Gå til innhold
Hundesonen.no

"Guttehund, jentehund- enmannshund, familiehund"?

Aya

Recommended Posts

For nysjerrigheten; Hva forbinder dere med flat-eiere? :D:wub:

Jeg kommer ikke på noe morsomt å mobbe flateiere med, for når jeg tenker meg om er de fleste jeg møter skikkelige hundefolk som vet at de har en hund med mye krutt og jobber deretter!

Senest på søndag traff jeg ei nydelig tispe som trippet løs ved siden av eieren sin. Slank, med blank blank pels og hun så bare gjennom lykkelig ut! Eieren hadde riktignok jaktklær :) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 95
  • Created
  • Siste svar
Jeg kommer ikke på noe morsomt å mobbe flateiere med, for når jeg tenker meg om er de fleste jeg møter skikkelige hundefolk som vet at de har en hund med mye krutt og jobber deretter!

Senest på søndag traff jeg ei nydelig tispe som trippet løs ved siden av eieren sin. Slank, med blank blank pels og hun så bare gjennom lykkelig ut! Eieren hadde riktignok jaktklær :wub: !

Man ser faktisk flere av de når man ser en flat. Gikk på kurs med en, og den var vel en som trippet rundt, jobbet aktivt (ung og litt klønete), men for en glød. Gjennomspeilet av lykke.

Men dog, eiere med jaktklær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For nysjerrigheten; Hva forbinder dere med flat-eiere? :):wub:

Æsj, irriterende, jeg finner heller ingenting.. Flateierne slår meg ofte som avslappede, veldig sporty personer som trives i tur og mark. Kanskje ikke de mest interesserte i småpirk og lydighet, men gjerne en lang skitur med kløv og snørekjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skillet for flateiere går litt mellom utstillingsflateiere, og hvermannsen synes jeg. Familien som har flat som kjæledyr kommer som regel på slep etter bikkja, og bikkja er overalt og ingensteder i løpet av 5 minutter. Eieren går på kurs og blir fortalt at her må man si fra litt.

Utstillingsflateiere er som regel utrolig velstriglet, og har de lengste stegene jeg vet om! Bikkjene er som regel enten veldig veloppdragne eller ikke i det hele tatt. Utstillingseierne kjennetegnes av enten beige eller duse utstillingsdresser, eller jaktklær..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flat-eiere... vel, de har gjerne tusen unnskyldninger for hvorfor bikkja hopper opp på voksne folk med sølete labber, river småunger overende i hilseiver, eller generelt bare sveiver rundt som en duracellkanin på tidobbel hastighet... og det er gjerne at de er "sååååå snille og bare skal hilse".

Så der er det mindre utseende og mer atferd som er felles...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da kommer vel jeg under " guttehund" kategorien :icon_fun: Jeg er en helt vanlig jente, verken "blond, dum og deilig" :wub: Og for meg er en hund ett dyr med størrelse og muskler. Jeg er en av dem som synes noen småhunder er veldig søte, men ville aldri hatt en selv. Jeg har en hannboxer på 45 kg ( ikke feit, kun muskler) men jeg føler meg ikke så " tøff" for det :)

Men hunder skal være hunder. Og da mener jeg at de skal ha en viss størrelse, men for all del, smaken er som baken ,heldigvis :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!
Vel, da kommer vel jeg under " guttehund" kategorien :icon_fun: Jeg er en helt vanlig jente, verken "blond, dum og deilig" :) Og for meg er en hund ett dyr med størrelse og muskler. Jeg er en av dem som synes noen småhunder er veldig søte, men ville aldri hatt en selv. Jeg har en hannboxer på 45 kg ( ikke feit, kun muskler) men jeg føler meg ikke så " tøff" for det :D

Men hunder skal være hunder. Og da mener jeg at de skal ha en viss størrelse, men for all del, smaken er som baken ,heldigvis :D

Der som om du skulle fortalt om meg! :shocked: Jeg elsker også muskelhunder, amstaff er selvfølgelig drømmen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i utrolig mye av det som blir sagt her. Men hva med cocker-, og collieeiere? :P

