Gå til innhold
Hundesonen.no

hva heter det?

Wanderlust

Recommended Posts

Skrevet

heter det UTGANGSdør eller INNGANGSdør?

heter det at huset brenner opp, eller brenner ned?

Bare funderer over ting jeg ;) Flere som kommer på sånne spørsmål?

Eller har mening om hva det heter.

(ja jeg sitter på skola å kjeder meg)

EDIT: rettet noe fordi det ble mer fokusert på det (derfor jeg delte ordene så man legge merke til forskjellen), men men, Det var jo dumt.

Skrevet

Det heter hvert fall enten inngangsdør eller utgangsdør...

Hva er det med at folk skal dele opp ord for tiden da? Jeg retter flere topicer her inne daglig liksom ;)

Skrevet
Det heter hvert fall enten inngangsdør eller utgangsdør...

Hva er det med at folk skal dele opp ord for tiden da? Jeg retter flere topicer her inne daglig liksom ;)

ja skjønner jo det da. Men bare ble sånn. Var ikke det som var meningen. UTGANG eller INNGANG!!

Skrevet

Heter begge deler, men har litt forskjellig betydning... akkurat som veranda balkong osv...

Inngangsdør, der man går inn...

Utgangsdør, lite brukt, om man kan gå ut en annen dør, freks rømningsvei man ikke kan komme inn gjenom... ;) (synsing)

Eller Ytterdør som det egentlig heter... den ytterste døren i huset...

Skrevet
Heter begge deler, men har litt forskjellig betydning... akkurat som veranda balkong osv...

Utgangsdør, lite brukt, om man kan gå ut en annen dør, freks rømningsvei man ikke kan komme inn gjenom... ;) (synsing)

hehe, ja, Kjært barn har mange navn sies det.

Skrevet

Dør. Jeg tror aldri jeg har sagt verken inngangsdør eller utgangsdør.

Og huset brenner opp når jeg snakker og brenner ned om jeg skal skrive det, så da er vel brenner ned mest korrekt.

Skrevet
Dør. Jeg tror aldri jeg har sagt verken inngangsdør eller utgangsdør.

Og huset brenner opp når jeg snakker og brenner ned om jeg skal skrive det, så da er vel brenner ned mest korrekt.

Samme her! ;)

Skrevet

Er utgangsdør lite brukt? Her i Vestfold blir det sagt ofte i hvert fall... Jeg pleier som oftest å si det, men det er vel fordi jeg er blitt preget av mamma som alltid bruker utgangsdør og ikke inngangsdør. Forresten bruker jeg vel begge deler. Inngangsdør når jeg er ute og skal inn. Utgangsdør når jeg er inne og skal ut. logik.png Det ble mye surr altså, men dere tok vel poenget...

Skrevet
Er utgangsdør lite brukt? Her i Vestfold blir det sagt ofte i hvert fall... Jeg pleier som oftest å si det, men det er vel fordi jeg er blitt preget av mamma som alltid bruker utgangsdør og ikke inngangsdør. Forresten bruker jeg vel begge deler. Inngangsdør når jeg er ute og skal inn. Utgangsdør når jeg er inne og skal ut. logik.png Det ble mye surr altså, men dere tok vel poenget...

Jeg sier vel aldri ytterdør. Og kjenner få som sier det også :P

Men om jeg sier utgangsdøra eller inngangsdøre er jeg litt usikker på. Skal prøve å "høre etter" på meg neste gang jeg nevnet døren ut av huset ;)

Men er mulig jeg gjør som deg Karris, og sier utgangsdør når jeg er inne og skal ut, og inngangsdør når jeg er ute å skal inn. Men det må jeg høre etter på meg selv.

Og jeg sier vel også at huset har brent ned. Men en ved-kubbe sier jeg at har brent opp. Det er det som høres mest naturlig ut for meg.

Skrevet

*knis*

er glasset halvtomt eller halvfullt? :Laugh:

folk har spurt meg om sånnt og på den har eg bere sagt at visst man holder på å fylle på noe så er det halvfullt, men visst man holder på å f.eks drikke opp det som er i glasset så er det halvtomt ;)

Skrevet
*knis*

folk har spurt meg om sånnt og på den har eg bere sagt at visst man holder på å fylle på noe så er det halvfullt, men visst man holder på å f.eks drikke opp det som er i glasset så er det halvtomt ;)

Tja, Hm, ja er vel som du sier, som blir mest riktig da :P

Skrevet
Men lyset da?

Brenner det opp eller ned, det da?

