Gå til innhold
Hundesonen.no

hva heter det?


Wanderlust

Recommended Posts

heter det UTGANGSdør eller INNGANGSdør?

heter det at huset brenner opp, eller brenner ned?

Bare funderer over ting jeg ;) Flere som kommer på sånne spørsmål?

Eller har mening om hva det heter.

(ja jeg sitter på skola å kjeder meg)

EDIT: rettet noe fordi det ble mer fokusert på det (derfor jeg delte ordene så man legge merke til forskjellen), men men, Det var jo dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter hvert fall enten inngangsdør eller utgangsdør...

Hva er det med at folk skal dele opp ord for tiden da? Jeg retter flere topicer her inne daglig liksom ;)

ja skjønner jo det da. Men bare ble sånn. Var ikke det som var meningen. UTGANG eller INNGANG!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heter begge deler, men har litt forskjellig betydning... akkurat som veranda balkong osv...

Inngangsdør, der man går inn...

Utgangsdør, lite brukt, om man kan gå ut en annen dør, freks rømningsvei man ikke kan komme inn gjenom... ;) (synsing)

Eller Ytterdør som det egentlig heter... den ytterste døren i huset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heter begge deler, men har litt forskjellig betydning... akkurat som veranda balkong osv...

Inngangsdør, der man går inn...

Utgangsdør, lite brukt, om man kan gå ut en annen dør, freks rømningsvei man ikke kan komme inn gjenom... ;) (synsing)

Eller Ytterdør som det egentlig heter... den ytterste døren i huset...

hehe, ja, Kjært barn har mange navn sies det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heter begge deler, men har litt forskjellig betydning... akkurat som veranda balkong osv...

Inngangsdør, der man går inn...

Utgangsdør, lite brukt, om man kan gå ut en annen dør, freks rømningsvei man ikke kan komme inn gjenom... ;) (synsing)

Eller Ytterdør som det egentlig heter... den ytterste døren i huset...

Er utgangsdør lite brukt? Her i Vestfold blir det sagt ofte i hvert fall... Jeg pleier som oftest å si det, men det er vel fordi jeg er blitt preget av mamma som alltid bruker utgangsdør og ikke inngangsdør. Forresten bruker jeg vel begge deler. Inngangsdør når jeg er ute og skal inn. Utgangsdør når jeg er inne og skal ut. logik.png Det ble mye surr altså, men dere tok vel poenget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er utgangsdør lite brukt? Her i Vestfold blir det sagt ofte i hvert fall... Jeg pleier som oftest å si det, men det er vel fordi jeg er blitt preget av mamma som alltid bruker utgangsdør og ikke inngangsdør. Forresten bruker jeg vel begge deler. Inngangsdør når jeg er ute og skal inn. Utgangsdør når jeg er inne og skal ut. logik.png Det ble mye surr altså, men dere tok vel poenget...

Jeg sier vel aldri ytterdør. Og kjenner få som sier det også :P

Men om jeg sier utgangsdøra eller inngangsdøre er jeg litt usikker på. Skal prøve å "høre etter" på meg neste gang jeg nevnet døren ut av huset ;)

Men er mulig jeg gjør som deg Karris, og sier utgangsdør når jeg er inne og skal ut, og inngangsdør når jeg er ute å skal inn. Men det må jeg høre etter på meg selv.

Og jeg sier vel også at huset har brent ned. Men en ved-kubbe sier jeg at har brent opp. Det er det som høres mest naturlig ut for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*knis*

er glasset halvtomt eller halvfullt? :Laugh:

folk har spurt meg om sånnt og på den har eg bere sagt at visst man holder på å fylle på noe så er det halvfullt, men visst man holder på å f.eks drikke opp det som er i glasset så er det halvtomt ;)

Tja, Hm, ja er vel som du sier, som blir mest riktig da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huset brenner ned hvis det brenner ned til grunnen og alt blir borte, mens huset brenner opp hvis mye er brent opp, men det fortsatt er noe igjen? :unsure: Vet ikke helt, jeg. Dette må jeg tenke mer på...