Det er jo dere som har vært på et par kurs dere ikke husker noe fra, men både hund og eier koste seg veldig! Collien sklir rett inn der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der som om du skulle fortalt om meg! :shocked: Jeg elsker også muskelhunder, amstaff er selvfølgelig drømmen :P

Ja, amstaffen er utrolig flott! Har virkelig sansen for dem :P Men det jeg virkelig kunne tenkt meg, er en dogo canario eller dogo argentino, men den er jo seff forbudt.. :P

Jeg sier overhodet ikke at jeg ikke liker små hunder, men de fleste er for gneldrete for meg, og som jeg har sagt tidligere, så mener jeg at en hund skal det være litt size på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, amstaffen er utrolig flott! Har virkelig sansen for dem :P Men det jeg virkelig kunne tenkt meg, er en dogo canario eller dogo argentino, men den er jo seff forbudt.. :P

Jeg sier overhodet ikke at jeg ikke liker små hunder, men de fleste er for gneldrete for meg, og som jeg har sagt tidligere, så mener jeg at en hund skal det være litt size på :P

Flotte hunder ja! Fineste hunden jeg har sett i mitt liv var blanding av boxer og dogo argentino. Fikk det beste fra begge rasene-vakker! Ikke at jeg hadde hatt ork til å henge bak en dogo, har møtt en drøy unghund og fått litt avsmak, men de er fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonehund (en helt spesiell og eksklusiv rase):

En eier som analyserer og vurderer og bekymrer seg over alt mulig hele tiden, men som samtidig har svært sterke meninger om alle andres hundehold :P !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eier som analyserer og vurderer og bekymrer seg over alt mulig hele tiden, men som samtidig har svært sterke meninger om alle andres hundehold :P !

:P Beste definisjonen til nå! Burde vært oppført i leksikon :Laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen "kjennetegn" for meg :P :

Settere - Eies ofte av eldre par, og som gjerne har to stykker. Kjekk å ha med på hytta iblandt. Også rike par /enslige menn i villa har et par stykker de har med seg når de går tur i nabolaget.

:P

Kjenner veldig godt igjen det der med et rikt par :P Bor noen borti gata her, som er akkurat sånn, hihi.

hehe, nå måtte jeg le litt, ja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puli - pumi - mudi (eller i flertall "plumdier" som enkelte har klart å kalle de... :P).

Der går det faktisk et veldig stort skille i klær på utstillinger ofte. Puli eierne er veldig stilig antrukket med veloppdragne hunder. Pumi eierne er stilig, men litt mer sporty antrukket. De har ikke alltid like veloppdragne hunder.

Og så kommer mudieeierne... Vi klumper oss for oss selv i et hjørne på utstillinga, ser ut som vi nettopp har vært og gått spor, og bikkjene våre ser ofte ut som en mellomting mellom kenguruer og hund, til tider uten volum eller avknapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.. :P Jeg må bare le av Idas beskrivelse av Schäferhundeiere. Det passer i alle fall utrolig godt med mange av de med Schäfer jeg har møtt, selvsagt med unntak. Slike middelaldrende menn med militærstøvler, turdress, kort og mandig hår samt en diger snusleppe. Slike som forteller om at bikkja dems er så bortskjemt fordi den får en godbit i ny og ne, og at hunden er snill med alt og alle, "den er bare litt gammel og grinete".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte hunder ja! Fineste hunden jeg har sett i mitt liv var blanding av boxer og dogo argentino. Fikk det beste fra begge rasene-vakker! Ikke at jeg hadde hatt ork til å henge bak en dogo, har møtt en drøy unghund og fått litt avsmak, men de er fine.

