjærer ALLE over en kam her!

Jeg har personlig ALDRI stilt i et skjørt i JH (Vel, hadde muligens mitt knelange i Tr.heim, ble litt usikker nå.)

Jeg har alltid stilt min egen hund eller hunder fra samme oppdrett, med unntak av i Tr.heim da jeg ikke hadde noen nok trent hund med meg. Jeg kan kanskje ha litt av den attituden så det ser ut som om jeg viser meg selv, men dette har jeg fått svar på, for det meste har jeg stilt Aris sin mamma Orchidè og dette kan sikkert flere bekrefte; Hun er ULTRA femi når hun løper! Og flere har sagt, vet du at du har en hund som løper pent og er pen løper du automatisk litt penere.(hun løper sånn; "Ser dere meg? Hallo? Meg?";))

Poenget mitt er at det er forskjell på folk som stiller sine egne hunder /hunder de kjenner godt i JH og de som finner seg en tilfeldighund samme dag, og som dere sier -løper og duller med den hele dagen.

Ja, jeg kan si det - Har gått i JH og Rasering uten og børste hunden jeg! Og hva så?

På min rase ser de kroppen hans uansett. Som regel børster jeg han altså :D

Men ja, til poenget. Er helt enig i at løpingen er unødvendig. Selv pleier jeg alltid og ta noen runder rundt før jeg skal i ringen som oppvarming. Og dersom jeg skal ha hunden med meg senere (BIG, JH etc) går jeg rundt med den, har den litt i buret/hundegården før vi begynner litt oppvarming igjen. Og selvfølgelig, det er ikke bra for hundene, som det blir poengtert, særlig på et slikt underlag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det var ikke min mening at det skulle bli en tråd der vi latterliggjør Juniorhandlerne - mange er veldig flinke - dog er det en del underholdende varianter, men de kan stille hund.

Det var imidlertid den vanvittige løpingen før, under, mellom og etter jeg ville sette fokus på. Nødvendigheten av å måtte trene trene trene trene og løpe løpe løpe løpe med egen hund, andres hunder osv. i mange mange mange timer før man skal i ringen. Jeg noterer meg at visstnok ingen gjør det da, men jeg synes allikevel jeg støtt ser ganske mange på utstillingene rundt omkring - de er nok antagelig ikke her på sonen ..........

Jeg antar at all denne styringen og vanvittige løpegreia er en nerveting kombinert med "jeg må vise meg frem" genet - men da sier jeg som Akela - løp for guds skyld uten den stakkars hunden - la den få hvile til det er dags liksom......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel nå må jeg som ung kjefte litt på dere "gamle" (åå så oldiser dere er ;))

Syntes dere virkelig skjærer ALLE over en kam her!

Jeg har personlig ALDRI stilt i et skjørt i JH (Vel, hadde muligens mitt knelange i Tr.heim, ble litt usikker nå.)

Jeg har alltid stilt min egen hund eller hunder fra samme oppdrett, med unntak av i Tr.heim da jeg ikke hadde noen nok trent hund med meg. Jeg kan kanskje ha litt av den attituden så det ser ut som om jeg viser meg selv, men dette har jeg fått svar på, for det meste har jeg stilt Aris sin mamma Orchidè og dette kan sikkert flere bekrefte; Hun er ULTRA femi når hun løper! Og flere har sagt, vet du at du har en hund som løper pent og er pen løper du automatisk litt penere.(hun løper sånn; "Ser dere meg? Hallo? Meg?":P)

Poenget mitt er at det er forskjell på folk som stiller sine egne hunder /hunder de kjenner godt i JH og de som finner seg en tilfeldighund samme dag, og som dere sier -løper og duller med den hele dagen.

Ja, jeg kan si det - Har gått i JH og Rasering uten og børste hunden jeg! Og hva så?

