Gå til innhold
Hundesonen.no

skal valper vaksineres før 3 mnd?


Recommended Posts

Vår vorstehervalp var vaksinert da vi hentet henne, men vi har i ettertid fått vite at valpene får antistoffer fra moren via melken og at det egentlig ikke var nødvendig å vaksinere før ved 12 uker.

Noen med mer erfaring enn meg som vet om det stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte ei som jobber hos en vetterinær.

Hun sa som Cavalita, at hunden ikke trenger vaksinering før 12 ukers alder.

Hvis hunden er ekstra utsatt for smitte kan de vaksineres allerede ved 6 ukers alder, men da må den revaksineres 2-4 uker senere.

Mens ved 12 ukers alder, trenger de bare en vaksine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stämmer att valpen får antikroppar från modersmjölken men om man tar valpen när den är 8 veckor (är väl yngsta ålder som det är tilllåtet att ta valpen?), då får valpen ju ingen mer mjölk från modern... Så då antar jag att det kan vara bra med vaccin tidigare än 12 veckor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fikk min så var ikke den forhåndsvaksinert, og veterinæren sa vi skulle vente til 12 uker, da den kunne få hele "valpevaksinen". Og tror dette har blitt mer og mer vanlig. Og hører om det fra flere oppdrettere også. Og at veterinærer ikke vil gi den ene alene før 8 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk kattunge på 8 uker ville ikke vetterinæren vaksinere den heller før ved 12 uker.

Så det virker som om det er det vanlige.

Limer inn det jeg fant hos alternativvet.no

Vaksineringstidspunktet avhenger av smittepresset i det området du bor. Dersom din veterinær har en ren parvovirusvaksine tilgjengelig, kan den brukes fra 6-8 ukers alder. For kombinasjonsvaksinene er det følgende anbefalinger i felleskatalogen:

Nobivac Pi (Parvovirus og parainfluensa) 1. dose ved 8 uker, 2. dose 2-4 uker senere.

Nobivac DHPPi (Parvovirus, parainfluensa, smittsom leverbetennelse og valpesyke) 1 vaksinasjon fra 12 ukers alder. Ønskes beskyttelse av yngre valper, kan vaksinasjonen påbegynnes ved 6-8 ukers alder, men valpene må i så fall revaksineres ved 12 ukers alder.

Det er altså strengt tatt ikke nødvendig å vaksinere valper før de er 12 uker, og da en gang med 4 komponentvaksinen. Unntak er om det er parvovirus eller smittsom leverbetennelse i området der du bor.

Hilsen fra veterinær Cecilie Strømstad

AlternatiVet

Dyreklinikken for hund og katt

www.alternativetdyreklinikk.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk kattunge på 8 uker ville ikke vetterinæren vaksinere den heller før ved 12 uker.

Så det virker som om det er det vanlige.

Limer inn det jeg fant hos alternativvet.no

Vaksineringstidspunktet avhenger av smittepresset i det området du bor. Dersom din veterinær har en ren parvovirusvaksine tilgjengelig, kan den brukes fra 6-8 ukers alder. For kombinasjonsvaksinene er det følgende anbefalinger i felleskatalogen:

Nobivac Pi (Parvovirus og parainfluensa) 1. dose ved 8 uker, 2. dose 2-4 uker senere.

Nobivac DHPPi (Parvovirus, parainfluensa, smittsom leverbetennelse og valpesyke) 1 vaksinasjon fra 12 ukers alder. Ønskes beskyttelse av yngre valper, kan vaksinasjonen påbegynnes ved 6-8 ukers alder, men valpene må i så fall revaksineres ved 12 ukers alder.

Det er altså strengt tatt ikke nødvendig å vaksinere valper før de er 12 uker, og da en gang med 4 komponentvaksinen. Unntak er om det er parvovirus eller smittsom leverbetennelse i området der du bor.

Hilsen fra veterinær Cecilie Strømstad

AlternatiVet

Dyreklinikken for hund og katt

www.alternativetdyreklinikk.no

Det vet jeg :wub: , men mine valper blir også vaksinert mot kennelhoste. Ganske enkelt fordi det er veldig irriterende om de får dette. Hadde et kull for mange år siden som fikk kennelhoste, og garderer meg heller enn å oppleve dette igjen. Stakkar små deilige valpene skal ha det godt :wub: . Jeg må jo ha både helseattest, chip og ikke minst øyenlysing på valpene, så hvorfor ikke da også helgardere med vaksine når jeg først er hos dyrlegen :P

Katter og kattevaksiner er jeg helt blank på:P:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synes jo det med en ny hund var en god ide, hvertfall med at de kan også være med.  Min har ingen hemninger her heller, så jeg må sette begrensninger- det driter ho hardt i.. Vi driver med nosework, men er ikke det beste miljøet her nede.. Synes også det er rart å ha gammel hund, det er mange begrensninger- men mye herlig også..
    • Ja, og stresser. Det er jo så mye som ikke er klart....
    • Åå så søt 🥰 Teller du ned dagene nå?
    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...