Åååå, det er jo drømmehunden min da.. :innocent: Var det hann eller tispe? Og har du noen bilder å poste ut? Ja, nå ble jeg helt vill, du får bare unnskylde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Leter med lys og lykte etter Mentalitetsboken av Ingalill og Curt Blixt, Kenth Svartberg. Noen som har den? Er også interessert i andre bøker innen språk og adferd - hundepsykologi:)
    • Jeg prøvde Trikem max relax på nyttårsaften og det virket veldig bra på min hund.    Spennende med hund på prøve med endel utfordringer masse lykke til🤗
    • Tilbake til start i trening av utgangsstilling og fot har Edeward fått IVEREN og GLEDEN i å utføre tilbake. Godisen har haglet og det har hjulpet. Hans aversjoner mot øvelsen er borte. Han har gitt meg på tom hånd mot å få kastet leke også. Tilbyr utgangsstilling og går klisterfot hver gang jeg har mat i hendene. Det er helt klart fremgang, på tross av å ikke egentlig være fremgang. Vi er tilbake på et punkt vi kan jobbe oss videre fra, men jeg tør ikke tøye strikken på en stund. Pengene må ligge på bordet ved bestilling en god tid fremover fordi tilliten er tynnslitt etter alle de hånlig nedlatende forsøkene på å narre ham til å utføre uten garantier om lønn. ..men han er IVRIG og GLAD igjen, og det er bra!  Ny milepæl: blir sittende ved kasting av apport - mens jeg har Vom i høyre hånd. Fremskritt det også. Han er så ivrig på å fly etter leker i bevegelse, der har jakten trumfet mat til nå. Små skritt. 
    • Da har vi entret en fryktperiode. Den som skulle starte ved 6 mnds alder startet plutselig i dag, 7 mnd og 8 dager gammel. Henger på greip med stor rase, tregere utvikling.  Han ville PLUTSELIG ikke entre bussen. Han som ELSKER buss! Bussjåførene elsker ham også, for han står som et skolelys og logrer ivrig og glad når de svinger inn på holdeplassen. Han bykser like glad og ivrig ombord. ..et. Bykset. Har bykset. Har elsket buss. Nå ville han IKKE gå ombord, helt plutselig. En hyggelig medpassasjerer tilbød seg å løfte ham ombord, noe Edeward satte STOR pris på, og takket mannen for i flere minutter etterpå. Ikke sett ham så takknemlig siden han oppdaget paraplyens funksjon.  Heldigvis er bygdebussen et samfunn, fullt av hundefolk, og alle de nærmeste trådte hjelpsomt til og var hyggelige og pratet og koste med ham, noe han ble kjempeglad for. Han elsker oppmerksomhet fra fremmede mennesker som elsker hund. It takes a village to raise a puppy. Ingen setback til fair of stairs da vi skulle av igjen, heldigvis. Spent på hva annet som plutselig blir skummelt fremover. Han får ikke relapse på trapper, og det neste skumle bør heller ikke bli heis. Han er for stor og tung til å bæres. I tillegg har han så ekstrem separasjonsangst, han kan ikke være hjemme alene unntatt når han er så utslitt at han MÅ sove.  Dette blir spennende fremover. Håper det går fort over igjen.  Utgangsstilling på tom hånd har forøvrig bedret seg litt. Den er langt fra bra, men det hender han gjør det for å være snill med meg, og legger ingenting imellom når han tydeliggjør at dette er en act of kindness fra ham til meg. Han har forstått at det gjør meg glad, så han belønner meg med utgangsstilling på tom hånd for å vise at han setter pris på adferden min innimellom. Kanskje blir det bronsemerket en dag. Kanskje. 
    • Ja her er det nok å jobbe med, det er helt sikkert 😅Hun er blanding mellom cavalier og puddel (det ligger noen bilder på instagram under lindaoglilje hvis noen vil se, har ikke lyst til å legge ut så mye her ettersom jeg bare har henne på prøve). Jeg kjører en Prius og buret står i baksetet, så tror ikke det er bilen som er problemet. Det er nok heller tidligere erfaring med bilkjøring som gjør dette et stressmoment for henne. Men hun er utrolig lydig da, så hun hopper inn i bilen når hun får beskjed om det. Hun er veldig søt når hun ikke er stressa, men det er jo sånn ca. én time i døgnet 😅 Men hun har bare vært hos meg en uke så hun trenger nok enda litt tid på å lande helt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...