På min rase ser de kroppen hans uansett. Som regel børster jeg han altså :D

Men ja, til poenget. Er helt enig i at løpingen er unødvendig. Selv pleier jeg alltid og ta noen runder rundt før jeg skal i ringen som oppvarming. Og dersom jeg skal ha hunden med meg senere (BIG, JH etc) går jeg rundt med den, har den litt i buret/hundegården før vi begynner litt oppvarming igjen. Og selvfølgelig, det er ikke bra for hundene, som det blir poengtert, særlig på et slikt underlag!

Er litt enig med deg jeg :P Dere er litt flinke å børste alle med en kam :wub: Men det er nå ett diskusjonsforum så :) Å syntes det er litt rart/spennende å lese :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker da jeg var ung, og det het barn&hund. Jeg deltok 1 gang, og da fikk jeg låne en hund, jeg hilste på den 10 min før vi gikk i ringen, og vi vant (når det er sagt, så var jeg heldig, jeg fikk en hund som var stilt mange ganger før, så han gjorde halve jobben). Jeg entret ringen i hettegenser, olabukse og joggesko.. :wub:

Men nå var det vel ikke meningen å latterliggjøre hele juniorhandlinga, det var vel meningen å sette fokus på den uvettige løpinga med unge dyr vi så bl.a. på Exporama i helgen.

Jeg gir egentlig blanke i hva for slags klær man bruker når man handler hund - selv om jeg ikke skjønner hvordan folk klarer å løpe i sko med hæler :) - det burde være hunden som er i fokus. Og en ung valp som tvinges til å løpe og løpe og løpe når den er på utstilling, blir for det første sliten og derfor ikke viser seg fra sin beste side, for det andre så er det neppe sunt, for det tredje - man vil vel ikke lære en ung hund at utstilling er noe skikkelig slitsomt pes? For det hjelper ikke hvor pen hunden er, om den ikke VIL vise seg så fort den ser antydning til ringer og dommere?

Litt OT - kanskje? - Men oppdretteren jeg jobbet for beholdt et søskenpar - en tispe og en hannhund - nydelige hunder begge to. Tispa syns det var gøy på utstilling, hannen syns ikke. Begge ble stilt mye som unghunder, og de ble BIR og BIM omtrent annenhver gang. Etterhvert tok motviljen til hannen over, enten ble han halt når vi bada og stelte han kvelden i forveien, eller så ble han halt så fort vi kom på utstillingsområdet. Det feilte han ikke noe da, han var like fin igjen når han kom hjem igjen, men på utstilling var han kronisk halt, stakkar.. Da hjalp det ikke at han var en av de peneste i landet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg er en merkelig påstand - mange av disse juniorhandlerne er langt flinkere enn mange oppdrettere, og er veldig flinke til å fremheve hunden de stiller. En god juniorhandler legger man merke til fordi hunden viser seg fra sin beste side, og handleren duses litt ut i bakgrunnen - det er ganske mange på det nivået i Norge i dag, synes jeg...

Enig at det er mange flinke, men mange av dem gjør litt for mye ut av seg selv, jf. innlegget til SusanneL under ditt innlegg. I mine øyne er det noe spesielt med handlerstilen til juniorhandlerne. Det må være lov for en, som syns utstilling er noe merkelig greier, å le litt. Ikke vond latter, men flire litt... :wub:

Ikke meningen å mobbe, og ingen skal være redd for at jeg sitter og hån-ler når de viser hund, jeg syns bare det er underholdende å se på noen ganger, enkelte ekvipasjer, fordi det minner meg litt om hvordan det er å være ung og hvor stas det var å kunne få lov til å kle seg litt voksent, sminke seg litt, ha publikum osv. "Ler så jeg griner" ble litt feil formulert. Humrer litt i skjegget er en bedre beskrivelse. Som den gangen jeg så noen stille hund i stiletthæler på gress en regnværsdag... hihi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt lang td på å varme opp en hund en gang, og det var i helgen med Tia. Jeg tok henne ut av buret ganske lenge før vi skulle inn i ringen (ikke flere timer med muligens 1/2 +-). Dette mye fordi Benedicte ba meg løpe en del med henne, og fordi jeg aldri har gått med henne og måtte teste ut osv. Pluss selvfølgelig en del nerver som spilte inn. Med f.eks. min egen hund varmer jeg maks opp i 5-10 minutter, og med noen andre hunde jeg har handlet har jeg hatt dem ute en stund, gått rundt og trent kontakt.

