Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger hjelp til bolig og skole


janne&kenny

Recommended Posts

Hei!

Håper dere kan gi meg noen tips ang bolig...

Planen er at jeg skal kjøpe mormor sitt hus. Hun flytter om ca 1 år. Mine foreldre skal kjøpedet først, så skal jeg kjøpe det av dem igjen (de kjøper det fordi jeg vil ha det) når jeg har mulighet for det. Men jeg har en kjærest som bor i Stavanger, og må bo der noen år. Han har fått studiekompetanse, og skal studere videre (vet bare ikke helt hva enda) i Stavanger. Jeg bor nå hjemme hos mine foreldre med en liten hund, og kjenner jeg har behov for å flytte på rompa! Men jeg har begynt på grunnkurs igjen på helse og sosialfag på Tau, ca 1/2 t fra stavanger og 1 t fra mine foreldre, der jeg bor nå. Jeg skal gå helsefagarbeider til neste år. Men jeg vet ikke hvor jeg skal gå. Jeg vil egentlig gå på Tau, som jeg allerede går fordi der er det trykt, og jeg kjenner lærere. Men så sitter jeg å lengter etter min kjære som bor i Stavanger.

Om 1 år, når foreldrene mine kjøper huset til mormor, så kan jeg bo i det huset og betale leie til jeg får egen jobb og kan få meg skikkelig lån. Meg og Eirik er ikke gift, så vi vil ikke kjøpe huset sammen så lengen vi ikke vet, og vi er så unge enda, men jeg vil ha huset uansett. Så lenge jeg har foreldre som støtter meg økonomisk og kan være sponsorer (eller hva det nå heter) satser jeg på at jegkommer tilå kjøpe det.

Men det er en god stund til jeg skal kjøpe huset, og jeg vet ikke helt om jeg vil leie der, fordi jeg må bo med en veninde for å dekke utgifter, og det er jeg litt redd for, men det kan jo funke det også ;) Jeg er da bare snart 20 år. Så når jeg er ferdig med utdanning og kan få meg skikkelige inntekter, er jeg 23- 24 år gammel.

Så nå tenker jeg.. Hva om jeg finner meg en billig leilighet på Jørpeland eller Tau? problemet er at jeg vet ikke om jeg klarer det. Jeg tjener mer nå enn når jeg begynner i lære. første halvåret tjener jeg 4500kr og stiger med 10 % andre halvåret og tror jeg stiger 30% halvåret etter. Jeg vet ikke om jeg klarer å bo i leilighet. Men når jeg blir 20 år i mai, kjenner jeg at det er på tide å tenke på å flytte ut.

skal jeg vente 1/2 år på å flytte inn i mormor sitt hus, sammen med venninde, og kanskje ikke klare å betale hele leia? Jeg kan heller ikke jobbe mer enn 100%fordi det ikke er lov av samme arbeidsgiver og fordi jeg har en hund som må passes på :P

Men det jeg har tenkt på i det siste, er at jeg kan gå på skole i Stavanger og bo sammen med Eirik, men jeg har lyst til å gå på skole på tau, og jeg hater å pendle. Jeg liker meg ikke så veldig i stavanger og leia er mye dyrere på denne kanten. Hva skal jeg gjøre? Hvis jeg flytter til Stavanger og går på skole der, får jeg da borteboerstipend når jeg har brukt opp rettigheten på skole gang?

Jeg MÅ ikke flytte NÅ, men etter sommeren vil jeg veldig gjerne flytte. Hadde vert fint å flytta nå også, men ser enda ikke en mulighet til det. Hvis jeg tar opp lån, kommer jeg da til å få problemer med å ta opp lån tilhuset? Er ikke helt sikker på taksten men tror det var 1.7 (kanskjenoe mindre) men det kan jo stige...

Bare spør hvis dere lurer på noe.. Det er så mye om og men at jeg kommer ikke frem til noe...

Litt hjelp haddevert fint =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å leie ut huset så lenge du ikke bor der? På den måten får dere jo inn inntekter og så slipper det å stå tomt i mange år?

Jeg er ikke så god i geografi så aner ikke avstandene det er snakk om. Er kjæresten din flyttbar da? kan han bo sammen med deg der du vil gå på skole? Eller kan du dele leilighet med noen andre (evt. kollektiv) der du ønsker å studere? Det er mye billigere enn å ha alle utgiftene alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å leie ut huset så lenge du ikke bor der? På den måten får dere jo inn inntekter og så slipper det å stå tomt i mange år? Ja, det har vi tenkt på, men så lenge mine foreldre eie huset, får de pengene. Jeg kan jo selv bo sammen med venninder slik at de betaler leie til meg når jeg kjøper huset, hvis ikke Eirik flytter hjem da..