Hm, jeg sier vel at et stearinlys har brent ned ;)

Men et t-lys, hm det har vel brent opp?

:P

Skrevet

Siden veldig mye av det som brenner i et hus går opp i røyk, så kan man vel si at huset brenner opp også?

Skrevet

Huset brenner ned hvis det brenner ned til grunnen og alt blir borte, mens huset brenner opp hvis mye er brent opp, men det fortsatt er noe igjen? :unsure: Vet ikke helt, jeg. Dette må jeg tenke mer på...

Angående halfullt og halvtomt glass, så sier jeg vel nesten alltid halvfullt. Vet ikke helt hvorfor, men det høres riktig ut for meg. Kanskje fordi det som oftest er mest positivt at glasset er halvfullt, i stedet for halvtomt. Når det er halvfullt høres det ut som at det er mer igjen i glasset enn hvis det er halvtomt. Uff, jeg forvirrer meg selv når jeg tenker sånn som det, men det er egentlig litt gøy, og. Man finner plutselig ut at man ikke har helt snøring på hvilke ord man bruker. Eller noe sånt... ;)

Tror forresten at jeg sier forskjellig i presens og preteritum. Eks: Presens: "Huset brenner opp." Preteritum: "I går brant huset ned." Jeg er neimen ikke sikker jeg altså.

Skrevet
Tror forresten at jeg sier forskjellig i presens og preteritum. Eks: Presens: "Huset brenner opp." Preteritum: "I går brant huset ned." Jeg er neimen ikke sikker jeg altså.

Det tenkte jeg også på. Sier nok forskjellig i de forskjellige formene.

Guest Snusmumrikk
Skrevet
*knis*

folk har spurt meg om sånnt og på den har eg bere sagt at visst man holder på å fylle på noe så er det halvfullt, men visst man holder på å f.eks drikke opp det som er i glasset så er det halvtomt :wub:

Hehe ord er moro!

Det å spørre om glasset er halvfult eller halvtomt er også en måte å spørre om hvordan man ser på livet. Sier man at glasset er halvfult ser man positivt på livet og gleder seg over det. Er det halvtomt har man en mer negativ holdning og mener livet bare renner avgårde... Ellers vil jeg si ditt svar er ganske fornuftig. Men dette blir jo noe helt annet enn det tråden egentlig handler om.

Jeg sier utgangsdøra når jeg er inne og inngangsdøra når jeg er ute. Skal jeg henge en juledekorasjon på den døra henger jeg den på inngangsdøra ettersom folk vil se den når de går inn, ikke ut (hehe, den henger selvfølgelig på yttersia).

Jeg sier som oftest at huset brant opp eller huset brenner ned. Men jeg tror det ville vært mer korrekt å si at det brant ned også. Stearinlys brenner ihvertfall alltid ned. Vedkubber brenner opp. Mens bålet brenner ned. Rart det er mye surr inni hodet mitt eller?

Skrevet
Hehe ord er moro!

Det å spørre om glasset er halvfult eller halvtomt er også en måte å spørre om hvordan man ser på livet. Sier man at glasset er halvfult ser man positivt på livet og gleder seg over det. Er det halvtomt har man en mer negativ holdning og mener livet bare renner avgårde... Ellers vil jeg si ditt svar er ganske fornuftig. Men dette blir jo noe helt annet enn det tråden egentlig handler om.

Jeg sier utgangsdøra når jeg er inne og inngangsdøra når jeg er ute. Skal jeg henge en juledekorasjon på den døra henger jeg den på inngangsdøra ettersom folk vil se den når de går inn, ikke ut (hehe, den henger selvfølgelig på yttersia).

Jeg sier som oftest at huset brant opp eller huset brenner ned. Men jeg tror det ville vært mer korrekt å si at det brant ned også. Stearinlys brenner ihvertfall alltid ned. Vedkubber brenner opp. Mens bålet brenner ned. Rart det er mye surr inni hodet mitt eller?

Mye surr her også kan jeg si deg :wub: Så du kan trøste deg med at det ikke er BARE deg :wub:

Noen flere som kommer på liknende av de som er fortalt?

Skrevet

Jeg skal ut døra, og jeg brenner lyset.. Verken ut eller inn - opp eller ned.. :wub: Like greit..

Om noen sier at glasset er halvtomt derimot, så spør jeg: "Sikker på at det ikke er halvfullt?" Og omvendt.. :wub:

Skrevet
Hehe ord er moro!

Rart det er mye surr inni hodet mitt eller?

tihi! enten så er eg bare veeeldig trøtt nå, eller så var det der litt vanskelig å forstå :Laugh:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...