Hihi, må le av handling uten hund, men jeg tror faktisk det ville vært en utrolig bra øvelse! Mange som stresser altfor mye med hunden osv..

Eller evt som jeg gjorde med Felix på Hamar, gikk utstilling (i en tom ring) uten bånd! De som så det kan underskrive på at det var ganske artig å se at han faktisk visste hva han skulle. Hehe. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller hund selv, men jeg er ikke en slik som hypertrener i all evighet. Jeg trener litt på å stille han kanskje 3 dager før en utstilling, men ikke noe "travtrening", tor ikke all terningen har noe å si på hunden, bortsett fra at den må jo være sliten etter å sprtinge rundt som en tulling i flere timer ør det virkelig teller. Jeg syns det er noe tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoeres fryktelig slitsomt ut!! Jeg tok i mot en vanstelt Afghaner for mange aar siden som var avskriven som utstillingshund. Han hadde ikke vaert i en ring engang, og saag fryktelig ut. Etter noen maanader med boersting, mye hyling og hundesjokolade( etter en stund hylte han naar han saag sjokoladeeska og boersten) ble han saa fin at kennelen som omplasserte han hos meg ba om lov til aa ta den med paa utstilling. Jeg fikk masse instruksjoner paa hvordan jeg skulle forberede han, noe jeg desverre ikke hadde tid til. Det ble to runder rundt huset, saa til utstillingen. Han kom paa foersteplass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noe så enkelt som nerver? Eller kanskje ikke enkelte av dere noen ganger har hatt nerver før konkurranser... Alle reagerer forskjellig på det å være nervøs. Noen løper opp og ned x antall ganger, andre røyker alt for mye og andre skravler høl i hue på sine klubbkamerater. Man tenker ikke alltid like logisk når man er veldig nervøs.

Det er jo forskjell i hvor nøye folk er mhp pels og slikt før en utstilling. Ingen hunder dør av å ikke få herje rundt noen dager før en utstilling med andre hunder. Ikke tar de fysisk skade av det, og ikke tar de psykisk skade av det. Så hva er problemet? Selv har jeg stilt ut Bogar både med stort kutt i tryne etter en saueklov, og to dager etter siste økt i fjøset. Det er mitt valg. Men hvorfor skal andre ha problemer med hvilke valg man tar uka før en utstilling? Det er sikkert (garantert) mye mer jobb å stelle pels på en lys, langhåra bikkje som har kost seg i møkka sammens med noen andre hunder, enn hunder med kortere pels. Ikke alle hunder skal bades rett før utstillinga heller. Noen hunder trenger mye mer pelsstell enn andre før de skal i ringen, og ja da trenger man litt mer utstyr med seg også. Ikke alle kan putte en kam i baklomma eller et pusseskinn i veska...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noe så enkelt som nerver? Eller kanskje ikke enkelte av dere noen ganger har hatt nerver før konkurranser... Alle reagerer forskjellig på det å være nervøs. Noen løper opp og ned x antall ganger, andre røyker alt for mye og andre skravler høl i hue på sine klubbkamerater. Man tenker ikke alltid like logisk når man er veldig nervøs.

Det er greit at man kanskje har nerver, men man bør kanskje finne en annen løsning enn å løpe bikkja både sliten og lei før man går inn i ringen? Det var det som var poenget, at det ikke er spesielt sunt å løpe frem og tilbake på et (svært ubehagelig) betonggulv, særlig ikke med unge hunder, i en hall hvor selv folk blir øre i huet av å være en halv dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit at man kanskje har nerver, men man bør kanskje finne en annen løsning enn å løpe bikkja både sliten og lei før man går inn i ringen? Det var det som var poenget, at det ikke er spesielt sunt å løpe frem og tilbake på et (svært ubehagelig) betonggulv, særlig ikke med unge hunder, i en hall hvor selv folk blir øre i huet av å være en halv dag..