Jeg er ikke så god i geografi så aner ikke avstandene det er snakk om. Er kjæresten din flyttbar da? kan han bo sammen med deg der du vil gå på skole? Eller kan du dele leilighet med noen andre (evt. kollektiv) der du ønsker å studere? Det er mye billigere enn å ha alle utgiftene alene.

Han bor 1 timer herfra, og han har lyst å bo der han bor nå så lenge han studerer. Jeg har jallefall ei venninde jeg kan bo sammen med. Tidligere har jeg vert litt skeptisk til å bo med veninnder, er veldig redd for krangling osv.. Men tror ikke det trenger å være noe problem i et hus, det vi slipper å sitte i samme rom hele tiden. Det va ei som spurte meg i dag hvorfor jeg ikke bare kjøpte huset med en gang? Går det ann tenkte jeg.. Jeg trodde jeg måtte ha faste inntekter før jeg kunne ta opp så stort lån.

Er planen at du da evt skal leie og leve for 4500 kr i mnd? Jeg tror ikke det går.. Ikke alene, men kanskje sammen med typen kan det kanskje gå.. Men uansett så er det for lite. Men da var spørsmålet om jeg kunne ta opp lån, men om det vil bli et problem når jeg skal ta opp et stort lån til huset. Jeg er jo ikke ute i løre før om 1 1/2 år, og da føler jeg at jeg må ut. Det som virker som best løsning, er vis jeg venter til mormor selger huset, og at jeg kjøper huset og har noen som bor der sammen med meg.. Det er vanskelig så lenge jeg ikke vet hvor mye jeg må betale for å ha selve lånet osv... Det er jo ikke bare lånet som koster.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

man må nok ha faste inntekter for å få lån, hvor stor fast inntekt kommer ann på hvor mange av pengene du får foreldra dine til å ha på seg, sånn at de går god for en viss sum av lånet ditt, i tilfelle du ikke betaler...

men uansett, så er det vanskelig for unge å få seg kjempe høye lån nå i disse dager, pga at alt er så usikkert i markedet, renta kan gå opp, og masse stress...

Jeg veit en del om det her, siden vi har nettopp kjøpt oss leilighet, og den hadde jeg aldri i verden fått lån til aleine, med min inntekt, og jeg har en 6-7000 i inntekt i mnd, så om du ikke har såpass i inntekt, så veit jeg ikke om noen banker som kan gi deg stort lån, kan fortelle deg at det meste jeg fikk med den inntekta var 300 000. og jeg var rundt om i alle bankene å hørte. og hus er jo steindyrt i dag, men får du huset noe billigere da? siden det er besteforeldrene dine som skal selge?

vil ikke la det se kjempe mørkt ut for deg, men jeg mener og tror at man må ha ganske grei inntekt for å ha ett stort lån. jeg og gubben har grei inntekt til sammen, og det er kun derfor vi fikk lån til å kjøpe en fortrinnsvis billig leilighet, med lån til å pusse opp...

håper du fikk litt svar på det du lurte på da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Vi har snakket endel om det, og kommet frem til at foreldrene mine kjøper huset, og jeg kan bo i det å betale noe leie. Hvis Eirk kommer hjem kan vi bo sammen og kjøpe huset når vi har mulighet. Foreldrene mine støtter oss ganske mye, så vi kan vente lenge til vi trenger å kjøpe det. Hvis det ikke blir noe med meg og Eirik, kan jeg kanskje låne enda lenger, men hvis det blir for dyrt, så kan foreldrene mine selge. Ja, vi får det til taksten, og ikke høyst budende. Mormor kunne nok ha fått mye mer for huset, fordi det ligger så perfekt til! Vi har også mulighet til å dele tomta å selge en del hvis vi sliter økonomisk, men det er ikke noe jeg ønsker. Tomta er på 1.5 mål.

Hvis jeg gifter meg før jeg kjøper, så kjøper vi selvfølgelig sammen, og ting blir mye lettere, men man vet jo aldri. Vi har bare vert sammen i 1 1/2 så vi kan ikke vite, selv om vi har det ganske bra :D

Leiligheter er jo veldig dyre i forhold til størrelsen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...