Angående halfullt og halvtomt glass, så sier jeg vel nesten alltid halvfullt. Vet ikke helt hvorfor, men det høres riktig ut for meg. Kanskje fordi det som oftest er mest positivt at glasset er halvfullt, i stedet for halvtomt. Når det er halvfullt høres det ut som at det er mer igjen i glasset enn hvis det er halvtomt. Uff, jeg forvirrer meg selv når jeg tenker sånn som det, men det er egentlig litt gøy, og. Man finner plutselig ut at man ikke har helt snøring på hvilke ord man bruker. Eller noe sånt... ;)

Tror forresten at jeg sier forskjellig i presens og preteritum. Eks: Presens: "Huset brenner opp." Preteritum: "I går brant huset ned." Jeg er neimen ikke sikker jeg altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror forresten at jeg sier forskjellig i presens og preteritum. Eks: Presens: "Huset brenner opp." Preteritum: "I går brant huset ned." Jeg er neimen ikke sikker jeg altså.

Det tenkte jeg også på. Sier nok forskjellig i de forskjellige formene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
*knis*

er glasset halvtomt eller halvfullt? :Laugh:

folk har spurt meg om sånnt og på den har eg bere sagt at visst man holder på å fylle på noe så er det halvfullt, men visst man holder på å f.eks drikke opp det som er i glasset så er det halvtomt :wub:

Hehe ord er moro!

Det å spørre om glasset er halvfult eller halvtomt er også en måte å spørre om hvordan man ser på livet. Sier man at glasset er halvfult ser man positivt på livet og gleder seg over det. Er det halvtomt har man en mer negativ holdning og mener livet bare renner avgårde... Ellers vil jeg si ditt svar er ganske fornuftig. Men dette blir jo noe helt annet enn det tråden egentlig handler om.

Jeg sier utgangsdøra når jeg er inne og inngangsdøra når jeg er ute. Skal jeg henge en juledekorasjon på den døra henger jeg den på inngangsdøra ettersom folk vil se den når de går inn, ikke ut (hehe, den henger selvfølgelig på yttersia).

Jeg sier som oftest at huset brant opp eller huset brenner ned. Men jeg tror det ville vært mer korrekt å si at det brant ned også. Stearinlys brenner ihvertfall alltid ned. Vedkubber brenner opp. Mens bålet brenner ned. Rart det er mye surr inni hodet mitt eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ord er moro!

Det å spørre om glasset er halvfult eller halvtomt er også en måte å spørre om hvordan man ser på livet. Sier man at glasset er halvfult ser man positivt på livet og gleder seg over det. Er det halvtomt har man en mer negativ holdning og mener livet bare renner avgårde... Ellers vil jeg si ditt svar er ganske fornuftig. Men dette blir jo noe helt annet enn det tråden egentlig handler om.

Jeg sier utgangsdøra når jeg er inne og inngangsdøra når jeg er ute. Skal jeg henge en juledekorasjon på den døra henger jeg den på inngangsdøra ettersom folk vil se den når de går inn, ikke ut (hehe, den henger selvfølgelig på yttersia).

Jeg sier som oftest at huset brant opp eller huset brenner ned. Men jeg tror det ville vært mer korrekt å si at det brant ned også. Stearinlys brenner ihvertfall alltid ned. Vedkubber brenner opp. Mens bålet brenner ned. Rart det er mye surr inni hodet mitt eller?

Mye surr her også kan jeg si deg :wub: Så du kan trøste deg med at det ikke er BARE deg :wub:

Noen flere som kommer på liknende av de som er fortalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ord er moro!

Det å spørre om glasset er halvfult eller halvtomt er også en måte å spørre om hvordan man ser på livet. Sier man at glasset er halvfult ser man positivt på livet og gleder seg over det. Er det halvtomt har man en mer negativ holdning og mener livet bare renner avgårde... Ellers vil jeg si ditt svar er ganske fornuftig. Men dette blir jo noe helt annet enn det tråden egentlig handler om.

Rart det er mye surr inni hodet mitt eller?

tihi! enten så er eg bare veeeldig trøtt nå, eller så var det der litt vanskelig å forstå :Laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...