Men kanskje noen heller burde hjelpe disse personene å takle nervene sine da på en annen måte, enn å himle med øya, klage på et forum og prøve å gjøre disse til latter? For det er jo det denne tråden handler for det meste om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Men kanskje noen heller burde hjelpe disse personene å takle nervene sine da på en annen måte, enn å himle med øya, klage på et forum og prøve å gjøre disse til latter? For det er jo det denne tråden handler for det meste om...

Det er poengtert i tråden at det ikke var poenget - det var faktisk ett oppriktig ment spørsmål - om det var nødvendig å styre så ille med disse stakkars bikkjene. Det blir forklart med nerver - ja, men jeg tror faktisk det handler vel så mye om "vise seg frem genet" - i alle fall når man observerer de samme omigjen og omigjen osv. på hverenda utstilling - med egne hunder, andres hunder, hverandres hunder osv.

Det er da ekstremt mange voksne som er nervøse også - men de løper jo ikke sånn frem og tilbake i mange timer av den grunn liksom. Ja, noen grer og stasjer og årner - men det er den vanvittige løpingen i mange timer vi lurer på om har en vettug forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke dette er noe fenomen på utstilling, dette foregår like herlig på LP stevner og jaktprøver osv. Var med Julie/IW på LP stevnet der hun debuterte med Mona, og der var det nok av jenter (har ikke sett noen gutter som gidder dette) som holdt på å trene lydighetsøvelser i timesvis før de skulle inn. Stakkars hunder synes jeg, de er jo helt falleferdig når det endelig er deres tur. Og når det da går galt på en øvelse så er det selvfølgelig hunden sin feil som ikke konsentrerte seg nok! Når jeg var på NLM 2006 (norsk lagmesterskap i retrieverarbeid) så var det nok av folk som kastet dummy til de ble blå i stedet for å gå en lang tur på morgenen og trene passivitet når de kom på prøveplassen. Det er få retrievere som trenger å gire seg opp til å apportere, men de får bare kose seg og trene de i hjel før de skal inn. Selv har jeg hendene fulle med å roe ned hunden min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett jenter som har sprunget i timevis med hunder før de skal inn i JH ringen, isåfall dere som har sett det, HVORFOR HAR DERE IKKE GITT DEM BESKJED!?

Jeg har veldig liiiten tro på at noen faktisk har løpt rundt med en hund mange timer før de skal inn i ringen.

JA de har sikkert løpt litt med hunden, lagt den inn i buret, løpt litt med den igjen osv gjevnt utover hele dagen.

Tror det er smurt "smør på flesk" her.

Selv varmer jeg opp ganske mye før jeg går i ringen. Jeg varmer opp gjevnt utover hele dagen.

Når vi har kommet tar jeg meg en runde med dyret, stiller henne opp, går med henne og så putter jeg henne inn i buret igjen.

Neste tissetur trener jeg litt til, dette er pga min hund ikke liker så godt andre hunder, og skulle jeg ha kommet hastende 5 minutter før vi skulle inn og hun ikke var trent i det hele tatt på 3 mnd (det er IKKE det samme og trene utst hjemme og på selve utstillingen) så hadde hun rett og slett nektet å gå, hun hadde hengt i båndet og skulle hilse på alle hundene utenfor ringen. Derfor trenger min hund en del trening FØR vi entrer ringen.

Folk kjenner sin egen hund best, folk kan snakke bak andres rygg, se stygt på og himle med øynene. Men å ta en tur bort for å spørre hvorfor de trener så utrolig mye (timer??) det gidder en ikke..

Det er ganske mange gode juniorhandlere i dag (og selvfølgelig mange ikke fullt så gode), det er ikke tvil om at de vet hva de holder på med, så å si at de er KOMISKE er ikke på sin plass!

De har virkelig jobbet for å få til det de gjør i ringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel nå må jeg som ung kjefte litt på dere "gamle" (åå så oldiser dere er ;))

Syntes dere virkelig skjærer ALLE over en kam her!

Jeg har personlig ALDRI stilt i et skjørt i JH (Vel, hadde muligens mitt knelange i Tr.heim, ble litt usikker nå.)

Jeg har alltid stilt min egen hund eller hunder fra samme oppdrett, med unntak av i Tr.heim da jeg ikke hadde noen nok trent hund med meg. Jeg kan kanskje ha litt av den attituden så det ser ut som om jeg viser meg selv, men dette har jeg fått svar på, for det meste har jeg stilt Aris sin mamma Orchidè og dette kan sikkert flere bekrefte; Hun er ULTRA femi når hun løper! Og flere har sagt, vet du at du har en hund som løper pent og er pen løper du automatisk litt penere.(hun løper sånn; "Ser dere meg? Hallo? Meg?":hmm:)

Poenget mitt er at det er forskjell på folk som stiller sine egne hunder /hunder de kjenner godt i JH og de som finner seg en tilfeldighund samme dag, og som dere sier -løper og duller med den hele dagen.

Ja, jeg kan si det - Har gått i JH og Rasering uten og børste hunden jeg! Og hva så?

På min rase ser de kroppen hans uansett. Som regel børster jeg han altså ;)

Men ja, til poenget. Er helt enig i at løpingen er unødvendig. Selv pleier jeg alltid og ta noen runder rundt før jeg skal i ringen som oppvarming. Og dersom jeg skal ha hunden med meg senere (BIG, JH etc) går jeg rundt med den, har den litt i buret/hundegården før vi begynner litt oppvarming igjen. Og selvfølgelig, det er ikke bra for hundene, som det blir poengtert, særlig på et slikt underlag!

Enig i det her, dette blir å ta alle over en kam.

Jeg har sett flere godt voksne og erfarne som stiller med dype utringninger og korte skjørt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ekstremt mange voksne som er nervøse også - men de løper jo ikke sånn frem og tilbake i mange timer av den grunn liksom. Ja, noen grer og stasjer og årner - men det er den vanvittige løpingen i mange timer vi lurer på om har en vettug forklaring.

He, he! Vi "voksne" orker jo ikke å løpe så lenge og mye vi - de fleste jeg kjenner i de høyere aldersklasser som strever masse med nerver står heller bak hallen og fryser med en røyk framfor å gå et skritt for mye med bikkja! :rolleyes:

Jeg har aldri sett jenter som har sprunget i timevis med hunder før de skal inn i JH ringen, isåfall dere som har sett det, HVORFOR HAR DERE IKKE GITT DEM BESKJED!?

Godt poeng - er alltid tilhenger av å gi beskjed jeg, mye og hele tiden, til alt og alle, for alt vi ikke liker!

(Forresten, er det bare NKK som arrangerer juniorhandling? Ha'kke peiling jeg - for hvis lokalklubbene også driver med sånt så har jeg en garantert effektiv og kontant kur mot løping utenfor ringen! Send dem til Ølen, der er det knapt nok plass til å løpe INNI ringen - og utenfor skal du være glad om du klarer å BÆRE bikkja gjennom hallen til bedømmelsen! :hmm:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Forresten, er det bare NKK som arrangerer juniorhandling? Ha'kke peiling jeg - for hvis lokalklubbene også driver med sånt så har jeg en garantert effektiv og kontant kur mot løping utenfor ringen! Send dem til Ølen, der er det knapt nok plass til å løpe INNI ringen - og utenfor skal du være glad om du klarer å BÆRE bikkja gjennom hallen til bedømmelsen! :hmm:)

JH er bare på NKK ja, men barn og hund blir ofte arrangert på andre utstillinger.

La du merke til at det faktisk var folk som klarte å løpe mellom folkene i Ølen! :rolleyes: Løpe skal det selv om det går med en barnevogn og to!!

(nå skal det sies at denne damen, som for ordensskyld var nærmere 50 enn 30, fikk streng beskjed av arrangørene at løpingen fikk hun ta ute)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La du merke til at det faktisk var folk som klarte å løpe mellom folkene i Ølen! :rolleyes: Løpe skal det selv om det går med en barnevogn og to!

(nå skal det sies at denne damen, som for ordensskyld var nærmere 50 enn 30, fikk streng beskjed av arrangørene at løpingen fikk hun ta ute)

Nei - jeg så ikke et eneste menneske som beveget seg raskere enn i sneglefart utenfor ringene i Ølen, jeg - men det forundrer meg ikke at utstillerne ble jaget ut av hallen (for sure funksjonærer var det nok av der...) -- og som vi nå har sett i andre tråder, ØEVHK arrangerer har vel ikke primært utstillernes eller hundenes behov som første prioritet, akkurat (for da kunne man kanskje bedt folk holde barnevogna utenfor?) - og de som blir kastet ut for å forsøke å varme opp hunden sin hadde vel allerede betalt, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ekstremt mange voksne som er nervøse også - men de løper jo ikke sånn frem og tilbake i mange timer av den grunn liksom. Ja, noen grer og stasjer og årner - men det er den vanvittige løpingen i mange timer vi lurer på om har en vettug forklaring.

Kanskje fordi voksne reagerer anerledes på nervøsitet enn enkelte ungdommer?

Men gå bort å spør en av de da. Kanskje du får et svar du blir fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo bare stilt en gang og dette var på hellerudsletta og jeg kom dit ca 1 time før jeg skulle starte og da fikk jeg hjelp av guro til åssen jeg skulle handle henne og da trente jeg kanskje med utstillingsline i 2 min (løp 2 runder fram og tilbake) også tok på vanlig bånd og tasset rundt og tittet en stund også på med utstillingslina igjen og øvde litt til også pause.. ja dere skjønner sikkert hva jeg mener :lol: iallefall dette gjorde jeg fordi at hun var en hund som ikke var stilt på 4 år så litt for å få hun tilbake til gamle trakter og for å roe ned meg selv.. min kusines hund må traskes rundt med i hallen i minst en halvtime bare for at hun skal få snust fra seg ellers går hun ikke i det helle tatt inne i ringen (noe som ble bevist på hellerud da kusinen min ikke ville traske rundt pga hun syntes det var så trangt :), det fikk hun igjen for!) menmen iallefall jeg synes det er greit å øve litt når man har helt ny hund bare for å minske nervene litt og sånn :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var selv på Hellerudsletta den helgen. Og ja, jeg så et par ungjenter som løp frem og tilbake (forøvrig også voksne), men ikke mer enn at jeg antok at de varmet opp hunden sin -som forøvrig er ganske vanlig før man entrer ringen. Mulig jeg satt på feil sted, men mener å erindre at jeg var rundt og titta en god del også. -Blind kanskje, eller opptatt med mitt eget? Var det virkelig så mange ungjenter som løp bikkja si til det glade vannvidd? Eller var det et par stk som skilte seg ut?

Det jeg heller forundret meg over er at enkelte, som tydeligvis har vært lenge i gamet, tar plass -og da mener jeg virkelig plass som i stort rom, står åpentlys og klipper hundene (raser som ikke tillates å klippes) og børster/styler de til det glade vannvidd lenge før de selv skal i ringen. Er det mindre stressende for en hund? Dette var alt fra valper til voksne hunder. En ting er voksne mer rutinerte utstillingshunder, men valper mener jeg har nok av alle inntrykkene på en slik tilstedning at de bør få litt slakke på style-bordet.

To forskjellige problemstillinger ja, men det finnes nyanser :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil tro eldre damer og herremenn kan gjøre like mye feil som ei ungjente :D for å si det slik.

men, helt klart det er jo de som gjør hunden sliten og lei, dermed vil den ikke prestere best mulig i ringen.

men kommer ikke slik av erfaring?

bør ikke alle feile og lære? så lenge hunden ikke lider noen nød, tror jeg alle har godt av å gjøre litt feil

og de som kan dette, burde hjelpe og lære de ulærte?

forklare og spørre, gi beskjed og lære?

min mening.

Neo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...